Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trådstarter bør heller gjøre som Turtlis - begynne med et lite dyr (som ikke lever så lenge...) og vise at h*n kan ta ansvar.

Jepp!

Jeg har selv vært fjortis og dro mye bort til venner osv.. Så mye av arbeidet ble på mamma, selv om det var min hund :p Eller..det var familien sin da. Vi var alle enige om hund, og jeg maste ikke såå mye :innocent:

Jeg er(var) bortskjemt, og jeg elsker det :closedeyes:

 

mine, idet eieren utbryter : "du må ikke holde henne i halsbåndet".. jeg slipper ikke før hun tar over (sto 2-3 meter unna). Hun sier så "hun er i en alder hvor hun ikke liker å bli irettesatt"

Ehm.. hun er i en alder hun MÅ bli irettesatt !!!? Makan til eier. Der har hunden allerede tatt kontrollen ;)

Min tante møtte ei dame på tur, med en hund løs. Så sa hun til tante "hvorfor har du ikke din løs da? det er jo ikke båndtvang". Det virker som det er bare å slippe hundene liksom :roll: Det er litt mer å ta hensyn til, som feks det du nevner; at bikkja ikke løper bort til andre!

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Moren har nok tenkt som så at dersom hun er hjemmeværende så faller mye av ansvaret på henne, og det er hun som kommer til å være alene hjemme med hunden på dagtid.

 

Men hvis hun er i ferd med å komme seg tilbake i arbeid, så skal det ikke ha noen betydning.

 

Jeg driver et lite oppdrett og selger valper i ny og ne - og jeg vil ikke selge valp til noen der MOR ikke vil ha hund! Nettopp fordi det i hovedsak (jada.. det finnes unntak..) er mor som står for rengjøring og også den "dårlige samvittigheten" i huset! Skjønner godt at trådstarter ønsker seg hund, og håper også at h*n får det - MEN da er det mulig at man faktisk må vente til man bor for seg selv og har ansvaret selv. Vet det er lett å si at man skal opp og gå tur, man skal gi mat og ta seg av alt med hunden, men slik funker det som regel ikke så veldig lenge. Tror mor har forstått dette og jeg forstår godt at hun sier nei hvis hun ikke har ønske om hund. Trådstarter sier ikke hvor gammel h*n er, men når ungdomstiden med festing og farting begynner så er det nok dessverre slik at mye av ansvaret for hunden lett kan falle på mor... Beklager at jeg er litt gledsdreper her, men jeg måtte faktisk selv vente til jeg bodde alene før jeg fikk meg hund og jeg forstår det! Trådstarter bør heller gjøre som Turtlis - begynne med et lite dyr (som ikke lever så lenge...) og vise at h*n kan ta ansvar.

Skjønner hva du mener, jeg er 14 år og har en katt som vi har hatt i 5 år nå.

 

Moren har nok tenkt som så at dersom hun er hjemmeværende så faller mye av ansvaret på henne, og det er hun som kommer til å være alene hjemme med hunden på dagtid.

 

Men hvis hun er i ferd med å komme seg tilbake i arbeid, så skal det ikke ha noen betydning.

 

Jeg driver et lite oppdrett og selger valper i ny og ne - og jeg vil ikke selge valp til noen der MOR ikke vil ha hund! Nettopp fordi det i hovedsak (jada.. det finnes unntak..) er mor som står for rengjøring og også den "dårlige samvittigheten" i huset! Skjønner godt at trådstarter ønsker seg hund, og håper også at h*n får det - MEN da er det mulig at man faktisk må vente til man bor for seg selv og har ansvaret selv. Vet det er lett å si at man skal opp og gå tur, man skal gi mat og ta seg av alt med hunden, men slik funker det som regel ikke så veldig lenge. Tror mor har forstått dette og jeg forstår godt at hun sier nei hvis hun ikke har ønske om hund. Trådstarter sier ikke hvor gammel h*n er, men når ungdomstiden med festing og farting begynner så er det nok dessverre slik at mye av ansvaret for hunden lett kan falle på mor... Beklager at jeg er litt gledsdreper her, men jeg måtte faktisk selv vente til jeg bodde alene før jeg fikk meg hund og jeg forstår det! Trådstarter bør heller gjøre som Turtlis - begynne med et lite dyr (som ikke lever så lenge...) og vise at h*n kan ta ansvar.

Skjønner hva du mener, jeg er 14 år og har en katt som vi har hatt i 5 år nå. Festing blir det nok ikke mye av, siden jeg bor utpå landet. :!:

Lenke til kommentar
... Hun sier så "hun er i en alder hvor hun ikke liker å bli irettesatt" ...

Haha. Og når er det hunder liker å bli irettesatt, da?

 

Det verste med kommentaren var at jeg faktisk ikke irettesatte bikkja hennes, men bare holdt den på en veldig snill måte for å unngå at den spiste opp Thea :!:

 

Jeg er også i en alder hvor jeg ikke tåler å bli irettesatt, så å få beskjed om at "du må ikke ta henne i båndet" gjorde meg ørlite pissed, for hva mente hun jeg skulle gjøre istedet? La bikkja hennes bruke bikkja mi som pipeleke?

Lenke til kommentar

Tydeligvis... :roll: Jeg har møtt på et par slike folk, og når de kommer med VM kommentarer svarer jeg. Hun kan ikke sende bikkja si etter småhunder, og forlange at alle godtar det.

Jeg stiller meg gjerne opp å kjefter så spyttet spruter, det gjorde jeg en gang, til en fyr som knøvla bikkja si fordi den..*trommevirvel*.. bjeffa.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
... Hun sier så "hun er i en alder hvor hun ikke liker å bli irettesatt" ...

Haha. Og når er det hunder liker å bli irettesatt, da?

 

Det verste med kommentaren var at jeg faktisk ikke irettesatte bikkja hennes, men bare holdt den på en veldig snill måte for å unngå at den spiste opp Thea :!:

 

Jeg er også i en alder hvor jeg ikke tåler å bli irettesatt, så å få beskjed om at "du må ikke ta henne i båndet" gjorde meg ørlite pissed, for hva mente hun jeg skulle gjøre istedet? La bikkja hennes bruke bikkja mi som pipeleke?

Jeg veit ikke hva jeg hadde gjort jeg. Om jeg hadde himla med øya, ledd av dama eller irettesatt hu litt! :p

Lenke til kommentar

Jeg tør rekke opp hånda og si at jeg er veldig imot bevisst avling på blandinger.

 

Min første hund var en blandingshund. Jeg fikk henne da jeg var 12 år gammel, og vi hentet henne da hun var 6 uker gammel. Fikk henne gratis, for hvis ikke ble de ikke kvitt alle... Ikke det at hun ikke var en fantastisk god hund som jeg elsket mer enn den mest renrasede hund, men... hvem som helst kan skaffe seg en blandingshund hvor som helst. Og det uten å engang åpne en hundebok først. De som har blandinshunder får gjerne ett fint knippe valper. Valper som når de er 5 uker gammel er viltre og vanskelige å ha med å gjøre. "Oppdretter" synes kanskje det går litt over styr, og at valper ikke var så koselig som h*n trodde.

 

Folk som ikke burde ha hund ser på blandingshunder som en billig løsning. "Den er jo fin". . "Vi tar den, hvor vanskelig kan det være".

 

Jeg sier ikke at blandinger ikke er like bra hunder som renrasede. Men MANGE som skaffer seg blanding tar kanskje litt lettere på det, enn en familie som spinker og sparer sammen 10.000 kroner for å skaffe seg en renraset. Man tenker litt mer over saker og ting når så mye penger er involvert. Pluss at en del blandingsoppdrettere tar litt for lett på det å være oppdretter. "tispa mi er så snill og søt så jeg vil ha valper på henne". Eller den klassiske "jeg har hørt at tisper roer seg etter å ha hatt ett kull valper, så....". Når du har 8 doberweilercollier på 5 uker og 4 kg hver som pisser og driter og hyler hele dagen er det ikke like koselig. :no:

Lenke til kommentar

En annen ting med blandingskull er arvelig sydom.

Sjeldent folk røntger hundene sine, med mindre de MÅ. Kanskje faren har HD, eller epilepsi, og den ene bestemora øyesykdom? Oppå der igjen er far agressiv og mor nervøs. Yey, litt av et kull ;)

La oss si at denne blandingen er husky, rottis, elghund, og border collie. Du får en djevel til å dra, en med et helvettes jaktinstinkt og mye vokt i seg, og en som ligger å stirrer på barn(vil gjete). fantastisk ;) Da blir ikke hundeholdet så veldig koslig lengre, og hunden ligger om 2 år(når den er i værste pubertet) på finn.no :D Ja, jeg hadde nesten glemt at bikkja må avlives tre år gammel grunnet sterk grad hd og den har bittt.

 

Litt satt på spissen dette, men jeg tror det er mange som kjenner seg igjen i det jeg skriver. De har rett og slett kjøpt seg en blanding med en hunderase for mye ;)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...