Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

-TTyggis, de blir fryktelig frustrerte etter hvert. risiko for

xylitolforgiftning eller noe slikt.

Det du skriver stemmer godt. De tåler ikke det stoffet som finnes i sukkerfrie drops og tyggis. En tyggis kan være greit det om man er uheldig, men man skal helst ikke gi de ei hel eske drops.. da blir det diare - om man er heldig .

Jeg synes det er så ufattelig ufint med all maten som ligger slengt i gresset rundtomkring i byen. Man vet ALDRI hva det er hunden har funnet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er så ufattelig ufint med all maten som ligger slengt i gresset rundtomkring i byen. Man vet ALDRI hva det er hunden har funnet...

Det er helt håpløst. Enten er det tyggis, baguetter, pølsebrød (med eller uten pølse) osv. Fullstendig umulig å følge med på hva de får i seg. :S

Lenke til kommentar
-TTyggis, de blir fryktelig frustrerte etter hvert. risiko for

xylitolforgiftning eller noe slikt.

Det du skriver stemmer godt. De tåler ikke det stoffet som finnes i sukkerfrie drops og tyggis. En tyggis kan være greit det om man er uheldig, men man skal helst ikke gi de ei hel eske drops.. da blir det diare - om man er heldig .

Ja, det stemmer.. men denne 'eller noe slikt' kunne jeg ha spart meg for :p

Lenke til kommentar
EDIT: Jeg synes så SYND på hunder som bare får menneskemat. Eieren tror sikkert de er dritsnille, men de gjør bikkja si en bjørnetjeneste.

hehe, ja da syns du virkelig synd på MIN hund i alle fall. Jeg må si jeg syns "synd" på hunder som KUN får tørrfor kulene sine, og en frolic til godbiter hver dag jeg.

Jammen kjekt med variasjon! Og om bikkjene vokser opp med variasjon i kosten, så blir ikke magene deres så himla sensitive for alt som er heller ;)

Selv får Bridie ALT som hu faktisk KAN spise... Det vil si, hu får IKKE sjokolade (annet enn kanskje en bitteliten bit om noe faller på gulvet), hu får ikke SÅ MANGE druer, og heller ikke så store løkbitene..

Men hu får alle typer matrester, så sant det ikke er sterkt krydret, hu får ALLTID avskjær av salater eller frukt eller grønt (eneste hu ikke liker er paprika, og eneste hu ikke FÅR er løk), på 17.mai kommer hu til å få sin helt egne lille softis på McDonalds mistenker jeg, evnt en halv softis av noe annet. Kjøper jeg en stor is og kanskje ikke orker hele, får alltid Bridie resten.

Hvorfor kaste mat da bikkja KAN få det?

Og får hu matrester, så får hu ikke sin egen mat den dagen.

Bridie har hatt diare 1 gang etter hu kom til oss.. Da hadde hu spist opp en diger røkt knoke, som forøvrig selges som HUNDE MAT! (altså, hu har aldri reagert på menneskematen, kun hundematen)

Snakker om hysteri liksom! ALT med måte, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke bli grinete ;)

Sist jeg sjekka , så har du en aktiv og glad hund.

Du er sjelden (har jeg sagt før, husker du? )

Store deler av de som gir hundene sine mye menneskemat, gir de lite tur i tillegg.

Kjenner en hund som er så styggelig feit at han har vanskelig for å komme seg opp når han har ligget. Eieren hans synes synd på Geisha som "bare får pellets" Jeg synes synd på hennes hund fordi den er sykelig overvektig

EDIT: Når det er sagt, så har jeg en hund som legger på seg lynkjappt. Hun er 4 kg, og det er ikke mye menneskemat hun tåler før hun ruller bortover. Derfor er jeg så hissig på typen min som sier "det skader ikke med bare litt". Det er bare LITT som skal til for min :)

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Finnes ikke grinete, bare får litt noia av folk som tar helt av når det gjelder dette med mat ;) Det er sjelden så ille som folk skal ha det til!

De som har feite hunder, og da mener jeg USUNT feite og de som selv overforer hunden, de hadde nok gjort det samme om hunden KUN fikk spise hundemat og snop også... Jeg har noen foreldre som ENDELIG har lært at bikkja ikke MÅ få alt som er av "usunne" ting, men da får hu altså heller desto mer av "sunne" ting. Hundegodis eller annet. "Det er jo bikkjemat, så hvorfor ikke?" ikke sant?

Men, ja, som jeg skrev i første innlegg. ALT MED MÅTE ;)

Men her kan bikkja fint få en DIIIIIGER bolle med salat som står igjen etter vi har spist, og i tillegg har hu fått blader jeg har tatt av når jeg kuttet opp salat, og alt annet avskjær. Og det går vel egentlig aldri en dag uten at hu ikke får menneskemat tror jeg. ;)

Men JA, jeg er obs på vekta hennes. Jeg liker IKKE feite hunder, og skal IKKE ha det selv. Men så er jeg heldig med at det er nok å gå hu halv porsjon med mat i en dag, så er hu tynn igjen om hu ser rund ut en annen dag da. ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre om to Griffon som spiser alt uten hundemat. Fisk, kjøtt, kylling...osv..

Eieren syns det var synd i hunden til venninna mi som måtte spise det kjedelige tørrforet! :roll: De hundene går også på stuabordet :O

Diesel er sykt bortskjemt vil mange si (får griseøre hver lørdag, ligger i senga og sofaen). Ærlig talt, en plass går grensen, selv for meg :!:

Lenke til kommentar

Hunden min får ikke lov til å spise tørrfor, så her blir det vom og litt av det jeg skal ha til middag i maten sin. Tar vekk tilsvarende av vom som det jeg legger oppi. Fiskepinner, salat, alt av kjøtt, grønnsaker, frukt etc.

Vil ikke si at hu blir feit av det akkurat :p

Lenke til kommentar

Enig med deg luciferfynx.

Her får vofsen "ofte" matrester som eg ser på som ufarlig som f.eks ris, grønnsaker osv...

Vet om andre hunder som ikke får noe annet enn tørrforet sitt og hver gang de sniker til seg noe annet enn tørrforet sitt blir det spying og diare.

80% av maten hans består forsatt av V&M så noen skader tar han ikke av å spise ris med litt salt i.

Noen er mer nøye/hysteriske med ka hunden får i seg og andre gir total F og gir de krydret mat og sjokoladebiter. Heldigvis finnes det en mellomting.

Anyhow. Litt bilder:

Titter på santoz som tygger på leken sin

santoz_rambo01.jpg

Søte lille rambo.

santoz_rambo02.jpg

Løper halveis bort til santoz men tørr ikke å gå helt bort. :p

santoz_rambo03.jpg

Santoz glor rart på den lille svartingen. :p

santoz_rambo04.jpg

Rambo nærmer seg mer og mer. :p Santoz tygger bare på leken sin.

santoz_rambo05.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg kun vært hundeeier i noen uker og skal derfor ikke påstå noe som helst.

Men, jeg har nå valgt å ikke gi min hund (fransk bulldog) noe smak av menneskemat hittils, og planen var jo å holde det slik.Det nest verste etter overvektige hunder er hunder som tigger, og det er utrolig godt å kunne spise og slappe av uten å bli stirret i senk av to uskyldige og pene øyne.

Rasen min er jo fæle til å legge på seg også, og når hun liker tørrforet ser ikke jeg noen grunn til at hun ikke skal få fortsette der.

Tror man må se veldig ann rase og aktivitesnivå når man legger opp kostholdet for hunden, og jeg tror hunden er lykkelig uansatt hva den får, så lenge den liker dette og får nok av det hver dag.

Lenke til kommentar

Når det refereres til "hundemat" her, så høres det ut som om det bare er tørrfor som er mat for hunden. Det er masse såkalt menneskemat som hunder også spiser. Alt av kjøtt og fisk som ikke er krydret, og litt grønnsaker, pasta og ris er helt ypperlig hundemat. Dersom du kun forer på dette må du passe på å tilsette mineraler og vitaminer. Tørrforet er laget for at det skal være mest mulig lettvindt for oss mennesker, det er nok ikke det en hund helst ville hatt. Forer mine med vom&Hundemat, pluss egnede rester. Men de får ikke vår godis.

Når det gjelder sjokolade så er det et stoff i sjokoladen som heter theobromin. Hunder kan ikke skille ut dette stoffet gjennom avføring og det vil derfor sirkulere i kroppen, og hunden blir forgiftet. 100 g mørk sjokolade er livstruende for en hund på 6 -8 kg. Det skal større mengder til med lys sjokolade. Så var det druer. En drue eller to skader ikke, men druer inneholder et giftstoff som kan gi akutt nyresvikt hos hund. Så dere hvorfor ta sjansen?

En liten slikk, eller en halv is er altså ikke spesielt farlig, men mine hunder vil mye heller ha en kjøttstrimmel!

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg hadde klart å leve med meg selv dersom hunden min kun fikk tørrfòr hele livet. Altså, som i at den ikke engang fikk hundesnacks en gang i mellom som griseører og oksetisser.

Mona får grønnsaker som hun liker (paprika, mais, ananas, agurk osv, potet, tomat osv) og hun får gjerne det som er igjen på tallerkenen når vi er ferdig. MEN hadde jeg hatt en hund som ble lett overvektig, så ville jeg ikke gjort det. Da krever det jo mye mer oversikt over hva de spiser, og hvor mye de forbrenner.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg hadde klart å leve med meg selv dersom hunden min kun fikk tørrfòr hele livet. Altså, som i at den ikke engang fikk hundesnacks en gang i mellom som griseører og oksetisser.

Mona får grønnsaker som hun liker (paprika, mais, ananas, agurk osv, potet, tomat osv) og hun får gjerne det som er igjen på tallerkenen når vi er ferdig. MEN hadde jeg hatt en hund som ble lett overvektig, så ville jeg ikke gjort det. Da krever det jo mye mer oversikt over hva de spiser, og hvor mye de forbrenner.

Om det var siktet til meg og tørforet, så får hun jo selvfølgelig snacks og ben osv. som er ment for hunder.

Jeg sikter mer til dagens fast måltider, hvor jeg foreløpig kun gir tørfor og ingen "menneskemat".

Lenke til kommentar

Hvorfor tror folk at om hunden får smake menneskemat er dette synonymt med å tigge og spise fra bordet?

Bikkja her får aldri mat ved bordet, det får hu i matkoppen sin. Og etter vi er ferdig med å rydde av bordet. (grunnen til at bikkja tigger ved bordet her, er rett og slett at dyret har klart å forsyne seg med kake på bordet tidligere, så hu vet at der kan man få seg mat, bare eier er uoppmerksom nok).

Men hu blir aldri foret BEVISST ved bordet ;) og inntil slasken fant kaka, så satt hu aldri ved bordet å tagg heller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...