Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Hundene mine er også her når vi har fest (selv om det bare er 2 ganger i året eller noe). På nyttårsaften var de sammen med oss og gjestene første timen, og så åpna jeg soveromsdøra og spurte om de hadde lyst å legge seg. Det hadde de, og der ble de liggende resten av kvelden, til klokka var 4 og de siste gjestene dro :)

 

Det er sjelden både jeg og typen drar på fest sammen, og dermed er som regel jeg hjemme når typen er ute, eller typen er hjemme hvis jeg skulle finne på å gå ut. Jeg drar ikke fra de på arbeidsdager, for da synes jeg de allerede har vært hjemme alene lenge nok, men jeg ser ingenting galt i om de skulle måtte være hjemme alene fra klokken 8 om kvelden på lørdag, og til f.eks 2 om natta.

 

Her i huset er hundene alene på stua. i løpet de 3,5 årene jeg har hatt dvergpinsher, har jeg bare opplevd å få 2 ting ødelagt. (og begge tingene ble bitt i stykker etter at Thea kom i hus). Glidelåsen på en stygg hettegenser, og .... sofaen min.

 

Vi har bestilt oss ny sofa, og når den kommer i hus kommer jeg til å stenge av den delen av stua hvor sofaen står med en grind. Sånn for sikkerhets skyld :yes:

 

Dersom du har råd til en uforutsett utgift på 3000 kroner en måned, ser jeg ikke vitsen i å sette av 1000 kroner i måneden til uforutsette utgifter (f.eks veterinær). Med hund er det ikke mat og godis og leker som er den største faren for penger. Det er mer beinbrudd, betennelse og andre skader man skal "passe seg for".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men ikke alle forsikringer dekker alle slags sykdommer. Skulle f.eks min Thea få patellaluxasjon (som hun forsåvidt er testet fri for i sommer, men man vet aldri) så dekker ikke forsikringen dette, og jeg må ut med 10.000 kroner per bein som må opereres. Så man er aldri helt sikret selv med forsikring :)

 

I dag skal vi handle hundemat igjen, for vi er tom for vom. Er minst 1 mnd siden sist jeg handla mat, og da kjøpte jeg en ganske stor sekk royal canin mini - den holder i 2 mnd til. Deilig med lave forutgifter. Har forferdelig lyst å handle skikkelig vom fra forhandleren her i byen , men kanskje jeg kan fri til noen som handler der, sende med de penger og få de til å ta med noe vom til meg neste gang de er der? *HOST TURLIS HOST*

Lenke til kommentar
I dag skal vi handle hundemat igjen, for vi er tom for vom. Er minst 1 mnd siden sist jeg handla mat, og da kjøpte jeg en ganske stor sekk royal canin mini - den holder i 2 mnd til. Deilig med lave forutgifter. Har forferdelig lyst å handle skikkelig vom fra forhandleren her i byen , men kanskje jeg kan fri til noen som handler der, sende med de penger og få de til å ta med noe vom til meg neste gang de er der? *HOST TURLIS HOST*

Hvor mye koster hver hund deg i for pr mnd? Bare litt nysgjerrig ;)

 

 

 

Og Snow Dog! Se til å leke deg litt mer. Vi vil se fler resultater!

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye, siden jeg er usikker på hva en sekk hundemat koster, men kan prøve alikevel.

 

1 sekk med 8 kg royal canin mini koster 450 kroner (sånn ca) . Mine hunder spiser tilsammen 80 gram av dette per dag. På kalkultatoren finner jeg ut at en sekk varer i 3,5 mnd hvis jeg ikke gir de mer enn de skal ha.

 

I tillegg spiser de 80 gram hver med vom per dag. En pakke med 3 kg vom koster 150 kroner (maks) Denne pakken varer i overkant av en mnd, men jeg runder ned-kanskje de får litt ekstra en dag og slik:)

 

Forsikring betaler jeg 2362 i året for (wow, jeg trodde det var mye mer, men logget meg inn på gjensidige nå og fikk meg en positiv overraskelse

 

Bærsjeposer.. hehe. En pakke koster 9 kroner. Si at vi bruker 1,5 i mnd?

