Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vist også en påminnelse :p Trodde det var time jeg. hehe.

(men når jeg var innom for noen uker siden for å høre når timen var virket det som den var bestilt).

11 august skal Diesel dopes ned. Røntgen, fjerning av ulveklør bak, vaksine, chip og skrive oss på liste til øyenlysing.

Veide han i dag. 32 kg, og han er 1.5 år!! :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag så ble Cleo lagt inn for operasjon. Viste seg at hun hadde melk i puppene (et snev av innbilt svangerskap) men Bjørn Erik (veterinæren) mente at operasjonen likevel kunne gjennomføres. Liker ikke å måtte gå fra hundene hos veterinæren - men etter at hun hadde sovnet så måtte jeg pent forlate henne..

De tok først bilde av lungene for å utelukke spredning - og heldigvis var det ingenting å se, så da ble jursvulsten fjernet (tok vel 3 patter for sikkerhetsskyld). Fjernet også kulen på låret, en liten kul oppe på ryggen, samt en vorte som satt ved halefeste og som børsten stadig henger seg opp i! Like godt å ta det som er med det samme de må igjennom påkjenningen med å legges i narkose. Så nå ser hun ut som et lappeteppe stakkars liten.. Har fått seg kledelig "body" og ligger nå i bilen og sover ut "rusen". Hun får være med meg på nattevakt i natt så jeg kan holde øye med henne. Fått Rimadyl og anitbiotika resept som må hentes i morgen.

Rimelig groggy men glad for å se meg

Bilde013.jpg

Lenke til kommentar

Dyrlegen i dag var mye vits. Vi hadde fått time på ett tidspunkt hvor det var for sent å ta røntgen faktisk... Så skal tilbake i morgen klokken 3. Det virker som det er en av tærne hun har vondt i... Samtidig gjorde jeg dyrlegen oppmerksom på noe utslettlignende Thea hadde på halsen og bakbena, så da sjekka hu det i mikroskopet sitt og fant bakterier.. så vi skal få henvist en spesiell shampo i morgen som skal virke mot det også.. hurra, jeg som har 5 shampoer fra før, og hunder som aldri lukter eller trenger å bades..

Hva halvtimen hos dyrlegen kostet? 725 kroner jatakk. Og i morgen blir det vel enda dyrere

Lenke til kommentar

God bedring til Cleo, Granny. :) Håper hun kommer seg fort og det ikke kommer tilbake igjen!

Har tenkt litt på å sterilisere bikkja i det siste. Nå ha hun hatt innbilt i en måned og puppene blir ikke akkurat mindre. Hun er rimelig ustabil og gjør mye rart.. Hvor mye koster en sterilisering?

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Har du snakket med dyrelege om det?

Hun er jo i en ustabil alder da, så oppførselen trenger ikke ha noe med det å gjøre ;)

lc:

Kan du ikke si at du reagerte litt på prisen da? siden du ikke gjorde noe annet enn å sjekke bakterier på utslett.

Hehe, min trenger heller ikke å bades, men vi har pina meg tre shampoer, og ei jul med mange runder i dusjen (lus). Så lenge driten forsvinner så er jo det bra :)

Det du får er vel uttøy shampo? Hvis det er slik ticks and flea shampo kan du få min :p Jeg har en omtrendt full`en som står i dusjen. kostet vel 200 spenn. dyrt nok det når man først er inne å svir av mange herrens hundre kroner.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Du må mest sannsynlig ha en bedre grunn enn innbilt svangerskap for å få lov til å sterilisere hunden din, Mushi.

§ 13. Forbod mot visse inngrep.

Det er forbode:

1. å kastrere hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera hund når serlege bruksgrunner gjer at det trengst.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Hvis hun får det gjentatt, så, ja. En gang holder som oftest ikke. Jeg personlig synes egentlig enkelte veterinærer tar det alt for lett, jeg. At hunden får innbilt en gang synes jeg ikke er grunnlag for å sterilisere, og det burde ikke en veterinær heller. Vi hadde en veterinær rett borti høgget fra der vi bodde før som steriliserte og kastrerte på svake grunnlag, og jeg anmeldte h*n.

Lenke til kommentar

Hva skjedde etter anmeldelsen da, Eplefe. Kom du noen vei?

Å sterilisere ei tispe på knappe året, og som har hatt innbilt EN gang, er for dårlig grunnlag.

Er hunden skikkelig plaget med det, og har hatt det flere ganger hadde jeg nok sterilisert henne.

Og igjen, hun er i rette alderen for tull og tøys ;)

"å nei, Diesel prøvde å ri en annen hund. jeg må kastrere han". <-- utrolig mange slike!! Kastrerer bikkja si fordi de gidder ikke å trene den. Som om det hjelper på alt :roll:

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
God bedring til Cleo, Granny. :) Håper hun kommer seg fort og det ikke kommer tilbake igjen!

Har tenkt litt på å sterilisere bikkja i det siste. Nå ha hun hatt innbilt i en måned og puppene blir ikke akkurat mindre. Hun er rimelig ustabil og gjør mye rart.. Hvor mye koster en sterilisering?

Ville nok ikke sterilisert henne enda nei, da bør hun være mer plaget en som så. Er så enig med Eplefe (gratulerer med gårdsdagen forøvrig :w00t: ) jeg! Det begynner å bli engelske tendenser også her.. sterilisering bare pga at EIER ser det som praktisk! (Sikter IKKE til deg nå altså, der det faktisk er et problem hos hunden...)Tror dette kommer av at veldig mange veterinærer utdanner seg i England og der er det nok ganske vanlig å sterilisere de hundene som ikke skal brukes i avl.

Prøv med GALASTOP (tror det er slik det skrives) på hunden din du - det stopper innbilt ganske så kjapt - men du burde vel kanskje begynt før? Så får du la henne få et par løpetider til og se hvordan de forløper.

Cleo har jeg aldri merket at har hatt innbilt før (merket ikke noe nå heller...) men det kan kanskje komme av at Tessa har kommet i løpetid nå i passe tid etter Cleo sin løpetid (???)slik at hormonene slår litt krøll på seg.

Ellers er det effektivt med masse trim og lite mat en periode og for all del: FJERN alt av kosedyr og annet som hun måtte finne på å ta til seg som "valper"! og IKKE melk ut melk!

Lenke til kommentar
Dyrlegen i dag var mye vits. Vi hadde fått time på ett tidspunkt hvor det var for sent å ta røntgen faktisk... Så skal tilbake i morgen klokken 3. Det virker som det er en av tærne hun har vondt i... Samtidig gjorde jeg dyrlegen oppmerksom på noe utslettlignende Thea hadde på halsen og bakbena, så da sjekka hu det i mikroskopet sitt og fant bakterier.. så vi skal få henvist en spesiell shampo i morgen som skal virke mot det også.. hurra, jeg som har 5 shampoer fra før, og hunder som aldri lukter eller trenger å bades..

Hva halvtimen hos dyrlegen kostet? 725 kroner jatakk. Og i morgen blir det vel enda dyrere

Sa hun noe mer om hva det var da? Et bittelite og nesten gratis råd: Ta en bommulsdott med jod (slik man tidligere brukte mot vepsestikk...) og vask litt på utslettet og se om de da tørker bort? Et råd jeg fikk fra min gode, gamle veterinær for en del år tilbake. (Før det kom så mye "nymotens greier" :whistle: mot alt mulig.. Har hun det på magen og ned mot kjønnsorganene også?

Lenke til kommentar

Det har jeg faktisk aldri hørt. Trodde kanskje det var motsatt jeg da? Siden kastrerte hannhunder kan bli litt dorske og late og legge på seg og ha en helserisiko pga det? Men så har de vel mindre sjanse på å bli overkjørt kanskje siden de ikke flyger rundt å leter etter tisper hele tiden :D . Kastrasjon kan være greit det, der det er store problemer med hunden, men da ville jeg prøvd kjemisk kastrasjon først for å se om det virkelig hjelper på adferden.

Lenke til kommentar

Jeg spurte om det var lus hun hadde, men den svenske dyrlegen sa det ikke var noe utysk å finne. Hun skrapte på utslettet til det begynte å blø, og tok med seg prøver for å se i mikroskopet. Men hun fant ingen lus når hun kammet med lusekammen. Utslettene befinner seg på ryggen og oversiden av halsen og på utsiden av begge lår. Jeg antar det kommer av at hun hoppet i myra på en av skogsturene våre nå i ferien..

Det koster 300 kroner å bare stikke nesa innom (konsultasjon hund) i tillegg betalte jeg 200 for "utstryk" (noe jeg trodde var når man fikk sjekka om tispa var klar til å parres.....

Pengene betyr ikke så kraftig mye, selv om det er småsurt å betale 700 for dyrlegen når kameraet jeg ønsker meg men ikke tar meg råd til å kjøpe koster 1400 :p grådig på ting til meg selv da sjø...

Men jeg har ett spørsmål til dere alle.

Når mater dere hunden(e) deres?

Jeg har matet hundene om morgenen før tur (og etter tissetur på plena). På den måten har begge hundene som regel fått gjort fra seg på plena, så slipper de å være trengene mens jeg er på jobb. Deretter har hundene fått mat igjen etter at vi mennesker har spist middag klokken 4.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg og min kjære er litt uenige anng matrutinene til hunden. Han vil at jeg skal mate hundene etter tur (rett før jeg drar på jobb). Og at jeg deretter skal gå en tur etter jobb og mate hundene når vi kommer inn igjen. Jeg har vist sterk motstand, men har gitt han beskjed om at han skal få viljen sin men at han da får ta ansvar for å plukke opp bæsjen til Thea hver dag og at det vil føre til at det er vanskeligere for Thea å holde seg husrein.. Jeg synes også synd på hundene som må gå å være "bæsjatrengt" en hel arbeidsdag ... Årsaken er at han vil følge hundehviskermodellen. <exercise, then discipline, and finally, affection>

Lenke til kommentar

L_C: Jeg ville fortsatt med dine greier, så sant at det funker for hundene. Her har de tilgang til mat stort sett hele dagen, med mindre alle skal være vekke, eller de har spist opp. Jeg fyller liksom ikke på skålen om de spiser opp dagsdosen sin en dag. Men, som deg, fjerner jeg maten når jeg vet at alle skal ut, fordi jeg ikke liker tanken på at bikkjene skal være bæsjetrengte og sitte inne alene og ikke få gjort noe med det (Atlas ble syk en gang, og gikk og bæsjet i dusjen fordi han håpte at han kunne gjemme det. Atlas er livredd dusjen fordi det er der han bader, og han liker ikke vann.

