medlem-90636 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Geisha har slanket seg 1200 gram til sammen siden i fjor høst Fikk helt sjokk da jeg veide henne i sted. 4,5 kg!! Helt perfekt vekt i forhold til vekta hennes. Er så glad! :!: Lenke til kommentar
granny Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Geisha har slanket seg 1200 gram til sammen siden i fjor høst Fikk helt sjokk da jeg veide henne i sted. 4,5 kg!! Helt perfekt vekt i forhold til vekta hennes. Er så glad! :!: Så flinke dere har vært Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Har en diskusjon her om hvorvidt det er lov å kupere hunders hale i Norge, hva er fasitsvaret på det? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Nei. Det er ikke lov, og du kan heller ikke stille ut kuperte importer. Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 På den årlige utstillingen av Boerboeler her til lands kan vi stille ut importer med kuperte haler, men dette er jo ikke i regi av NKK da. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Rettelse, da. Det er ulovlig å kupere hunder, og alle hunder som er godkjent i FCI kan heller ikke stilles med kuperte ører/haler. Bedre? Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Nei. Det er ikke lov, og du kan heller ikke stille ut kuperte importer. Det jeg mente, men fikk beskjed om at det er lov. Mulig fordi det blir påstått at hunden har/hadde stiv hale og led av det. Men jeg reagerte på at det ble formulert som "kupert", ikke "amputert". Endret 12. september 2008 av twisted_ Lenke til kommentar
granny Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Av dyrevernshensyn er det selvfølgelgelig lov å amputere, men hunden kan ikke stilles på utstilling selv om den har veterinærattest Lenke til kommentar
twisted_ Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Av dyrevernshensyn er det selvfølgelgelig lov å amputere, men hunden kan ikke stilles på utstilling selv om den har veterinærattest Jeg fikk beskjed om at det er lov å kupere i Norge. Deretter fikk jeg vite at denne hunden hadde blitt kupert/amputert pga stiv hale. Helt uavhengig av hverandre. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er ikke lov. Kupering av kroppsdeler av kosmertiske årsaker er ikke lenger tillatt i Norge og en rekke andre land, ut i fra hensynet til dyrenes velferd. De to mest vanlige formene for kupering er såkalt ørekupering og halekupering. Tidligere var det svært vanlig å kupere halen og/eller ørene på mange hunderaser, i den hensikt å gi hunden et annet kosmetisk uttrykk enn det opprinnelige. Ørenes ytterkanter ble kippet på en slik måte at naturlig hengende ører fremsto som tilnærmet spisse og stående, mens halen ble kortet inn til en liten stump eller en litt lengre stump, avhengig av rasen. Lovdata har dette å si (Dyrevernloven §13): § 13. Forbod mot visse inngrep. Det er forbode: 1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Departementet kan bestemme at også andre enn veterinær kan kastrera reinsbukk og nytta svæving til dette. Departementet kan gje føresegn med forbod mot å kastrera gris. 2. å stubba øyre eller hale og å stilla ut noko dyr som har fått stubba øyre eller hale etter at denne lova tok til å gjelda. Øyremerking er likevel lovleg når det ikkje vert teke bort meir enn 1/3 av øyret. Departementet kan gjeva føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet når det gjeld stubbing av hale på gris dersom stubbing trengst av omsyn til dyra, og føresegner som på nærare vilkår gjer unntak frå forbodet mot å stilla ut hund med stubba hale. 3. å setja ring i trynet på gris eller å nytta andre pinefulle åtgjerder for å hindra at han rotar i jorda. Veterinær kan likevel setja ring i trynet på gris, etter føresegner gjeve av departementet, når bruksgrunnar gjer at det trengst, 4. å fjerna horn på dyr. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet når det gjeld tamrein. Departementet kan også gjeva føresegner som på nærare vilkår gjev veterinær høve til å fjerna hornanlegg på andre dyr når dei er yngre enn 6 veker, og, i serlege høve, horn på dyr som er eldre enn 6 veker, 5. å klyppa eller brenna nebbet på fjørfe. Departementet kan gjeva føresegner om unntak frå forbodet, 6. å klyppa kammen på fjørfe, 7. å taka bort stemmebanda på hund. Føresegnene i fyrste leden er ikkje til hinder for at ein veterinær gjer slike inngrep når det trengst av veterinærmedisinske grunnar. Lenke til kommentar
Leffy Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er ikke lov nei. Ettersom jeg har hørt av en del erfarne folk i hundemiljøet så er det ikke mange som bryr seg noe særlig om det. Hvilke følger det kan få og ha en kupert hund i norge vet jeg ikke. Hvis du treffer på de rette folka.. Er ikke lenge siden jeg så en dobberman med kuperte ører og hale. Men uansett.. det kan være utrolig "kult" og ha en maskulin hund som er kupert her og der, men dyrerne skal være slik de er født! Det er nå min mening! Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Som nevnt tidligere, det er lov å importere kuperte hunder fra land som tillater kupering. Jeg tror ikke at noen tøffe bolegutter som vil ha en "maskulin" hund bruker 40-50k på å få hunden sin inn i landet. Og nei, det er veldig mange som bryr seg om det. Med mindre du tar valpene dine med kjøkkensaks så BLIR IKKE HUNDER KUPERT I NORGE. Ingen veterinærer gjør det. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Er ikke lenge siden jeg så en dobberman med kuperte ører og hale. Jeg så en i går. Den kostet 15tusen tror jeg. men lå vel på finn til 25. Fikk han rimelig hvis hun bestemte seg NÅ. Pluss at ballene var ikke kommet ned, så han måtte kastreres. kupering ved skade er vel tillat, på utstilling? eller er det regler om det og, Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Nei, amputerte hunder får ikke stilles. Edit: Kupering = Kosmetisk Amputasjon = Medisinsk. Endret 12. september 2008 av Eplefe Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 ja, ja, amputasjon da;) Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Fortsatt ikke tillatt. Må hunden din amputere noe, så er den automatisk ute av "gamet". Eneste dyret det er lov å kupere/fjerne deler av øret på er gris, og da for øremerkingens del, ikke noe kosmetisk med det. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er regler på amputering (ved skade) også. Dette for å unngå at useriøse oppdrettere ødelegger halene til valpene sine for at de skal få lov å kupere/amputere. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hm. Var temmelig sikker på at man skal stille hund med amputert del, så lenge man har vetrinær attest og det ikke er en gammel kuperingsrase. Tok vel feil da. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det jeg også tenkte. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det går som sagt an å importere f. eks kupert Doberman - men da får du ikke stilt eller deltatt på NOE. Og da undres jeg...hva skal du med en kupert hund da? Av bruksrase? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå