Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Kuperte er ikke lov i Norge, så i tilfelle må du ha en ukupert:

doberman.jpg

(tror ikke denne har hale, men, vanskelig å se)

Det er en brukshund, som krever å bli brukt mer enn som sofapynt. Dvs. du bør gå noen kurs for å lære den grunnleggende lydighet, slik at den får brukt hodet sitt, og så du får gitt den en oppdragelse.

Kan være ganske mye lyd i dem, hvertfall er det det i de som jeg kjenner. Har inntrykket av at de er ålreite å trene med.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bor en importert en her i byen, helkupert. Den kom til eieren la oss si syv mnd gammel for å tippe.

Ei venninne gikk forbi den for en mnd siden med sine to Yorkier, -TO stykker måtte holde han.. Venninna mi ble livredd, ringte meg med en gang, og sa at jeg IKKE må nærme meg den syke bikkja! Og det har jeg heller ingen planer om å gjøre..

Den hadde vist sloss med stesøsta sin rottis hannhund på rundt to år, ble jeg fortalt av eieren.

JEG mener at en hund under ett år ikke skal fly på andre hunder og sloss i hytt og pine. Da er det noe galt et sted?? Diesel er en råtass han og, men jeg har sånn ca kontroll på han vil jeg tro. Han klikker ikke bare av å se en annen hannhund.

Eieren og deres erfaringer vet jeg ikke så mye om, men det spiller også en stor rolle i hundehold.

Noen er "tøffere" enn andre, og denne rasen er en av de. Man bør ha kunnskap om hund for å kjøpe seg en slik, og ikke minst tid. Ikke bare kjøpe seg en fordi de ser kule ut med kuperte ører (ikke at jeg beskylder deg, Lise, for det).

Right:

Rasen kommer fra Afrika, og er ikke så glad i kulde og regn. De vil heller ligge i "solsteken" og under dyna til mor :wee:

Lenke til kommentar

Aggressiv. Nei. Eieren har mye å si her. En bestemt rase? Ja i mine øyne. Av de få jeg har sett, ser de bestemte ut og nokså sjefete. Jeg ville tippe at det er en nokså krevende hunderase for eieren.

Endret av oOF
Lenke til kommentar
Right:

Rasen kommer fra Afrika, og er ikke så glad i kulde og regn. De vil heller ligge i "solsteken" og under dyna til mor :wee:

Der røk nesten den drømmen. Sukk. Er de avhengige av klær og lignende for å være ute i kjørlig vær? Eller er det bare det at de foretrekker Afrikamiljø? :p

Lenke til kommentar

Jepp, de foretrekker varme, men har ikke noe mot å være ute når det er kaldt. Regn er det verre med, da skal Ylva tilfeldigvis lukte på noe under hver eneste balkong, tre og benk vi går forbi.

Når det er under -20 grader om vinteren har jeg et dekken jeg bruker, og det funker flott.

Edit: Og klarer du å holde basenjien ute av senga di om natta hvis han/hun sover på samme rom fortjener du medalje.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri hatt hund og aner ikke hva kupert er.. MEn antar at det har noe med øra å gjøre :p Før jeg skal skaffe meg en hvilken som helst hund skal jeg lære meg mye om den først. Dessuten skal jeg bli veterinær, og da får man jo litt info da også om dyrehold. JEg bare syns den er tøff og fin, og har ønsket å ha en sånn.

Lenke til kommentar
Det bor flere her i byen, og jeg har sjeldent sett de påkledd.

De er jo vanntette.. bare liker ikke kjipt vær :p

Vel, den jeg har nå liker heller ikke regn, så sånn sett er jeg vel vant til den tankegangen. Hehe.

Jepp, de foretrekker varme, men har ikke noe mot å være ute når det er kaldt. Regn er det verre med, da skal Ylva tilfeldigvis lukte på noe under hver eneste balkong, tre og benk vi går forbi.

Når det er under -20 grader om vinteren har jeg et dekken jeg bruker, og det funker flott.

Edit: Og klarer du å holde basenjien ute av senga di om natta hvis han/hun sover på samme rom fortjener du medalje.

Okei. Takk for info. :thumbup:

Lenke til kommentar

Eplefe: Skal du ikke være ganske heldig hvis du får til å teipe ørene til en dobermann?

Den har jo veldig store ører , og hvis man klarer å tape de opp vil jeg tro sjangsen for vinglete og ustabile ører er rimelig stor. Er jo slik med dvergpinscher at størrelsen på ører variere veldig, noen har ikke sjangs å få stå-ører, mens andre ikke har sjangs til å få hengeører.. De med store ører blir også gjerne seende veldig spesielle ut med stå-ørere. Vil tro at en ukupert dobermann vil se rimelig "dumbo" ut med ståører (om du får det til)

Lenke til kommentar
Jeg bare syns den er tøff og fin, og har ønsket å ha en sånn.

Da håper jeg du gjør som du sier, at du lærer deg mye om den før du velger å evt. kjøpe deg en. For ja, den er tøff og fin, men det er en krevende rase :)

Jeg er så ufattelig glad i dyr, og skal kjøpe meg katt først. Det har jeg hatt og det vet jeg en del om. Så, etter noen år skal jeg ha en liten hund. Aner ikke hva denne rasen heter men det ligner på en miniatyr-utgave av Lassie-hunden. Så får jeg se hvordan det går. En Doberman vil jeg skaffe meg seinere. Har bare alltid ønsket å ha en aktiv hund. Men får se hvordan det går med den lille først :) Kommer aldri til å la de stå ute å bjeffe dagen lang, slik som min h******* nabo gjør... :(

Lenke til kommentar

I dag skal jeg hente hjortebein til Diesel :D

Aner ikke om det er med pels og klover? :p Håper ikke det, isåfall blir beinet en uteaktivitet. Nekter å ha en avkappet fot på teppet :!:

Vet ikke hvor mye han har, men jeg tror det var noe. Skal dele ut til mine hundevenner, siden jeg ikke har plass i fryseren (den rommer akkurat atten vom, som vi skal kjøpe i dag).

Det blir sikkert stas :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...