Turtlis Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Er tanna løs da? Isåfall kan du jo nappe den ut Det gjorde jeg med Diesel sine når de var løse nok, og jeg har 15 tenner i en kopp Marit: To henger løst og to sitter fast. Skjønner godt at du kan fortsette til krampa tar deg Slik var det med min forje hund også. Snakker lett om henne enda, selv om hun døde for seks år siden(tiden går fort!). Zenta var lynsmart og skjønte mye mer enn Diesel. Men vi holder på å lærer han også. Når vi var i byen og på vei til parkeringsplassen ba vi henne om å finne bilen til far, og det gjorde hun Utrolig hva man kan lære hundene.. Syns det er litt morsomt når jeg ser småhunder som ikke engang kan sitt og dekk i en alde a 2-3 år Det lærte Diesel 10 uker gammel. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 At mange ikke gidder å lære småhunder så mye har jo en klar sammenheng med at "nytteverdien" for å lære en stor hund slike "triks" er mye større enn på småhunder. Man har mye oftere bruk for at en stor hund skal sette seg ned eller legge seg ned. Jeg ventet til Geisha var 2 år gammel før jeg orka å lære henne dekk og gi labb Tennene som er igjen sitter som støpt desverre. Prøvde å gi henne bein og leke draleker med henne i går , men fant rimelig raskt ut at det ikke nyttet. Jeg nekter å rikke løs tennene med hendene mine, for hun er skeptisk nok til å vise tenner fra før om jeg ikke skal skremme henne mere. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hvorfor har ikke det noen verdi? Det er jo klart bedre at en stor hund er lydig når det kommer til sitt og bli enn en liten, men det er jo ingen grunn til å ikke lære den noe Hun får leke med Diesel Grizzly og Pricilla har mistet tenner etter å ha vært her..hehe. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det er nok desverre derfor det er så mange som har fått inntrykk av at alle små hunder er gnldrebikkjer. De er så små og lett å"håndtere" at man ikke trenger å lære dem å oppføre seg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hmm... Jeg har definitivt falt i den fellen Ylva kan nesten ingenting. Lenke til kommentar
granny Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Når det gjelder å lære hunder å forstå forskjellig som blir sagt (utenom enkle komandoord)så er det faktisk stor forskjell på hvor "intelligente" hundene er også. Jeg har hatt mange hunder etterhvert, men aldri før en som er så intelligent som Fanny når det gjelder å lære seg forskjellige betydninger av det vi sier. Hun kan "hente tøflene/skoene mine du da" og "hente den andre også"... Samt: "kan du plukke opp for meg". Det er hvis jeg har mistet et eller annet på gulvet. Hun plukker da opp hva de en måtte være som ligger der - fra små papirlapper, skruer, batterier o.l. Hun elsker å få oppgaver. Hun hadde blitt en utmerket hjelpehund - det er jeg ikke i tvil om. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hunden min er en 2 år gammel dachwailer. Altså en blanding av dachs og rotwailer (Hvordan nå enn det skrives). Hun er ganske lat men elsker og gå tur. Hun kommer altid opp og vekker meg midt på natten. Bilder: Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Tofagerl: Nesten ingenting er jo bedre enn ingenting Hundens hjerne spiller helt klart noe inn her alle hunder har det jo i seg, mye er opp til eieren. Kjenner smarte småhunder som gjør triks og de som ikke vet hva sitt er. Skjønner ikke folk som ikke orker å lære hunden sin noe. Da blir det jo en sta hund som gjør hva den selv vil når den ikke får kommandoer og små oppgaver igjennom livet(min erfaring). En hund er ikke ei sofapute Hm.. kanskje jeg skal lære Diesel å plukke opp ting? Det er jo en rase som elsker å jobbe og ingenting er umulig. Han har vært så rampete i dag. Går på soverommet for å hente seg klær. Det er vist veldig morsomt krummet rygg der han tripper og bærer halen sin høyt. Har ikke gjort annet enn å stjele klær. Nå har jeg hatt igjen dørene. Han kan å ROTE hvertfall. Lært av meg sikkert? Lolidude: Morsom blanding. Hvilken av de rasene var mamman? Stod