 

Godbiter (schmackos) koster 14,50 per pakke. si 2 i mnd (da tar jeg i også)

 

 

 

Tørrfor utgift pr mnd : 128,58

Våtfor utgift pr mnd: 150,00

Forsikring pr mnd: 196,84

Bærsjeposer: 13,50

Godbiter 29,00

Sum faste utg 2 hunder 518,92

 

Utgift per mnd per hund: 259

 

Jeg vil ikke regne leker , senger, bur og slikt med i månedlige utgifter . Kjøper jeg leker til de er det fordi lommeboka mi brenner, ikke fordi jeg må :!: Har jeg glemt av noe da? Det så jo faktisk veldig billig ut for 2 hunder , men prisene jeg har brukt skal være rimelig nøyaktige - våtforet tror jeg tilogmed er billigere.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Har forferdelig lyst å handle skikkelig vom fra forhandleren her i byen , men kanskje jeg kan fri til noen som handler der, sende med de penger og få de til å ta med noe vom til meg neste gang de er der? *HOST TURLIS HOST*

Har du ikke bil?? :!:

De bor på vgs sitt område. Har 1kgs pølser og 20kg blokk. Pølene koster 400 kr for tyve stykker, altså tyve kg. Blokkene ligger på ca 250-300. Noe mer griseri med disse blokkene.

Det beste for deg som har hunder som spiser lite er å høre om de kan skaffe halv kgs pølser. De blir noe dyrere da.

 

Gang L_C sine utgifter med to, så har du Diesel :p

Jeg tipper han koster oss 6-700 kr i måneden. Vom 400,- og diverse godbiter(jeg kjøper tyggeben til han hele tiden). Forsikringa aner jeg ikke hvor mye er på, fordi den er det mannfolket som tar seg av.

Lenke til kommentar

Joda, har bil, men synes ikke det er behagelig å handle av privatpersoner. Ringe de og plage de på fritida, avtale tidspunkt- ta med kontanter. Ja, jeg er sikkert bare litt kjip, lat og bittelitt sjenert.

 

Har handla med de en gang tidligere. Du har nok rett i at halvkilospølser vil passe best for vårt forbruk. Kan jo kanskje bruke øksa og kutte en-kilospølser mens de er frosne da, men jeg er ikke så sterk :blush:

 

400 kroner for 20 kg var jo SVINbillig. Da kan jeg jo faktisk kutte matkostnadene enda mer! Hvilken prosent av kroppsvekten til hunden skal den ha i mat igjen per dag?

 

Jeg er litt grådig skjønner du, så hvis jeg får det for meg at jeg kan a) skaffe hundene mine bedre mat OG b) spare penger, så kan det hende det blir enklere å dra på st.ahsnhaugen og handle :blush:

 

EDIT: Er jo bare rimelig at Diesel koster x ganger mer enn mine to , som tross alt bare veier 7,8 kg tilsammen. Diesel veier vel godt over 30 :!:

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Hehe, de selger jo vom til oss hundefolk da, så du plager de jo ikke på noen måte. Hilsen hun som kommer å henter hundemat klokken halv elleve, og 22 desember klokken ti :p

Utrolig hyggelige folk dette.

 

Hm, de sier vel 2% til voksen og 3 til valp?

Jeg ser det an jeg. Diesel(32 kg) har en pølse til tre måltider. Han får også brød, ris, og pasta utenom hvis vi har det til overs etter en middag.

 

 

Diesel har blitt så fin nå :D Har tatt bilder av han (se lenger bak i tråden), og jeg ser at han har vokst seg til.. Litt for stor men.kremt.

Lyst til å stille på sunndalsøra i slutten av april, og hvis det går bra, ålesund i mai. Lurer også på å ringe å bestille hytte til oppdal, tilfelle vi drar dit.

Noen andre her som har utstillingsplanene klare?

Lenke til kommentar

Han er blitt fin ja, synes han har fått større manke (det det heter?) også!

