granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det er jo en relativt stor operasjon da. Selv er jeg livredd hver gang en av mine hunder må i narkose jeg! Tenk om de ikke våkner opp igjen! Så skal jeg legge de i narkose så skal det være fordi man MÅ gjøre noe, ikke fordi det er en "lettvint" metode. Men det er nå min mening da, enhver må jo gjøre det man selv føler er rett. Vår Tessa er plaget med innbilt svangerskap etter hver løpetid (hun er 4 år), og skal også fungere som jakthund noe hun gjør heller dårlig når hun er innbilt. Jeg brukte Galastop på henne for første gang nå etter forrige løpetid, og kommer helt klart til å gjøre det nå igjen hvis hun også nå viser tendenser. Selvfølgelig er det et hormonpreparat, men i forhold til en operasjon så mener jeg at det helt klart er å foretrekke. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hva slags forsikring har vi på hundene våre? Veterinærforsikring, dødsforsikring og forsikring som dekker bruk av medisiner koster 2166 kr pr år pr hund. Dyrt. Med 2 hunder betaler jeg bare bittelitt mer i forsikring for bilen min, en 2003 modell :!: Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Jeg spurte om det var lus hun hadde, men den svenske dyrlegen sa det ikke var noe utysk å finne. Hun skrapte på utslettet til det begynte å blø, og tok med seg prøver for å se i mikroskopet. Men hun fant ingen lus når hun kammet med lusekammen. Utslettene befinner seg på ryggen og oversiden av halsen og på utsiden av begge lår. Jeg antar det kommer av at hun hoppet i myra på en av skogsturene våre nå i ferien.. Det koster 300 kroner å bare stikke nesa innom (konsultasjon hund) i tillegg betalte jeg 200 for "utstryk" (noe jeg trodde var når man fikk sjekka om tispa var klar til å parres..... Pengene betyr ikke så kraftig mye, selv om det er småsurt å betale 700 for dyrlegen når kameraet jeg ønsker meg men ikke tar meg råd til å kjøpe koster 1400 grådig på ting til meg selv da sjø... Men jeg har ett spørsmål til dere alle. Når mater dere hunden(e) deres? Jeg har matet hundene om morgenen før tur (og etter tissetur på plena). På den måten har begge hundene som regel fått gjort fra seg på plena, så slipper de å være trengene mens jeg er på jobb. Deretter har hundene fått mat igjen etter at vi mennesker har spist middag klokken 4. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg og min kjære er litt uenige anng matrutinene til hunden. Han vil at jeg skal mate hundene etter tur (rett før jeg drar på jobb). Og at jeg deretter skal gå en tur etter jobb og mate hundene når vi kommer inn igjen. Jeg har vist sterk motstand, men har gitt han beskjed om at han skal få viljen sin men at han da får ta ansvar for å plukke opp bæsjen til Thea hver dag og at det vil føre til at det er vanskeligere for Thea å holde seg husrein.. Jeg synes også synd på hundene som må gå å være "bæsjatrengt" en hel arbeidsdag ... Årsaken er at han vil følge hundehviskermodellen. <exercise, then discipline, and finally, affection> Jeg ville nok også gjort som deg så lenge det er snakk om små "lufteturer". Er det snakk om lengre turer bør de få mat ETTER tur da det er mer behagelig for hunden å ut på tur uten å være full i magen. Nå er vel ikke de små rasene mye plaget med magedreining - men vi med større hunder må ikke fòre våre hunder rett før fysisk anstrengelse, og vi venter også minst en halv time etter de har kommet tilbake før de får mat. Men dette gjelder jo ikke for vanlige små lufteturer før jobb. Kanskje fòre før tur på morgenen og etter tur på ettermiddagen når dere likevel er der og kan ta de ut å lufte de? Kompromisser er jo en grei sak.. så får begge litt rett Ang. utslettene: Det kan ikke være "knotte" stikk da? Mine får også reaksjon etter det, men at en sjampo skal være nødvendig.. nei... Endret 1. august 2008 av granny Lenke til kommentar
