pippin88 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Her er jo et strålende eksempel hvor ting har gått helt fint.. Regner med noen har hørt om hunden Faith.. Født uten frambein.. Sjarmerende hund.. Faith på Youtube Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg er ikke så fan av den heller jeg da Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Nei jeg regnet egentli med det.. Men den viser ihvertfall at alt håp ikke er ute fordi noen blir født uten frambein.. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Endret 15. september 2008 av ASCIWhite Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ok, DET var freaky Men herre, for en balanse og fart! Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Skal vi spør Øyvind om den Amerikanske Bulldoggen hans kan si det som denne sier Sjekk i midten av filmen (ca) Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Britiske dyrevernere boikotter hundeutstillinger Jeg synes det er utrolig synd at den Britiske kennelklubben benekter det de driver med, og for en gangs skyld har (de ofte fanatiske) dyrevernerne min støtte. En ganske bra dokumentar om saken kan ses her. Lenke til kommentar
granny Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Lite spørsmål: Hvem avler hunder? Er det utstillingsarrangørene eller er det oppdretterne? Hvorfor avles hundene? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Poenget er at utstillingsarrangørene/kennelklubben godtar og legger til rette for den typen avl som foregår. Situasjonen i Norge og Sverige er ganske annerledes, hvor det så vidt jeg vet er forbudt med innavl. Hundene avles for å se pene ut, ingenting annet. Se dokumentaren og du vil skjønne. Jeg retter ikke kritikk mot hundeoppdrett genrelt, men måten kennelklubben i England håndterer den på. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hundene avles på fordi de vinner. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det finnes jo noen raser som seriøst har et opprydningsarbeid å gjøre, men å legge all skylden på utstillinger og spesielt NKK / engelske kennelklubben syns jeg (som vanlig) er liten vits i. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg legger ikke all skylden på den britiske kennelklubben* men jeg påpeker at de har en del de må rette opp i. Dette er et problem som må angripes fra begge sider, og jeg synes det er forkastelig at kennelklubben ignorerer problemene og hevder at alle deres hunder er friske og rasetypiske når det ikke er tilfellet. De har veldig stor makt og innflytelsesevne, og at de bevisst godtar avl av syke hunder er ikke rett. Det er akkurat som f.eks staten og narkotikamisbrukere. De som blir avhengige har sin egen skyld, men staten har også som jobb å verne borgere og sette i gang tiltak mot mindre misbruk. *NKK er bedre på dette feltet. Jeg siterer deres etiske grunnregler for avl og oppdrett: "2. Avlen må tjene formålet med å bevare og fortrinnsvis utvide den genetiske variasjonen i rasen. Matadoravl og sterk innavl bør unngås." Lenke til kommentar
granny Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Har du sjekket at ikke den britiske kennelklubben også har de samme retningslinjer? Nå sier ikke jeg at det ikke foreligger feil i rasestandarder - og DET er det i hovdesak de forskjellig lands kennelklubber som har ansvaret for - men fortsatt er det slik at det er oppdrettere som avler hunder så ansvaret for avlen påhviler disse - og KUN disse! Samt også til en viss grad valpekjøperne som er de som skaper etterspørselen. Ønsker ikke folk å kjøpe den type hunder, vil også avlen stoppe opp! Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er ganske enig i saken mot kennelklubbene her. Kennelklubber i flertall, for her mener jeg både de overordnede paraplyorganisasjonene og raseklubbene må ta et grundig oppgjør og en skikkelig gjennomgang med flere rasestandarder og endre dem kraftig. Når rasestandardene slik at en del raser kan få et mer sunt utseende, så vil jeg tro avlen vil gå av seg selv den veien etterpå. (Det vil selvsagt være oppdrettere som vil reagere negativt, men det får man rett og slett bare overse og ikke fire en tomme når det er hunders helse og velvære det er snakk om). Lenke til kommentar
granny Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg er faktisk helt enig i dette, men det å skjære alle over en kam og tro at alle "bastarder" / ikke utstilte hunder er så mye sunnere og friskere en andre det er direkte feil. Er mer for at de som ønsker å kjøpe seg hund begynner å sette krav jeg - slik som enkelte har vært inne på tidligere. Sørge for å kjøpe valper etter hunder som faktisk klarer å føde naturlig, puste skikkelig med en snute som faktisk er normalt utviklet, hunder med normalt utviklede hofter osv.... Oppdrettere avler kanskje delvis for å vinne på utstillinger, men i hovedsak fordi de ønsker å selge sine valper og kanskje få en smule overskudd på sin hobby. Bevistgjørelse er helt på sin plass og der bør rase/kennelklubbene gå foran! Men å boikotte utstillinger er så helt klart ikke veien å gå! Lenke til kommentar
.AN.XVIII.IV:. Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hvor finner kan jeg finne pugs hunder? Jeg fant ingenting på finn.no Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 finn er ikke den beste plassen! er en del fra utlandet som selges der. ikke bra Lenke til kommentar
mushi Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Mye useriøse på mops. Gå utenom finn, og få deg en seriøs oppdretter som helsesjekker hundene Er vel oppdretterliste på canis. Lenke til kommentar
granny Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Sjekk om det finnes raseklubb! Mye bedre en både Canis og Finn! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå