Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøper en 20 kg`s sekk v&H den dagen det produseres, så jeg får den med hjem mens den er fersk. Deler den opp i sånne plastbokser man får i butikken beregnet på mat ( kg`s bokser) og fryser dem. 20 kg går akkurat i et lite fryseskap. Da blir det ikke noe søl i det hele tatt. Men det lukter jo ikke helt godt når man deler det opp akkurat, nå er dyra av en heeeelt annen oppfatning :) og står stand by for å fange opp smuler som jeg "mister" hehe....

Lenke til kommentar
Raskt tips Juliess: Frosne ting tiner like fort i kaldt vann :) Min mor har alltid sagt at jeg bør tine ting i kaldvann istedet for varmtvann. Det funker. Hvorfor man ikke skal tine ting i varmt vann? Aner ikke...

Ja de sier så..

Men når jeg skal tine den fort fort, legger jeg pølsa under rennende varmt vann.

Lenke til kommentar
Jeg kjøper en 20 kg`s sekk v&H den dagen det produseres, så jeg får den med hjem mens den er fersk. Deler den opp i sånne plastbokser man får i butikken beregnet på mat ( kg`s bokser) og fryser dem. 20 kg går akkurat i et lite fryseskap. Da blir det ikke noe søl i det hele tatt. Men det lukter jo ikke helt godt når man deler det opp akkurat, nå er dyra av en heeeelt annen oppfatning :) og står stand by for å fange opp smuler som jeg "mister" hehe....

Samme gjør jeg, men pakker i poser.. Og kjøper 80 kg om gangen. da har vi mat ca et år ;)

Bridie ligger pal ved siden av meg når jeg sitter å pakker i poser. Og hu får slikke rein sekkene når jeg er ferdig :p

Lenke til kommentar
Raskt tips Juliess: Frosne ting tiner like fort i kaldt vann :) Min mor har alltid sagt at jeg bør tine ting i kaldvann istedet for varmtvann. Det funker. Hvorfor man ikke skal tine ting i varmt vann? Aner ikke...

Ja de sier så..

Men når jeg skal tine den fort fort, legger jeg pølsa under rennende varmt vann.

Da kan du jo like godt koke den i en kjele med det samme du driver på :D

Lenke til kommentar

Fant en jeg likte enda bedre her :

Tiner kjøtt raskest i varmt vann?

Noen ganger glemmer jeg å ta ut kjøtt av fryseren i tide. Da legger jeg kjøttet i en skål med varmt vann, men er det en god løsning?

Kjøtt og andre matvarer tiner litt fortere i varmt vann enn i kaldt. Likevel er det en dårlig idé å tine opp mat i varmt vann, for de slumrende bakteriene på overflaten av maten kvikner veldig til når temperaturen stiger til 20-30 ºC. Dette gjelder både vanlige forråtnelsesbakterier, som alltid er til stede, og mer sjeldne bakterier som kan fremkalle sykdommer. Bakteriene kan nemlig formere seg både på overflaten av kjøttet og i vannet som ligger i emballasjen. Det er med andre ord dårlig hygiene å tine opp frossen mat i varmt vann. Hvis man endelig vil tine opp frossen mat i vann, kan vi anbefale å bruke rennende kaldt vann. Men dette er selvfølgelig en dårlig løsning miljømessig sett. Det beste er å la kjøttet tine i kjøleskapet eller i en mikrobølgeovn. I mikrobølgeovnen tar opptiningen bare noen ganske få minutter, fordi hele matvaren tiner på én gang og ikke gradvis fra overflaten og innover mot midten.

Lenke til kommentar
Hundemager er mer resistent for visse bakterier, da. Men ja. Tining i kaldt vann ftw!

Vet du hvilke den tåler og hvilke den ikke tåler?

Største problemet i kjøttvarer for oss er jo salmonella og stafelikokk B bakterien (skrives det slik mon tro), jeg mener å huske fra min slakterutdannelse. (tidenes mest bortkasta utd., med det er en annen sak :p )

Disse trives jo best rundt 30 grader og formerer seg dobbelt ca. hvert 20 minutt ved ideelle temperaturer.

Har alltid trodd hunder tåler disse bakteriene mye bedre enn oss, men har aldri funnet noe godt lesestoff om akkurat det emnet.

Tining i varmt vann når det er et menneske som skal spise maten er fy fy, og skal ikke forekomme om du ikke liker potta bedre enn de fleste ;)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg holder meg for god til å med vilje sørge for at hundene mine får i seg stygge bakterier iallefall. Hundediare er udelikat uansett om det havner på stuagulvet eller i grøfta..

Når vi snakker om bæsj.. på kiwi har jeg kjøpt verdens verste hundeposer. To ganger denne uken har jeg stukket handa inni posten og strukket meg ned mot bærsjen, og idet jeg nesten er fremme går hånda mi *trommevirvel* rett igjennom bunnen på posten. Den ene gangen var det close call , og svært nært at jeg fikk griseri på henda. Æsj altså!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...