Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Jeg fant noe merkelig på Geisha i dag. På og i ørene var det satt seg noe som lignet på bitte bitte bittesmå flått/påter.

I tillegg fjernet jeg to små (men med "Normal" størrelse") flått. Æsj..

Jeg fjernet de med fingrene, og de glapp uten problem. Føltes nesten som de ikke hadde fått satt seg skikkelig engang. Har aldri fjernet flått med bare fingrene før (har alltid hatt på noe gugg først, og brukt papir mellom flåtten og "meg"..

Vi har vært på landet i hele helga. I dag tidlig var typen min ute og herjet litt med hundene. Geisha forsvant ute på egen hånd på ett stort jorde utenfor feriehuset, og ble borte en liten stund. Da hun kom tilbake hadde hun en mus i munnen som hun ville vise oss. "se så flink jeg er til å svelge musa hel". :cry:

Du var nok heldig og fikk tatt de før de rakk å suge seg fast :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid bruker de på det da? Fant de over 3 timer etter å ha gått tur! Er så glad jeg har korthårede hunder, hvis ikke hadde det vært litt vanskeligere å oppdage påter.. med hundene mine kan jeg se de dersom de setter seg på hodet eller i ansiktet, og jeg kjenner de lett når jeg klapper og stryker på de.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid bruker de på det da? Fant de over 3 timer etter å ha gått tur! Er så glad jeg har korthårede hunder, hvis ikke hadde det vært litt vanskeligere å oppdage påter.. med hundene mine kan jeg se de dersom de setter seg på hodet eller i ansiktet, og jeg kjenner de lett når jeg klapper og stryker på de.

Det var noe levende? Så det ikke var frø? De kan også klebe seg fast og se ut som små flått.

Lenke til kommentar
Jeg antar at det var noe levende. Satt to stk på "kanten" av øret til Geisha, og en satt inni øret. Det var helt umulig for meg å se hva det var siden det var så smått..

Du har hatt lus på bikkjene så du vet hvordan de ser ut? De har en tendens til å sitte rundt ved ørene...

Lenke til kommentar

Påter er som oftes ikke inni øret, eller på selve øret (?). Jeg har aldri funnet en der på Diesel. Heller hodet, eller under ørene. Tror det kan være lurt å sjekke om hun har flere mini-eklinger på seg.. Og evt studer under et lys hvis du finner flere.

Jeg kjenner lett påter selv om min er langhår. Litt vanskelig er det jo å oppdage de, men jeg har fingre som snuser seg fram til den minste nupp :!:

Lenke til kommentar
Jeg antar at det var noe levende. Satt to stk på "kanten" av øret til Geisha, og en satt inni øret. Det var helt umulig for meg å se hva det var siden det var så smått..

Du har hatt lus på bikkjene så du vet hvordan de ser ut? De har en tendens til å sitte rundt ved ørene...

Jeg har aldri hatt lus på hundene nei , men disse "satt fast" på øret på en måte. Jeg måtte dra de ut med pinsett, nytta ikke å pille på de. Men hvis det var lus, ville jeg ikke sett de bevege seg? Det var bare tre stk.

Jeg har saumfart begge hundene for flere påter. Var bare Geisha som hadde noen. Musefangern min :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt lus på hundene nei , men disse "satt fast" på øret på en måte. Jeg måtte dra de ut med pinsett, nytta ikke å pille på de. Men hvis det var lus, ville jeg ikke sett de bevege seg? Det var bare tre stk.

Jeg har saumfart begge hundene for flere påter. Var bare Geisha som hadde noen. Musefangern min :roll:

Finner du flere så legg de på et hvitt papirark - da ser du fort om de leer på seg:-) Er jo greit å se etter det hvis det er flått også - slik at du ser om du har fått med hodet også...

Lenke til kommentar

Hodet på flåtten kan jeg se selv om jeg ikke legger de på ark. Jeg tror (og håper) at jeg ikke finner flere rare hvite dingsebomser på hundene mine fremover, men hvis det skjer, så skal jeg jommen meg sjekke nærmere hva det kan være :ermm:

Geisha var forresten på en svært hasardiøs 5 mils løpetur i fjellet på egen hånd i helga. Mannebeinet var ute og lufta hundene på fjellet tidlig lørdag morgen, og hadde akkurat passert masse SAU på vei opp på fjellet (1time) . Så glapp han båndet og hunden tok med seg sauene helt ned fra fjellet, opp igjen, og ned igjen , før hun satt seg fast i båndet i noe kratt og ble stående bom fast. Tror du dyret gav lyd fra seg der hun stod fast? Niks. Typen leita og leita uten å finne noe. Til slutt hadde han nesten gitt opp, men da gikk han til alt hell rett på henne...

Hadde han ikke funnet henne hadde hun vel blitt reve-mat... Skikkelig ekkel opplevelse...

Lenke til kommentar

Heihei :D

Dere burde prøve å bruke et halsbånd mot flått.. Det har vi brukt på rottweiler tispa vår nå i hele sommer, vi har gått tur overalt og har ikke sett så mye som én flått på henne.. veldig fornøyde med det :D

Mitt lille snusk har heldigvis ikke kommet stolt og fornøyd med noen mus ennå, da tror jeg at jeg hadde løpt hylene.. Hun har fanget seg et par veps da. Sikter seg inn og gaper høyt..

Lenke til kommentar
Så hun jaget sau i et par timer? Vær glad det ikke var en bonde der!

BANG, sa hagla!

Flåtthalsbånd skal ikke brukes på valper. eks: vet om en som fikk opphovnet ansikt pga det.

Jeg syns ikke det er noe særlig bra. Da er disse dråpene bedre. Flotten fester seg uansett, men de dør/faller av.

Er det ikke slik at de på dyrebutikken ikke er bra? giftig eller noe. Var ei stund hvor de ikke fikk lov til å selge flåtthalsbånd. -Eller tar jeg helt feil nå?

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Nja, det jeg har lest er at det har vært/er (det veit jeg ikke) solgt ulovlige flåttbånd hos dyrlegen. De du kjøper på apoteket ( koster flesk da =/ ) tror jeg skal være helt i orden. Hvis det er riktig at dette er farlig for hunden min, og at hun kan dø av dette tror jeg nok halsbåndet har levd sine dager, og havner i søppla. Vi har også brukt disse dråpene før, men har plitt plaget av at hunden ikke kan bade =/

Må innrømme at jeg løp bort til hunden og dro av halsbåndet :| Det skal ikke på igjen før jeg har funnet ut hvor det er blitt kjøpt.

Endret av Optimistisk
Lenke til kommentar
Nja, det jeg har lest er at det har vært/er (det veit jeg ikke) solgt ulovlige flåttbånd hos dyrlegen. De du kjøper på apoteket ( koster flesk da =/ ) tror jeg skal være helt i orden. Hvis det er riktig at dette er farlig for hunden min, og at hun kan dø av dette tror jeg nok halsbåndet har levd sine dager, og havner i søppla. Vi har også brukt disse dråpene før, men har plitt plaget av at hunden ikke kan bade =/

Må innrømme at jeg løp bort til hunden og dro av halsbåndet :| Det skal ikke på igjen før jeg har funnet ut hvor det er blitt kjøpt.

Alle slike midler inneholder gift - både flått halsbåndet og dråpene - og som hos oss mennesker så vil det alltid være noen som reagerer med allergisk reaksjon, uten at man dermed skal slutte å bruke det på andre...Vet blandt annet at collie blandinger ikke skal bruke enkelte av de midlen, men det kjenner jo veterinærene til.

Det er farlig med flåttbitt også! Vet faktisk om flere hunder som har dødd pga det - men jeg har enda ikke hørt om noen som har dødd av middel mot flått - selv om det sikkert er noen det også.

Jeg har også brukt halsbånd på mine hunder i år, da jeg fant to flått på hver av de. Ellers bor vi på et sted der det tidligere var veldig sjelden med flått, men nå kommer den hit også dessverre.

Lenke til kommentar
Så hun jaget sau i et par timer? Vær glad det ikke var en bonde der!

Jeg trenger vel ikke å si at jeg er glad det ikke var en bonde der, gjør jeg vel ?

Jagingen pågikk ikke ett par timer, den var vel fort gjort siden hun satte seg fast på vei opp igjen andre gangen. En strekning ett menneske bruker 1 time på er fort unnagjort for en sånn liten fjotthund.

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...