Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid koselig med akutt behov for ny sofa vel? :D

 

Vi er så heldige at vi kan stenge av deler av areaelet slik at når vi drar på jobb så har han rundt 10m2 han kan boltre seg på uten å ha mulighet å spise opp hele stua. (men har vært heldige generelt, eneste han har gomlet i seg er hjørnet av gulvteppet). Spraya på litt sånn bitterspray så ble det slutt med det.

Lenke til kommentar

Takk for alle hyggelige ord :)

 

Lenge siden man har hatt valp skjønner jeg var bare 10 år den gangen, vi hadde henne ved siden av oss i natt i sin hundeseng og det tok en ca 30 min før hylekonserten ga seg og hun sovnet det var jo ikke galt.

 

Noe jeg ikke har opplevd før var at etter ca 4 timer så var hun i gang igjen og jeg måtte stå opp og ta henne med ut og hun tisset litt.

Vi har noe problemer med å få henne til å gjøre fra seg ute da hun er vant med valpekasse og aviser samt hun knapt har vært ute så det kalde gresset nekter hun faktisk å gjøre fra seg på, hun står bare å skjelver uansett hvor lenge man er ute med henne og vil egentlig bare inn igjen.

 

Bånd er jo tidligt så det er vanskelig å få henne til å bevege seg og man kan ikke akkurat dra hunden etter seg i bånd heller..

Jeg fikk henne til å gjøre fra seg en gang i går på hellene da vi var ute men i natt gikk dette ikke og ting kom først ut da vi kom inn igjen :hrm:

Vi gikk å la oss og hylekoret var i gang igjen kl 04.00 om natten og vi bor i bolig med naboer både over og ved siden som har soverom som grenser til vårt men hun ga seg etter 15 min.

Kl 05.15 så var hun i gang igjen og ga seg ikke så da kapitulerte jeg og tok henne opp i sengen da sov vi til 08.00 grunnet jeg måtte opp.

 

Jeg vet det er jobb med valp og jeg skriver ikke dette for å klage men for å få noen tips og råd siden det er lenge siden jeg har hatt valp, jeg er ikke vant til å måtte stå opp om natten for å måtte lufte en hund men jeg fikk jo heller ikke henne til å gjøre i fra seg på lufteturen før vi la oss så ønsker tips spesielt på hvordan man bør gå frem for at hun skal føle seg fortrolig med å gjøre fra seg ute i kalde November :) Jeg kan jo heller ikke fortsette å ha henne i sengen om natten for det ønsker vi ikke videre når hun blir fullvoksen..

 

Tips og råd tas imot med stor takk ;)

Lenke til kommentar

Det går seg til så lenge du går ut hver gang hun tydelig må ut.

Det er vanlig at den i den alderen du har ikke helt skjønner tegningen, men er du konsekvent på å løfte henne ut vil det etterhvert synke inn.

Min var likedan og nektet plent å være ute generellt da dette var skummelt.

Min er nå 7 mnd og du kunne ikke trodd at denne jenta har vært redd for noe i sitt liv nå :p

Lenke til kommentar

I begynnelsen må dere rett og slett holde ut, og ta henne med ut når hun våkner og maser. Fire ganger ut om natten er ikke unormalt for en ung valp, jeg gjorde det selv med min yngste. Venter du lenge nok, så vil de gjøre fra seg. Ta evt med en avis hun har tisset på tidligere, og legg den på plenen når dere går ut om natta for å se om det blir noe enklere.

Lenke til kommentar

I mars sto jeg ute på plena i iskald vind og minusgrader, med en korthåra valp uten hår på magen. Det var søren ikke lett å få henne til å gjøre fra seg ute i kulda nei :!: Kunne stå i 15-20 min for å få henne til å gjøre nr.2... Å få henne til tisse var litt enklere, siden vi alltid bar henne ut hver gang hun våknet :) Da må de jo tisse uansett.

Lenke til kommentar
I mars sto jeg ute på plena i iskald vind og minusgrader, med en korthåra valp uten hår på magen. Det var søren ikke lett å få henne til å gjøre fra seg ute i kulda nei :!: Kunne stå i 15-20 min for å få henne til å gjøre nr.2... Å få henne til tisse var litt enklere, siden vi alltid bar henne ut hver gang hun våknet :) Da må de jo tisse uansett.

 

He he det var sånn i natt bortsett fra at hun ikke gjorde nr 2 da jeg sto der bare og blomstret :)

 

Nå skal det sies at jenta har gjort nr 1 tre ganger ute i dag og nr 2 en gang Hurra dette går fremover :fun:

Lenke til kommentar

Nr 1 var alltid så veldig enkelt. Det var jo bare å gå ut med henne mange mange ganger slik at hun ikke fikk sjangsen til å tisse inne. Nr 2 var verre for oss.. det kunne ta alt fra 5 min til 5 timer etter at hun hadde spist før hun følte for å gjøre nr 2.. ikke så lett å skulle følge med på valpen hele tiden for å se om den kanskje må snart! Og det verste var at når hun nettopp hadde gjort nr 2 , var det så lenge siden hun hadde spist, at det var tid for mat igjen.. og så var det på igjen..

Lenke til kommentar

Første natta lå vi på gulvet sammen med Diesel. Lille rusket lå mellom oss, og våknet et par ganger for å herje :p Klokken åtte var han i gang for fult, og da var det bare å stå opp. Slik holdt han på i mange dager(vi lå i senga). Han skulle bare herje og opp til meg. Typen våknet av at jeg gråt som ei lita jente ei natt. Jeg hadde nemlig ikke sovet skikkelig på ei uke :!: Kjøring til oslo, sene kvelder og tidlig opp osv. Vi byttet plass og han ignorerte Diesel. Jeg var litt for bløthjertet der.. :p

Han hadde aviser på rommet, som han tisset på. Vi bodde i andre etasje, og jeg orker rett og slett ikke å gå ut med han midt på natta. Kom an på hvor våken jeg var.

Tok mange uker før han sov hele natta. Og han tisset ca en gang pr natt.

Valpestadiet er kjedelig med tanke på all denne tissingen inne. Se bort ifra det, og bare kos dere med valpen :love: Det er lov å gjøre feil, og du kommer kanskje til å se tilbake og tenke at du ikke skal gjøre sånn og sånn med din neste hund. Det har jeg gjort et par ganger ;)

Lenke til kommentar

Haha, husket da jeg fikk mitt udyr. Første natta sov han som en stein sammen med meg på en madrass i stua. Ingen hyling eller tissing eller noe, og mamma tok han rolig ut på morgenen og lot ham gjøre det han ville. Stakkaren var vel utslitt. Hehe.

Skjedde vel en gang at han hadde et nr.2-uhell inne. Da var han blitt ganske gammel, og var vant til å være hjemme alene, men hadde fått problemer med magen en dag. Det stakkars dyret hadde prøvd desperat å komme seg ut. Han hadde veltet blomsterpotter i vinduet, krøllet sammen tepper osv., kloret på døra, men kom seg ikke ut og endte opp med å gjøre fra seg.... gjett hvor... i tøysofaen! *dåne* Selv nå er han veldig pirkete på hvor han skal gjøre nr.2 hen, og går et langt stykke av veien så sant det er mulig. Helt greit så lenge det ikke er midt på natta på vinteren, og dyret må gå i en halvtime før han finner en egnet plass. :roll:

Lenke til kommentar

Bare stå han av med valpetida!

Om 2 mnd har du glemt alt pga mangelen på søvn, mat og ro. Hjernen sletter alle de grusomme opplevelsene og "valpetida" begynner på nytt igjen. Denne gangen 100 ganger bedre. :p

 

Bikkja mi hadde diaré i 3 uker etter jeg fikk henne. Måtte opp 6 ganger hver natt. Heldigvis dreit hun (hahaha) i bånd og hvor hun var, så vi fikk en fin liten haug med diare ved hushjørnet (det går ikke an å plukke opp lauspoop som drites på stein) som måttes spyles vekk i ny og ne :lol: Jeg gikk ned 10 kg pga mat og søvnmangel, takk gud det var ferie så jeg hadde GOD tid på å "ta meg igjen". Nå har jeg gått opp 5 kg og elsker bikkja til tross for den grusomme starten.

 

Herregud så godt det er at de vokser opp :p

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar
Ja det kan jeg skjønne. Har en hel haug med bilder fra hu var lita, ellers hadde jeg ikke husket noe. Som sagt husker ikke hjernen min Juni 2008 :p Kun via bilder & video!

Har noen bord med sånn ting i mellom bordbena (slik som her, bare lavere: http://www.miclis.no/messenlien/images/Salongbord2.JPG ), og jeg husker at han knapt fikk hodet over den, så sånn sett husker jeg sånn ca hvor høy han var, men synd allikevel.

Lenke til kommentar
Bare stå han av med valpetida!

Om 2 mnd har du glemt alt pga mangelen på søvn, mat og ro. Hjernen sletter alle de grusomme opplevelsene og "valpetida" begynner på nytt igjen. Denne gangen 100 ganger bedre. :p

 

Bikkja mi hadde diaré i 3 uker etter jeg fikk henne. Måtte opp 6 ganger hver natt. Heldigvis dreit hun (hahaha) i bånd og hvor hun var, så vi fikk en fin liten haug med diare ved hushjørnet (det går ikke an å plukke opp lauspoop som drites på stein) som måttes spyles vekk i ny og ne :lol: Jeg gikk ned 10 kg pga mat og søvnmangel, takk gud det var ferie så jeg hadde GOD tid på å "ta meg igjen". Nå har jeg gått opp 5 kg og elsker bikkja til tross for den grusomme starten.

 

Herregud så godt det er at de vokser opp :p

Gamle schæfern her hadde diare de første månedene hos oss... På de værste nettene sov vi på stua alle sammen, med veranda døra på vidt gap. Bikkja gikk ut for å gjøre sitt, og kom inn igjen med det samme. Mens vi sov hele natta :p VELDIG kjekt!

Hu hadde ALDRI uhell med bommelom inne som valp. (kun engang som voksen når hun hadde stjelt 2 kg med frolic som IKKE helt funket på magen henns.. Det kom ut igjen på TEPPET mitt )

 

 

 

 

 

 

Herregud så godt det er at de vokser opp :p

Det er det. Men jeg angrer meg grønn på at jeg ikke tok bilder av ham da han var liten. :no:

IKKE BILDER??? :dontgetit: Går det ann???

 

 

Marit, som har tatt 25000 bilder bare siden Bridie kom i hus for 1,5 år siden... Og hun var ikke valp engang. (var på valpefotografering på tirsdag, og kom hjem med 570 bilder :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...