Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var så kult å se for meg som tok imot henne da hun ble født :love: Eieren hennes er verdens beste valpekjøper. Fra dag en har hun vært kjempeflink med oppdateringer og bilder, og hun driver med masse aktiviteter med hunden sin :) Skulle ønske jeg fikk tatt det opp, slikt er artig å se. Det er andre gang hun er på tv. Sist var på dyrisk, og da gikk det jo an å se det flere ganger på nett .

Lenke til kommentar
Hmm. Har nå bestemt meg for å avvente med hund til sommeren eller no. Men har i det siste sikta meg inn på fransk mastiff....Litt forskjell fra en shar pei på 16kg men... Noen som har noe erfaringer med dem? Må jo spørre siden jeg ikke vet mer enn det jeg har lest.

 

Mistenker at den sikler mye :D Anbefaler deg å gå inn på Bordeauxdogge.no om du ikke har gjort det allerede.

Lenke til kommentar
Det kan jo være at denne Malamuten rett og slett har stukket av. Det skjer jo ofte. Dessverre får det konsekvenser når bikkja er større enn en ulv -og kanskje like farlig!

Hadde en hund gått til angrep på min hund hadde jeg sett an flere ting før en evt anmeldelse: Eieren og han beklagelse. Rasen. Omfanget på skaden, hvis det er noen.

 

Diesel stod helt stille å så på noen hunder som lekte seg, da det kom en Ridgeback i full fart imot han :roll:Eieren sa ikke et kløyva ord !!

Skal ikke si at det var tilfelle her - men enkelte ganger kan det gjøre vondt verre om eier hyler ut, så innimellom kan det faktisk være best å ikke si noe som helst og se om hundene løser opp selv. Det dummeste man gjør er løpe bort og bli stående, da hunden ofte da føler at den får den støtten den trenger og går til angrep. Min erfaring med hunder som "føler hverandr litt på tennene" er at det er best å holde seg i bevegelse slik at de ikke blir stående å måle hverandre. Selvfølgelig er det noe annet hvis en hund går rett på for å angripe en annen, da må man jo bruke alle midler for å få de fra hverandre...

Lenke til kommentar
Det kan jo være at denne Malamuten rett og slett har stukket av. Det skjer jo ofte. Dessverre får det konsekvenser når bikkja er større enn en ulv -og kanskje like farlig!

Hadde en hund gått til angrep på min hund hadde jeg sett an flere ting før en evt anmeldelse: Eieren og han beklagelse. Rasen. Omfanget på skaden, hvis det er noen.

 

Diesel stod helt stille å så på noen hunder som lekte seg, da det kom en Ridgeback i full fart imot han :roll:Eieren sa ikke et kløyva ord !!

Skal ikke si at det var tilfelle her - men enkelte ganger kan det gjøre vondt verre om eier hyler ut, så innimellom kan det faktisk være best å ikke si noe som helst og se om hundene løser opp selv. Det dummeste man gjør er løpe bort og bli stående, da hunden ofte da føler at den får den støtten den trenger og går til angrep. Min erfaring med hunder som "føler hverandr litt på tennene" er at det er best å holde seg i bevegelse slik at de ikke blir stående å måle hverandre. Selvfølgelig er det noe annet hvis en hund går rett på for å angripe en annen, da må man jo bruke alle midler for å få de fra hverandre...

Mulig det er bare meg, med jeg tolka det som at hun mente etterpå. At eieren ikke beklaget eller noe. :hmm:

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg svar fra denne dama som skulle avle på den 7 år gamle blandingshunden hennes :D

 

"du unnskyld meg jeg har ikke bet om dine råd og hva vet du om vi har vært hos vetrinær med henne.og du mener at blandingshunder ikke er bra hunder du eller så kan du jo bare kysse deg i ræva og komme og se på henne så ser du hvordan henne er ikke lær meg noe om dette jeg har hatt hunder hele livet mitt"

 

 

 

1)

Hei!

Jeg er veldig skeptisk til det du planlegger, og råder deg aller først til å konferere med en veterinær. Tispa di er 7 år gammel, og det er en ganske høy alder for avl.

 

Har du tenkt over hva du avler på? Hva vet du om helse på din egen hund og nære slektninger? Hvorfor avler du bevisst fram blandingshunder? Hvilke egenskaper er det du mener det er riktig å føre videre rasemessig?

 

Jeg tviler ikke på at hunden din er snill og god, og at det ville vært "fint" å få avkom etter henne (og kanskje beholde en eller flere valper selv).

 

Men jeg skulle ønske at du tok kontakt med veterinær for det medisinske, og gjerne forhørt deg litt med erfarne hundeeiere på f.eks. doggis.no, forumet på canis.no eller evt dyreforumet på diskusjon.no.

 

Jeg har forsøkt å formulere dette på en mest mulig profesjonell måte, og har ikke noe ønske om å "ta deg" eller være ufin på noen som helst måte

 

2)

Hei igjen

 

Jeg prøvde å formulere meg på en hyggelig måte, men skjønner jo at du føler deg angrepet. Jeg vet ikke om du har vært hos veterinær, men tenkte at du ikke hadde det siden det da er stor sjanse for at du ville blitt frarådet å avle på hunden din.

 

Blandingshunder kan være bra hunder de, men jeg lurte på om du hadde en tanke bak avlen. Derfor spurte jeg om hvilke egenskaper du ville avle videre på.

 

Jeg tok kontakt med deg av hensyn til dyrene, og da er det ikke veldig vesentlig om du har bedt om råd eller ikke.

 

 

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

I går var vi hos dyrlegen med klumpen hun hadde på kjønnsleppen sin.

Heldigvis var det trolig bare en fettkul, og så lenge den ikke vokste var det bare å la den være.

Fikk i tillegg skryt for å ha en veloppdragen jente, som satt så pent på bordet, men måtte inrømme at det nok ikke skyldtes min opplæring, da den er så som så :p

Lenke til kommentar
Jeg fant en side på nett med krav til Avsldyr i grønlandsklubben

 

 

7.Tisper må ikke ha fylt 6 år ved fødsel av sitt første kull.

 

 

http://www.polarhund.no/gronlandshund/plon...avl-og-oppdrett

 

Det høres ikke sunnt ut i det heletatt at en tispe på 6 år skal ha sitt første valpekull. Men jeg finner desverre ingenting i NKK sitt reglement om dette.

Det betyr jo at tispene ikke skal få valper om de har nådd 6 år uten å fått første kull ;) Det er jo ikke en dårlig regel det?

Lenke til kommentar
Det betyr jo at tispene ikke skal få valper om de har nådd 6 år uten å fått første kull ;) Det er jo ikke en dårlig regel det?

 

Jeg vet hva det betyr, og jeg synes det er en fantastisk god regel!

 

Lette etter informasjonen fordi jeg synes det er forferdelig at denne jenta skal sette valper på den 7 år gamle blandingstispa si..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...