Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip lang avhandling*

Jeg tenkte på FOR da:P

 

Han er blitt fin ja, synes han har fått større manke (det det heter?) også!

 

141 gram per dag på Geisha, og 96 gram per dag på Thea = 237g per dag. 20kg vom uten svinn vil da holde i 84 dager. For 400 kroner spiser hundene da for kroner 2,38 per dag, eller 71,40 i mnd. Dæven, da blir det billig og å hund gitt :ph34r: Da kan jeg like godt skaffe meg ei rød tispe snart :whistle:

Hehe, det var det jeg sku frem til at jeg betaler 70 kr for MAT til Bridie på en mnd :p Billig ja? :p

 

 

 

Jeg bruker vom i 20kilosblokker, når jeg kommer hjem så går jeg amok med øksa i uthuset. Vomrester overalt. Men når jeg er ferdig sender jeg bare hunden inn så har den fått kveldsmaten samtidig som jeg får rent uthus.

Deler den i 4-5 dagsrasjoner. Betaler 295kr for 20kg. Billigere og bedre for får man vel ikke.

Betaler 150 kr pr 20 kg vi ;) Når vi kjøper store kvanta og henter hos leverandør.
Lenke til kommentar

Den første hunden min fikk brødskive med leverpostei noen ganger. Da viste jeg jo ikke at brødskive ikke var bra

 

A) Det er ingen næring i brød for hunden

B) Hunden kan få dårlige tenner av å spise brød jevnlig

 

Så når jeg vet dette, da tenker jeg ikke at "aha, jo brødskive med pålegg er et fullverdig måltid for mine hunder".

 

I tillegg kunne veterinæren min informere om at ei brødskive med leverpostei til mine hunder i 3-4kilosklassen var mer enn dagsforbruket deres = feit hund

 

 

Vi kan vel kanskje sammenligne brødskive for hunder med ... kebab for mennesker.

Jævlig godt, men det er ikke bra for meg liksom. Blir både feit og usunn hvis jeg spiser kebab til frokost hver dag. Det tror jeg hundene mine hadde blitt hvis de hadde fått brødskive med leverpostei også.

 

Lucifer: Aaa, jeg trodde du skulle ha det til at jeg hadde dyrt hundehold eller noe annet :p Men skjønner nå at det er på tide å gå over til skikkelig vom som dere nevner:) Får besøke folkene med vomen i morgen ettermiddag :)

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Brød med leverpostei er jo fin frokost for hunden synes jeg :)

 

 

Det synes jeg er veldig godt gjort at du synes, etter all den informasjonen jeg la til ovenfor med gode grunner for hvorfor brød ikke er bra hundemat

Kjære vene da.. nå må man da ikke miste enhver sunn fornuft her! Det står da vitterlig i det du selv legger ut "brød i STORE mengder" er ikke bra... her er det snakk om en skive eller to med leverpostei til frokost..kan umulig være noe skadelig i det. Selv tørker jeg alle brødskalker her i huset og hundene får det som tannrens om kvelden. De elsker det og jeg har aldri hatt en hund som ikke har tålt det - men noe fullfor for hund blir det jo aldri! Som det også står så er det kjekt som vomfyll for hunder som kanskje trenger å ta av litt - i likhet med poteter og f.eks kinakål. Får hunden løs mage så skjønner vel de fleste at den kanskje har fått for mye...eller at den bør bytte fòr uansett hva den nå måtte gå på...

Lenke til kommentar

Hvis man gir hunden 1 brødskive eller 2 til frokost hver dag (som er 1 av dagens 2 måltider) - da synes jeg det er snakk om feilernæring. Og da er det snakk om store mengder også ;)

 

Er det snakk om en halv brødskive med leverpostein en gang i måneden , ja da skal jeg ikke halshugge noen -det kunne jeg funnet på å gi til hundene mine også.

Lenke til kommentar
Jeg bruker vom i 20kilosblokker, når jeg kommer hjem så går jeg amok med øksa i uthuset. Vomrester overalt. Men når jeg er ferdig sender jeg bare hunden inn så har den fått kveldsmaten samtidig som jeg får rent uthus.

Deler den i 4-5 dagsrasjoner. Betaler 295kr for 20kg. Billigere og bedre for får man vel ikke.

Jeg bruker Norvegian Polar som kommer i 20 kgs blokker- men de er "delt opp" litt i streker så en kakk med baksiden av øksa gjør at de deler seg pent i ca 1 kgs blokker. Enkelt å renslig.. og de få flisene som løsner finner mine hunder stor glede i å finne på plenen:-) Henter selv hos leverandør og betaler 250,- pr sekk hvis jeg henter 10 sekker i slengen.. ellers er det 270,- for sekken. Billig og utrolig bra! Mine tre hunder spiser ca 800 gram pr dag :) , men fy og skam - tenk: de får også rester av middagen, potetskrell, tørre brødskalker og en gulerot i ny og ne :no: samt annet som bør spises opp... Her kastes ikke mye mat, og hundene er prima både i mage og pels...

Lenke til kommentar
Hvis man gir hunden 1 brødskive eller 2 til frokost hver dag (som er 1 av dagens 2 måltider) - da synes jeg det er snakk om feilernæring. Og da er det snakk om store mengder også ;)

 

Er det snakk om en halv brødskive med leverpostein en gang i måneden , ja da skal jeg ikke halshugge noen -det kunne jeg funnet på å gi til hundene mine også.

Det er det jeg vil fram til - ingen som har sagt at man bruker det hver dag fast til hundene. Litt sunn fornuft er veldig greit også når det gjelder hundehold! Jeg kaster ikke et halvt brød som begynner å bli tørt når jeg har tre sultne "ulver" som setter stor pris på litt variasjon i frokosten! MEN selvfølgelig er hovedforet til hundene et fullfor!

Endret av granny
Lenke til kommentar

Linn Christin - du har så rett.

Hiv gammalt brød i søplebøtta, eller spis det selv, det er ikke hundemat!

For det første så nyttegjør ikke hunder seg av brød, det er vomfyll, og i tillegg skal de ikke så store mengder med fiber.

Har du et litt feit hund så har den ikke akkurat vondt av litt brød, men en sunn frisk hund i god kondisjon blir faktisk tynn av et slikt kosthold, og bygger ikke muskler.

Og leverpostei...... det er en masse krydder og fett som en hund slett ikke skal ha.

Hvorfor i all verden mener folk at dette er bra for en hund???

Lenke til kommentar
Linn Christin - du har så rett.

Hiv gammalt brød i søplebøtta, eller spis det selv, det er ikke hundemat!

For det første så nyttegjør ikke hunder seg av brød, det er vomfyll, og i tillegg skal de ikke så store mengder med fiber.

Har du et litt feit hund så har den ikke akkurat vondt av litt brød, men en sunn frisk hund i god kondisjon blir faktisk tynn av et slikt kosthold, og bygger ikke muskler.

Og leverpostei...... det er en masse krydder og fett som en hund slett ikke skal ha.

Hvorfor i all verden mener folk at dette er bra for en hund???

Det er vel ikke så mange som mener det er "bra" heller at det ikke er direkte skadelig for en hund å få dette i ny og ne...

Lenke til kommentar

Men hallo da - det er da ingen som har sagt at brød er fòr eller kostholdet til en hund?? Det er snakk om skalk (evt. deler av en skalk om man har miniatyr).

 

Men altså. Om jeg kunne velge mellom å gi hunden en skalk/leverpostei/pølse/kjøttboller og vite at det kom til å kutte ned livet dens med et halvt år, eller å aldri gi den noe annet enn hundemat og tørre godbiter fra butikken, så hadde jeg valgt det første. Tror det er kjempekjedelig for dem å aldri smake noe annet enn det som er tørt og "trygt".

Lenke til kommentar
Men hallo da - det er da ingen som har sagt at brød er fòr eller kostholdet til en hund?? Det er snakk om skalk (evt. deler av en skalk om man har miniatyr).

 

Men altså. Om jeg kunne velge mellom å gi hunden en skalk/leverpostei/pølse/kjøttboller og vite at det kom til å kutte ned livet dens med et halvt år, eller å aldri gi den noe annet enn hundemat og tørre godbiter fra butikken, så hadde jeg valgt det første. Tror det er kjempekjedelig for dem å aldri smake noe annet enn det som er tørt og "trygt".

Her er vi helt på bølgelengde du :thumbup: Tenk så utrolig kjedelig om vi kun skal gjøre ting som er "trygt".... Er det forresten noen som har forsket på hvor "sunt" det er for hundene alt dette utenlandske "tyggegreiene" vi dytter i de da? Vet vi hva slags hormontilskudd dyrene som disse "delene" stammer fra har blitt proppet med? Beklager - men jeg nekter å være så totalt hysterisk når det gjelder mine hunder! Like lite som jeg var det når det gjalt mine barn.. eller meg selv for den saks skyld...

Endret av granny
Lenke til kommentar

Jeg setter pris på Mona sin størrelse, tenk på alt det gode hun kan få og i TILLEGG være sulten nok til å orke maten sin :) Feit er hun heller ikke! Merker jeg er mer restriktiv når det gjelder Siri, for å passe på at hun er sulten nok til trening, men allikevel ikke så mett av godbiter at hun ikke spiser mat den samme dagen.

Lenke til kommentar
Det synes jeg er veldig godt gjort at du synes, etter all den informasjonen jeg la til ovenfor med gode grunner for hvorfor brød ikke er bra hundemat

Den informasjonen er standard liste over "neimat", som kanskje ingen aner opphavet til.

Det står ikke at brødet er GIFTIG for hunden, bare at den kan få dårlig magen og dårlige tenner? Det holder ikke for meg.

Det er for min del ikke snakk om å erstatte maten, men gi noe ekstra fordi han tigger så pent :whistle:

Det har vært et få ganger vi har gått tom for mat, og da har han fått brødskiv til kvelds..Bedre med litt vomfyll enn ingenting.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...