det ikke en liten artikkel om en slik blanding i se og hør for noen år siden tro... Endret 26. juni 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Marit:To henger løst og to sitter fast. Skjønner godt at du kan fortsette til krampa tar deg Slik var det med min forje hund også. Snakker lett om henne enda, selv om hun døde for seks år siden(tiden går fort!). Zenta var lynsmart og skjønte mye mer enn Diesel. Men vi holder på å lærer han også. Når vi var i byen og på vei til parkeringsplassen ba vi henne om å finne bilen til far, og det gjorde hun Utrolig hva man kan lære hundene.. Syns det er litt morsomt når jeg ser småhunder som ikke engang kan sitt og dekk i en alde a 2-3 år Det lærte Diesel 10 uker gammel. Hmm, men når du tenker på "ulveklør" foran, tenker du da på de vanlige klørne som sitter oppe på siden? Er det normalt å fjerne de på NOEN hunder da? Og er det de som sitter fast liksom? de som er "løse" er nok enkle å fjerne... Bare skjære dem vekk, (sikkert brenne noen blodårer eller noe), og sy igjen. Men de andre må jo kuttes av liksom. hehe ja.. De gode gamle hundene kan man virkelig snakke om i det uendelige. buffy var så kul når jeg sku ha hu til å "spille død". Jeg ba hu legge seg, så velte over på siden, (da lå hu som regel med hodet oppe, og halen logrende), så var det å be hu legge ned hodet, og tilslutt si "halen din da?", DA først lå hu som død.. Ikke akkurat noe "pang du er død" her, men vi måtte ta det i 5 steg hehe At mange ikke gidder å lære småhunder så mye har jo en klar sammenheng med at "nytteverdien" for å lære en stor hund slike "triks" er mye større enn på småhunder. Man har mye oftere bruk for at en stor hund skal sette seg ned eller legge seg ned. Jeg ventet til Geisha var 2 år gammel før jeg orka å lære henne dekk og gi labb Men, jeg skjønner fortsatt ikke dette her jeg... Altså, Bridie har definitivt INGEN nytte av å snurre rundt, gi labb, rulle rundt, osv, men jeg har jo lært henne det allikevel! Fordi det er MORO å lære hunden ting. Er det ikke moro å lære en liten hund noe? Skal den bare stå der og se pen ut liksom? Ikke noe negativt ment sånn sett, jeg er bare nysgjerrig. Kjenner veldig få med liten hund (den eneste er en DP, men han kan mer triks enn Bridie og elsker at folk leker "borte tittei" med han ) Hunden min er en 2 år gammel dachwailer. Altså en blanding av dachs og rotwailer (Hvordan nå enn det skrives). Hun er ganske lat men elsker og gå tur. Hun kommer altid opp og vekker meg midt på natten. Bilder: Kul hund!!! Men, jeg lurer på en ting... Åssen er det med rygg problemer på en sånn hund? Hun må jo være rimelig tung i forhold til kroppen og ryggens lengde? har du flere bilder av henne? Ser veldig søt ut da! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg sier ikke at det ikke er morsomt å lære en liten hund triks, jeg synes det er artig å lære mine små nye ting selv jeg. Men jeg skrev at det har mye større nytteverdi å lære store hunder enkelte ting. Som å gå fint i båndet , sitte stille mens man snakker med folk på gata, legge seg ned osv.osv. Er ikke SÅ krise om en dachs på 5 kg drar i båndet liksom, men mye verre med en dobermann på 40 kg! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg syns det er krise uansett rase! Bikkjer som drar i båndet irriterer meg grønn.. Og at de i tillegg kanskje ikke kan sitt eller dekk gjør at jeg mistenker eieren som lite smart, orker ikke eller bruker hunden som ei sofapute. JEG syns en hund uansett str burde får en oppgave(sitt, søk, bli osv) eller to. Det er forskjell på folk Det er greit i begynnelsen på tur, men det er ikke aktuelt at jeg skal gå som et slips etter en liten eller stor. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Min begynta å dra som søren når hun nærmet seg løpetid. Tok en uke før jeg fikk skikkelig senebetennelse i begge håndledda :!: Hun veier 4 kg Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Når det gjelder å lære hunder å forstå forskjellig som blir sagt (utenom enkle komandoord)så er det faktisk stor forskjell på hvor "intelligente" hundene er også. Jeg har hatt mange hunder etterhvert, men aldri før en som er så intelligent som Fanny når det gjelder å lære seg forskjellige betydninger av det vi sier. Hun kan "hente tøflene/skoene mine du da" og "hente den andre også"... Samt: "kan du plukke opp for meg". Det er hvis jeg har mistet et eller annet på gulvet. Hun plukker da opp hva de en måtte være som ligger der - fra små papirlapper, skruer, batterier o.l. Hun elsker å få oppgaver. Hun hadde blitt en utmerket hjelpehund - det er jeg ikke i tvil om. Intelligensen har helt klart mye å si ja. Jeg er ganske imponert over hvor mange setninger Connie kan forstå, dersom det er kjente ord bakt inn i dem. Jeg kan f.eks. si "Hvis du vil ha denne godbiten, må du gå opp i kurven din", og hun spretter opp i kurven. Det er også imponerende mange ord og uttrykk hun har snappet opp uten at vi noen gang har gjort noe forsøk på å lære henne det. Hvis hun ligger på fanget, og jeg sier "pass deg", går hun ned. Hvis jeg sier "vent" når vi går tur, venter hun til jeg har kommet, noe jeg heller ikke har gått inn for å lære henne. Tidligere i dag gjorde hun også noe som var litt imponerende. Hun har etterhvert begynt å lære seg at når hun har surret båndet rundt noe, hjelper det å gå tilbake samme veien. I tillegg skjønner hun at når vi sier "gå rundt", er det nettopp dette hun skal gjøre. Det er dog ikke alltid så lett å skjønne hva hun skal gå rundt, som i dag da hun, med tauet etter seg, hadde gått rundt rosene i blomsterbedet, for deretter å gå et stykke lenger bort, og rundt en annen plantevekst. Da hun satt fast, bad jeg henne gå rundt, og etterhvert hadde hun gått riktig vei rundt planten. Det var derimot ikke like lett å skjønne hvordan hun skulle gå rundt og innimellom rosebusken for å komme løs. Det så ut som hun stod og tenkte noen sekunder, og så fikk hun plutselig øye på hvor båndet gikk, og fulgte det tilbake rundt busken. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Akkurat det med bånd som har surra seg fast, fikk aldri Iso med seg åssen funka. Han klarte surre seg rundt de samma buskene omtrent hver dag i 12 år xD Kanskje han tok hintet om vi nøkka litt i båndet. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg syns det er krise uansett rase! Bikkjer som drar i båndet irriterer meg grønn.. Og at de i tillegg kanskje ikke kan sitt eller dekk gjør at jeg mistenker eieren som lite smart, orker ikke eller bruker hunden som ei sofapute. JEG syns en hund uansett str burde får en oppgave(sitt, søk, bli osv) eller to. Det er forskjell på folk Det er greit i begynnelsen på tur, men det er ikke aktuelt at jeg skal gå som et slips etter en liten eller stor. Jeg skjønner hva du mener. Med meg og Geisha er det jo JEG som må dra henne i båndet. Hun går som regel ved siden av meg i helt slakkt bånd, eller gjerne også litt bak meg. Ufattelig deilig å ikke ha stramt bånd hele tiden. Men dette lærte jeg henne ikke før jeg hadde besillt meg ny valp Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Min begynta å dra som søren når hun nærmet seg løpetid. Tok en uke før jeg fikk skikkelig senebetennelse i begge håndledda :!: Hun veier 4 kg HÆ? er det mulig ? :!: Møtte jo en liten spaniel hvor eieren hadde fått det samme. Jeg som har en på 30 kg som liker å leve sin egen verden noen ganger, jeg har aldri kjent så mye som et hint av betennelse. Lenke til kommentar
Blippblopp Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Huff, stakkars dere! Kan få låne mitt 42-kilos trekkaggregat... Endret 27. juni 2008 av Blippblopp Lenke til kommentar
mushi Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg har elendige håndledd og dårlige ledd. Skal ikke så mye til da Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Tsk, dere har jo lettvektere hele gjengen Lenke til kommentar
Kibs Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Utolig hvor mye man kan savne dyret, egentlig. Savner taslingen og snuten som pirker i meg fordi han vil kose litt, og hårene som ligger over alt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå