Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har vi fått hund! :new_woot:

 

En labrador retriever. Fikk den i dag, og den er ni uker gammel. Vi har fra før av to katter, en blåmasket hellig birma, og en rødoransje, langhåret skogskatt. Det går egentlig veldig fint med hunden og kattene. Hunden bryr seg ikke det minste om kattene, men kattene tør enda ikke nærme seg hunden, men da den kom turte de ikke være i samme rom, så det er skjedd en forbedring i det minste! :p Det er første gang vi har hund. Min mor har hatt hunder i oppveksten, men vi andre har lite erfaring når det kommer til å ta vare på en hund.

 

Uansett, litt bilder. Tatt med dårlig kompaktkamera, så ikke forvent særlig god kvalitet:

Gratulerer med valg av en flott rase! Dere får melde dere inn i Norsk Retrieverklubb avd Bergen :thumbup: Det er en aktiv og fin avdeling, der dere kan få mye hjelp hvis dere trenger det. Kanskje finne en aktivitet som passer dere også?

 

http://www.retrieverbergen.com/

 

Lykke til med en aktiv rase - og jeg slutter meg også til at dere må passe på å holde den passe slank :yes:

Lenke til kommentar
Gratulerer med labrador :) Hvor er den fra?

Bare pass på at den ikke blir tjukk :p

 

Den er fra Bergen, en oppdretter her i nærheten (er ikke sikker på hvor den ligger, jeg var ikke med å hente han), som vi kjøpte den av

Hehe, ja den skal få mye trim, og passe på at den holder seg i god form. ;)

Lenke til kommentar
Gratulerer med labrador :) Hvor er den fra?

Bare pass på at den ikke blir tjukk :p

 

Den er fra Bergen, en oppdretter her i nærheten (er ikke sikker på hvor den ligger, jeg var ikke med å hente han), som vi kjøpte den av

Hehe, ja den skal få mye trim, og passe på at den holder seg i god form. ;)

 

Er nok matinntaket hun tenker på, siden labradorer flest er matvrak til tusen :)

Lenke til kommentar
Nå har vi fått hund! :new_woot:

 

En labrador retriever. Fikk den i dag, og den er ni uker gammel. Vi har fra før av to katter, en blåmasket hellig birma, og en rødoransje, langhåret skogskatt. Det går egentlig veldig fint med hunden og kattene. Hunden bryr seg ikke det minste om kattene, men kattene tør enda ikke nærme seg hunden, men da den kom turte de ikke være i samme rom, så det er skjedd en forbedring i det minste! :p Det er første gang vi har hund. Min mor har hatt hunder i oppveksten, men vi andre har lite erfaring når det kommer til å ta vare på en hund.

 

Neimen se snuskeeeen! Han kommer nok til å bli en kraftig kar, har bra bredt ansiktet allerede! :D

 

Han kommer nok til å bry seg om kattene etterhvert, bare vent. Hehe. Må bare spørre om det er noen Labradorrelaterte spørsmål, undertegnede har en på 10 mnd. Ikke gi han for mye trim i starten, de vokser i rykk og napp, så om han ser litt tykk ut den ene uka, har han vokst seg til den andre. Gå masse spor og lek apportleker i hagen :)

Lenke til kommentar

Forresten, vi har jo nettop fått oss hund. Det går for det meste strålende, men dog ganske slitsomt! :p

 

Men hva er egentlig beste måte å få han til å slutte å bite på alt? Han har et sånt bein som jeg tror er laget av oksehud som han liker, samt et par andre tyggeleker, men han klør vel i tennene (og er nysgjerrig), så han prøver å tygge på nesten alt. Dette er jo et problem i seg selv i dag, og han tygget jo også på oss (på hendene og sånt), som ikke er noe direkte problem i dag (dvs. det gjør jo selvsagt ikke vondt), men det kan selvfølgelig ikke fortsette.

 

Jeg regner med dette er ganske normalt for valper, så håper det finnes noen gode tips for å avvenne han dette så raskt som mulig. :)

 

Og hva er beste måte å kjefte på han? Det vi har gjort hittil er for det meste å si fy med et bestemt tonefall, og om det fortsetter, knipe han litt rundt munnen og se han i øynene mens vi sier fy. Ellers prøver vi å snu oss vekk hver gang han gjør noe ulovlig, som å bite på hendene våre og lignende. Det fungerer egentlig greit, men det er jo greit å få råd fra mer erfarne hundeeiere. :)

Lenke til kommentar

For mange hunder fungerer det at man piper i en så høy og tynn tone man klarer, det funket på min yngste hund men ikke den eldste. Test! Det er dette valpene gjør med hverandre når de fremdeles er hos moren, sånn lærer de hverandre hvor grensa går for hvor hardt de kan bite.

