Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Har ikke det vært vel dokumentert at genetiske sykdommer osv er noe som går igjen i alle hunder, også renrasede? Det var et utbredt problem at folk avlet på hundene sine, for å tjene penger, uansett om de var syk eller ikke. Er mange argumenter for å kjøpe en hund av en oppdretter. Men at hunden nødvendigvis er noe friskere for å være renraset det argumentet har jeg lite tro på. Må i hvertfall være mange raser det argumentet ikke gjelder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På renrasede hunder har man jo muligheten at man som valpekjøper kan sjekke stamtavle til foreldredyrene på dogweb. Der står det også om hunden er HD-røntget eller øyelyst, og resultatet av dette.

 

Dersom man som valpekjøper gjør leksen sin og sjekker opp stamtavlen til hunden man kjøper av oppdretter er sjangsen for disse arvelige sykdommene mye mindre.

 

En gjennomsnittlig bakgårsoppdretter som avler blandingsvalper vil som hovedregel ikke tenke på å sjekke tispa si (og hannen!) for arvelige sykdommer.

 

Det finnes jo useriøse oppdrettere av renrasede hunder også, men flertallet er flinke seriøse oppdrettere som sjekker hundene de bruker i avl for arvelige sykdommer, bruker lang tid på å sette sammen kombinasjoner som skal være til det beste for rasen og som velger valpekjøpere med omhu :)

Lenke til kommentar

Kanskje det er verre i utlandet. Men grådige mennesker det finner man over alt. I alle "yrker". Blir litt naivt å si at alle oppdrettere kan man stole på og automatisk så vil hunden være frisk. Kanskje det er bare meg som er skeptisk av natur, men jeg ville aldri tatt noe en annen sa for god fisk. Hadde de ikke gjort undersøkelser på dette da? At blandingshunder var faktisk litt friskere enn renrasede samlet sett. Vet jeg har lest det et sted eller tre.

 

Men men. Blir en god stund til hund enda uansett.

Lenke til kommentar

Min fikk også et par pakker, men han fikk ikke åpne alle, i frykt for dårlig mage i morgen :p

Har spist to griseører, og det holder i massevis. Og han åpnet selv ja. Rev opp papiret ;)Diesel koosa seg sammen med familien i kveld, og var kjempeflink til å ikke mase. Han har en tendens til å gjøre det til bestefar -som gir han mat når han tigger, så det er ikke så rart igrunn :p

Lenke til kommentar

Connie fikk også litt av hvert til jul... Hun forsvinner innunder treet, og kommer glad og fornøyd ut igjen med en av pakkene sine, som hun har snust seg fram til. Hun er vel sannsynligvis den her i huset som er mest ivrig etter å begynne å åpne pakker.

Det er ganske imponerende hvor bra hun klarer å finne fram til pakkene. Selv en pose godbiter, i en lufttett, forseglet pose, innpakket i gavepapir og gjemt blant de andre pakkene, plukker hun frem uten å nøle. De andre pakkene rører hun ikke.

Lenke til kommentar
Hun er vel sannsynligvis den her i huset som er mest ivrig etter å begynne å åpne pakker.

Samme var det her. Kaos lå og så på treet hele kvelden. Og når han ble ekstra utålmodig knurret han litt på treet. :p

 

Den dør ikke av å spise litt julemat en gang i året ass.

Tja.. det ER faktisk mindre hunder som har dødd av å spise julemat, ass.

Selv opplever jeg det ganske irriterende at hver gang man poster noe i denne tråden kommer en eller annen bedreviter og sier at slik kan man ikke gjøre.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Bikkjene tåler nok mye mer en hva mange tror når det gjelder å spies i seg forskjellige ting. Mine bikkjer har alltid fått julemat på julaften og mye annet snop.. men det har alltid gått bra. Noe løse mager kan det bli, men det går som regel veldig bra. Noe av grunnen til dette er nok at mine også får matrester og slikt gjennom hele året slik at de ikke blir så ømfintlige i magen.

 

Jeg fikk imidlertid litt tvilen her om dagen da Cleo tok julekvelden på forskudd og fant en pakke som var til far i huset og som inneholdt en rødvinspølse på over 400 gram... Hele pølsen forsvant i en fart uten at jeg oppdaget det og Cleo er i toppform! Var bittelitt tørst kan man si... og det ble et par dammer på gulvet om natten men ellers gikk det bra heldigvis...

Lenke til kommentar

Fikk tatt et bilde av de tre "små" etter pakkeutdelingen i går.. En pakkeutdeling som bikkjene var meget aktiv del av. Cleo er den som elsker pakker aller mest her. Hun river av papiret og følger også med på alle andre som får pakker og tror alle er til henne. Tessa er mer tilbakeholdene.. men liker godt å få pakke. Fanny går rundt og bære på sine og vil vise fram til alle..

 

2008_12_24_Julaften%20003%20(33).jpg

Lenke til kommentar

Ylva er offer for begge deler :(

Hjemme i Oslo får hun bare Eukanuba, og kanskje en liten bit rester en gang i uka eller lignende. Hun får som regel ikke godbiter når vi går tur heller, med mindre hun kommer med en gang jeg roper eller lignende.

 

Men nå har hun altså vært en måned hos min mor i Elverum, og har lagt på seg to kilo, og ser ikke på eukanubaen en gang.

 

ARGH!

Lenke til kommentar
Ylva er offer for begge deler :(

Hjemme i Oslo får hun bare Eukanuba, og kanskje en liten bit rester en gang i uka eller lignende. Hun får som regel ikke godbiter når vi går tur heller, med mindre hun kommer med en gang jeg roper eller lignende.

 

Men nå har hun altså vært en måned hos min mor i Elverum, og har lagt på seg to kilo, og ser ikke på eukanubaen en gang.

 

ARGH!

Høres ut som hun har hatt en alle tiders ferie :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...