Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke noe for det, når jeg ser en Corgi er det liksom noe som ikke stemmer. Det er noe feil :)

 

De ser nesten ut som en større hund som har fått altfor korte bein. Er nok en vanesak, de er jo pene når jeg tar meg sammen :roll:

Jeg tror det er noe av det som fascinerer meg, og det faktum at det faktisk er gjeterhunder. Det henger liksom ikke på greip, mtp. utseendet.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke noe for det, når jeg ser en Corgi er det liksom noe som ikke stemmer. Det er noe feil :)

 

De ser nesten ut som en større hund som har fått altfor korte bein. Er nok en vanesak, de er jo pene når jeg tar meg sammen :roll:

Jeg tror det er noe av det som fascinerer meg, og det faktum at det faktisk er gjeterhunder. Det henger liksom ikke på greip, mtp. utseendet.

 

Blir nesten som Basset Hound som er jakthund. Jeg har vanskelig for å se det for meg, løpende rundt i skogen med magen subbende nedi bakken.

 

Men hvis sauene lar seg gjete av en Corgi, så er det mer logisk i mitt hode enn å ha en Basset Hound som jakthund.

Lenke til kommentar
Da tolker jeg det slik at du er imot blandingshunder uansett?

 

Min første hund var en blanding. I mine øyne var hun verdens fineste. Hun var også frisk og rask uten noen problemer overhodet. (når jeg ser bilder av henne 11 år senere ser jeg at hun slettes ikke var så fin som jeg trodde)

 

Men hun var heller ikke resultatet av "bevisst" avl. Det var liksom ikke en 16'åring som fant ut at det hadde vært såååå kult med valper på tispa si uten å tenke noe mer over det. Min blandingshund var resultat av at hannhunden i huset hadde brutt seg inn til løpetispa i huset og parret seg.

 

Jeg var heldig som hadde en frisk blandingshund. Blanding av labrador, schæfer, chow chow og border collie :p Det er dermed ikke sagt at en random chi med dårlige tenner som parres med en random dvergpinscher med dårlige knær får friske valper bare fordi det er blanding :)

Lenke til kommentar
Blir nesten som Basset Hound som er jakthund. Jeg har vanskelig for å se det for meg, løpende rundt i skogen med magen subbende nedi bakken.

Men hvis sauene lar seg gjete av en Corgi, så er det mer logisk i mitt hode enn å ha en Basset Hound som jakthund.

Basset er ikke laget for å sprinte frem og tilbake og ha tempoet til en fuglehund. Den er en "saktedrivende" jakthund som også skal inneha veldig gode sporegenskaper ;)

Lenke til kommentar
Blir nesten som Basset Hound som er jakthund. Jeg har vanskelig for å se det for meg, løpende rundt i skogen med magen subbende nedi bakken.

Men hvis sauene lar seg gjete av en Corgi, så er det mer logisk i mitt hode enn å ha en Basset Hound som jakthund.

Basset er ikke laget for å sprinte frem og tilbake og ha tempoet til en fuglehund. Den er en "saktedrivende" jakthund som også skal inneha veldig gode sporegenskaper ;)

 

Men selv om den ikke løper som en Setter må den vel bevege seg ganske greit i noe vanskelig terreng?

Lenke til kommentar
Blir nesten som Basset Hound som er jakthund. Jeg har vanskelig for å se det for meg, løpende rundt i skogen med magen subbende nedi bakken.

 

Men hvis sauene lar seg gjete av en Corgi, så er det mer logisk i mitt hode enn å ha en Basset Hound som jakthund.

Ligger en del videoer ute på youtube. Fascinerende greier med den "pølsa" som løper fram og tilbake og er overraskede rask med de korte bena. :dontgetit:

 

Da tolker jeg det slik at du er imot blandingshunder uansett?

 

Min første hund var en blanding. I mine øyne var hun verdens fineste. Hun var også frisk og rask uten noen problemer overhodet. (når jeg ser bilder av henne 11 år senere ser jeg at hun slettes ikke var så fin som jeg trodde)

 

Men hun var heller ikke resultatet av "bevisst" avl. Det var liksom ikke en 16'åring som fant ut at det hadde vært såååå kult med valper på tispa si uten å tenke noe mer over det. Min blandingshund var resultat av at hannhunden i huset hadde brutt seg inn til løpetispa i huset og parret seg.

 

Jeg var heldig som hadde en frisk blandingshund. Blanding av labrador, schæfer, chow chow og border collie :p Det er dermed ikke sagt at en random chi med dårlige tenner som parres med en random dvergpinscher med dårlige knær får friske valper bare fordi det er blanding :)

Okei, da henger jeg på hva det er du mener, så da er vel vi også enige. :yes:

 

(Umulig å finne en diskusjon noe sted i dag, jo..)

Lenke til kommentar

Grusomt opplevelse!! Mellompuddel angrepet av Malamute

 

Faren til ei god venninne av meg, har malamut samt beholdt en av hennes blandingsvalper(malamute/boxer). Vi var på besøk hos de en gang, for å hilse på valpen. Da vi nærmet oss hundegarden var det en stk malamute som SNERRET skikkeli. Aldri sett maken :p Skal vedde på at hun hadde knerta Diesel på flekken, dersom hun fikk sjangs til det. Store hunden!

Den bikkja drepte yorkien til venninna mi. Den kom rett og slett for nære hundegarden :(

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Grusomt opplevelse!! Mellompuddel angrepet av Malamute

 

Faren til ei god venninne av meg, har malamut samt beholdt en av hennes blandingsvalper(malamute/boxer). Vi var på besøk hos de en gang, for å hilse på valpen. Da vi nærmet oss hundegarden var det en stk malamute som SNERRET skikkeli. Aldri sett maken :p Skal vedde på at hun hadde knerta Diesel på flekken, dersom hun fikk sjangs til det. Store hunden!

Den bikkja drepte yorkien til venninna mi. Den kom rett og slett for nære hundegarden :(

At det går an? :nei: Noen folk, altså.

Si meg, hvordan kom den ut av hundegården? Hoppet den over, eller noe sånt?

 

Min far har selv erfart at hunden vår har blitt angrepet uprovosert på tur, og selv har vår angrepet en annen hund som gikk forbi, men man legger seg jo flat og beklager på det sterkeste. Huff.

Endret av Right
Lenke til kommentar
Blir nesten som Basset Hound som er jakthund. Jeg har vanskelig for å se det for meg, løpende rundt i skogen med magen subbende nedi bakken.

 

Men hvis sauene lar seg gjete av en Corgi, så er det mer logisk i mitt hode enn å ha en Basset Hound som jakthund.

Da kan du jo se på Lancashire Heeler som gjeter kyr da ;) Mindre hund, større dyr.

(fant desverre ikke noe film på youtube...)

Lenke til kommentar
Krevde eieren av yorkien avlivning av malamuten da? Eller hadde hun ikke noe grunnlag siden den stod "forsvarlig" i hundegård?

Hun hadde nok gjort det dersom dette hadde skjedd ute på tur, slik som i linken over. Men dette var faren sin hund, som stod i en hundegård, som angrep. De vet ikke nøyaktig hva som har skjedd, men den lille kom hvertfall for nær Malamuten. Hun kan heller ikke gi bikkja skylden for det som skjedde, fordi det var hennes egen hund som var løs og oppsøke den store. Uansett en veldig trist sak :(

 

n750515373_5979085_8161137.jpg

Moses(Briard) og Diesel.

n750515373_5979083_1915700.jpg

n750515373_5979081_4499089.jpg

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Grusomt opplevelse!! Mellompuddel angrepet av Malamute

 

Faren til ei god venninne av meg, har malamut samt beholdt en av hennes blandingsvalper(malamute/boxer). Vi var på besøk hos de en gang, for å hilse på valpen. Da vi nærmet oss hundegarden var det en stk malamute som SNERRET skikkeli. Aldri sett maken :p Skal vedde på at hun hadde knerta Diesel på flekken, dersom hun fikk sjangs til det. Store hunden!

Den bikkja drepte yorkien til venninna mi. Den kom rett og slett for nære hundegarden :(

 

Skjønner ikke hvordan folk kan ha Husky/Malamute/grønlendere og faktisk slippe dem løs. Du kan påstå at bikkja di har perfekt innkalling, men i det en slik hunderase ser et potensielt bytte så løper de! Enten har denne malamuten kommet seg løs og stukket av ved et rent uhell, eller så er det noen der ute (mer sannsynlig, dessverre?) som har en hunderase de ikke kan med.

 

Er synd at slike flotte hunderaser får en slik negativ omtale. Hadde folk kjent sine begrensninger hadde man sluppet slike saker! Snart er vel "de grusomme polarhundene" på lik linje med rottweileren.

Lenke til kommentar

Det kan jo være at denne Malamuten rett og slett har stukket av. Det skjer jo ofte. Dessverre får det konsekvenser når bikkja er større enn en ulv -og kanskje like farlig!

Hadde en hund gått til angrep på min hund hadde jeg sett an flere ting før en evt anmeldelse: Eieren og han beklagelse. Rasen. Omfanget på skaden, hvis det er noen.

 

Diesel stod helt stille å så på noen hunder som lekte seg, da det kom en Ridgeback i full fart imot han :roll: Eieren sa ikke et kløyva ord !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...