Hva skjedde etter anmeldelsen da, Eplefe. Kom du noen vei?

Å sterilisere ei tispe på knappe året, og som har hatt innbilt EN gang, er for dårlig grunnlag.

Er hunden skikkelig plaget med det, og har hatt det flere ganger hadde jeg nok sterilisert henne.

Og igjen, hun er i rette alderen for tull og tøys ;)

"å nei, Diesel prøvde å ri en annen hund. jeg må kastrere han". <-- utrolig mange slike!! Kastrerer bikkja si fordi de gidder ikke å trene den. Som om det hjelper på alt :roll:

Merk ordet "hadde" i innlegget, du. Ja, det kom noen vei, og politiet ble enig med mattilsynet om at h*n måtte ENTEN begynne å søke hver gang h*n skulle sterilisere/kastrere en hund og legge ved skriftlig grunnlag og vurdering, ellers kunne h*n bare gi opp. H*n ga opp.
Ville nok ikke sterilisert henne enda nei, da bør hun være mer plaget en som så. Er så enig med Eplefe (gratulerer med gårdsdagen forøvrig :w00t: ) jeg! Det begynner å bli engelske tendenser også her.. sterilisering bare pga at EIER ser det som praktisk! (Sikter IKKE til deg nå altså, der det faktisk er et problem hos hunden...)Tror dette kommer av at veldig mange veterinærer utdanner seg i England og der er det nok ganske vanlig å sterilisere de hundene som ikke skal brukes i avl.

Prøv med GALASTOP (tror det er slik det skrives) på hunden din du - det stopper innbilt ganske så kjapt - men du burde vel kanskje begynt før? Så får du la henne få et par løpetider til og se hvordan de forløper.

Cleo har jeg aldri merket at har hatt innbilt før (merket ikke noe nå heller...) men det kan kanskje komme av at Tessa har kommet i løpetid nå i passe tid etter Cleo sin løpetid (???)slik at hormonene slår litt krøll på seg.

Ellers er det effektivt med masse trim og lite mat en periode og for all del: FJERN alt av kosedyr og annet som hun måtte finne på å ta til seg som "valper"! og IKKE melk ut melk!

Som sagt, om Ponni innbiller seg flere ganger, så ville nok jeg og vurdert å sterilisere henne, men det er snakk om EN gang, og etter første løpetiden. Innbilt ER ikke så uvanlig, spesielt ikke en eller to ganger i løpet av en ung tispes liv. Ikke rettet mot deg, Astrid, men enkelte hundeeiere av typen som steriliserer tisper pga. innbilt fordi det er så mye lettere for dem å holde orden på tispen da gjør meg direkte irritert. De skulle ikke fått ha tisper om de er redd for å måtte ta vare på tispen om hun får innbilt.

Vet faktisk om mange som velger seg en tispe fordi det er "lettere", med argumenter som at "de må ikke markere overalt" osv., nei, det gjør de nok ikke, men de får løpetid, og fra tid til annen kan de få innbilt svangerskap. Da har jeg fått svar som at "Jeg tar heller et par dager med blod enn at bikkjen skal tisse hvert tredje minutt når vi er ute", for så å senere ville sterilisere tispen sin (og få det gjort!) fordi det ble så slitsomt etter et innbilt svangerskap i ung alder, og så et nytt ett etter første løpetid etter valpekull. Veterinæren var i tvil om å gjøre det, så vet dere hva dama svarte med? Joda, hun løy og puttet på et par atferdsproblemer som visstnok skulle kommet sammen med det innbilte svangerskapet. Bl.a. aggressivitet mot hennes og andres hanner. Jeg gikk på tur med Atlas og hennes bikkjer sammen med henne hver dag under det innbilte svangerskapet, og jeg merket ikke noe til det før hun sa det til meg.

Lenke til kommentar
Bl.a. aggressivitet mot hennes og andres hanner.

Dette kom tilbake hos meg samtidig med at løpetiden startet, bare at det er mot alle hunder. Kommer det tilbake igjen ved neste løpetid og hun får innbilt da også, blir hun nok sterilisert ja. Er jo ikke noe jeg kommer til å gjøre forhastet, men jeg kan ikke helt se at det er greit å steilisere en katt og verdens undergang hvis noen tenker på å gjøre det med en hund. Den "logikken" kan jeg ikke helt forstå. Greit at katta går ute, men tror ikke hunden får ett dårligere liv.

Det er unødvendig å kastrere/sterilisere uten grunn, men jeg synes det bør være ett valg man har muligheten til.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...