Shadow2007 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei. Sliter litt med min nå 6 månder gamle rottweiler valp. Han er verdens snilleste hund. Rolig og ikke noe truende mot verken barn eller andre dyr. Han har blitt oppdratt og dressert med posetiv dressur. Har aldri så mye som tatt hardt i han. Men nå får jeg problemer. Når vi er ute og går tur har han i det siste blitt veldig gla i å bite i skoene og leggen min. Mulig han gjør det for og leke, men jeg vil ikke han noe av det. Har prøvd og overse det, stoppet opp, snakket sindt/hard til han, pipe osv. Alt annet en fysisk straff. Er det slik at han må tas for og slutte? I så fall: Hvordan skal jeg straffe han? Setter pris på andre metoder selvfølgelig. Mvh Oddgeir Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ta tak i hunden. Hold den og si NEI! Trenger ikke å vri av han nakken Det KAN jo være en form for overslagshandling da. Kanskje han er stresset eller gira? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det er ikke farlig å sette ned en grense for hvor ting går. Trampe hardt i bakken og si nei når han prver seg, for dermed å rose med en gang den trekker seg unna Eventuelt kan sko sprutes inn med noe skikkelig ekkelt å bite i, eks salmiakk hehe Lenke til kommentar
Shadow2007 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ta tak i hunden. Hold den og si NEI!Trenger ikke å vri av han nakken Det KAN jo være en form for overslagshandling da. Kanskje han er stresset eller gira? Mest sannsynlig gira. Skal jeg prøve og roe han ned da? Stryke han? Men blir ikke det en form for ros? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Og husk, masse ros når han går fint. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke farlig, og gjør hunden din dette tar du et godt og fast tak og sier bestemt nei. Ikke vri eller dra, bare ta et bestemt tak og si nei. Om hunden viser at den forstår eller avslutter den plagsomme adferden får den ros og gjerne litt stryk om den liker det Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Da har jeg blitt hundepasser annenhver uke fram til nyttår, for eksen. Som om det var et felles barn. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Eventuelt kan sko sprutes inn med noe skikkelig ekkelt å bite i, eks salmiakk hehe Ja, forgift hunden Du kan få han til å sette seg ned når han får klikken sin, når han er flink å sitte så roser du han. Ta tak i nakkeskinnet og si NEI! Når han roer seg så sier du flink! Blir han bare mer gira av å få ros så bare rusler dere videre. Å trampe i bakken som nevnt over kan gjøre han enda mer hyper. Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hei.Sliter litt med min nå 6 månder gamle rottweiler valp. Han er verdens snilleste hund. Rolig og ikke noe truende mot verken barn eller andre dyr. Han har blitt oppdratt og dressert med posetiv dressur. Har aldri så mye som tatt hardt i han. Men nå får jeg problemer. Når vi er ute og går tur har han i det siste blitt veldig gla i å bite i skoene og leggen min. Mulig han gjør det for og leke, men jeg vil ikke han noe av det. Har prøvd og overse det, stoppet opp, snakket sindt/hard til han, pipe osv. Alt annet en fysisk straff. Er det slik at han må tas for og slutte? I så fall: Hvordan skal jeg straffe han? Setter pris på andre metoder selvfølgelig. Mvh Oddgeir Nei, du trenger ikke straffe hunden din for dette! Men klarer du å holde han vekk fra beina dine, og gi han en skikkelig timeout, så er dette det beste. Kan ikke skjønne hvorfor alle andre ber deg ta i bikkja di når du har klart deg så fint til nå uten å gjøre det! Fortsett med positiv trening. Når du går tur og han begynner å bite, så bind han vekk i et tre eller en lyktestolpe og overse han til han gir seg. Man MÅ ikke FYSISK straffe en hund for å få den til å skjønne ting! Lykke til! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 En kjapp korigering med båndet hadde jeg prøvd. Et lite rykk samtidig som jeg sier nei. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Godt å se at det finnes folk som mener det er lov å si ordet "nei" til hunden. Jeg blir litt oppgitt når jeg hører de som til enhver tid overholder positiv læring til de grader at det bare blir dumt. Å ta tak i hunden er heller ikke negativt, så lenge det gjøres korrekt. I slike situasjoner får jeg assosiasjoner til når sykesøster på skolen prøver å fortelle en overvektig elev at han/hun må slutte å spise usunn mat, men istedet for det sitter å oppmuntrer personen til å spise mer frukt og grønt. Det fungerer på noen mennesker, men langt fra alle. Se bare på hvordan en hund oppdrar valpene sine. Endret 9. oktober 2008 av Ciryaher Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Alt med måte. Kos og ros er like viktig som disiplin. Kommer ingen vei uten den ene eller den andre. