Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, nei, fullt så tung er han ikke. Bowser veier 55-56 kilo nå ved 13 mnd. BB- hanner vokser ganske mye etter 1 år, og jeg tipper han ender på 60-65 kilo. Faren hans er 65 kg. Bowser er ganske kort i forhold til mange av BB- ene her til lands. Han minner mer om BB- er fra Sør- Afrika, som er kortere og mer kompakte, mens her i Europa har det blitt ganske mange lange og smale eksemplarer nå.

Lenke til kommentar
2 av tennene er løse, men hun har 4 hjørnetenner. Selvsagt, faller de ut av seg selv før onsdag avbestiller vi timen. Tanna er løs, men har ikke fallt ut , og jeg har prøv å rikke og dra i tanna i hele dag uten at den har fallt ut enda.

Synes det er artig at du kritiserer meg for noe du tydeligvis ikke har peiling på

Det var da voldsomt til sårhet da? Ikke peiling på? Ærlig talt? Jeg vet da vel at man trekker tenner som ikke faller ut HVIS de er i veien for det nye tannsettet - men det svarte du da virkelig benektende på da jeg spurte deg? Det virker som du gjør det for sikkerhetsskyld - og det ETTER at de faktisk har begynt å løsne? Du får lese det jeg skriver før du blir fornærmet synes jeg. Det jeg synes var litt artig er at det liksom skal være forskjell på hvor hardt tenner sitter på små og store bikkjer - DEN tror jeg bare ikke på.. Men de små bikkjene får vel ikke de samme utfordringene når det gjelder å bruke tennene som en stor hund får - det være seg drakamper, bein o.l. Men ikke fortell meg at det er genetisk er du snill. :D .God tur til veterinæren!

Lenke til kommentar

Kjøpte det på slaktern på løkkemyra ja! Der hadde de mye godt for tobeinte også, men var farlig dyrt for menneskemat.

Betalte ikke store summen for 2 slike bein Thea har på bildet jeg postet i går. Maks 40 kroner :) De koser seg med de enda!

Og granny, jeg tviler på at det er slik at storparten av småhundrasene er så lite aktive med drakamp og spising av bein at det er vi mennesker som har skylden i at tennene ikke faller ut av seg selv like lett som på større raser ;)

Lenke til kommentar

Det har sett så dødt ut der i det siste, så jeg begynte å spekulere på om det var stengt

(dødt på et slakteri. hah, nesten litt bra).

Mange private slaktere må jo betale for å kvitte seg med bein og skrot, så de blir hvertfall glade når hundeeiere kommer på døra. Ikke at det er så mange som driver med det her i byen(frei).

Han skal få seg en knoke når det blir bedre vær. Nekter å ha det greia der i stua!!

Lenke til kommentar
Kjøpte det på slaktern på løkkemyra ja! Der hadde de mye godt for tobeinte også, men var farlig dyrt for menneskemat.

Betalte ikke store summen for 2 slike bein Thea har på bildet jeg postet i går. Maks 40 kroner :) De koser seg med de enda!

Og granny, jeg tviler på at det er slik at storparten av småhundrasene er så lite aktive med drakamp og spising av bein at det er vi mennesker som har skylden i at tennene ikke faller ut av seg selv like lett som på større raser ;)

Ergo er det genetisk? Da synes jeg virkelig at avlsråd/raseråd rundt omkring burde ta det på alvor og forsøke å få bukt med problemet!

Lenke til kommentar
Ergo er det genetisk? Da synes jeg virkelig at avlsråd/raseråd rundt omkring burde ta det på alvor og forsøke å få bukt med problemet!

Hentet fra dyrehospital.no

Unghunden

Valpen begynner å få melketenner allerede ved 2 ukers alder. Når hunden er 3 mnd begynner den å miste melketennene. Tannfellingen skal være avsluttet når hunden er 6-7 mnd. At tannfellingen går riktig for seg er viktig for hundens senere tannstilling. Vi ser i dag en økning av problemer ved tannfelling, fordi vi har fått flere miniatyrraser. Miniatyrrasene er svært utsatt for problemer ved tannfellingen så pass ekstra godt på har du en liten hund. Problemet er at noen av melketennene ikke felles og man har plutselig har to tenner av samme ”slag” i munnhulen. Dette er det ikke plass til munnhulen og de overtallige tennene skyves til side og hunden får tannfeilstillinger.

På en annen side står det :

Desto større hunderase jo tidligere tannfelling. Hos noen hunder, spesielt hos små hunderaser, felles ikke melketennene før de blivende tennene vokser opp.
Endret av L_C
Lenke til kommentar

Nei? Hvorfor blir hunder av store raser mye senere ferdig utvokst enn hunder av små raser?

Hunder av små raser er ofte ferdig utvokst før de fyller året, og kan mye tidligere enn hunder av store raser delta i agility f.eks. Mens store raser ofte ikke er helt utvokst før de er nærmere 2 år gamle, og helst bør holdes borte fra agility og løping etter sykkel til de er godt og vel 2 år gamle.

Men hvorfor småhunder ikke har like lett for å felle hjørnetennene sine kan jeg ikke svare på . Jeg er ikke dyrlege, og ikke går det an å lese seg til det på nett heller. Jeg får spørre dyrlegen på onsdag når vi trekker de siste 3 hjørnetennene, og småtennene nedi.

Lenke til kommentar

Innbiller meg at slikt er vanskelig å "luke ut" når trekking av tenner hos noen raser snarere er regelen heller enn unntaket. Det går jo ikke an å luke ut på utstilling heller, siden det ikke vil være synlig om en unghund har fått trukket tenner , eller om de fallt ut av seg selv.

Jeg har selv hatt 2 hunder av middels stor størrelse (bordercollie) og jeg gjorde ingenting annerledes med de. Alikevel fallt tennene ut som perler på en snor i tannfellingen. Thea sine tenner er så sterke at man lett kan løfte henne opp mens hun henger i tenna etter en pinne, og både jeg og typen leker drakamp med pinne flere ganger i uka.

EDIT: Det må nevnes at vi her snakker om fine vanlige tenner med normalt bitt. Så tennene er ikke DÅRLIGE. Det er bare det at den nye tanna som vokser ut under melketanna ikke presser ut melketanna slik som hos hunder av større størrelse.

Endret av L_C
Lenke til kommentar
Bare helt nydelig den da:)

Blir aktivt for bullen din fremover nå da kanskje. hehe

Ja! det er det eneste jeg er litt bekymret for, det er jo hunder som har aktivitetsnivå i ganske ekstreme retninger begge to. Ozzy er laid back, mens den nye blir rock`n roll all the time. Jeg tenker seriøst på saken. Har ikke bestemt meg 100% enda..

Edit: Også er jeg bekymret for at Oswald skal prøve og eta den nye valpen! Så jeg må se om dem går isammen. Men imorgen kan det kanskje bli siste dagen til Oswald på denne planeten. *Gruer meg sinnsykt*

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...