Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må skryte litt :blush:

Jeg har ett kjempefint hundehold for tiden. Både to-og firbente har det bedre enn noengang, og jeg kan takke min kjære som har engasjert seg masse i hundeholdet, og som er med å lage felles kjøreregler for hundeholdet vårt som begge følger slavisk (istedet for at jeg sier at man ikke skal mate hundene ved bordet, og han gir f*** )

Nå har vi hunder som:

*ligger rolig på plassen sin mens vi spiser middag/kvelds

*ikke ligger i senga om natta, men som ligger pent i kurva si nedenfor senga (vi skal flytte de ut i stua etterhvert)

*som ikke går først ut av døra når vi skal gå ut eller inn av huset før/etter tur

I tillegg har jeg jobbet ekstra mye med Geisha på egen hånd, og hun er blitt en engel i bånd. Hun går med slakk line bak meg eller rett ved siden av meg.

Har også jobbet med Thea på tur, og også hun er blitt veldig flink til å ikke dra i båndet på tur.

Hundene mine får ikke lengre lov til å gå foran meg når vi går tur.

Jeg hadde aldri forestillt meg hvor DEILIG det kunne være å ha hunder som ikke drar i båndet. Nå har jo Geisha vært flink en god stund, mens Thea har stort sett fått lov å gå som hun ville. Nå har Geisha blitt enda flinkere, mens Thea er på god vei.

Regler er en fin ting. Det neste vi skal øve på blir å ikke bjeffe til dørklokka, og "overfalle" besøkende med kos med en gang de kommer innenfor døra.

Lenke til kommentar

Skulle tro at det blir litt knotete å gå med hunden bak seg, men at den går pent rett ved siden deg høres helt fantastisk ut. Gratulerer. Samboeren min har en hund som kan trekke ganske mye, men som veldig godt vet hva jeg egentlig vil.

For straks vi kommer inn innkjørselen til huset går hun helt eksemplarisk ved siden av meg, og uansett når og hvor jeg stopper setter hun seg rett ned i håp om at jeg skal ta av båndet og la henne løpe fritt. Bruker noe vi kaller snutebånd som skal sørge for at hun trekker mindre, men det blir litt feil i mine øyne.

Bedre å trene som dere og være konsekvent på hvordan det skal være, men jeg har egentlig "gitt opp" denne hunden som har rukket å bli 7 år, og som jeg bare har bodd med siste halvannet året. Samboeren min er heller ikke så gira på å trene bort uvanene, og mener at det ikke er noe galt med hunden hennes.

Er blant annet et voldsomt spetakkel når vi får besøk, og går dårlig sammen med andre hunder. Folk har vært redde flere ganger.

Lenke til kommentar

Snutebåndet kalles også Halti. Jeg synes ikke Haltien er noen god løsning heller. Hvis du bodde her i nærheten hadde jeg elsket å få prøve metoden min på andre hunder enn mine egne etterhvert.

Jeg skjenner ikke og straffer ikke, men jeg gir heller ikke noe særlig ros.

Jeg vet faktisk hvordan samboeren din har det. Hun er garantert fornøyd med det hundeholdet hun har, selv om dere ikke har skikkelig kustus på hunden. Elsker hunden selv om den har noen feil som i hennes øyne er minimale.

Dersom man er tosammen om hundeholdet, går det ikke an at den ene ikke bryr seg om å trene hundene. Begge må være enige om de reglene som settes for hundene. Den ene kan ikke nekte hundene å sove i senga, mens den andre sniker de under dyna med en gang den andre har sovnet. Den ene kan ikke nekte hundene å få mat ved bordet, mens den andre sitter og gir hundene chips og koteletter.

Jeg fikk det iallefall MYE enklere med en gang samboeren "ble med på notetene"

Lenke til kommentar

Man vil nok alltid elske hunden uansett, og når jeg kommenterer uvanene sier hun bare at den har personlighet og at den er som henne.

Skal sies at hun ikke er bare blid på meg heller, f.eks. fordi jeg gir altfor mye godbiter (nesten daglig hvis vi har noe, men aldri mer enn 2-3. Da legger jeg den enten foran henne og så må hun vente på "værsågod", eller så legger jeg den i et annet rom og gir kommandoen "søk").

Hunden tigger like mye av oss begge to, på den måten at hun følger etter oss inn på kjøkkenet og setter setter seg pent i beste tiggemodus. Bortsett fra når vi spiser, da legger hun seg ved beina mine, men det er fordi hun vet at jeg søler og griser så fælt. Haha.

Men jeg merker jo at hunden har mer respekt for henne, og tar ikke sjansen på å ha den for mye utendørs uten bånd. Hunden sover også på soverommet vårt, riktignok i sin egen seng, men hun prøver iblant å komme seg opp i senga vår og da gjerne på min side, hehe :-)

Lenke til kommentar

Ikke noe positiv oppringning fra min veterinær i dag :cry: , Cleo sin jursvulst viste seg å være av den onde, sinna typen :( ! Ikke noe vi kan gjøre med det, får bare være klar over det hvis hun skulle vise tegn til å bli dårlig, eller om det dukker opp nye svulster... Ikke noe god telefon å få - jeg kan jo håpe vi har fått tatt den så fort at det ikke har spredd seg, men veterinæren kunne ikke gi noen garantier... :cry:

Lenke til kommentar
Snutebåndet kalles også Halti. Jeg synes ikke Haltien er noen god løsning heller. Hvis du bodde her i nærheten hadde jeg elsket å få prøve metoden min på andre hunder enn mine egne etterhvert.

korleis e det du trena "gå fint i band" ???

Lenke til kommentar

På Geisha som var dro ufattelig mye og som stresset når hun gikk tur og ikke fulgte med oss i det heletatt, gjorde jeg det på denne måten :

Før jeg gikk utendørs og begynte å trene knyttet jeg ett kobbel rundt livet mitt og festet andre enden i Geisha. Så gikk jeg rundt i huset og passet på å endre retning ofte. På denne måten lærte hun å følge etter meg.

Jeg tok henne i ett halvkort bånd og begynte å gå rundt på parkeringsplassen nedenfor huset vårt. Hver gang hun dro i båndet, snudde jeg uten forvarsel. Jeg kunne i begynnelsen ikke gå særlig langt, men etterhvert som hun forstå poenget, kunne jeg gå lengre og lengre. En meter, to meter, 5 meter, 10 meter, 5 minutter. Det var viktig å snu med en gang hun begynte å dra. Etterhvert begynte jeg å lage en lyd når jeg var på vei til å snu for å få oppmerksomheten hennes, og for at hun skulle forbinde lyden med at hun måtte følge med på mine bevegelsen. Min lyd er en "hssss" lyd (ligner litt på når man sier hysj) . Etterhvert som man kan gå lengre og lengre, beveger man seg selvsagt utenfor parkerinsplassen man begynner på, og kan ta med hunden på den vanlig tur-ruten.

Den metoden jeg nå bruker for å kontrollere at Geisha ikke prøver å gå foran meg, er at jeg har kjettinghalsbånd på henne, og napper litt i båndet og sier hsssss når hun prøver å gå forbi. Poenget er å gjøre det lenge før hun er kommet forbi, for da slipper man at det blir så voldsomt styr. Denne metoden fungerer også utmerket på valpen min på 7 mnd, som jeg ikke har brukt den første metoden på.

Man må finne den metoden som fungerer for seg.

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Det har vært ubeskrivelig mye bedre enn jeg hadde trodd!

Jeg så for meg mye arbeid og var bekymret for at de ikke skulle komme overens.

Istedet har jeg to hunder som koser seg i hverandres selskap og som gir meg ufattelig mye glede i hverdagen. Hvis vi ser bort ifra det obligatoriske ekstraarbeidet med å ha valp i hus, så kan jeg ikke si at det er noe særlig merarbeid å ha 2 hunder i hus. Jeg synes det er deilig at Thea ikke lengre er på verste valpestadiet, med konstant tissing og bæsjing though :)

Lenke til kommentar

Jeg må legge til at det er mere stress med to store, enn to små ;)

Kjenner folk som har begge deler, og det er de med de største rasene som "klager" mest. hehe. Men de angrer seff ikke på at de har to.. På en dårlig dag kan det være mye med en hund liksom.

Lenke til kommentar

Vi har tre vi :yes: , og er ikke store problemer med det heller. Litt mer styr når man skal ut på noe og skal ha med alle tre, men det blir en livsstil det også..

I dag har vi hatt besøk av en luzernervalp på 4 mnd her - og Fanny og den fant tonen med en gang.. det gikk noen runder rundt på plenen her! Endelig en som ville leke med henne, nå som Cleo er "sykmeldt"! Ser stygt ut, men ikke en skramme på valpen...

Bilde010.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...