mushi Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Ponni har kasta opp endel og vært syk idag. Se hun lider da! Har så og si ikke tatt noen bilder på en mnd nå, må sjerpe meg og komme meg ut i helgene, er så sliten etter jobb at vi bare ligger på sofaen hehe. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Huff da.. Noe hun har spist eller? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Veit ikke. Hun er halvgrei i formen, og var fin på tur ista, så vi faster til i mårra og ser det ann derfra. Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Siri hadde blitt flott, Juliess Get lost, ser du ikke jeg er trøtt? Og et tøft bilde fra ifjor sommer: Endret 10. september 2008 av TyrantOfWinter Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Alright. Når jeg kjeder meg surfer jeg meg igjennom stamtavler. Jeg fant noe som var litt skummelt. En bikkje som er helsøskenparring og har 18 avkom. Jeg tenkte det at "Oi.. Oi. Det kan man kalle 'linjeavl', det. O_O", og blar videre i nevnte stamtavle (var jo plutselig bare et sett besteforeldre å bla i), og finner ut at bestefaren er resultat av halvsøskenparring. Jeg ble så satt ut at jeg ikke har lest videre i stamtavlen hans, men er dette på NOE vis forsvarlig som "linjeavl"?! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ..kommer an på hvilken oppdretter du spør Lenke til kommentar
discostu Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Noen som har mops/pug og erfaringer med den? Virker som en spennende hund. Har igrunn litt lyst på den sånn, men dama liker dem ikke. Syns de er stygge. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg håper dypt og inderlig at selv linjeavloppdrettere klarer å se at helsøskenparringer er galt. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mops? Nææh.. ingen personlig favoritt, men jeg liker at hunder har ordentlig snuteparti. I mine øyne er det ikke en spesielt frisk hund. Det var jo en oppdretter som fortalte på den Pedigree Dogs Exposed at joda, det hendte de besvimte fordi halsen var så trang og de hadde så mye hudfolder - men det gjorde ikke noe, for de våkna jo igjen av seg selv. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg glemte å nevne at helsøskenparringen var stamtispe i et oppdrett. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Blæh, sitter på jobb og dagdrømmer om hund nå. EIR funker ikke, og jeg orker ikke stenge flere reserver....har mer lyst å tenke på hvilken farge sheltien jeg vil ha skal ha Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mops? Nææh.. ingen personlig favoritt, men jeg liker at hunder har ordentlig snuteparti. I mine øyne er det ikke en spesielt frisk hund. Det var jo en oppdretter som fortalte på den Pedigree Dogs Exposed at joda, det hendte de besvimte fordi halsen var så trang og de hadde så mye hudfolder - men det gjorde ikke noe, for de våkna jo igjen av seg selv. Og dette mener du er representativt for da Mops som helhet? Tull og vås, og innlærte faktafeil om hva som er normalt og riktig snuteparti. Kjenner mange mops og ingen har store problemer hverken med å løpe, leke eller leve godt. Klart sliter den i sterkt solskinn, men hvilken hund gjør ikke dette da? De aller fleste mopser og andre med kort snute er som regel friske og raske, om man da handler fra seriøse oppdrettere. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Når til og med en oppdretter går ut og sier at dette er et stadig voksende problem på rasen - syns du ikke da det er verdt å tenke på? Det er overhodet ikke ment for å være frekk mot din smak innen hund, men jeg syns faktisk helse er en viktig del i vurderingen av raser. Siterer en som er medlem i en tysk organisasjon som avler på de mopsene med lengst snutepartier, slik at de kan forbedre pustingen deres: For her i tyskland er det dessverre kommet so langt,at de kortnesa mopsene ikke for puste ordentlig mere. Dyrelegan her sir at hvist noen vil føle hva en mops må gå gjennom hele sitt liv så må han bare prøve å gå rundt med en klesklype på nesan hele dagen. ....-Operasjoner på kortnesa mopsene blir mere og mere her. MPRV er ofte på tysk TV. For alle som har interesse å se på nyeste filmen kan gå til www.wdr.de og der til "Mediathek regional" (oppe på høyre siden) og klikke på "Videos und Audios aus Ihrer Region" og der må dere bare fylle in "Mops" der hvor det står "Suchbegriff" og da får dere opp Filmen som heter "Neue Nasen für Möpse" .I denne Filmen ser dere stakkars Emma som har FCI-Standard og som er ett eksempel for å vise hvordan meste kortnesa mopsene ser ut og er her og dere ser spreke Attila som har MPRV-Standard og som er resultatet av MPRV-Oppdrett biggrin.png . Sånn vil vi at alle mopsene skal bli etter hvert ! Edit: Det jeg sier om snuteparti er også en personlig smart. Finnes jo mange hunder med kortere snuteparti enn det jeg LIKER, og det er greit. Problemet er når det går utover helsa på hunden. Endret 11. september 2008 av Juliess Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg synes bare da det er rart jeg som intresserer meg for og selv har en kortsnutet hund ikke har møtt et slikt tilfelle enda. Nærmeste jeg kommer var en mops som tidligere var påkjør og fått lappet igjen halve hodet. Den hørtes ikke god ut etter en liten løpetur, men aldri på stadiet hvor hundene kolapser av luftmangel. At man ikke liker kortsnutete hunder personlig er jo en grei sak, men når en spør om erfaringer og du legger det frem som at mopser, og da andre kortsnutete hunder formoder jeg som ikke friske hunder, må man jo nesten reagere. Det blir for dumt å dra alle over en kam fordi man fant noe på internett om tilfeller man sjelden møter på gaten. og som min erfaring tilsier at alle de seriøse oppdretterne jobber for å unngå. Igjen, bruker man sin tid på litt forhånds research og finner oppdrettere som seriøst jobber for best mulig snuteparti vil man unngå de aller fleste ekstrem tilfeller, og de som ikke tar slikt seriølst ville forsvunnet. At folk velger å kjøpe usikre, kanskje smuglehunder via internett uten noen form for bakgrunnstoff får heller være et eier problem, enn å sette en sanhet på en hel rase, som i best fall kan kalles overdrevet. Og btw, du er ikke frekk mot min smak, du bare virker å ha møtt få mopser eller bitt på typiske forum hysterikere sin mening om kortsnutete hunder Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Noen som har mops/pug og erfaringer med den? Virker som en spennende hund. Har igrunn litt lyst på den sånn, men dama liker dem ikke. Syns de er stygge. Har hørt de er livlige og glade bikkjer som veit hva dem vil og ikke vil Virker som kule hunder! Eplefe: hvilken oppdretter er det? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Proud Pony fra Sverige. Stamtispen deres er denne frøkna her. Bare å bla bakover i stamtavlen. Jeg stoppet da jeg fant ut at besteforeldrene var helsøsken og oldeforeldrene halvsøsken, men om du gidder finner du sikkert mye mer "linjeavl" der. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 En kortsnuta hund er ikke automatisk usunn eller puster dårlig - MEN mange av dem gjør det, og får problemer med det. Ikke bare fordi pusten blir dårlig, men pga rynker osv også. Når du spør om generelle erfaringer med mops så får du tåle at andre har ulike erfaringer enn deg selv. Jeg har sett mange mops, og har blant annet vært skriver på utstilling der mops var en av rasene jeg skrev for. Så det har ingenting med at jeg tar det fra et tilfeldig sted på nettet. Det er bra du er obs på å sjekke rundt etter oppdrettere, det må da finnes noen som har litt lengre snuter i linjene sine enn de aller verste Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Fransken til ei venninne SPYR slim når han blir for ivrig. står å harker/hoster. peser som en gal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå