Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Derfor er mange av de veldig redd for hunder, noe jeg har merket selv med min lille.

Er hunder som er skeptiske til mørkhudede også, som hunden til broren min. Mulig hun merker at de er redde.

Har hørt at mange hunder reagerer ja, men min er så kosekåt at ser den en mulighet til kos er det ett fett hvor den kosen kommer fra :p

Lenke til kommentar
Satt av 1000 kr i måneden....forsikring er heldigvis ikke dyrt..jobber i forsikringsselskapet, så får fin rabatt :)

Blir vel 11 000 på collie valp, gidder ikke lete etter billigste alternativ slik jeg gjør med kamera osv...skal ha det seriøst og bra med en gang for å minimere risiko for sykdommer osv. Tenkte 4000 e.l. på utstyr den første tiden, i tillegg til de 1000 i måneden da...burde holde det?

Altså. Min rase koster 9 tusen, og aldri i verden om jeg kjøper en til feks 12. Skjønner?

Har du råd er det kjekt å sette av litt penger i mnd, tilfelle det kommer opp noe. Det har ikke vi gjort, og det er kjipt å punge ut tusen kroner(selv om det er verdt det!).

Er hunder som er skeptiske til mørkhudede også, som hunden til broren min. Mulig hun merker at de er redde.

Hundene leser oss som ei åpen bok, og det er klart de merker når noen er redde.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Satt av 1000 kr i måneden....forsikring er heldigvis ikke dyrt..jobber i forsikringsselskapet, så får fin rabatt :)

Blir vel 11 000 på collie valp, gidder ikke lete etter billigste alternativ slik jeg gjør med kamera osv...skal ha det seriøst og bra med en gang for å minimere risiko for sykdommer osv. Tenkte 4000 e.l. på utstyr den første tiden, i tillegg til de 1000 i måneden da...burde holde det?

Med 1000,- i mnd kan hunden spise reker og drikke sjampis :p

Jeg bruker i hvertfall ikke i nærheten, men det finnes vel de som mener det er lite også.

Høres ut som du har tenkt veldig godt og lenge på dette, og du har riktig instilling når du sier du ikke skal spare på dette kjøpet.

Alt for mange som tenker slik desverre, og de får med seg mye rart hjem igjen også.

I det lange løp vil de pengene du betaler mer enn de billigste alternativene betale seg tilbake i frisk hund :)

Litt av poenget er at en av de som skal vurdere risikoen på meg og den forsikringen, også har hund, og har gjort den feilen...så vil helst ungå ekstra utgifter der :p

dessuten; den skal drive med sporing/blodsporing og agility...to av de tre i hvert fall :p Så må jo ha en uten HD(?) og ellers frisk og rask.

Dessuten skal jeg jo ha den lengst mulig, så står over raske svinger her i gården...det kan jeg ta med fotoutstyret som jeg importerer, og kan erstatte uten å sørge :)

1000.- var vel leker,mat,goder og muligens kurs....tror jeg regnet forsikring inn der og, men det går vel på felles forsikringene nå regner jeg med.

Planen er vel å utsette 2-3 uker med ferie i år til neste år, kjøpe hunden rundt sommeren, og ta ut de 8 ukene med ferie da, og mikse litt jobbing inn, slik at jeg får mye hjemmetid og noe bortetid, slik at hunden blir vant med det :)

Altså. Min rase koster 9 tusen, og aldri i verden om jeg kjøper en til feks 12. Skjønner?

Har du råd er det kjekt å sette av litt penger i mnd, tilfelle det kommer opp noe. Det har ikke vi gjort, og det er kjipt å punge ut tusen kroner(selv om det er verdt det!).

Hm, godt poeng, men jeg var vel av inntrykket etter noen runder på finn.no at en collie valp med papirer osv faktisk koster 11 000, eller bommer jeg fatalt nå? (kanskje jeg bare bør lete litt bedre)

Lenke til kommentar

Som Tutlis også sier er det alltid lurt å ha penger i bakhånd om noe dukker opp.

Setter du av 1000 i mnd vil du nok gå i pluss noen mnd, som igjen kan gå til sikkerhetskassa ;)

Ring noen oppdrettere av rasen du vil ha, så finner du fort ut hva prisnivået ligger på.

Finner du en til halvparten på Finn.no, klikker du deg bare videre..

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha sendt mail til oppdrettere som du har funnet via raseklubben enn å ta den første og beste som ligger på finn.no. Da er du garantert en seriøs oppdretter, som røntger og øyenlyser hundene sine før avl. Og evt mentaltestede hunder(det er det nemlig ikke så mange som bryr seg om å gjøre...). Garantert og garantert..det fins useriøse overalt.

Collien ligger vel på 10-11, så det er ikke store forskjellen. Jeg trodde de på lå ni jeg, men de har vel gått opp i pris :p

Lenke til kommentar
Jeg ville heller ha sendt mail til oppdrettere som du har funnet via raseklubben enn å ta den første og beste som ligger på finn.no. Da er du garantert en seriøs oppdretter, som røntger og øyenlyser hundene sine før avl. Og evt mentaltestede hunder(det er det nemlig ikke så mange som bryr seg om å gjøre...). Garantert og garantert..det fins useriøse overalt.

Collien ligger vel på 10-11, så det er ikke store forskjellen. Jeg trodde de på lå ni jeg, men de har vel gått opp i pris :p

hehe, skal vel ha med bestevenninen min også, som har selv, så da låner jeg henne i bytte mot kost og losji noen dager, også får hun leke med valpen og :)

*stakkars hund, jeg er fotograf, så den blir jo min nye modell*

Lenke til kommentar
Gleder meg til å se mange fine bilder :D

Diesel er klin umulig å ta bilder av.. han står aldri stille!! :roll:

Hehe, enda en god stund til, men er litt av typen som skal ha skikkelig orden i ting før jeg gjør større ting...så slipper jeg problemer, og konsekvenser av å ha handlet for fort.

Men ja, skal bli mange fine :)

Lenke til kommentar
Jeg var litt kjapt med å velge oppdretter. Kunne helt sikkert ha valgt en oppdretter som satser den mentale delen framfor utseende ;)

Men man lærer av sine feil.

Forresten; hvis du skulle ha fest osv når Disel var liten, hvor gjorde du av han da?

Jeg tenkte å spørre foreldrene, eventuelt om jeg hadde en eldre nabo, om de kunne lekt barnevakt for hunden den kvelden, men vet ikke hva erfaringene er med det?

Lenke til kommentar

rofl. Carmen er noe for seg selv. Hun tåler bli tatt i nakkeskinnet osv uten noe problem (ikke at jeg gjør det) men så fort hun har gjort noe galt og hun får litt kjeft og jeg kommer borti henne så hyler hun som pokker:p Og da skal hun ha trøst:p Og overser jeg henne så griner hun^^ Men men, Kan vel ikke forvente stort av en valp på 9uker. begynner så smått og høre på navnet sitt nå. Aldri hatt en så ung valp før liksom. pokker som dem driter og pisser. helt utrolig.

Lenke til kommentar

Jeg har knapt vært borte på vors siden jeg fikk han, så vi sitter bare her. Har ikke hatt samvittighet til å dra fra han.. Det er ikke noe raveparty jeg har, bare litt singstar og skåling med venner :p

Jeg mener hunden må tåle litt bråk og folk (alt med måte!)

Først nå i det siste har han vært alene fra klokken ni til to-tre om natta. Da har han fått seg en skikkelig tur først :)

Han legger seg ned etterhvert, og stenger han inn på rommet dersom han blir altfor festbrems :p

Vi er så heldige å ha pappa over oss, og jeg mener at han var litt barnevakt da Diesel var valp :p

I jula stengte vi han opp på rommet til pappa. Det var finkledde folk, og jeg vil ikke at han skal sikle på gjestene. Dessuten så greier jeg ikke å høre at han står på rommet og piper og vil ut til oss :( Men som sagt..til vanlig er han her sammen med oss.

Jeg tar alltid hensyn til de som er redd eller ellergisk som kommer på besøk.

I fjor i romjula kom det en som er livredd hunder.. Diesel stilte seg opp å bjeffet på han :whistle: Tok mange dager før jeg fikk vite at han ikke liker hunder.

I år hadde vi en som var allergisk i hus, men det sa han ingenting om. Han koste med kattene og Diesel..fikk vite dagen etterpå at han var skikkelig tett :p

Neste år satser jeg på barnevakt :!: Noen som melder seg frivillig?? Det er nemlig ikke så lett å få pass til beistet mitt.

Diesel og kjæresten Pricilla på fest.

Heeelt utrolig: begge la seg ned for å sove etterhvert :p

n750515373_4746181_1041.jpg

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Tja, på ett vis virker det som om Virma er hodestups forelsket, sjalu og irritert på Frøya - samtidig, men det er vel bare jaktinstinktet. Typisk Vorstehhund å gjøre sånt. Ta f.eks disse to sitatene:

Canis: "Strihåret vorsteheren er en tysk rase som ble dannet på begynnelsen av 1900 tallet. Rasen er ment å være en kombinert jakthund på både fugl og hårvilt, men i Norge er den nesten bare brukt til jakt på fugl. Hundene har likevel fortsatt er sterkt jaktinstinkt på hårvilt. Dette gir seg og utslag i at mange er notoriske kattedrepere."

Wikipedia: "They do best with older, considerate children; very affectionate with its master and can become jealous. Some may try to dominate other animals but most will get along well with other dogs and household animals. They make good watchdogs."

Virma er flink til å si ifra når hun vil noe, enten det er luftetur, kort pause i løpestrengen eller at vi skal hente Frøya inn i stuen. Vil hun ha luftetur så blir hun ekstremt masete OG utagerer. Vil hun ut i løpestrengen så sier hun ifra og stiller seg ved døren. Er det katten hun er ute etter så maser hun, setter seg pent ned og ser på oss med det blikket.

Lenke til kommentar
Bleh. Blitt vanskelig og ta noen bilder av lille Carmen:p Fikk mer med på kjøpet enn jeg hadde planlagt^^ (influensa med tilbehør)Så har ikke akkurat blitt mye lek og morro siden hun kom. Men gud bedre for noen valpefakter:p

På deg eller bikkja?? :p

Men altså! BILDER! Er hu korthåret eller langhår?

*mumle noe om at langhåret hvit gjeter er noe av det flotteste man finner*

Lenke til kommentar

Hehe, Diesel lever det gode liv. Vi stakk innom besteforeldrene mine på kveldsturen vår, og der ble han matet med dyr russerkrabbe :p

Pappa har bestilt hytte på oppdal i påska, og der er det ikke lov til å ha med hund :realmad: Så sta som han er kan han ikke sjekke andre hytteområder.

Nå trenger jeg hundepass :roll: Evt så blir jeg bare hjemme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...