Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Vært litt drama her nå.

Dyret sto ute i splitter ny kjetting, og plutselig hører vi masse hyl og greier. Joda, han hadde slitt kjettingen tvers av da noen folk borti veien gikk forbi med hannhund og unge. Hadde gått etter hunden, selvsagt, men ungen og mora blei selvsagt vettskremt. Det hadde jeg også blitt. Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre, men vi heller mot hundegård. Har ikke hjerte til å holde ham inne konstant, så godt som han liker seg ute. Han er ikke noen graver eller bjeffer (fine ord), og liker ikke å gjøre fra seg i nærheten av hjemmet, så sånn sett burde det ikke bli noe problem. Men det hadde vært fint å gi ham litt plass å bevege seg på. Han trenger jo skygge o.l. Men det får gå som det går. Sikkert er det at å binde ham ute ikke er noe vi kan satse på. Er andre gangen han har slitt seg (derfor ny kjetting) for å gå på en hannhund. Er løpetid i strøket, så det har nok litt med det å gjøre også. *sukke*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vært litt drama her nå.

Dyret sto ute i splitter ny kjetting, og plutselig hører vi masse hyl og greier. Joda, han hadde slitt kjettingen tvers av da noen folk borti veien gikk forbi med hannhund og unge. Hadde gått etter hunden, selvsagt, men ungen og mora blei selvsagt vettskremt. Det hadde jeg også blitt. Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre, men vi heller mot hundegård. Har ikke hjerte til å holde ham inne konstant, så godt som han liker seg ute. Han er ikke noen graver eller bjeffer (fine ord), og liker ikke å gjøre fra seg i nærheten av hjemmet, så sånn sett burde det ikke bli noe problem. Men det hadde vært fint å gi ham litt plass å bevege seg på. Han trenger jo skygge o.l. Men det får gå som det går. Sikkert er det at å binde ham ute ikke er noe vi kan satse på. Er andre gangen han har slitt seg (derfor ny kjetting) for å gå på en hannhund. Er løpetid i strøket, så det har nok litt med det å gjøre også. *sukke*

Kjipt det da. :hm:

Connie klarte en gang å dra hodet ut av båndet. :ermm: Men det var ikke for å komme bort til noen andre, det var bare at hun ville litt lenger bort i hagen for å snuse. :p

Hvis dere skal ha hundegård, pass på at gjerdet er høyt nok, i hvert fall hvis hunden din er spretten. :p

Har vært borti en gang at en schæfer nedi gata her hoppet over gjerdet for å hilse på da jeg og Connie gikk tur. Det var en del snø, så da lå det en snøhaug inntil gjerdet som den hoppet på for å komme over. Dessværre var det da Connie var en liten skvetten valp, så det førte til at hun aldri har likt schæfere siden. :hm:

Opplevde også at en hanndachs hoppet over gjerdet for å følge etter Connie da hun hadde løpetid. :p Vi hadde vært på besøk for å sosialisere dem litt i forbindelse med at vi skulle parre Connie med han. Da vi hadde gått et stykke på vei hjem, hørte vi noe som kom spurtende etter. Da hadde han klart å løpe ut uten at eierne merket det, hoppe over gjerdet og følge sporet i full sprint. :p

Lenke til kommentar

Han har aldri prøvd å hoppe over noe, men selvsagt må vi passe på at gjerdet er høyt nok. Morsomt med slike dyr som følger etter eller sliter seg bare for å snuse litt lenger bort. Hehe.

Er jo greit med hundegår mtp at folk/hunder ikke kommer helt borttil dersom de er løse og har lyst på bråk/valper. :p

Lenke til kommentar

Kibs:

Hvilken rase er det nå igjen ??

Utrooolig kjedelig når slikt skjer. Du føler deg litt maktesløs og dum etterpå. Og ikke minst trist! Slikt kan jo i det værste fall resultere i avliving dersom det går riktig så galt.

Ikke bruk kjetting, bruk TAU ;) Spleis på en skikkelig karabinkrok -som holder!

Lenke til kommentar
Kibs:

Hvilken rase er det nå igjen ??

Utrooolig kjedelig når slikt skjer. Du føler deg litt maktesløs og dum etterpå. Og ikke minst trist! Slikt kan jo i det værste fall resultere i avliving dersom det går riktig så galt.

Ikke bruk kjetting, bruk TAU ;) Spleis på en skikkelig karabinkrok -som holder!

Tau har blitt prøvd: Røk tvers av.

Han er blanding: Collie/border collie. 25kilo + masse pels som går til "angrep" på hunden din når du har din 4 år gamle unge ved siden av. Ikke gøy. >.<

Det var heldigvis hunden han var interessert i å "jekke ned" litt, og ikke folkene. Det løper unger forbi her hele tiden, og de bryr han seg heldigvis ikke om. Han er litt vill av seg (hopper og elsker folk), men har blitt litt bedre ettersom tida har gått. Er litt redd for at noe kan skje, dog. Man vet jo aldri, liksom. Og litt herjing med noen unger han ikke kjenner kan jo få lite hyggelige utfall. Nei, det får bli hundegård. Han burde ikke stå like utafor inngangsdøra uansett. Det virker jo ikke direkte fristende å gå inn på "området" til en bundet hund man ikke kjenner.

Edit: Virket også som om det ikke var et veldig agressivt angrep. Var ikke noe lyd eller "slossing", og han var glad og lykkelig da mamma tok ham, og protesterte ikke det minste.

Endret av Kibs
Lenke til kommentar
Et solid tau ryker ikke ;)

Du skal aldri si aldri, men du har jo en hund med mer gjeting enn jaktinstinkt! :)

Tja. I teorien i alle fall. Han er psycho når det gjelder å jakte diverse. Men det instinktet er vel til stede uansett.

Hundegård er nok best i alle tilfeller. Han får bevege seg litt friere uten noe som henger etter, damebesøk er ikke så ille lengre (det har skjedd et par ganger), han stenger ikke for inngangsdøra, og vi risikerer ikke at han sliter seg og begynner å "leke" med/gjete en fremmed unge eller to. Nå er han veldig snill og har lekt fint med barn før (under oppsyn, selvsagt), men det er jo ikke ønskelig at det skjer ukontrollert.

Pappa får sette i gang og bygge litt når han kommer hjem. Det ordner seg nok.

Lenke til kommentar

Jeg må bare sutre litt. Ei møkkakjærring av nabo sa til meg at det ikke var noen offentlig lufegård. Da sto jeg helt rolig med bikkja i bånd og tok meg en røyk utenfor:S hva går det av folk. ikke bjeffa hun eller noe. bare satt der. hadde nettopp vært og bada. *snufs* blir frustrert.

Lenke til kommentar

Kibs:

Har dere mulighet til å lage en hundegård er det så absolutt det beste :)

Da slipper dere å tenke på at han stikker av og andre ting som kan skje, som feks at dritunger slipper den løs. Derfor er det viktig med en kodelås hvis dere skal på butikken og hunden står ute.

Lenke til kommentar
Maia har egentlig veldig lite løs hud på kroppen og hodet. Hvertfall i forhold til andre shar pei jeg har sett.

må bare svare på denne. Jo kan stemme det. Virker som mengden rynker varierer sterk. mammen og faren er like "utstrekt" så tror det har veldig mye med gener og gjøre.

Og grunnen til jeg valgte en Shar pei var gemyttet (selv om det ikke er noen garanti for at det er bra, men jeg var heldig.) Historien bak hunden, og ikke minst utseende. Digger det bare. det kraftfulle store hodet på den lille kroppen:p, Kom bare over en Shar pei og begynnte og lese alt jeg kunne finne om den. så var det å finne oppdretter... Det var iallefall ikke det letteste jeg har vært borti. Men men. fikk da tak i Maia til slutt og glad er jeg for det. Hatt noen fine måneder sammens nå og håper flere år venter.

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Øhm.. nei.. den var stygg!

De SKAL ha noe mer rynker enn det der for at det skal kalles Shar Pei ;)

Skal være som Maia :p hehe Men nok om henne nå:D

IMG_0149.jpg

EdiT: Må sies at det finnes flere typer Shar pei (pels:p)

Bearcoat

bearcoat_blue.jpg

Horsecoat

horsecoat.jpg

Tror det er en til eller noe.. men husker ikke navnet.. Eller kansje det bare var 2:S

Endret av RaW_DeNiM
Lenke til kommentar
Kibs:

Har dere mulighet til å lage en hundegård er det så absolutt det beste :)

Da slipper dere å tenke på at han stikker av og andre ting som kan skje, som feks at dritunger slipper den løs. Derfor er det viktig med en kodelås hvis dere skal på butikken og hunden står ute.

Nja, det blir nok hengelås eller noe sånt, ja. Skal få trapp opp til en av balkongene så kan si ifra når han vil inn o.l., og da er ikke drittunger et like stort problem lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...