Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vi hentet Milla, og alt går bra :) En utrolig og energisk liten jente, som ikke brukte lang tid på å gjøre seg trygg på omgivelsene. Hun sover ca. 30 minutter, leker i 30 minutter, før hun legger seg tilbake og sover. Fy søren så deilig det er å ha hund i hus! :D

 

 

post-132912-1236202826_thumb.jpg

post-132912-1236202927_thumb.jpg

post-132912-1236202992_thumb.jpg

Lenke til kommentar

mja, er nok ikke en tillært uvane. Er vel ingen som lærer hunden sin å spise avføring?

 

Her en en liten utredning om tema:

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...ksp&start=1

 

Sitat fra ekspertpanelet hos Canis.

Tja, jeg vet ikke riktig. At hunder spiser avføring fra andre dyr er ikke uvanlig og ikke unaturlig heller. Vanligvis er det byttedyrenes avføring hunder spiser (dvs. avføring fra gressetere), og dette har sammenheng med at slik avføring faktisk er en del av kostholdet til den opprinnelige naturlige hunden/ulven. på den måten får hund/ulv i seg vegetabilsk føde den er i stand til å fordøye. Når hunden spiser avføring fra katt (forresten veldig vanlig, men utrolig vemmelig spør du meg) og andre hunder er det kanskje ikke helt de samme mekanismene, men at det har noe med innholdet i denne avføringen å gjøre tror jeg helt sikkert. Både hunder og katter blir i dag fôret på tørrfôr som inneholder store mengder vegetabilske råvarer og mye av det kan hunden ikke nyttiggjøre seg - og derfor kommer det en del mat ut igjen i avføringen. Det kan være en grunn til at hunden din spiser andre hunders avføring.

 

Du forteller ikke om hunden din spiser sin egen avføring også, men gjør den det vil jeg anbefale deg å fôre hunden kun på rå vom en en periode på ca 2 mndr for å se om det gir seg da. Vom er svært godt fordøyelig for hund og avføringen blir mørkere, fastere og mindre - dvs. det er lite/ingen mat som kommer ut igjen - bare avfallstoffer. De fleste hunder slutter å spise sin egen avføring når de får slik mat. Bruk ProVit vitamintilskudd sammen med vom for å oppnå fullkost.

Lenke til kommentar
Jeg fant en side på nett med krav til Avsldyr i grønlandsklubben

 

 

7.Tisper må ikke ha fylt 6 år ved fødsel av sitt første kull.

 

 

http://www.polarhund.no/gronlandshund/plon...avl-og-oppdrett

 

Det høres ikke sunnt ut i det heletatt at en tispe på 6 år skal ha sitt første valpekull. Men jeg finner desverre ingenting i NKK sitt reglement om dette.

Retrieverklubben har 5 år for førstegangsfødende som anbefaling.

Under NKK sine etiske retningslinjer for hundeavl kan man lese følgende:

 

. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet.

- Hvorvidt en tispe kan pares på to påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har to kull i løpet av ett år, skal det gå minst ett år før neste valpekull fødes.

- En tispe kan få registret maksimalt 5 kull etter seg, og paring skal ikke finne sted etter at tispen har fylt 8 år. Dette kan kun frafravikes ved tillatelse gitt av NKK. Søknadsskjemaet kan hentes her eller fås ved henvendelse til NKK, og inkluderer veterinærattest som bekrefter at tispen før paring er klinisk frisk og i god kondisjon. Det forutsettes at paringen finner sted maksimalt 3 mnd etter at veterinærundersøkelsen er foretatt, samt at tillatelse fra NKK foreligger før tispen blir paret. Tillatelsen fra NKK må vedlegges registreringsanmeldelsen. Dette gjelder både for at en tispe skal få registrert mer enn 5 kull etter seg og for at en tispe skal få registrert kull etter paring som har funnet sted etter fylte 8 år.

Lenke til kommentar
Er det normalt at bikkjer eter sin eigen bæsj?

Normalt og normalt... mange gjør det... og "min" rase - flatcoated retriever gjør det relativt ofte dessverre.. Nå har jeg ei som gjør det så fort hun får sjansen og hun vet at ingen ser det..( står og titter seg rundt...)og så har jeg ei som aldri noensinne har forsøkt å gjøre det. Så hvorfor? Si det.. Jeg har også forsøkt med forbytte og det kan hjelpe en stund, men så går det litt i perioder igjen. Forer stort sett med frossenfor her, noe som som regel hjelper, men altså ikke på min notoriske bæsjespiser... Kjempeekkelt er det - og det eneste som hjelper er å fotfølge dem og plukke opp etter dem med en gang, men så lenge jeg bor så landlig til som jeg gjør og bare kan slippe de ut,så blir det til at jeg ikke gjør det og derved så skjer det stadig her...

Lenke til kommentar

Det synes jeg var veldig fine retningslinjer.

 

Men det betyr at med mindre Thea er minst 18 mnd ved sin andre løpetid, kan hun ikke pares? (disse reglene gjelder for NKK også)

 

Jeg tenker bare generelt her, jeg har IKKE tenkt å ha valper på Thea med det første. Skal vi ha valper skal hun ha vært på utstilling først og være helsesjekket og alt det der + at jeg må finne en liten nett premiert og helsesjekket hanne til henne. Men jeg tviler sterkt på at jeg skal ha flere valper. Får lage menneskevalper først tenker jeg ;P

Lenke til kommentar
Det synes jeg var veldig fine retningslinjer.

 

Men det betyr at med mindre Thea er minst 18 mnd ved sin andre løpetid, kan hun ikke pares? (disse reglene gjelder for NKK også)

 

Jeg tenker bare generelt her, jeg har IKKE tenkt å ha valper på Thea med det første. Skal vi ha valper skal hun ha vært på utstilling først og være helsesjekket og alt det der + at jeg må finne en liten nett premiert og helsesjekket hanne til henne. Men jeg tviler sterkt på at jeg skal ha flere valper. Får lage menneskevalper først tenker jeg ;P

Sjekk raseklubben din sine anbefalinger. Jeg vet at en del av "småhundrasene" har litt andre anbefalinger pga at det kan være en fordel at ikke hunden er for gammel når den får sitt første kull pga at da har hoftene "satt" seg litt mer og hvis det er raser der valpene har relativt stort hode i forhold til kropp kan det bli litt problemer under forløsningen (men det bør jo ikke gjelde din rase for de er vel relativt smale i hodet. Retrieverklubben anbefaler at tispene bør være minst to år før første valpekull.

 

NKK sine etiske retningslinjer for hundeavl burda ALLE som har tenkt å sette valper på tispa si lese uansett:

 

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ART...D=1098466523890

 

Og dette er minstekrav spør du meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...