Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
he medial luxating patella, commonly called “trick knee,” is an extremely common problem in toy breed dogs. An owner typically notices a little skip in the dog’s step. The dog may even run on three legs, holding one hind leg up, and then miraculously be back on four legs as if nothing has happened.

Akkurat slik er det med Thea. Hun løper rundt på 3 ben, og plutselig ser alt bra ut igjen

EDIT: Bilde : Legg merke til at den venstre bakfoten holdes høyt . Såvidt den vises på bildet..

post-90636-1217623469_thumb.jpg

Endret av L_C
Lenke til kommentar
he medial luxating patella, commonly called “trick knee,” is an extremely common problem in toy breed dogs. An owner typically notices a little skip in the dog’s step. The dog may even run on three legs, holding one hind leg up, and then miraculously be back on four legs as if nothing has happened.

Akkurat slik er det med Thea. Hun løper rundt på 3 ben, og plutselig ser alt bra ut igjen

EDIT: Bilde : Legg merke til at den venstre bakfoten holdes høyt . Såvidt den vises på bildet..

Cleo holder også benet så høyt når hun har vondt i det, og det er ikke patella - så jeg synes ikke du skal ta sorgene på forskudd jeg. Se det an littegrann.

Lenke til kommentar

Det er vel uansett bare den verste formen for dette at man anbefaler å avlive hunden? Slik jeg har forstått det i hvertfall, så kan man operere for de andre mildere formene.

Hvorfor akkurat så redd for denne formen for sykdom/feil? Opplevd det tidligere med andre hunder?

Lenke til kommentar
Det er vel uansett bare den verste formen for dette at man anbefaler å avlive hunden? Slik jeg har forstått det i hvertfall, så kan man operere for de andre mildere formene.

Hvorfor akkurat så redd for denne formen for sykdom/feil? Opplevd det tidligere med andre hunder?

skjønner godt at hun er redd jeg. Det er ikke noe særlig, og en operasjon tar jo på en liten kropp, selv om de kommer seg igjen. Normale folk avler ikke på hunder med dette, så det er jo et minus dersom hun hadde planer om et kull.

Jeg hadde nok gått til en spesialist for å få svar på dette. Ikke her i byen som har utstyr fra steinalderen.

Her står det litt om patella for de som ikke har snøring på hva det er.

http://www.chihuahuaprat.no/index.php?opti...&Itemid=124

Lenke til kommentar

Jeg driter i at muligheten for kull på henne faller bort ved påvist patella. Det er det minste problemet.

A) Jeg synes det er bittert at det viste seg at hun ikke har forsikring. Hund som ikke blir forsikret før fyllte 4 mnd blir ikke dekt av forsikringen hvis påvist patella

B) Jeg bekymrer meg for at jeg nå må ta meg fri fra jobb for å reise til andre byer for å sjekke patella og eventuellt operere

C) En operasjon er fyllt med risiko uansett hvor liten den er. En operasjon av bakben som dette vil også medføre at Thea må gå med gips i 5-6 uker noe som langt ifra er en enkel sak for hverken hund eller menneske

D) Det er helg og jeg får ikke undersøkt noe mer før tidligst på mandag...

Jeg har malt fanden på veggen. Lest i hele dag om patella etter at vi kom hjem fra dyrlegen og irriterer meg grønn over at dyrlegen ikke sjekket det igjen. Hun spurte bare om hun hadde fått sjekket det tidligere, og jeg fortalte at det ble undersøkt da hun var 4 mnd gammel og ingenting ble funnet. Jeg VIL ikke tro det er patella, men med en hund som har byttet på å halte rundt på tre ben, og løpe rundt på fire ben som om alt er i skjønneste orden er det lett å tro at det er patella som kan være den riktige diagnosen. Og så la jeg merke til at hun strekker mye på benet, og det er ett dårlig tegn for å si det slikt..

Jeg vil tro dette er minst grad 2 dersom det er patella. Grad 1 kan forbli symptomfrie hele livet...

Nå har jeg sendt mail tilbake til forsikringsselskapet med info om når , hvordan, og hvem oppdretter var i kontakt med fo å få ordnet forsikring på henne... så gjenstår det å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Søsteren min til hunden min har patella lux. Hun går til en spesialist i oslo området. Han er den ledende innen feltet i Norge og jeg kan sikkert skaffe navnet hans hvis du vil :)

En operasjon på patella koster rundt 9.000 per kne og gjøres når hunden er ett år.

Bikkja får en teknikk på å få kneskåla på plass etterhvert. Strekker kjapt ut beinet bakover, eller bumper borti vegger. Smertestillende ble prøvd ut, men det bare gjorde at bikkja ikke tok hensyn til beinet og kjørte på selv om det burde gjort skitvondt, og ikke la seg ned som hun gjorde før. Så det ble bare brukt en gang.

Ang gips, så snakk den forrige hunden min beinet. Det gikk helt bra. Han humpa rundt på tre bein, som han aldri hadde gjort annet :) Det er det siste du bør bekymre deg over.

Og uansett, så synes jeg du tar sorgene litt på forhånd her. Det er jo ikke sikkert at hun har patella engang. Var ikke foreldrene hennes sjekket for patella? Det må jo komme fra ett sted...