 

På den eldste hunden min var det veldig fokus på å straffe, og å ta henne for det hun gjorde feil. Type legge henne i bakken, ta i øret, ta i nakken, holde rundt munnen og slikt. Rett og slett fordi det var dette jeg fikk anbefalt av en del hundemennesker og jeg visste ikke bedre.

Bestemte meg for å gjøre annerledes med den yngste jeg har nå (hun er 10 mnd), og med henne har jeg bare kremtet litt hardt når hun har glant lystent bort på ledninger eller spist på en sko, og så avledet med noe som er LOV å leke med/tygge på.

Husk at som små valper så har de ingen forståelse for hva ord i seg selv betyr, det må læres :)

Lenke til kommentar

Min kremting betyr at "slutt med det du driver med, ellers kommer en konsekvens". Jeg syns det er viktig å gi dem en sjans til å slutte selv, for det er veldig mange som tar tak i nakken/tramper avgårde mot hunden IDET de sier nei/fy/kremter. Ordet skal jo være en advarsel og et signal, og SÅ må man heller gå inn og lage konsekvens dersom hunden ikke hører.

Lenke til kommentar

Når jeg ser at hunden min tenker på noe han ikke har lov til å gjøre, så pleier jeg å si "øh-øh" (sånn man svarer nei uten å si ordet "nei", hvis dere skjønner?). Legger det i et litt lavt tonefall, og han reagerer faktisk bedre på det enn på nei, selv om han skjønner hva det også betyr.

Lenke til kommentar

Altså... Hvordan går man frem hvis man skal ha hund.

La oss nå si at jeg vil ha en shetland sheepdog (som jeg skal ha, neste år)

Hva gjør jeg? Er det bare å kjøpe en hos en grei oppdretter? Hva skal man se etter? Hva er vanlig pris?

Må den parres? Må den hete noe bestemt?

Lenke til kommentar
Altså... Hvordan går man frem hvis man skal ha hund.

La oss nå si at jeg vil ha en shetland sheepdog (som jeg skal ha, neste år)

Hva gjør jeg? Er det bare å kjøpe en hos en grei oppdretter? Hva skal man se etter? Hva er vanlig pris?

Må den parres? Må den hete noe bestemt?

Jeg ville gå inn på hjemmesiden til den raseklubben "din" ønskerase hører inn under - der vil det sikkert være mye nyttig informasjon å hente. Videre ville jeg se om det der er en oppdretteroversikt. Ta en titt inn på hjemmesidene til oppdrettere og lese og se om du kan finne ut litt hva de står for. Gjerne ta en telefon til de du synes virker seriøse og høre litt om hvilke planer de har framover og om det er mulig å få lov å sette seg på liste på valp UTEN at du binder deg til noe som helst. Hvis oppdretter har valpekull nå og det er innen rimelig avstand for deg å reis å se, så ville jeg spurt om det var lov å komme å ta en titt på det kullet selv om du ikke har tenkt å ha valp før senere. Da vil du se litt hvordan valpene har det og også hvordan hundeholdet er hos den oppdretteren, samt få en forhåpentligvis god dialog allerede nå. Undersøk så mye som mulig på forhånd om rasen (e) og glem ikke at det er lov å ombestemme seg hvis du finner ut at det ikke er rasen for deg. Melder du deg inn i raseklubben på forhånd får du også mulighet til å innhente mer informasjon. Du vil også få tilgang på DOGWEB via Norsk Kennel Klub (NKK) www.nkk.no Der kan du gå inn og søke på informasjon om spesifike hunder bare du vet navn og/eller registreringsnummer. Derved kan du også finne ut om foreldredyrene/søsken/foreldre av foreldredyrene er hd røntget, hva den og dens "slekt" har av utstillingsresultater og andre registrerte opplysninger. Dette er selvfølgelig avhengig av at foreldrene er registrert i NKK (Noe jeg personlig mener at du bør bestrebe deg på at de er..)

Som du ser er det masse du kan gjøre på forhånd før du tenker mer på hvilken valp du skal kjøpe.

Pris vil du også få greie på ved å snakke med oppdretter, men husk å spørre HVA som følger med i prisen, her kan det være litt av hvert. Noen leverer valpene ferdig ID merket samt betaler forsikring første år - SPØR!

 

Når det gjelder navn så er det ofte at oppdretter har egne stamtavlenavn som de MÅ hete - men du kan selv velge hvilket navn hunden din får i det daglige.

Ingen hunder MÅ parres - MEN går du inn på en forvertavtale så er dette jo da et av kravene.. Du må alltid være nøye med å sjekke hva det er du går med på av avtaler og tenke nøye på om dette er noe for deg.

Lykke til med letingen etter valp - syns det er kjempefint at du tenker gjennom dette på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...