mushi Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Jeg har agria optimal (dekker 45.000 i vetrinær), livsforsikring (10k), medisiner (2k) og rehab (10k). Betaler 1800 kr i året. Bilen er fra '90 og koster nesten 5.000 hehe. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) Turen om morgenen er en liten tur i parkområdet på tilsammen ca 20 minutter. Hundeoppdragelse er et ømfintlig tema har jeg funnet ut, men forloveden min skal tross alt ha skryt for at han engasjerer seg. Han har fått til mye også, blant annet lært hundene å sove på gulvet om natta i kurv (ikke i bur) og at de skal ligge på plassen sin. Nå sover både to- og firbente mye bedre om natta. Jeg synes det er litt trist at jeg ikke skal få kose med hundene når de selv kommer og vil ha kos da. Jeg skal kun gi kos på mine egne prinsipper.Samtidig innser jeg at det vil føre til hunder som blir takknemlig og glade og kommer med en gang jeg roper de til meg for å få kos. Det er egentlig ufattelig lett å lære hunden ting bare men vil det selv. Jeg tror vi vil ha stor gevinst av det, men det er også litt vanskelig for meg å innstille meg til dette nye. Jeg savner iallefall å ha Geisha i armkroken før vi sovner EDIT 1: Jeg har vært så heldig å få en ganske ny damesykkel uten gir (og med kurv) av bestemoren min, så nå skal Geisha trimmes. Vi øvde litt på å gå i raskt tempo ved siden av sykkelen i går, og det gikk veldig fint til å være første gang. (gikk veldig sakte også forresten). EDIT 2 : Vi har også Agria , men husker ikke hvilken type . Dekker veterinærutgifter og død . Mener forrige regning var på 1000 kroner for ett halvår og en hund.. Endret 1. august 2008 av L_C Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Cleo har hatt en litt urolig natt, begynte nok å gjøre litt vondt på morgenkvisten. Heldigvis har jeg nå fått vært på apoteket og fått smertestillende til henne, men hun går rundt og piper litt og viser helt klart at hun ikke har det så bra. Stakkars liten . Ikke videre lysten på å kose heller, men maten gikk ned på høykant! Får håpe hun snart føler seg bedre. Greit å få være med på jobb og slippe at de andre maser på henne ihvertfall. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) svar til lc: Mater du FØR tur, og etter? Men er det ikke best at hundene tisser FØR de spiser. Hvertfall en valp. Men hun greier kanskje å holde seg nå hvor gammel har hun blitt egentlig? Diesel er ute med en gang vi står opp. bare for å tisse. Og får mat når han har våknet opp litt. Han bæsjer aldri om morningen, så det gjør han når jeg kommer hjem. men får seg så klart en tur før vi drar ut, med muligheten til å gjøre det. Får ikke middag, men kvelds i ni ti tiden (vi legger oss sent.lol) Er jeg litt forsinka med maten får jeg høre det. Da tripper han frem og tilbake, og står å hopper på kjøkkenet :!: Nei.. maten kan man ikke glemme her i huset. Hvilken forsikring har vi da tro *klø*. Den er det ikke jeg som betaler.haha. Tror vi betaler 2-3 tusen. edit: hvorfor sykkel?? Kan du ikke bare jogge deg en tur, eller gå veldig fort? kanskje en fjelltur i ny og ne. Ser for meg at det kommer til å gå sakte, og hunden blir dradd etter bakken hvis du trør for fort :!: Det er jo bare bra for hunden å bli trimmet med sykkel. men jeg har aldri sett en liten hund på sykkeltur. Endret 1. august 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Har Agria Livs, og maksimal vetrinær samt agria avl tilleggsforsikring på våre tre hunder og det koster 2936 i året, så det synes jeg ikke er så ille jeg? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Pr hund, eller alle tre? Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Pr hund, eller alle tre? For alle tre Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Er det rabatt til flere hunder du har ? Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Får samlerabatt og klubbrabatt pga medlemskap samarbeidende klubb ja, men det får vel dere også? Livsforsikringen på Cleo går jo ned nå for hun er over 8 år så den er på 5400,- Årspremien på henne er 1060,-Livsforsikringen på Fanny er 8500,- Årspremien hennes er 1143 og på Tessa 6000,-. Årsmpremien hennes er 733,- Så er veterinærdekningen 30.000,- på de sistnevnte og 20.000,- på Cleo. Egenandel 1000 og så 20% bevegelig egenandel. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hehe, du kan mere om dette enn meg ser jeg Før var det pappa som tok seg av forsikring og hundeutgifter, nå er det mannfolket Jeg bare kjøper halsbånd og bein jeg. hehe. Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Pass deg nå, så du ikke blir avhengig av mannfolk for å klare deg i livet . Hos oss er det nok heller motsatt, jeg som ordner alt med regninger og papirer og slikt.. Har akkurat betalt da, og satt her med papirene fordi jeg måtte oppgi polisenummeret til veterinæreren pga Cleo sin operasjon . Men litt seriøst - lurt å sette seg inn i hva man betaler for.