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til det siste du sier her mushi: Hadde det vært så enkelt at bare foreldrene var fri så ble barna det også... Flatcoated er også en rase der det foreligger ganske mye patella - og det avles aldri på foreldre med lidelsen (av de seriøse vel å merke...) men allikevel dukker det opp med jevne mellomrom. Det er helt klart arvelig, da vi ser at enkelte linjer gir mer en andre.

Er forøvrikg helt enig med deg i at man ikke må ta sorgene på forskudd, det kan være mange grunner til at hunder halter.

Håper inderlig at det med forsikringen ordner seg!

Lenke til kommentar

Ja jeg vet jeg har malt fanden på veggen her, og ikke bør ta sorgen på forskudd.

Dyrlegen sa at mange små hunder gjorde det til en vane å halte. Jeg syntes ikke den forklaringa hadde så mye hold.

Jeg kan ikke dra til Oslo med hunden min. Da ville jeg iallefall blitt bankrott. Jeg blir fattig nok av å ta meg fri fra jobb uten lønn flere dager for å dra til Molde.

Anng. gipset hund så vet jeg akkurat hvor vanskelig og krevende det kan være.- Geisha brakk lårbenet da hun var 13 uker gammel, og det var ingen lek å ha gipset hund i 5 uker. Gipsen var større enn den andre foten hennes, slik at det ikke gikk an å humpe rundt på egen hånd.

Jeg forbanner dyreklinikken som ikke engang klarer å ta ett skikkelig røntgenbilde.

EDIT: Selvsagt er både moren og faren til Thea sjekket fri for patella :)

Endret av L_C
Lenke til kommentar
Har tenkt litt på å sterilisere bikkja i det siste. Nå ha hun hatt innbilt i en måned og puppene blir ikke akkurat mindre. Hun er rimelig ustabil og gjør mye rart.. Hvor mye koster en sterilisering?

Bridie ble jo sterilisert etter 3 løpetider med problemer... Forsikringen dekker IKKE sterilisering pga innbildt. "Heldigvis" for min lommebok, så ble det på siste løpetid utviklet livmorbetennelse i tilegg, og vips så ble alt dekket.

Her kostet det 6500 kr....

Jeg sjekket priser rundt her for noen år siden, og da lå det p åalt fra 3500 til 13000 kr! Så forhør deg rundt ;)

Veterinærer er ikke såå strenge på det..

Som jeg svarte på et annet forum varierer prisen fra litt over 3000,- og opp til 7000,-.

Får hun innbilt igjen så er det ikke noe problem å få henne sterilisert.

som skrevet over... alt fra 3000 til 13000! (:p)

Det koster 300 kroner å bare stikke nesa innom (konsultasjon hund) i tillegg betalte jeg 200 for "utstryk" (noe jeg trodde var når man fikk sjekka om tispa var klar til å parres.....

Syns ikke 300 kr for å stikke snuta inn døra er så mye jeg. Trodde det lå på fra 350 til 450 ;)

Men jeg har ett spørsmål til dere alle.

Når mater dere hunden(e) deres?

Jeg forer Bridie med det samme vi står opp om morran... Først ordner jeg meg på badet, så får kattene mat, så får Bridie med seg en kladd med frossen vomoghundemat ut i hagen mens jeg lager min egen mat.

Da spiser hun, tisser og gjør evnt andre ting før hu står på trappa og vil inn igjen ;)

Nå er vi hjemme etter en uke på Land Rover treff, og Bridie har kost seg sammen med oss hele uka. :D

Lenke til kommentar

Ser det blir pratet litt om patella her.

Vi har en liten Boston terrier (5 kg), og fikk henne da hun var såvidt året. Hun hinket mye i begynnelsen. Dro opp venstre bakbein nesten hele tiden, så det så ut som det var en tre-beinet hund vi hadde med på tur. Etter diverse besøk hos dyrlegen fikk vi beskjed om at det ikke var patella, gudskjelov. Han kunne ikke si helt sikkert hva det var, men mente det kunne henge sammen med en slags voksesmerte. Og nå er hun over tre år, og hinkingen er betraktelig mindre, men det ene bakbeinet kommer opp innimellom. Men det er av ren vane.

Så ikke ta sorgene på forskudd, få det sjekket ut!

-------------

Hun er også sterilisert. Etter to løpetider etterfulgt av innbilt svangerskap og div. andre hormonproblemer, valgte vi å kastrere henne og vi har fått en ny hund. Hun var glad og snill før, men nå er hun i tillegg blitt mye mer leken! Ja, sterilisering er en påkjenning for en hund, men det er også gjentatt innbilte sv.skap med melking osv. Jenta vår hadde i tillegg hudproblemer med kløe og hårtap som følge av overproduksjon av hormoner. Mesteparten av de plagene er forsvunnet, men hun har fått konstatert atopisk eksem, men har fått noen nye piller nå som virket helt utmerket!

Det er vel drøye året siden vi steriliserte henne og da kostet det rett under 4000,- (Og dyrlegen her er kjent for å være dyr, så jeg var meget positivt overrasket av den prisen :-))

Lenke til kommentar
Veterinærer er ikke såå strenge på det..

Som jeg svarte på et annet forum varierer prisen fra litt over 3000,- og opp til 7000,-.

Får hun innbilt igjen så er det ikke noe problem å få henne sterilisert.

som skrevet over... alt fra 3000 til 13000! (:p)

Jeg spurte Martine, som har gjort det på begge sine, og regner med at hun da nevnte priser i det aktuelle området ;)

13 000,- var stivt! Hvor tar de det hen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...