 

141 gram per dag på Geisha, og 96 gram per dag på Thea = 237g per dag. 20kg vom uten svinn vil da holde i 84 dager. For 400 kroner spiser hundene da for kroner 2,38 per dag, eller 71,40 i mnd. Dæven, da blir det billig og å hund gitt :ph34r: Da kan jeg like godt skaffe meg ei rød tispe snart :whistle:

 

Ja, nei da får jeg ta en tur i minibanken i dag og ringe de :!:

 

Oj, så jeg regna med 3% til hundene mine, ikke 2% som du skrev til voksne hunder.. jaja

Lenke til kommentar

Maken har vokst litt ja... :)

 

Nå husker jeg ikke helt hvordan det var..men nummer 32 uten fisk er ikke et fullfor og det bør tilsettes olje eller gi tørrfor i tillegg, og nummer 25 med fisk er et fullfor. Rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

Magen kan bli noe hard med kun vom, derfor får min brød og pasta/ris.

Pelsen blir hvertfall lekker!!

Lenke til kommentar
Jeg trodde det var noe med at hunder ikke kunne fordøye brød av en eller annen grunn som jeg ikke husker jeg, så jeg har latt være å gi mine brød. Er dette feil? Jeg kan jo fortsette å gi 50/50 vom og tørrfor - det har jo fungert fint med den vomen jeg har brukt før

 

Hva mener du med å ikke kunne fordøye? Har gitt brødskiver iblant (det jeg ikke orker :p) uten å merke noe trøbbel med det, og broren min gjør det samme.

 

Men sikkert ikke det beste å basere kosten på :p

Lenke til kommentar

Men hva om du søker på brød+hund :innocent:

 

Fant det nå når jeg lette, viste at jeg hadde lest det ett sted

 

Link til side

 

Utdrag:

 

Hva som ikke er lurt å gi hunder:

 

 

1. alkohol

2. aprikoskjerner inneholder bitte små mengder cyanid

3. Avokado er veldig giftig

4. bakst av gjærdeig,

5. bein fra f, f og f (får, fisk og fugler) bør du ikke gi hunden.

Ikke alle hunder tåler bein i det hele tatt.

6. bein, sagde bein som bl.a. kotelett er faktisk falig..

7. Brokkoli burde heller ikke hunden få, men det er mest pga

gassutviklingen som gjerne følger.

8. brokkoli, større mengder

9. Brød er heller ikke så bra i for store mengder,det gir i hvertfall

løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så

godt heller.så det blir mest vomfyll og avføring av det....

 

Lurte på årsaken til at brød ikke er bra for hunder, og fant dette :

 

Brød er heller ikke bra. i store mengder. Det legger seg som en film på tennene. – De fleste hunder med karies har fått brød for ofte, sier Kjetil Ueland

 

Da skal jeg iallefall ikke blande brød i vommen ;)

 

Står også noe som viser at du har ett poeng i at å gi brød fører til at magen ikke blir så hard : 29. loff er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte.

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Brød er heller ikke så bra i for store mengder, det gir i hvertfall

løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så

godt heller.så det blir mest vomfyll og avføring av det....

-Som det står, det er ikke næring i det, bare vomfyll. Jeg kjenner ingen hunder som får dårlig mage av det heller?? :hmm: Min har aldri fått det.

 

Brød er heller ikke bra. i store mengder. Det legger seg som en film på tennene. – De fleste hunder med karies har fått brød for ofte, sier Kjetil Ueland.

- Diesel får en skalk annenhver dag ca, og han aldri hatt problemer med tennene.

 

Når jeg leser at brød ikke er bra tenker jeg på ekstremt dårlig mage og kreft.

Jeg kan leve med litt tannsten, det får de jo uansett. Men så gir jeg han mye bein, slik at han pusser det bort på egenhånd.

Det står jo ingenting negativt eller livsfarlig om brød. "Alt" av menneskemat skal jo liksom være fyfy for hunden, og litt brød har aldri skadet noen vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker vom i 20kilosblokker, når jeg kommer hjem så går jeg amok med øksa i uthuset. Vomrester overalt. Men når jeg er ferdig sender jeg bare hunden inn så har den fått kveldsmaten samtidig som jeg får rent uthus.

Deler den i 4-5 dagsrasjoner. Betaler 295kr for 20kg. Billigere og bedre for får man vel ikke.

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...