Snublefot Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Alle snakker om de vanlige problemene med enkelte raser. Hadde vært greit å funnet ut hvilke som var friskest også bare. Basert på forskning og ikke private erfaringer. Alle hunder kan bli syke, men må være noen som er friskere enn andre. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Greia er at du har ingen garanti selv om du leter deg ihjel etter den friskeste rasen. Kan fremdeles være uheldig og få en syk hund Finnes det noen 100% frisk rase? Hvis du er interessert i en rase, er det jo best å ta utgangspunkt i den og se. Går det an å finne linjer som gir større sannsynlighet for frisk hund enn andre? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hvis man velger f.ex japansk spisshund over bourdaux dogge, har man jo større sjangs for en frisk hund, selv om man kjøper fra en seriøs oppdretter. Det som er poenget mitt. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Greia er at du har ingen garanti selv om du leter deg ihjel etter den friskeste rasen. Kan fremdeles være uheldig og få en syk hund Finnes det noen 100% frisk rase?Hvis du er interessert i en rase, er det jo best å ta utgangspunkt i den og se. Går det an å finne linjer som gir større sannsynlighet for frisk hund enn andre? Jeg vet det. Alle normale mennesker med intelligens vet dette. Men det må vel være noe forskning som har vist at noen raser er friskere? Jeg lurer av ren nysgjerrighet. Ikke fordi jeg skal kjøpe meg en hund og leve i en illusjon om at den aldri skal bli syk. Mushi skjønte det. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Spør en dyrlege. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Naturen baserer seg på at ting kan skje, dermed fins det ingen 100%-sikre raser. Når mennesket da tar for seg og finner ut at vi skal styre utviklingen for å få til en hund som er definert utifra en rasestandard så sier det seg selv at det blir noe annet enn når naturen selv går kunn på evne til å overleve. Raser som ligger nærmere hunder man finner fritt i naturen vil være friskere enn en rase med lang historie i menneskestyrt avl. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ikke nødvendigvis. Målrettet oppdrett for å få vekk sykdommer vil på en måte bare være en "konsentrert" versjon av darwinisme. Menneskestyrt, med bare ett mål, osv, men det vil jo føre til sunnere hunder. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 På i hvertfall den ene dokumentaren jeg har sett så viste det seg at denne menneskeskapte avlingen ikke nødvendigvis var det beste, nærmest tvert i mot. Fordi det ble avlet mer på utseende og "pene feil" enn helse. Dessuten en bekymringsfull mengde hunder som ble innavlet. Far og datter var i noen steder litt fy. Men bestefar og barnebarn var helt greit. Syke folk. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ja, men det er jo bare menneskelig dumhet. Jeg snakker teoretisk ;p Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Dvergpinscher er en rase som det ikke er mye sykdom på, men det finnes jo sykdom her også, som på alle andre raser. Da jeg kjøpte dvergpinscher fikk jeg høre at det var lite sykdom på rasen. Begge mine hunder har vært friske, men jeg vet om ei som måtte avlive sin pga kreft. Så ingen regel uten unntak. Det er ikke vanlig å HD - røntge dp, nettopp fordi hoftesykdommer ikke forekommer. Men alle burde øyelyse og patellasjekke dvergpinschere som skal brukes i avl. Jeg har inntrykk av at de mest populære rasene er mer utsatt for sykdom grunnet dårlig avl enn de rasene som ikke er populære. Schæfer f.eks er jo ett eksempel på en rase der man skal være veldig forsiktig når man kjøper valp . Og Engelsk Bulldog. Og jeg har vel inntrykk av at nakenkineseren ikke er den friskeste rasen man kan velge. Tidligere var det forresten vanlig å knærte kinereservalper med hår, fordi ingen ville ha de Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det er det inntrykket jeg har også. Er vel også slik at når etterspørselen blir stor så avler noen folk på det meste. Bare for å tjene penger. Som med Chihuahua, mops osv. Framtidige hundeeiere blir også mer opptatt av å få en hund av den rasen, i stedet for å finne en passende oppdretter. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Beagle : They are popular as pets because of their size, even temper, and lack of inherited health problems. These characteristics also make them the dog of choice for animal testing. Beagle Wiki Men Jeg tror min har ADHD for den er verre en en speed junkie på crack og englestøv. Han er jo ikke mer en 8mnd enda så jeg håper på en roligere hund om 6mnd til et år Sliter meg helt ut denne karen.... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Og jeg har vel inntrykk av at nakenkineseren ikke er den friskeste rasen man kan velge. Tidligere var det forresten vanlig å knærte kinereservalper med hår, fordi ingen ville ha de Det er faktsik en veldig frisk rase. En av grunnene til det er at vi tester for nesten alt. Hvertfall de seriøse. Bedre føre var osv. De fleste tilfellene av syke hunder blir spredd med jungelposten, og grunnen til at det kan virke som det er mye sykdom er at så og si alt av syke hunder blir kjent og tatt opp på forum. Desverre er en drøss av dem i slekta til min hund Endret 28. desember 2008 av mushi Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Husker jeg feil da, når jeg synes å huske at det var snakk om at kullsøsknene til din hadde patella eller noe, slik at din ikke kunne brukes i avl , Mushi? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er korrekt Pluss masse dritt i slekta som har dukket opp. Min skal ikke ha valper uansett pga. gemyttet. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg vet det. Alle normale mennesker med intelligens vet dette. Men det må vel være noe forskning som har vist at noen raser er friskere? Jeg lurer av ren nysgjerrighet. Ikke fordi jeg skal kjøpe meg en hund og leve i en illusjon om at den aldri skal bli syk. Mushi skjønte det. Øh, det var jo ikke akkurat sånn at jeg mente du hadde lavere intelligens enn andre folk da.. Ville bare få det frem skikkelig at man ikke har noen garanti, uansett rase. Men kanskje større sannsynlighet med noen ja, det er riktig. For å dra den litt lenger, så er det jo også rase vs. blanding-diskusjonen om hva som er friskest. Og DER vet jeg det er forsket på og bevist at blandinger ikke er noe friskere enn rasehunder nødvendigvis. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Blander du en syk Labrador med en syk Schæfer tviler jeg på at du har større eller mindre sjangse til å få friske valper enn om du blander den syke schæferen med en annen syk schæfer nei Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Det igjen kommer jo også helt ann på sykdommen. Hvis begge individer har hver sin rase-spesifikke sykdom, vil de få valper som ikke har noen av sykdommene. Men blander man en av valpene igjen med en av samme rase som mor eller far, kan det fort komme mye sykt. Men sykdommer som begge raser har vil jo selvfølgelig valpene være utsatte for. F. ex hvis man blander en toller med tollersjuke og en lundehund med den lidelsen den rasen kan få, vil ikke valpene få noen av sykdommene, men være bærere for begge. Endret 29. desember 2008 av mushi Lenke til kommentar
granny Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hvis noen vet om noen som seriøst ønsker seg en flatcoated retriever tispe så må en av mine "barn" omplasseres pga eiers for travle hverdag. Heldigvis innser han dette selv og tar konsekvensen av det. Melika er litt over 3 år og bor for tiden i Ålesund hos sin eier. Send meg gjerne en pm for mere info hvis dere vet om noen. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Så dumt, men også bra at eier innser det selv som du skriver Håper dere finner et godt hjem til henne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå