Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ekstra kjipt for de som ikke vet hvorfor hunden gjør det, vet ikke hvordan de skal takle ulingen, og ender med å forsterke hele greia.

Det er ikke mange raser som har det i seg å gi lyd når de finner/nærmer seg byttet

Artige hunder, og din et er vakkert eksemplar :)

 

Tusen takk :) Han er så frisk og fin atte... Det er mange som kjøper seg beagle fordi de ser ut som de gjør og ikke tenker på at det ER en jakthund. De funker kjempefint som familiehund også, men de må ha noe og gjøre for ikke og slå seg vrange og bli deppa o.s.v. Tenkte at jeg skal bruke ham til og spore folk etter snøskred (det er det mye av her oppe hvor jeg bor)

 

4 skitrekk rett utenfor døra og haugevis med turterreng... off-piste løyper og slike ting som kan bli sjebnesvangert for turister om de ikke har hele roen.

 

Det er bare andre hunden min så jeg må ha tålmodighet med gutten!

Lenke til kommentar

Wow så flott hund du har SnowDOG_ virkelig vakker.

 

Er det noen som har peiling på Dax? Jeg har en nabo med to slike og det er et hylekor uten like. Selv når de er ute å går tur så piper og bjeffer de hele tiden er de virkelig sånn eller er disse to miljøskadet?

Endret av Just-Me
Lenke til kommentar

Dachs du mener?

 

X-naboene mine hadde to minidachser. Hadde hatt begge to siden de var valp og ikke trent noe med de. De løp rundt på plena til naboen hele sommeren og bjeffa på alt som rørte på seg. Utrolig irriterende.

 

Vil tro dette er noe eierne kan trene bort, så det er ikke hundenes feil.

 

Vi går ofte forbi ei dame med elghund eller noe (vanskelig å se hvilken rase det er.. medium stor med lang sort pels) Den bjeffer usoppelig fra den ser oss langt borte og til vi har gått langt forbi. Dama sier bare "nei, hysjda - hehe - fyda" ikke noe strengstemme eller noe..

Lenke til kommentar
Kjenner flere dachser og ingen av dem er sånn. Den ene er litt masete før tur, men ikke mer enn normalt.

Hvor mye tur/aktivisering får disse hundene?

 

Linn_Christin mente nok Dachs ja :)

 

mushi jeg kan ikke med sikkerhet fortelle deg akkurat hvor mye aktivitet de får men sikkert alt for lite, de går en fast runde har jeg skjønt og jeg ser de fra stuevindu vårt da det er en gangvei de går fast på. Tipper rundt 2 ganger om dagen uten jeg ska at jeg er agent 007 og ikke vet om de tar andre veier men tror ikke det :p Ser de ofte om morgenen og av og til om kvelden og hundene er alene på dagtid for de jobber begge to det er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Jeg vil gå så langt som å påstå at mengden gneldring ikke har særlig mye å gjøre med mengden tur/aktivisering jeg da. At gneldring går med på sosialisering og oppdragelse enn noe annet..

Eller at det er jakthunder som faktisk er avlet fram for å ha stålos på elg for å kunne stille denne...Ergo LAV terskel for bjeffing og derfor en mye større utfordring å få jobbet bort en på hunder som IKKE har denne medfødte egenskapen...

 

Wow så flott hund du har SnowDOG_ virkelig vakker.

 

Er det noen som har peiling på Dax? Jeg har en nabo med to slike og det er et hylekor uten like. Selv når de er ute å går tur så piper og bjeffer de hele tiden er de virkelig sånn eller er disse to miljøskadet?

Dachs er også en drivende jakthund - ergo mer lyd en på en del andre hunder... Samt at når man har to hunder sammen så forsterker slik atferd seg.

Lenke til kommentar

Dachs er jo kjent som en av de rasene med mest anlegg for å lage mye lyd da. (bjeffing)

Var jo nettopp en dokumentar på tv om folk i USA som kjøpte Dachs uten å sette seg inn i rasen, og hvor et stort antall oppsøker dyrleger for å få fjernet stemmebåndet på hunden :no:

 

Kjøper du Dachs, kjøper du bjeffing med på kjøpet. I hvertfall burde man beregne det.

Lenke til kommentar

Jeg har vakthunder, men det betyr ikke at jeg skal godkjenne at de bjeffer når de hører lyder utenfor leiligheten. De skal tåle å høre naboen som går over gulvet i etasjen over, hybelboeren som har fest og dermed har masse folk gående opp og ned trappa, ytterdøra som slamrer når folk går ut og inn, biler som parkerer utenfor, og narkiser og somaliere som slåss utenfor sent på kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg godtar bjeffing jeg. Han får lov til å varsle, men ikke stå å bjeffe i vinduet eller på døra.

Vi har aldri gjort noe big deal ut av det, eller kjeftet. Det hadde trolig forsterket hele greia. Får han en oppmerksomhet på bjeffingen blir det bare værre.

Ignorering eller en "ti stille" fungerer lenge her. Selv om det ikke blir heelt stopp på boffingen :p

 

Det bor/bodde en Dachs her i byen som bjeffer konstant på tur. stakkars eiere. Husker jeg rett så jeg de med enda en, valp?? De gikk hvertfall med to stk. Håper for guds skyld det ikke smitter over.

Den er ekstrem. Aldri hørt maken.

 

Djises. Her om dagen. Vi var ute på tur. Det kom en alkis gående, og han er GAL for å si det mildt. Har en Schæferunghund og. stakkars... (mulig han har blitt fratatt hunden, han ble det med sine forige). Når han så meg, stoppet han opp, og gjorde en merkelig manøver med kroppen. Hoppet imot meg eller noe rart. Jeg holdt på å drite på meg, og var klar til å ringe 911 :!:

Han skulle bare sette seg ned for å klappe Diesel da. Ehm, han er ikke så glad i mannfolk sa jeg. Æ HAR HATT HUNNA I 25 ÅR, ingen e redd førrrr mæ! gaula han, og jeg var sikker på at han skulle drepe meg.

Diesel reiste bust og listet seg saakte forbi han.

Han er veldig beskyttende ovenfor meg, og jeg skal banne på at hvis noen overfaller meg så kommer Diesel.

Noen "verensmestre" jeg har snakket med sier at svært få hunder faktisk gjør noe når det skjer eieren noe. Men jeg vet at Diesel er der hvis noe skjer med meg. Og godt er det. Jeg er litt mørkredd :blush:

Haha, ser virkelig for meg overgangen fra en hund på 70 cm med utseende "ulv" til en Chihuahua på 20 cm type "rotte" :!:

Lenke til kommentar
Jeg har vakthunder, men det betyr ikke at jeg skal godkjenne at de bjeffer når de hører lyder utenfor leiligheten. De skal tåle å høre naboen som går over gulvet i etasjen over, hybelboeren som har fest og dermed har masse folk gående opp og ned trappa, ytterdøra som slamrer når folk går ut og inn, biler som parkerer utenfor, og narkiser og somaliere som slåss utenfor sent på kvelden.

Synes du blander kortene litt her jeg Linn. Vakthunder er da ikke avlet fram for å gi lyd slik som en elghund/dachs eller for den sags skyld andre drivende hunder? Vakthunder skal passe på når de får beskjed om å gjøre det. Selvfølgelig skal ikke jakthunder heller stå å bjeffe i utide.. men de har en medfødt lav terskel for lyd og det må - som også andre er inne på her - folk som skaffer seg rasen være forberedt på. Så etter min mening passer de dårlig i blokk og andre tette områder. Særlig hvis man har to - for slik atferd forsterkes som sagt hvis de er flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...