medlem-90636 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 hva synes dere om bruk av fuglehund til familie hund i stedet ? Det synes jeg ingenting om! Fuglehunder er hunder som trenger å brukes til annet enn en halvtimes gåtur i bygatene hver dag! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Alle hunder kan "brukes" som familiehund, det trenger du ikke tenke på. Det du bør tenke på er alle de andre tingene som er viktig. Størrelse, aktivitetsbehov, tygging, bråk osv. Edit: Det blir på en måte feil å finne hund etter eliminasjonsmetoden. (Jeg er banan, og jeg trives med det osv) Endret 3. desember 2008 av tofagerl Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 bor på bygda så det er ikke noe problem , heller ikke mosjon er noe problem . men jeg jakter ikke derfor lurte jeg på ha folket synes Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg ville aldri kjøpt en fuglehund med mindre jeg var svært jaktinteressert. Har sett hvordan en gordon-setter som ikke får brukt seg til annet enn å gå tur oppfører seg. Stress stress stress innendørs, og draing på tur... Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) bor på bygda så det er ikke noe problem , heller ikke mosjon er noe problem .men jeg jakter ikke derfor lurte jeg på ha folket synes Det er jo så mange andre enn en setter som vil egne seg til ditt bruk, så hvorfor akkurat en slik hund?? Men for all del.. En fuglehund kommer sikkert til å ha det fint på landet, men det er ikke en rase jeg ville anbefalt deg. Endret 3. desember 2008 av Turtlis Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Fordi man finner dem pene? Og liker personligheten? Hvorfor har du gjeterhund uten å drive aktiv gjeting med den? Retrievere uten å drive søk/fuglejakt? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Min fårehund er ikke fra sauelinjer, og de blir heller ikke avlet for den slags bruk. Jeg ville heller ikke hatt en belger fra heftige brukslinjer. En setter derimot kommer som oftes fra jaktlinjer.. Det er en stor forskjell Venninna mi kjøpte seg Irsk Setter. Han var spinnill og måtte selges til slutt. Og det var IKKE nok med bare tur i gatene og løpe fritt i skogen en gang om dagen. Derfor er jeg litt "imot" at vanlige mennesker kjøper seg en slik rase, når det er så mye annet å velge mellom. Som jeg skrev over her en plass, det bor to gordon settere i mitt nabolag. Dama er et skikkelig friluftsmenneske, og har tid til å ha slike hunder. Så det er ikke en umulig jobb, men de vil gjerne ha seg litt mer enn en tur rundt hushjørnet Endret 3. desember 2008 av Turtlis Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Man kan bruke dem til blodsøk, apportering... Mye man kan bruke dem til for å stimulere dem uten at man MÅ ut og leke med døde dyr. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Selvfølgelig. Men nå tok jeg utgangspunktet i en vanlig familiehund, siden han som spurte ikke skrev noe konkret. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hverdagslydighet er stimuli det og. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg ser fuglehundene Turtlis refererer til hver eneste dag, gjerne flere ganger dagen også. Eieren jogger alltid og jeg har aldri sett de gående. Disse hunden får MYE mosjon. Det er jo helt supert, og hvis man har tid og krefter til å løpe rundt med hundene sine flere ganger om dagen for at de skal være rolige og avbalanserte innendørs - ja da kan du velge en så aktiv rase som det fuglehund er, selv om du ikke bryr deg om jakt . Det er det samme med alle som på død og liv skal ha border collie. Som oftest får jeg helt usaklige svar når jeg spør hvorfor de skal ha border collie. "den koster bare 2000 kroner" og "den er søt" er hyppige svar fra folk som bare plutselig fikk så lyst på hund. Da velger man en border collie , når man helst skulle hatt en bichon frise eller tibetansk spaniel - og det KUN pga pris og utseende. Border Collie er supre hunder, utrolig fine , ufattelig smarte og helt sikkert verdens beste familiehundeR - for folk som er interessert i å jobbe med hunden sin og bruke tid på den. Border Collie er så absolutt ikke en hund for late folk som trives best i sofaen og som kan gå en tur på 15-20 min om dagen hvis det er fint vær! Jeg har endelig fått skaffet meg lader til pc'en min, og har fått lastet inn noen bilder av mine hunder. Thea fryser, men har lyst at matfar skal kaste pinnen , så hun sitter pent og venter Pinnebilder: Thea Thea i armkroken til "Pappa" peiskos Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes folk bare skal få seg border collier og fuglehunder så mye de bare vil. Det er de som sitter i ett levende helvete av pels, klør og hundesikkel når valpen er i hus og de blir rådville. Fader, jeg fikk nesten sammenbrudd av en LABRADORVALP, hva vil et normalt menneske få av noe viltert forjævlig noe? Og kanskje akkurat den fuglehunden plutselig klaffa med dem? Hvem vet? Etter jeg fikk bikkje selv sier jeg bare: suit yourself. Ikke faen om jeg vil ha noe som er 1% mer krevende enn Labradoren min. Det er mer enn nok. Når du sitter i det så sitter du i det. Om du har så steikanes lyst på en hund som "ingen andre har" fordi den er pen eller har x-faktoren. Værsegod å prøv. Du vil mest sannsynligvis angre. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 jo skal jeg si deg noe, det har noe å si for de som har tatt seg vann over hodet, og som omplasserer bikkja si etter 2 mnd fordi de ikke "klarer mer" Kanskje ikke for deg eller meg, men for den stakkars bikkja som må bytte hjem, og som er understimulert og stresset i hjemmet sitt før den får seg ett nytt og forhåpentligvis bedre hjem. En hund er ikke noe man prøver, og så bare kaster bort hvis det ikke passer. En hund er ett levende vesen. Det er viktig at folk vet hva de tar på seg, lærer seg noe om rasen (og om det å ha hund generelt). Jo fler som vet hva de går til, jo færre ødelagte omplasseringshunder får vi Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Venninna mi sin Lab. er GÆRN :!: Diesel ville heller være INNE han, enn å være ute å leke med henne. Og det sier litt!!! Mushi her inne har vel erfart det. Hun fikk seg BullT, og kunne ikke takle den, bare noen mnd gammel. Det er ikke alle raser som egner seg som førstegangshund, og ekstremt mange tar vann over hodet. Jeg syns det blir feil å si "bare kjøp deg en BC, du.. blabla". Fordi det er faktisk snakk om et levende vesen. Endret 3. desember 2008 av Turtlis Lenke til kommentar
granny Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) hva synes dere om bruk av fuglehund til familie hund i stedet ? Det synes jeg ingenting om! Fuglehunder er hunder som trenger å brukes til annet enn en halvtimes gåtur i bygatene hver dag! Jeg har fuglehunder (retrievere) og de er utmerkede familiehunder men også jobbehunder hvis man ønsker det! Skal dere diskutere rase så må dere være konkrete i hvilken rase® det er snakk om. Det finnes stående fuglehunder(f.eks settere og pointere) , apporterende fuglehunder (retrieverrasene og spanielrasene), støtenden fuglehunder (spaniels). Så det er viktig å tenke på hva man skal ha hunden til før man velger rase. Jeg kjenner stående fuglehunder som er utmerkede familiehunder også, selv om de jo også brukes mye til jakt. Trådstarter sier da ikke noe om at hunden KUN skal brukes til en halvtimes gåtur i bygatene? Jeg synes folk bare skal få seg border collier og fuglehunder så mye de bare vil. Det er de som sitter i ett levende helvete av pels, klør og hundesikkel når valpen er i hus og de blir rådville. Fader, jeg fikk nesten sammenbrudd av en LABRADORVALP, hva vil et normalt menneske få av noe viltert forjævlig noe? Og kanskje akkurat den fuglehunden plutselig klaffa med dem? Hvem vet? Etter jeg fikk bikkje selv sier jeg bare: suit yourself. Ikke faen om jeg vil ha noe som er 1% mer krevende enn Labradoren min. Det er mer enn nok. Når du sitter i det så sitter du i det. Om du har så steikanes lyst på en hund som "ingen andre har" fordi den er pen eller har x-faktoren. Værsegod å prøv. Du vil mest sannsynligvis angre. Kunne ikke dy meg nå: Du vet at labradoren er en fuglehund vel Endret 3. desember 2008 av Juliess Dobbelpost Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Det er jo en terrier, og mange av dem har masse, masse egne meninger om ting. Det er nok mange som har bommet på rasen fordi den er søt og liten, og så fant de seg et lite monster inni De er nok ikke noe problem å trene, men du skal være forberedt på å være konsekvent i alt du gjør. Kan de ta mer enn lillefingeren, så gjør de det. Hmm...det er egentlig en sofahund jeg er på jakt etter. En hund jeg kan leke med i sofaen når vi kjeder oss;) Og en som jeg skal gå tur med daglig. Har alltid sett for meg at en "JRT" er perfekt for meg da, men jeg er jo ikke intressert i et "lite monster" Hadde en Bichon Frise før som fungerte godt som sofahund, men det var så mye sykdom i bildet. Jeg kan jo kanskje få noen vetuge tips her inne til hva som kunne vært noe for meg: Liten hund, kosete, rolig men også leken (Hva tror dere)? Dersom Bichon Frise fungerte bra for deg, så er det kanskje ikke så dumt med en annen av bichon-rasene. Bolognesen for eksempel, er en hund som ligner mye, skal ikke klippes (kan selvsagt gjøres) og har igrunnen lite eller ingen sykdommer. Bolognesen er veldig hengiven og vil mest av alt være sammen med eieren sin, ikke veldig mosjonskrevende, men setter pris på å være med deg der du drar, enten det er i byen eller i skog og mark. De er ikke så veldig glad i regn og sølevær. Og selvsagt er de lekne! Men det er endel pelsstell på denne rasen dersom den ikke klippes, daglig børsting er nødvendig. Det finnes en klubb for boolognesen som heter klubben for bolognese og coton de tulear, se hjemmesiden deres, www.bolcot.no Endret 3. desember 2008 av elelmar Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg overvåker hundene mine i dag, og når jeg tittet innom kameraet i dag fikk jeg se de to jentene mine sammenkrøllet i kurven sin Det er så godt å vite at de slapper av og sover mens jeg er borte Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Finnes visst ingen bra test for å se om hunder har nesemidd, men dyrlegen trodde hvertfall Igor hadde det. Sjekka han for halsbetennelse, men det hadde han ikke, så da var nesemidd mest trolig. Var visst veldig vanlig, men ikke alle hunder som reagerer på det før etter en stund. Lenke til kommentar
granny Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg overvåker hundene mine i dag, og når jeg tittet innom kameraet i dag fikk jeg se de to jentene mine sammenkrøllet i kurven sin Det er så godt å vite at de slapper av og sover mens jeg er borte Kan jeg spørre hvordan du gjør det sånn rent praktisk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå