medlem-90636 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Vi tok oss en tur med 4 hunder i dag. 2 stk dvergpinscher, en stk shibavalp og en stk Groenendael Løping er gøy både for store og små! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hehe det siste bildet er bra. Ei som sprang for harde livet Felix og Thea. Det er så kjekt å ha et bord å springe under når den store ulven kommer :!: Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Lille nusket mitt skal hjem om 17 dager! Herlig å besøke dem! Endret 12. mai 2008 av Green Machine Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Om det var siktet til meg og tørforet, så får hun jo selvfølgelig snacks og ben osv. som er ment for hunder. Jeg sikter mer til dagens fast måltider, hvor jeg foreløpig kun gir tørfor og ingen "menneskemat". Tenkte ikke på noen spesiell kanskje de som mener hunden skal ligge på plassen hele dagen og aaaldri få noe annet enn Pedigree? PS: LC og Zaroos, mye hyggeligere at dere går tur og har det hyggelig enn at dere krangler i tråden Endret 12. mai 2008 av Juliess Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 PS: LC og Zaroos, mye hyggeligere at dere går tur og har det hyggelig enn at dere krangler i tråden hva?? Er det bare jeg som savner krigen?? ? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Hoho, jeg er en ekte kriger, så jeg slutter nok aldri å krige Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Men nå får vi se bilder i stedet for bare bitching Lenke til kommentar
nettii Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 lisje noske mitt som holder på å verte store pie ho er nå 5mnd gammel Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 PS: LC og Zaroos, mye hyggeligere at dere går tur og har det hyggelig enn at dere krangler i tråden Det synes jeg og Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 EDIT: Jeg synes så SYND på hunder som bare får menneskemat. Eieren tror sikkert de er dritsnille, men de gjør bikkja si en bjørnetjeneste. hehe, ja da syns du virkelig synd på MIN hund i alle fall. Jeg må si jeg syns "synd" på hunder som KUN får tørrfor kulene sine, og en frolic til godbiter hver dag jeg. Jammen kjekt med variasjon! Og om bikkjene vokser opp med variasjon i kosten, så blir ikke magene deres så himla sensitive for alt som er heller Selv får Bridie ALT som hu faktisk KAN spise... Det vil si, hu får IKKE sjokolade (annet enn kanskje en bitteliten bit om noe faller på gulvet), hu får ikke SÅ MANGE druer, og heller ikke så store løkbitene.. Men hu får alle typer matrester, så sant det ikke er sterkt krydret, hu får ALLTID avskjær av salater eller frukt eller grønt (eneste hu ikke liker er paprika, og eneste hu ikke FÅR er løk), på 17.mai kommer hu til å få sin helt egne lille softis på McDonalds mistenker jeg, evnt en halv softis av noe annet. Kjøper jeg en stor is og kanskje ikke orker hele, får alltid Bridie resten. Hvorfor kaste mat da bikkja KAN få det? Og får hu matrester, så får hu ikke sin egen mat den dagen. Bridie har hatt diare 1 gang etter hu kom til oss.. Da hadde hu spist opp en diger røkt knoke, som forøvrig selges som HUNDE MAT! (altså, hu har aldri reagert på menneskematen, kun hundematen) Snakker om hysteri liksom! ALT med måte, enkelt og greit. Jeg er så enig med deg! Jeg har alltid foret mine hunder på den måten - basis hundemat - men så får de alt mulig annet hele tiden og da kutter jeg bare ned litt på hundematen slik at de ikke blir tykke. Har aldri noensinne hatt problemer med mine hunder sine mager enten det være seg overgang til nytt fòr eller i andre sammenhenger. Tåler det meste med unntak av ben - det fører enten til forstoppelse eller til diare Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Apropo diare Granny, tispa mi som har valper har selvsagt fått diare! Slitsomt, men håper det stabiliserer seg før det smitter over på valpene. Hun får Specific Digestive Support pluss Diar-sanyl og Canikur nå, så vi får vente noen dager med å introdusere v&H igjen. De små legger iallefall på seg, ca 20 - 25 g daglig, og det er bra på en liten rase. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Det hadde ikke vært noe galt om hun fikk tørrfisk eller hundegodis heller. Hunden dør ikke av å ikke få smake isen din. Det er vel litt for å unngå at hunden lærer å tigge godsaker fra mennesker. Og litt fordi hunden ikke har så godt av sukker Er bare litt nysgjerring her jeg nå? Hva er det med en hund og dens anatomi som gjør at den ikke har "godt av sukker" i forhold til et menneske? Jeg kjenner godt til at stoffer i sjokolade er gift for hunden, men det er jo ikke sukkeret. Spør bare av nysgjerrighet altså... Tror vel ikke vi mennesker har så veldig "godt av" alt sukkeret vi putter i oss heller jeg da, men at det skal være spesielt skadelig for hunder har jeg da ikke hørt?? Endret 13. mai 2008 av granny Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Ser ikke at det er noe galt i å gi hunden sin en liten is;) Det er stor forskjell på å gi en is til en dvergpinscher og en groenendael. Størrelsen har helt klart noe å si på rasen eller isen du gir. En liste over hva hunden kan spise, og ikke spise! Nå er det en del myter om feks Avodaco. De sier at det kun er selve bladene som er farlige. Jeg skal ikke gå god for denne listen, det er sikkert noe hunden ikke kan spise under 'jalisten' og omvendt. 1. alkohol 2. aprikoskjerner inneholder bitte små mengder cyanid 3. Avokado er veldig giftig 4. bakst av gjærdeig, 5. bein fra f, f og f (får, fisk og fugler) bør du ikke gi hunden. Ikke alle hunder tåler bein i det hele tatt. 6. bein, sagde bein som bl.a. kotelett er faktisk falig.. 7. Brokkoli burde heller ikke hunden få, men det er mest pga gassutviklingen som gjerne følger. 8. brokkoli, større mengder 9. Brød er heller ikke så bra i for store mengder,det gir i hvertfall løs mage og så klarer jo ikke hunden å ta opp næring fra brød så godt heller.så det blir mest vomfyll og avføring av det.... 10. chips 11. cola, inneholder Teobromin som er er giftig for hunder. 12. det grønne på tomaten, 13. Druer kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på de som aldri så sunne for mennesker. Akkurat hvorfor vet man ikke sikkert, men så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder . På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger. En drue eller tre er visstnok ikke så farlig for større hunder, men når det begynner å nærme seg store mengder kan det føre til dødsfall. Tegn er oppkast og diaré, og nyrene kan bli skadet. Noen hunder kan få et par druer ganske ofte og får verken diare eller problemer og merker ikke noe problem. 14. Eple kjernehus og epleskrotter inneholder bitte små mengder cyanid 15. ferskenkjernen 16. fiskebein 17. fruktkjerner 18. kaffe. Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer som kalles metyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne gruppen. Teobromin er giftig for hunder. 19. kakao, inneholder Teobromin som er er giftig for hunder.Så lite som to gram kakao pr. kilo kroppsvekt pr. dag er dødelig for hunden over tid 20. kalkunskinn kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen hos hund. Det er en alvorlig og oftest dødelig tilstand. kalkunskinn kan snøre sammen tarmen. (men resten av kalkunen er digg). 21. Koffein Hunder er svært følsomme for en gruppe stoffer som kalles metyll xanthin. Koffein og teobromin er medlemmer av denne gruppen. Teobromin er giftig for hunder. 22. kokte/stekte bein, 23. Kornprodukter er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet. 24. Krydder, mat med masse salt eller krydder... salt og krydder 25. kylling kokt, når beinet blir kokt så "splintrer" det seg når hunden tygger.Rå kylling er ok, kyllingkjøtt er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte. 26. kyllingbein 27. Kål burde heller ikke hunden få, men det er mest pga gassutviklingen som gjerne følger. 28. kålrot 29. loff er bra for magen, men det bør ikke gis for ofte. 30. løk, rå, kokt eller stekt. Løk, spesielt rå løk, fører til økt nedbryting av røde blodlegemer hos hund, og vil på sikt kunne føre til en alvorlig situasjon 31. Melk kan de (hunder) ikke fordøye helt, og kan få mage besvær. Surmelk (filmelk) derimot er sunt. 32. Melkeprodukter bør du unngå, (kun i små mengder), 33. nøtter (valnøtter og macadamianøtter). Valnøtter antas å være en mulig årsak til blæresten hos hund. 34. Paprika er heller ikke bra 35. Pasta er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet. 36. plommekjerner 37. plommekjerner inneholder bitte små mengder cyanid. Plommer = løs mage 38. Poteter er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet. 39. Poteter kan forårsake forgiftninger hos hund. Poteter kan hunder få,men de tar ikke opp næring fra det så det er bare vom fyll. Gir du hunden poteter, så mos dem først (men det gir kun vomfyll...) 40. potetskinn 41. pære kjernehus, 42. rabarbra, 43. Rosiner kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på de som aldri så sunne for mennesker, så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger. En drue eller tre er visstnok ikke så farlig for større hunder, men når det begynner å nærme seg store mengder kan det føre til dødsfall. Tegn er oppkast og diaré, og nyrene kan bli skadet. 44. rå laks, 45. råe poteter. hunder er, i likhet med mennesker utsatt i forbindelse med forskjellige forgiftninger knyttet til rå eller spirende poteter. 46. salt. Hunder smaker ikke salt. Derfor er det farlig å gi de for salt mat. 47. Sjokolade, kan være ekstremt giftig for hunder. Selv små mengder sjokolade kan gi uregelmessig puls og åndedrett hos en hund, selv om det ikke fører til forgiftning. Kan også utløse epilepsi hos en hund som er disponert, men som ikke tidligere har hatt denne lidelsen. En stor hund vil neppe få forgiftningssymptomer av et stykke sjokoladekake eller melkesjokolade, mens en skjødehund på fem kilo kan dø innen et døgn av samme dose. Hundens toleranse for theobromin varierer mye uten at forskerne riktig vet hva som er årsaken til variasjonene 48. sjokoladekaker 49. Stivelse, mat med stivelse skal koke mye lenger enn vi koker det til oss 50. sukker 51. sukkerfrie drops som inneholder xylitol, 52. søtsaker 53. te, inneholder Teobromin som er er giftig for hunder 54. tyggis, de blir fryktelig frustrerte etter hvert. risiko for xylitolforgiftning eller noe slikt 55. Valnøtter antas å være en mulig årsak til blæresten hos hund. 56. veldig fet mat Kan anbefales 1. rå kyllig 2. rå nakkekotelett 3. lakseolje 4. Vom 5. banan er trygt for hund 6. lever 7. Tørrfisk, 8. egg, 9. rått eller kokt kjøtt eller fisk. 10. Rått kjøtt. Det er masse parasitter i rått kjøtt. Blant annet så inneholder 40 % av alt saue og får lamm Toxoplamsa Gondi. Hos hunder vil denne parasiten gi abort og hvis man er uheldig unger med store handkap 11. ris 12. olje/smakvann, feks fiskeolje eller tunfiskolje.. 13. Norwegian Polar 14. gulrøtter 15. kålrot 16. pasta/ris. 17. Hva med å kjøpe lever? Det er billig og sunt 18. leverpostei med kefir 19. loff 20. Om hunden får se att ni ger av er mat och blanda detta med torrfodret ni ger hunden, lat vänta tills ni har ätit färdigt 21. Coop Mega selger feks noen poser med frosne kjøtt- og bruskbiter av storfe, som du kan tine og blande i tørrforet 22. rå egg over tørrforet 23. tran. Dette er bra for både pelskvaliteten og helsa, og øker apetitten det også. 24. Gulrötter 25. blomkål 26. popkorn utan salt 27. Hundedyr er ikke 100% kjøttetere (som katter er), derfor er det sunt å gi hundene litt grønt, eller brød, o.l. Tørr brød er bra som tannpuss om morgen. Har du nettopp skaffet deg et kjæledyr og lurer på hvilke planter du må kvitte deg med? Eller kanskje du har fått en ny plante som du lurer på om du kan beholde? Da er dette registeret for deg. Ser du har tran på lista di - vil minne om at tran inneholder vitamin D som er et fettløselig vitamin som dermed hoper seg opp i kroppen. Får hunden et fullfor så skal D-vitamininnholdet være dekket og man bør ikke gi tran "Store doser vitamin D er toksisk og fører til hyperkalsemi, med risiko for nyresten samt nefrokalsinose og nyresvikt." Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Du tar bare så helt utrolig flott bilder Marit! Jeg blir så glad av å se på dem Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Apropo diare Granny, tispa mi som har valper har selvsagt fått diare! Slitsomt, men håper det stabiliserer seg før det smitter over på valpene. Hun får Specific Digestive Support pluss Diar-sanyl og Canikur nå, så vi får vente noen dager med å introdusere v&H igjen. De små legger iallefall på seg, ca 20 - 25 g daglig, og det er bra på en liten rase. Gratulerer med valpene! Har vært borte i pinsen og sitter nå å oppdaterer meg Spiste hun alle morkakene kanskje? Håper det går kjapt over, ikke mye trivelig å ha midt oppe i valpene. Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hun spiste bare to morkaker, og da skulle diareen kommet i løpet av dagen og ikke tre dager etterpå. Nei det var nok bare for tøft for magen med vom og hundemat. Hun er noe bedre, løs i magen men ikke flytende lenger. Og Marit, bildene dine er bare så utrolig bra! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Granny: Dette er en liste jeg fant på nett, og som jeg skrev skal jeg ikke gå god for den. Det er en del småfeil der... Her er to bilder tatt i dag. Diesel ville gjerne leke med denne kjeppen. Men det passet ikke så veldig bra når den er større enn hundene til L_C. hehe. Lenke til kommentar
nettii Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 litt bilder av ho Ronja røverdatter Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Siden vi er i siget med å legge inn bilder så har jeg et par jeg også. Har badet hannen (Cody) idag, og han ble så ren og pen! Haylie er ikke nybadet akkurat, men søt allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå