Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Er vel ikke nødvendig å starte en diskusjon om hvor færlt kortsnuta hunder har det, når han bare spurte om gemytt og hvordan de er vel? Han får jo ikke svar på det han lurte på. Greit å si ifra om at han bør være obs på problemer med rasen, men går vel ann å komme med noe positivt også?

Synes ikke noe om helseproblemene til kortkort nesa hunder, burde være mulig å gi han svar uten å spore helt av :)

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo bare svare for meg selv (og eventuellt Juliess, Zaroos, Granny som jeg vet at også har hunder med stamtavler)

Jeg har to med stamtavler, og årsaken til at jeg ikke ville kjøpt hund uten stamtavle er fordi jeg da ikke vet hva jeg får. Spesielt viktig med små hunder , da det kan ligge kjipe kneleddsykdommer og øyesykdommer i linjene som jeg aldri har sjangs til å få vite om dersom jeg ikke vet hvem forfedrene til hunden min er. Med mine hunder, som kommer fra en seriøs og flink oppdretter i sverige, vet jeg at de er etterkommere av friske hunder i alle ledd. Det er svært betryggende.

Lenke til kommentar

Enig med L_C her. Jeg vil vite hva jeg får, spesielt mtp at jeg har planer om å konkurrere. Ja, en blanding KAN slå positivt ut og kun dra med seg alt det beste fra foreldrene og de forskjellige rasene, men det kan også gå andre veien, eller man kan få en mellomting osv osv..

Dessuten vet jeg også at det er veldig kjedelig å skaffe seg en hund, og så oppdager man at man har større interesse av å bruke hunden enn man opprinnelig hadde tenkt. Da er det greit å ha en hund man kan stille og konkurrere med, og faktisk oppnå championat! Hvertfall syns jeg det, da :) Tenker ikke nødvendigvis på utstilling, men eksempelvis agility så kan blandinger konkurrere og vinne alt de orker, men de vil aldri få championatet eller komme på landslaget selv om de er best i verden.

Har du stamtavle så kan du sjekke opp familien på DogWeb og lese til krampa tar deg bakover i linjene for å se resultater, premieringer osv. Eller evt sykdommer, som L_C også nevner.

Jeg har ingenting imot blandingshunder, de vil alltid finnes og mange av dem er ekstremt søte.

Lenke til kommentar

Det skal da ikke være nødvendig å spørre.. det er jo noe dyrelegen forteller deg?

ang stamtavle. Jeg ville ha en renrasa hund. Og en groenendael. Fikk lyst på den rasen for åtte år siden. Noe annet, og uten stamavle var ikke aktuelt. kremt, jeg vurderte faktisk en blå chihuahuagutt en periode.

For de som bare er ute etter en kompis, burde ta seg en tur på omplasseringshjem :)

Lenke til kommentar
For de som bare er ute etter en kompis, burde ta seg en tur på omplasseringshjem :)

Hvor mye kan man vite om hundens tidligere liv, og hvordan den har blitt påvirket av det? Jeg ville i hvert fall hatt en valp og formet den selv.

Når du sier bare en kompis, betyr det at mennesker som vil ha en familiehund og turkamerat ikke skal kjøpe valp på lik linje med andre?

Lenke til kommentar

Poenget er at de kan hjelpe en hund som trenger nytt hjem.

Mange vil heller ikke ha valp. Men en over ett år som er ferdig med valpestadiet.

Er man ikke så nøye på rase og alder så er et omplasseringshjem tingen :)

edit:

mange hunder blir faktisk omplasert pga samlivsbrudd og sykdom. Så hele fortiden til hunden kan man få igjennom en tlf til forige eier :)

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Når man kvitter seg med hunden vil jeg i mange tilfeller tro at den har vært nedprioriert en god stund allerede. Men vi har jo de oppegående folka som ser at de helt oppriktig ikke har mulighet til å gi hunden det livet den fortjener. De som plutselig har havnet i en vanskelig livssituasjon som snur livet opp ned.

Er for mange som liksom ikke har tid, ikke orker, går lei av atferdsproblemer man gjerne er skyld i selv osv. De har nok ikke brydd seg nevneverdig om hunden, eller satt seg inn i hva det vil si å eie hund. Den er ditt ansvar og ikke noe man leverer fra seg når det passer seg sånn.

Blir ganske provosert når jeg hører om folk som får unger og kvitter seg med hunden, selv om den er aldri så snill mot små og store. Eller gjør noen helt frivillige endringer i livet som hunden ikke passer inn i. Samlivsbrudd sier du, hvordan skal det ende med at man gir fra seg hunden?

Lenke til kommentar

Omplasseringshund kan være fint det ja:) Vurderte selv å overta en voksen hund før jeg fant ut at jeg ville ha valp . Det er jo ofte litt "lettere" å få en voksen hund som er husren osv, enn å skaffe seg en 8 uker gammel valp som må lære absolutt alt.

Angrer ikke på at jeg valgte valp istedet da, men det har jo vært en del arbeid. Til gjengeld er hun HELT husren og har ikke gjort fra seg inne siden før sommerferien, og hun er verdens tøffeste valp som ikke har noe imot å være hjemme alene. Hadde jeg overtatt en voksen hund kunne jeg risikert å fått en som ikke klarte å være hjemme alene. Det hadde vært stress..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...