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er så lei argumentet om at "tispa oppdrar jo valpene ved å ta dem fysisk". Ja, men så er også hunder verdensmestre i å gå fra "straffemodus" og over til å juble for hverandre og rose! Dessverre er dette noe de aller, aller færreste mennesker er gode på. Jeg hadde selv en stor, hoppende og bitende unghund. Fikk mange tips om å bare ta henne hardt nok for det, være den o så store lederen, trene på lederskapet mellom treningen i hundeklubben osv. Til og med instruktørene tok henne for meg (naiv førstegangseier, og hørte på alt de sa). Det hjalp ikke! Det eneste som hjalp, var å tråkke på båndet så stramt at hun ikke hadde muligheten til å røre seg. Tråkket så langt inn mot halsbåndet jeg klarte, mens jeg holdt den andre enden selv slik at hun ikke fikk dratt den vekk under skoen min. En hund som er stressa/gira og har en sånn atferd vil oppleve en hver reaksjon fra deg som en slags forsterkning, og fortsette med atferden. Så det viktigste er at du klarer å stanse atferden. Så er det litt opp til deg om hvordan du ønsker å gjøre det. En av mange grunner til at jeg sluttet å ta min, er at det er en veldig stor hund. Samt jeg tror at hvis man holder på å skal ta hunden for alt, så blir den hardere. Akkurat som en hest. Til slutt må man virkelig ta i HARDT for at hunden skal bry seg, og slik ønsker ikke jeg å ha det med min hund. Det finnes naturtalenter innen fysisk straff, men jeg er ikke en av de, derfor anser jeg det best å prøve andre ting. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Når hunden min gjør slik stopper jeg helt opp og knurrer lavt (jeg er jaevlig flink til og knurre) da kikker han på meg og gir seg med en gang. Og dra overleppa litt opp over tennene mine og knurre hjelper også men da må han ha vært skikkelig ulydig. Da er det som regel ørene bakover og kryping i støvet! Stopp helt opp snu deg og ignorer ham til han gir seg tror jeg er "riktig" taktikk. Bare stå helt rolig og snu ryggen til ham helt til han gir opp bitinga (kanskje han biter litt hardt mens han er mest gira men det må du bare tåle) Han skjønner nok fort at han ikke kommer noen vei med den oppførselen. Min metode for og oppdra hundene mine er ikke "politisk korrekt" men jeg kommer godt overens med vovven min og vi koser oss sammen. Skal ikke gå i dybden på opplæring o.s.v fordi alle har sin personlige "twist" på slike ting, begynne og diskutere det blir alltid faenskap! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 hehe knurrer faktisk. jeg så ei dame på utstilling i sommer som KNURRRRET til hunden sin, og det var det værste jeg noen gang har sett/hørt :!: Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Se bare på hvordan en hund oppdrar valpene sine. Jeg er så lei argumentet om at "tispa oppdrar jo valpene ved å ta dem fysisk". Jeg er så enig og valgte derfor mine ord med omhu Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 hehe knurrer faktisk. jeg så ei dame på utstilling i sommer som KNURRRRET til hunden sin, og det var det værste jeg noen gang har sett/hørt :!: Knurre er en fin metode det.. hjelper gjør det faktisk og Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Nå er jo alle hunder forskjellig som som oss da.. Så noen får ikke den samme effekten av å bli rykket i båndet eller få time out.. Det gjelder bare å prøve diverse metoder en stund for å finne ut hvilken en som har mest effekt.. Det kan hende fysisk straff er det eneste som får din hund til å slutte.. det mener jeg da.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Ylva reagerer umiddelbart på å bli dratt i nakkeskinnet. Du kan nesten se skammen i ansiktet hennes i fem minutter etterpå... Så jeg får dårlig samvittighet når jeg gjør det :| Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Knurre er en fin metode det.. hjelper gjør det faktisk og Ikke bare knurring. Lyder generelt funker fint, imo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå