Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En hund som skal være 50% ulv er en skrøne fra ende til annen..

Den hunden ville laget overskrifter og oppstandelse om det var tilfelle.

Vet det finnes tilfeller i Canada o.l med ulveblandiger, men 50/50 tror jeg nok man må til Sibir e.l for å finne.

10% dyr kan jo strengt tatt ikke kalles ulv, og vi alle sitter jo på avkom av ulven i mindre eller større grad.

Lenke til kommentar

Hah. Diesel stod ute her i sommer. Plutselig kommer det en rottis opp bakken. Jeg slipper han løs, siden de er venner. Jooooda, så hører jeg "hun har løpertid!!!". Hva faen? Tenk om vi hadde vært inne å spist mens han stod ute i bånd (noe vi bruker å gjøre)? Tispa var ganske villig(og ung), og Diesel prøvde seg. Noen tenker ikke.

Lenke til kommentar

Seriøst.. trodde alle forstod at man skal holde løpetispa si i bånd når den har løpetid(og at det skal stå ett menneske i andre enden av båndet...)

 

Ikke rart det finnes mange uønskede blandingsvalper der ute, dersom det finnes så mange uvettige tispe-eiere rundtomkring.

 

Mushi: Jeg lurer litt på hvordan eierne til schæfertispa viste at det var en ulv som "voldtok" tispa. Så de det selv? Hvis de så det, hvorfor tok de ikke tispa til veterinær så hun fikk tatt abort? Og hvis de ikke så det, hvordan kan de vite at det var en ulv?

Lenke til kommentar
Mange huskyer/sledehunder er blanding av ulv, så det er ikke noe unormalt å komme over en slik rase i det miljøet. Men det er snakk om noen prosent, som 10-30. Ikke 50/50.

Når du har en 10-30 % blanding, så sier det seg selv at det teknisk sett finnes en 50 % blanding ett eller annet sted ikke så langt bak i stamtavlen, så det kan jo ikke være så veldig unormalt...

 

:)

Lenke til kommentar

Nå er det nok slik at det er vel så vanlig at en som først har en som visstnok var 10% ulv, gjerne sier etterkommerne av denne er det også. Skaper jo en viss mystikk rundt det hele.

Nå tar det vel noen generasjoner for å gå fra 50 til 10%, uten at jeg kjenner til hvordan slikt regnes ut.

Jeg bare har vanskelig for å tro på de som kommer og sier at hunden dems er så så mange prosent ulv, da jeg ser for meg slik parring burde vært mer normalt om alle skulle vært det.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Man skal også være ganske idiot før man binder fast en tispe med løpetid utenfor :ph34r:

Yapp. Luna, valpen jeg hadde for 2 år siden, var jo resultat av en sånn parring... Hun og hennes 11 søsken! 3000 pr valp, ingen problemer under oppvekst annet enn at de måtte håndfore dem. Det gir en viss inntekt iallefall... Kanskje ikke rart folk gjør det på den måten? :nei:

Lenke til kommentar

Mange som parrer tispa si og lager blandingsvalper har også NULL peiling på hva som må gjøres for tispa og valpene.

 

Å ha 11 valper er nok ufattelig mye mer arbeid enn hva folk tror dersom man skal gjøre det skikkelig. Mistenker at mange tror at tispa ordner det meste selv og mater de med morsmelk. Disse tar iallefall så kraftig feil at jeg faktisk synes synd på de den dagen de sitter med 8-12 hylende og sultne 5 uker gamle valper :!:

 

Mine valper var små, og jeg hadde "bare" 4 stk. Alikevel krevdes det at det var noen der for de hele dagen (fra klokken 6 om morgenen til klokken 23 om kvelden) De skulle mates 4 ganger hver dag, de skulle lekes med, koses med, underholdes. For ikke å snakke om all tiss og bærsj-tørkingen. Bytting av tepper og avispapir tok MYE av min tid fra valpene var 3 uker gamle og til de forlot hjemmet 8 uker gamle. Valper sover heldigvis mye, så annenhver time hadde jeg tid til å gjøre andre ting, men man kan jo ikke akkurat dra langt avsted når valpene bare sover ca 1 time i slengen. Når de vår våkne var det ikke sjangs for at de ville være alene i innhengningen sin nei :) Jo eldre de ble, jo mer krevde de . Mora mi kallte den uka de var 5 uker for "helvetesuka". Det sier litt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk tenker så langt når de får lyst på valper på tispa si.

Her i huset har vi bare hatt kattunger, og du verden.. for et liv :!:

 

Vi skal, en vakker dag, ha valper. Men det bli når vi flytter, og får tilgang til stort uteområde. Jeg vil ha meg ei tispe, som jeg kan drive hobbyutstilling med -siden Diesel ikke egner seg.

Kan noen hjelpe meg med rase nummer to kanskje??? :rofl:

Står mellom Groenendael, Tervueren og Sheltie.

Dette blir ett år eller to til, og får da umiddelbar tilgang til skog og mark. Tid har vi, og plass. Usikker på om jeg i det hele tatt orker to villbasser. Tispene er jo noe roligere, og mindre enn han jeg har nå da. Jeg har snakket med mange som har to og flere Belgere, og ingen har angret :)

Lenke til kommentar

I know :!: Men ei tervtispe trenger ikke å være såå stor heller :)

På en annen side er jo to hannhunder det beste, med tanke på løpertid. Nå kjenner jeg flere som har begge kjønn i hus, så det trenger ikke å være et problem.

 

Ups.. Nå tok jeg meg selv på fersken i å mate en tiggende Diesel ved bordet :p

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...