Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lært og lært, jeg vet da utmerket godt at man ikke skal slippe løs en tispe med løpetid. Vi viste ikke (og vet fremdeles ikke helt sikkert) om Thea har / hadde løpetid. Siden hun hadde løpetid for 3 mnd siden er det ikke veldig sannsynlig at hun faktisk har løpetid igjen.

Dessuten var det ikke jeg som slapp henne :) Jeg lånte bort bikkja til svigers :)

Vi merker nok rimelig kjappt om det er grunn til bekymring. Mange tisper endrer adferd veldig raskt etter parring. Vi var ALDRI i tvil om at Geisha var gravid da vi parret henne i 2007. Hun ble EKSTREMT kosete og veldig morrakvalm. Vi var sikre lenge før det gikk an å se noe.

Vi får nesten bare se det an. Det hersker jo enorm tvil om hun har parret seg (og om hun har løpetid i det heletatt..)

Får meg til å tenke med gru tilbake til den tiden hvor vi hadde ei mellomstor blandingstispe (bordercollie-størrelse) Det var aldri tvil om hun hadde løpetid eller ei for å si det slik.. blodflekker på alle gulv . Her merker vi bare blodflekker dersom bikkja har sneket seg opp i senga i løpet av natta og vi har hvite laken (Geisha er en jævel på å lure seg opp i senga vår etter at vi har sovna .. Thea sover i kurva si hele natta, så der er det verre...

Lenke til kommentar

Forrige løpet var hennes første ja.

Tanta mi sier det er vanlig at tisper "smitter hverandre" med løpetid, og at det hjemme hos henne ikke er uvanlig at tispene har løpetid rett etterhverandre.

Nå bekymrer det meg ikke så mye om hun har fått løpetid igjen, eller om det er innbilt - det er mest graviditet jeg er bekymret for . Jeg som har parret hund en gang tidligere vet jo at man skal treffe godt for at det skal bli valper av det, og jeg tviler på at Thea var kommet så langt i løpetiden at hun kan ha blitt gravid dersom hun har vært på frierferd Men jeg vet jo aldri, og siden jeg har vanskelig for å vite om tispene mine har løpetid sien de blør så lite, og det eneste "beviset" er at de blir hovne bak - ja da sitter jeg igjen med den bittelille tvilen.

Kan fort bli ett litt dyrere julebord enn vi hadde trodd :roll:

Lenke til kommentar
Alternativet er å ta den nå, eller å vente.. Viser hun seg å være gravid blir det evt ul og sprøyte. Å vente kan koste litt mere, men siden det ikke er noe sikkert så hadde jeg trolig ventet :)

"Min" veterinær anbefaler nå og vente til de kan ta en ultralyd/røntgen og sjekke om det er valper der FØR de setter abortsprøyte. Dette for å slippe å utsette tispene for den påkjenningen dette tross alt er. Jeg ville hørt med veterinæren jeg - og faktisk kostet på en undersøkelse før jeg gjorde noe annet.

Ellers stemmer det nok at unge tisper kan bli "dratt" med etter at den andre tispa har hatt løpetid.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva en veterinær kan finne ut i en slik undersøkelse jeg da. Her koster det 400 kroner å stikke øra innom dyrlegen, og jeg ville snakket usant dersom jeg sa at veterinærene her i byen er dyktige.

Dersom veterinæren kan si at bikkja mi har blitt besvangret ved å undersøke henne i dag, 3 dager etter at hun stakk av, så skal jeg ta en tur jeg. Men den vanlige prosedyren hos dyrlegen her virker som å være at "jeg kan ikke kjenne at noe er brukket, så du får vente og se det an i 2-3 mnd og komme tilbake hvis det ikke gir seg".

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva en veterinær kan finne ut i en slik undersøkelse jeg da. Her koster det 400 kroner å stikke øra innom dyrlegen, og jeg ville snakket usant dersom jeg sa at veterinærene her i byen er dyktige.

Dersom veterinæren kan si at bikkja mi har blitt besvangret ved å undersøke henne i dag, 3 dager etter at hun stakk av, så skal jeg ta en tur jeg. Men den vanlige prosedyren hos dyrlegen her virker som å være at "jeg kan ikke kjenne at noe er brukket, så du får vente og se det an i 2-3 mnd og komme tilbake hvis det ikke gir seg".

Det var snakk om ultralyd eller røntgen da... og DER bør de kunne se det HVIS de har slikt utstyr hos deg da? Jeg mente du kunne ta en telefon og høre hva de anbefalte jeg - ikke reise dit for å undersøke for det er ikke mulig å påvise noe som helst så tidlg.

Lenke til kommentar

Lurer på om Igor kan ha fått nesemidd. I blant får han anfall og det virker som han får pusteproblemer. Drar inn luft i nesa (kan höres ut som snorking) og höres helt kneferdig ut. Han virker tilsynelatende helt frisk ellers. Han er litt fuktigere enn normalt i nesa, og han nyser i blant også. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Lurer på om Igor kan ha fått nesemidd. I blant får han anfall og det virker som han får pusteproblemer. Drar inn luft i nesa (kan höres ut som snorking) og höres helt kneferdig ut. Han virker tilsynelatende helt frisk ellers. Han er litt fuktigere enn normalt i nesa, og han nyser i blant også. Noen som har erfaring med dette?

Min lille kan gjøre dette om morgenen om noen girer henne opp rett etter hun er våknet.

Dette har jeg regnet med er fordi hun snorker en del om natten og får sikkert endel slim i systemet.

Gir seg etter 30 sekunder med merkelige lyder og så er det full fart igjen.

Kan jo være hun er småforkjøla og har endel slim i nese/hals?

Lenke til kommentar

Anfallet varer noen sekunder bare ja, også er han som vanlig igjen. Har blitt hyppigere de siste dagene, så begynte derfor å lese litt om dette nå i kveld. Virker som det er ganske greit å behandle det, bare man får påvist at det virkelig er midd. Da må vel lillemor behandles også regner jeg med, siden dette smitter lett mellom hunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...