Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Høres ut som om det er det han spør om råd om.

Hva om vi slutter å peke fingre i denne tråden, og fokuserer på konstruktiv kritikk? Denne tråden er blitt et senter for navlebeskuelse, urettferdig kritikk, "holier than thou" holdninger og annet søppel som ikke hører hjemme blant såkalte dyreelskere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om bikkja er konstuert for å dra så mye, betyr det ikke at den "skal" det. På en måte.

Jo større og kraftigere bikkja er, jo vikrigere er det med oppdragelse. Nettopp så han ikke drar som om han sku dratt 300kg etter seg hver gang man går tur.

Vil si at det rett og slett er like viktig med oppdragelse på en mindre hund også. Mindre hunder kan også lage stor skade kan jeg si deg...

Lenke til kommentar
*Mest imponert over at Snow kan bake*

fint du viser dine myke sider også :love:

Eg er hard på utsiden men myk på innsiden! :love:

Liker han muffins, Mario? :p Og er det du som har bakt? Hehe.
Hehe var eg som bakte ja. Vofsen liker alt men han fikk ikke. Var sjokolade i disse.

Hunden matcher kjøkkenet ser jeg :p
Hahaha. La ikke merke til det før nå! :p
Lenke til kommentar
Mindre hunder kan også lage stor skade kan jeg si deg...

Nå var det vel snakk om oppdragelse i forbindelse med å ikke dra så hardt når man går tur. En hund på 4 kg drar MYE mindre enn en på 40 , dermed er det ikke alle som gidder å ta seg bryet med å lære en miniatyrhund å gå pent ved siden av med slakkt bånd. Men gud så deilig det er :love:

Thea skal på en 7-dagers antibiotikakur nå. Var ikke så kult å fortelle det til "barnevakten" som skal passe hundene mens vi er på ferie, men hun tok det sporty :)

Lenke til kommentar

Ja de her var virkelig flotte! Utrolig trygge og snille, noe som er ett under siden de har tilbringet sine første tre mnd i en hundegård og den siste mnd i en låve. Fikk helt sjokk når jeg hørte det. Magene til de stakkars valpene var helt oppblåste av mark. Jaggu godt at personen som har disse skal slutte med oppdrett av rasehunder og selge de resterende hundene. Har fått lagt ut annonse på finn for ei venninne som hjelper denne personen med å selge dem. De blir avlivet om to uker hvis ingen vil ha dem.

Synd det ikke er tisper..

Lenke til kommentar
Det har han ja, men vi kjenner han som eide lammet, og han ville ikke avlive hunden. Han hadde visst hund selv og.

Hunden vi har er blanding mellom siberian husky og grønnlandshund. Han var med i hundespann før og er 2 og et halvt år cirka.

Han skal greie og dra 300 Kg aleine, som voksen, så ja jeg har problemer med og holde han.

300 kilo passiv vekt, ja, men det er jo en helt annen ting. Jeg mener at eiere skal ha såpass kontroll at de enten ved hjelp av egne krefter, eller selvfølgelig helst på grunn av kommandoer at en hund ikke skal klare å drepe et lam med eieren tilstede! Unnskyld at jeg sier det, men vi eier sauer selv, så blir litt oppgitt.

Lenke til kommentar

Synd å høre at hunden tok et lam! Det kan skje den beste. Det er så lett for andre å si: ha bedre bånd, du skulle klart å holde den osv osv. Det er ikke bare bare å ha hunder med sterke innstinkter. Da nytter det ikke å rope: kom hit er du snill. Som noen har nevnt, så anbefales det strømming av hunder. Spesielt hvis du har en hund med mye jaktinnstinkt. Min hund har også mye jakt i seg, og blokkerer alt ute hvis det kommer en katt eller noe. Hjelper lite hva man enn gjør. Og det er ikke alle som klarer å få slikt under kontroll.

Og hvis du føler at det er vanskelig å holde hunden, så finnes det flere hjelpemidler. Som nevnt, grime. jeg vil tro at dette var et uhell og at hunden faktisk slet seg som du sier (og ikke at du gikk rundt med den løs), og da kan man si det er uhell. Jeg ville erstattet lammet for bonden og lagt meg flat.

Endret av Myrsnipa
Lenke til kommentar
Du må legge ut klipp av Diesel som "drikker" vann :!:

:rofl: Det er helt ekestremt.. må nesten få tatt en film av det.

Diesel sikler noe helt grusomt, og vi må ha vannskåla i dusjen. Vi må også passe på å ha igjen døra når han drikker. Han tar en munnfull og går.. vann overalt :roll:

Borzoi x Rottis? Kul mix :p

Lenke til kommentar
Synd å høre at hunden tok et lam! Det kan skje den beste. Det er så lett for andre å si: ha bedre bånd, du skulle klart å holde den osv osv. Det er ikke bare bare å ha hunder med sterke innstinkter. Da nytter det ikke å rope: kom hit er du snill. Som noen har nevnt, så anbefales det strømming av hunder. Spesielt hvis du har en hund med mye jaktinnstinkt. Min hund har også mye jakt i seg, og blokkerer alt ute hvis det kommer en katt eller noe. Hjelper lite hva man enn gjør. Og det er ikke alle som klarer å få slikt under kontroll.

Og hvis du føler at det er vanskelig å holde hunden, så finnes det flere hjelpemidler. Som nevnt, grime. jeg vil tro at dette var et uhell og at hunden faktisk slet seg som du sier (og ikke at du gikk rundt med den løs), og da kan man si det er uhell. Jeg ville erstattet lammet for bonden og lagt meg flat.

Er nok redd at strøm-trening ikke går med denne hunden. Polarhunder og blandinger av disse vil de ikke ta på strømkurs, da instinktene er så sterke at det i hovedsak ikke hjelper med strøm engang. Det eneste du kan gjøre er å lære hunden din å gå i bånd under komando (gå et dressurkurs) samt at du enten må binde den med solid kjetting, eller helst ha en hundegår der den ikke kan grave seg ut eller hoppe over.

Ellers er du jo "heldig" som fortsatt har en hund...Nå må du vise deg tillitten verdig slik at ikke en ny tragedie skjer!

Lenke til kommentar
Verdt et forsøk.

Hvis du med det mener strøm-trening? så er jeg redd at det ikke er noen instruktører som vil gjøre det. Jeger og fisk som arrangerer på mine kanter annonserer alltid med at de IKKE tar polarhunder. Det har vel kanskje også noe med sikkerheten til de sauene de bruker til treningen å gjøre også muligens? Ekstra ille blir det jo når hunden allerede har fått smaken av det.

Hadde vært artig å høre om noen har andre erfaringer.

Lenke til kommentar

En trekkhund er jo AVLET for å trekke, så det er er ikke rart den er noe sterk da den faktisk har drevet med det hele livet sitt.

Og dette med sauer er det noe som er et sterkt instinkt, og heller ikke lett å trene bort. Det er faktisk ULV i enkelte blandinger.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
familien min vurderer og kjøpe en Briard hund, noen som har noen erfaringer osv med disse?? og evt pris?

Tanta mi har en gutt på to år :)

Utrolig herlige hunder, men du må vite hva du kjøper!!

De MÅ ha mye tur, trening, og en sterk med rettferdig eier.

dra på briardklubben sine hjemmesider og ta kontakt med oppdretter. Du får mange gode råd av de.

Prisen ligger vel på 9-10.000 (det er jo det de fleste raser ligger på).

Lenke til kommentar

Er nok redd at strøm-trening ikke går med denne hunden. Polarhunder og blandinger av disse vil de ikke ta på strømkurs, da instinktene er så sterke at det i hovedsak ikke hjelper med strøm engang. Det eneste du kan gjøre er å lære hunden din å gå i bånd under komando (gå et dressurkurs) samt at du enten må binde den med solid kjetting, eller helst ha en hundegår der den ikke kan grave seg ut eller hoppe over.

Ellers er du jo "heldig" som fortsatt har en hund...Nå må du vise deg tillitten verdig slik at ikke en ny tragedie skjer!

Når den hunden er løs, hjelper det ikke en dritt om du roper kom her. hvertfall ikke om den har fått snusen av et eller annet. Strømgjerde hjelper heller ikke da den bare løper rett på, eller hopper over det. Og dressurkurs for hund her oppi? nei tror ikke det ...

Lenke til kommentar

Det er faktisk hunder som bråstopper når man sier STÅ eller KOM!

Så det er faktisk ikke umulig ;) Men når hunden gang på gang har fått sjangsen til å komme unna med det, så gidder den seff ikke å høre. Du skal aldri la hunden få denne sjangsen, og stoppe han FØR det kommer så langt. men det er jo lettere sagt enn gjort når denne hunden faktisk sleit seg -og drepte et lam.

Du skal være glad for at Huskyene er avlet for to ting: trekke langt og fort.

Agressive hannhunder blir også tatt ut i avl. Så du har ikke den typiske pubertetshunden som skal tøffe seg. Det hadde ikke vært noe særlig, med tanke på at denne har drept et lam(og er da truende til å ta andre levende vesen)

Hvorfor tok dere over denne x sledehunden?

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...