Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Ja.

Hun var faktisk "hundeekspert" på en nettside inntil nå nylig. Maange som sendte inn klage til nettsiden, og de fjernet henne selvfølgelig som ekspert når det viste seg at hun var den hun var. Det lønner seg å google navn, kennel osv, før man i det hele tatt vurderer en hund fra noen :)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun som du snakker om Turtlis var ja, en skummel sak. Så saken på nyhetene og alt. En liten google søk og hun dukket opp på alle varianter av dyresider. Gav råd om hvem man burde kjøpe av osv. Det viser seg at man burde være ytterst forsiktig med hvem man stoler på over nettet. Skal man kjøpe hund så må man rett å slett trippe opp på dørstokken og se selv.

 

Så rart at mennesker kan leve i en så illusjon at de behandler dyrene sine bra, selv om alt tyder på at de ikke gjør det. Selv i dag så kan hun sikkert ikke skjønne hvorfor hundene ble tatt fra henne.

Lenke til kommentar

Som sagt:

Hun som ble fratatt 50 hunder var også hyggelig.

 

men det trenger jo selvfølgelig ikke å bety at du har valgt en dårlig kennel :)

 

Det bor en her i byen faktisk, mannfolket har vært på jobb hjemme hos de. Unghund :)

Han har også vært hjemme til mange som har Tervueren, mens jeg har møtt EN på to år(litt lyst til å møte på andre med min rase) :roll:

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

ingen grunn til at det ble spesiellt denne rasen. Annonse så jeg flere plasser, Men hadde ingen planer om å kjøpe en hvit gjeterhund , men etter samtale med oppdretter så ble jeg faktisk veldig positiv med at det passa meg sånn ypperlig. Jeg hadde ikke lyst på en stuegris. Men heller ikke en overhyper greie som må ha mange timers tur hver dag.

Så klart skal da få løpt i fra seg så det holder. Bor jo oppi skauen så. Men at den ikke stiller kravet til så mye mosjon som enkelte trenger. Er ikke helt fan av laaaaaaaaaaaange turer. Men syns det er koslig og stikke oppi skauen med flere hunder og la dem løpe og herje osv + dem lærer lett og det er jo fint. Og i og med at jeg har en knært på 6 år så må det også være en fin familie hund osv. Derfor tok jeg den hunden.

 

Morsomt når jeg våkna i natt. Da våknet hun også og mens jeg gjorde mitt så dreit hun og pissa på teppet:p ... Og jeg tråkka rett opp i det. Så ble vasking midt på natten gitt. *gjesp*

Lenke til kommentar
Han har også vært hjemme til mange som har Tervueren, mens jeg har møtt EN på to år(litt lyst til å møte på andre med min rase) :roll:

En kompis som bor like ved meg, har Tervueren. Vi lufter bikkjene sammen av og til, og den kommer godt overens med Connie. :)

Har litt sansen for den rasen, utrolig utrykksfulle og intelligente hunder.

 

Morsomt når jeg våkna i natt. Da våknet hun også og mens jeg gjorde mitt så dreit hun og pissa på teppet:p ... Og jeg tråkka rett opp i det. Så ble vasking midt på natten gitt. *gjesp*

Deilig. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er viktig at man ikke bare hører på hva en enkelt oppdretter har å si om en rase før man slår til og kjøper valp.

 

Hvis jeg solgte border collier og hadde ett kull på 11 ville krabater på 8-9 uker, kunne jeg lett bare sagt at "tur, nei disse trenger ikke mye tur- En tur på en halvtime i uka så er den fornøyd". Da hadde nok border colliene mine solgt som smør..

 

Nå kjenner jeg ikke til rasen som Raw har kjøpt seg, men inbiller meg av en eller annen grunn at den er mye lik schæfer. Og jeg har aldri hørt om en schæfer som ikke har behov for mer enn 5-10 min tur..

Lenke til kommentar

Du har en uttalelse fra en oppdretter om at den klarer seg uten tur i en periode. Er perioden på 3 timer, eller 1 dag ? Eller 3 dager?

 

Du må ikke stole blindt på uttalelsen til en eneste oppdretter. Kan hende det gikk bra i dette tilfellet, men folk må advares for hva oppdrettere kan finne på å si bare for å kvitte seg med valper. Ikke alle er seriøse.

 

Dersom noen ringte meg som oppdretter og spurte om dvergpinschere trenger tur hadde jeg selvsagt svart "ja, alle hunder fortjener og trenger tur". Men jeg legger også til at dersom det er skikkelig dritvær en dag, med sterk vind og kaldt regn, så foretrekker den å være inne istedet for å gå skikkelig tur. Hundene mine liker å gå tur, og jeg får direkte dårlig samvittighet dersom de ikke får 2 skikkelige turer på en vanlig arbeidsdag (en om morgenen og en etter jobb)

Lenke til kommentar

Kjenner flere shæfere, de klarer seg fint med normal aktivitet. Bare man trener hjernen litt klarer de seg uten så mye tur i perioder.

 

Tror det vil gå veldig bra jeg Raw_denim :) Ser ikke noe poeng i å hakke rundt om hvr mye tur den får, for den er bare en liten valp og man ser fort hvor mye den krever når den vkser til. Man må vel ikke henge seg opp i alt?

Hun har kjøpt seg en normalt krevende hund og det burde vel de fleste klare fint bare de er litt interessert i at hunden skal trives.

Lenke til kommentar

Det står litt om rasen her. Det kan jo være verdt en titt. Det står blant annet:

 

Dersom man ønsker seg en slik hund bør man være oppmerksom på at dette er en svært aktiv rase. Dette er også en hund som snakker mye, både med eieren, andre kjæledyr man måtte ha i huset og naboen. Dersom du vil ha en stille og avslappet sofahund er dette sannsynligvis derfor ikke rasen for deg. Disse hundene trives best dersom de blir aktivisert, f.eks med agility, lydighetstrening og masse mosjon.

Ser ut som denne rasen har mye til felles med Schæfer når det gjelder behov for fysisk og psykisk trening. Det kan jo likevel hende at det er noe riktig i det oppdretteren sier, i form av at den ikke er avhengig av aktivitet hele tiden, men det står det ikke noe om...

 

Det er klart at alle hunder trenger mosjon, men det er forskjell på de som blir helt hypre og stressa hvis de går glipp av en ordentlig tur en dag, og de hvor man bare kan ta det igjen neste dag uten problemer.

 

:)

Lenke til kommentar

Halvbroren min reiste fra huskyvalpen sin i Sør-Afrika nå i julen og ba en kompis passe ham, satte opp aktivitetstabell for ham og mat og sånn. Fyren som skulle passe ham stakk innom, slapp ham ut for å gjøre fra seg og ga ham og kattene mat. Storm hadde rasert huset da de kom hjem.

Lenke til kommentar
Her gir vi hunden mat tre ganger om dagen (hun er to måneder gammel, er en Golden retriverer). Man skal vist bare gi dem mat så ofte, hvis ikke blir dem så tjukk. Er dette egentlig rett?

Fram til hunden er rundt et halvt år gammel bør dere gi tre ganger om dagen. Etter det kan dere godt gå ned til to - men passer det greit for dere å gi tre så er heller ikke det noe problem. Det er den totale mengden på fòr som er viktig - ikke hvor ofte hunden får mat. Se an valpen hvordan hun blir, blir hun tykk må dere redusere på mengden. Det er ikke bra for en valp å være for tykk i oppveksten (ikke senere heller...) Hvis hun ikke spiser opp matene hun får så er det mulig dere gir for mye. Hvor mye og hva slags fòr gir dere da?

 

 

Halvbroren min reiste fra huskyvalpen sin i Sør-Afrika nå i julen og ba en kompis passe ham, satte opp aktivitetstabell for ham og mat og sånn. Fyren som skulle passe ham stakk innom, slapp ham ut for å gjøre fra seg og ga ham og kattene mat. Storm hadde rasert huset da de kom hjem.

Hvordan hadde det gått med valpen og kattene da?

Lenke til kommentar
Det står litt om rasen her. Det kan jo være verdt en titt. Det står blant annet:

 

Dersom man ønsker seg en slik hund bør man være oppmerksom på at dette er en svært aktiv rase. Dette er også en hund som snakker mye, både med eieren, andre kjæledyr man måtte ha i huset og naboen. Dersom du vil ha en stille og avslappet sofahund er dette sannsynligvis derfor ikke rasen for deg. Disse hundene trives best dersom de blir aktivisert, f.eks med agility, lydighetstrening og masse mosjon.

Ser ut som denne rasen har mye til felles med Schæfer når det gjelder behov for fysisk og psykisk trening. Det kan jo likevel hende at det er noe riktig i det oppdretteren sier, i form av at den ikke er avhengig av aktivitet hele tiden, men det står det ikke noe om...

 

Det er klart at alle hunder trenger mosjon, men det er forskjell på de som blir helt hypre og stressa hvis de går glipp av en ordentlig tur en dag, og de hvor man bare kan ta det igjen neste dag uten problemer.

 

:)

Enig i dette - man kan mosjonere for mye også... Hadde en kar på dressurkurs en gang som hadde en schäfer. Han følte selv at han ikke klarte å mosjonere den nok, og til slutt måtte han ta i bruk mopeden for å prøve å slite ut hunden, men det som skjedde var jo at han fikk en topp-trenet hund som til tross for lange turer var "fit for fight" kort tid etter turen. Mitt råd var da å trappe ned gradvis slik at hunden etter hvert godtok "normale" turer og heller legge inn litt "hodebry" (søk o.l.) slik at hunden fikk brukt hodet litt i steden. Dette hjalp og han fikk etterhvert en normal hund i hus som kunne godta en dag uten lange mosjonsturer.

Her i huset så får ikke hundene mosjon etter oppsatt skjema. Dette gjør at vi faktisk kan la være å gå turer hver dag uten at hundene "går på veggen" av den grunn. Bor på landet så de kan gå løse ute for å gjøre fra seg. Som med alt annet innen hundehold kommer man langt med sunn fornuft og uten å ha alt for mye rutiner og regler. Skal være kos å ha hund også :)

 

 

 

 

ingen grunn til at det ble spesiellt denne rasen. Annonse så jeg flere plasser, Men hadde ingen planer om å kjøpe en hvit gjeterhund , men etter samtale med oppdretter så ble jeg faktisk veldig positiv med at det passa meg sånn ypperlig. Jeg hadde ikke lyst på en stuegris. Men heller ikke en overhyper greie som må ha mange timers tur hver dag.

Så klart skal da få løpt i fra seg så det holder. Bor jo oppi skauen så. Men at den ikke stiller kravet til så mye mosjon som enkelte trenger. Er ikke helt fan av laaaaaaaaaaaange turer. Men syns det er koslig og stikke oppi skauen med flere hunder og la dem løpe og herje osv + dem lærer lett og det er jo fint. Og i og med at jeg har en knært på 6 år så må det også være en fin familie hund osv. Derfor tok jeg den hunden.

 

Morsomt når jeg våkna i natt. Da våknet hun også og mens jeg gjorde mitt så dreit hun og pissa på teppet:p ... Og jeg tråkka rett opp i det. Så ble vasking midt på natten gitt. *gjesp*

Gratulerer så mye med valpen :) Skal bli spennende å følge dere videre... "Artig" med slike netter gitt... man lærer seg ihvertall å lufte valpen FØR man "lufter" seg selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...