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hehe, han står på samboeren skjønner du, så det er han som får den regningen i posten. Jeg betaler andre ting Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hehe, han står på samboeren skjønner du, så det er han som får den regningen i posten. Jeg betaler andre ting Er hunden registrert på deg men forsikringen på han? Eller er begge deler på han? Tenkte litt på medlemsrabatten i forbindelse med NKK jeg? Eller er han kanskje medlem? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Han er reg på sambo men tror det er jeg som får nkk i posten. hmm.... er faktisk ikke helt sikker! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Mater du FØR tur, og etter? Jeg mater før tur. Jeg tisser først selvsagt. Det er det aller første jeg gjør om morgenen. Kler på meg fussklær og går ut med hundene- Står som regel og tripper på plena fordi jeg holder på å tisse meg ut selv. Så mater jeg henne, og så går vi turen. Sykkel fikk jeg tips om å bruke av andre som har samme rase, og som har slitt med litt lubne hunder. Jeg sykler selvsagt ikke på full guff, og Geisha har slakt bånd Vi var til veterinæren i dag. Tok røngten med det fine røntgenapparatet fra 1962 (så iallefall ikke værre ut) . Det gikk ikke an å se noe. (hadde nok ikke sett det om det så hadde vært noe) . Jeg var på dyreklinkkien i 2,5 timer. Hvorfor hun halter er fremdeles ett stort mysterium. Jeg tenker jeg må en tur til Molde. Jeg har nemlig oppdaget at hun strekker seg mye (strekker ut bakbenet). Patella-alarmen går iallefall hos meg... kraftig. I tillegg så sendte jeg mail til Agria og etterlyste forsikringspapirene på Thea. Thea er visst ikke forsikret hun så der har det skjedd noe rart.. Oppdretter skulle ordne forsikring på henne. for meg ... sist jeg kontaktet de sa de at de ventet på papirer fra oppdretter, så da tenkte jeg at alt var i orden.. Æ bli gal............ Lenke til kommentar
granny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Mater du FØR tur, og etter? Jeg mater før tur. Jeg tisser først selvsagt. Det er det aller første jeg gjør om morgenen. Kler på meg fussklær og går ut med hundene- Står som regel og tripper på plena fordi jeg holder på å tisse meg ut selv. Så mater jeg henne, og så går vi turen. Sykkel fikk jeg tips om å bruke av andre som har samme rase, og som har slitt med litt lubne hunder. Jeg sykler selvsagt ikke på full guff, og Geisha har slakt bånd Vi var til veterinæren i dag. Tok røngten med det fine røntgenapparatet fra 1962 (så iallefall ikke værre ut) . Det gikk ikke an å se noe. (hadde nok ikke sett det om det så hadde vært noe) . Jeg var på dyreklinkkien i 2,5 timer. Hvorfor hun halter er fremdeles ett stort mysterium. Jeg tenker jeg må en tur til Molde. Jeg har nemlig oppdaget at hun strekker seg mye (strekker ut bakbenet). Patella-alarmen går iallefall hos meg... kraftig. I tillegg så sendte jeg mail til Agria og etterlyste forsikringspapirene på Thea. Thea er visst ikke forsikret hun så der har det skjedd noe rart.. Oppdretter skulle ordne forsikring på henne. for meg ... sist jeg kontaktet de sa de at de ventet på papirer fra oppdretter, så da tenkte jeg at alt var i orden.. Æ bli gal............ Patella er vel at kneet sklir ut til siden det vel? Ihvertfall det på flat.. Hun har ikke bare strukket seg litt da? Hvor gammel er hun da? Hender de har litt slik "voks" halting som går over.. Jeg hadde nok ikke stresset med det og brukt masse penger på det før hun hadde haltet noen dager og virkelig vist at det er vondt. Høres tregt ut med slikt gammelt veterinær utstyr . Var så stilig når jeg var og tok bilde av Cleo sin fot - da kom bildet fram på skjermen ferdig fremkalt akkurat som et bilde og de kunne med en gang se om det var godt nok eller ikke, og ta nye med en gang! Jammen glad jeg bor slik til at de satser skikkelig på smådyrpraksis jeg.. med ultralyd og greier.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 For å si det sånn. De har ikke utstyr fra i fjor på dyreklinikken her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå