Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fy f***** så lei jeg er av folk som tar seg friheten med å LØFTE OPP valpen min fra bakken. På en kort tur tidligere i dag var det ei voksen dame som plukka opp lita med ei hand , mista henne slik at hu tryna ned i grusen (ikke mer enn 10 cm maks over bakken, men alikevel) for så å gjøre ett nytt forsøk-

 

I've got news: Valper spreller, og valper kan lett knekke bena hvis de mistes.

 

Vi gikk i 10 min og møtte på en unge på 7-8 som bøyde seg rett ned og plukka opp valpen.

 

At det går an. Selvsagt sier jeg fra. Vær så snill ikke plukk opp valpen, men det burde da strengt tatt ikke vært nødvendig? Hadde samme problemet da Geisha var valp også..

Lenke til kommentar

Du som eier bør jo si fra at de ikke må løfte den opp, særlig ikke etter å ha mistet den på første forsøket!

Hunder som blir løftet opp i tide og utide har jeg erfart blir noen dritbikkjer. Skal opp i fanget hele tiden..

 

Jeg gikk tur med Diesel og Grizzly her en finværsdag. I parken var det en gjeng på 10-12 år. De pekte mot hundene og jeg gikk videre.

Diesel ble plutselig skikkelig ivrig. Joda, da kom det fire jente løpende mot oss :roll:

Jeg ble forbanna å sa til de måtte for faen meg ikke løpe etter hundene på den måten, de kan bli skremt. Og ikke minst, Diesel hoppe opp. Spør før dere klapper sa jeg. De spurte og fikk et NEI ! :!:

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg har så sinnsykt lyst på en schæfer.

Har erfaring med schæfer fra før av, og vet at måten å få en fin schæfer på, er å velge riktige linjer, sammens med stikkordet: sosialisering.

Men framdeles er man jo "førstegangseier". Og usikker som faen.

 

Noen som vil hjelpe med pluss/negative kommentarer?

 

 

Æsj så vanskelig det skal være når det nærmer seg det "store valget".

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Kan komme med mange gode grunner til å IKKE velge schæfer i alle fall...

 

Sykdom, sykdom, sykdom og sykdom feks... Utgifter og utgifter. Og ikke minst en hund som "alle" hater og er redd. Og et dyr som "som regel" gneldrer på alt og alle...

 

 

 

BTW... Drømmehunden min er en FRISK langhåret schæferhund.... (men med dårlige erfaringER, så...)

 

 

 

 

 

Bridie har forresten prøvd å fly idag...

 

230320082198.jpg

 

Ut "vinduene" oppe her, og 3,5 m klask i bakken. :ohmy:

Lenke til kommentar

schæfer kan være en flott hund det. Dog er det alt for mye midre morsom avl på denne rasen noe som har resultert i noe spesielle hunder og ikke minst en del spesielle eiere....

 

 

Når du er klar over at rasen har mye sykdommer og mentaliteten noen ganger er ikke eksisterende i noen individ, kan det lønne seg å sette seg godt inn i de ulike oppdretterne, og også kanskje få hjelp av noen som kjenner miljøet godt .) Raseklubben er et sted å starte.

 

Det er ingen hund som er bedre eller værre for en "førstegangseier". Ditt hundehold blir til hva du ønsker å gjøre det til. Jeg kjenner flere som var langt flinkere med sin første hund enn sin andre og tredje, nettopp fordi de la mer kurs etc ned i den første .)

 

Lykke til med jakten på drømmehunden. schæfer kan være en flott hund om du får den fra riktig oppdretter .)

Lenke til kommentar

Takk takk, jeg støtter egentlig den tankegangen. Jeg sender agårde en mail til de lokale raseklubbene, samtidig som jeg har utrolig lyst å reise til en lokal oppdretter og tafse på valpene deres. Bare synd de er leveringsklare i neste uke.

 

Jeg regner med at alle oppdretterene som er godkjente av Nor. Sch. Klubb er ... greie? Jeg må jo si jeg har ekstremt lite peil på hvilke hundelinjer/individer som er gode / dårlige - sett bort fra at jeg ser over stamtavla og skjekker hofte og albue merknader.

Lenke til kommentar

Ikke ta all fisk hos raseklubben for god fisk heller da. F.eks at en oppdretter er registrert eller hva de enn gjør f.eks i NKK sier ikke noe om avlsmaterialet de bruker :)

 

Du kan ei aldri garanteres en frisk flott hundevalp, men sjansen for å få det er derimot større om avlsmaterialet er bra :)

Lenke til kommentar

Jeg sier jo fra, men det er ikke lange øyeblikket mellom at de sitter på huk og klapper hunden, til den er en halvmeter over bakken. Disse smartingene spør ikke akkurat om lov heller. Jeg er jo mer enn interessert i at barn skal hilse på Lita, men da setter jeg meg ned på huk sammen med de og viser de hvordan de skal hilse . Mange barn har en tendens til å stå over hunden og prøver å klappe oppå hodet først..

 

Anng. valg av oppdretter er det i tillegg til alt det andre viktig at du har en god tone med oppdretter synes jeg, og at du liker vedkommende :) Jeg likte min så godt at det ikke kunne falt meg inn å kjøpe min andre valp av en annen enn henne :)

Lenke til kommentar

Da er min tredje hund ute og jager etter frosker og andre stakkars små dyr på de evige jaktmarker. Mamma tok henne til dyrlegen igår morges og sa at hunden sannsynligvis ikke ville komme hjem igjen. Jeg orker ikke være med til dyrlegen, har aldri gjort det med de andre hundene mine heller.

Vi har ikke ryddet opp etter henne ennå, vannskåla hennes er fremdeles full av vann.

 

Jeg trodde ikke jeg skulle være så forberedt som jeg var igår.

Lenke til kommentar
fy f***** så lei jeg er av folk som tar seg friheten med å LØFTE OPP valpen min fra bakken. På en kort tur tidligere i dag var det ei voksen dame som plukka opp lita med ei hand , mista henne slik at hu tryna ned i grusen (ikke mer enn 10 cm maks over bakken, men alikevel) for så å gjøre ett nytt forsøk-

 

I've got news: Valper spreller, og valper kan lett knekke bena hvis de mistes.

 

Vi gikk i 10 min og møtte på en unge på 7-8 som bøyde seg rett ned og plukka opp valpen.

 

At det går an. Selvsagt sier jeg fra. Vær så snill ikke plukk opp valpen, men det burde da strengt tatt ikke vært nødvendig? Hadde samme problemet da Geisha var valp også..

 

Da må jeg si følgende: fyf*** så dritlei jeg er alle som tro det er bare og komme og klappe bikkja uten og spørre først. "Bøye seg ned, klappe litt på hodet, klø litt på ørene(noe dem i alle fall ikke skal gjøre), OOOH den rasen har jeg aldri sett før" "mas mas mas" kan dem for i helv**** ikke kjøpe siden egen hund om dem absolutt skal kose ihjel noen? Selv om hunden er søt og god og alt det der betyr det vel ikke at det er automatisk fritt fram for alle som vil og klappe den? Sist jeg sjekka papirene så er det jeg som står som eier. Og tenk om hun får ett anfall av bitelyster... er jo jeg som får skylda. Hadde dem bare spurt først kansje... ARGH!

Lenke til kommentar

jeg tror kombinasjonen pen dame + liten hund tiltrekker seg en del mennesker.

 

De få gangene noen kommer bort til meg, spør de jo alltid om å hilse på. Men jeg er stygg gutt + kjempe hund.

 

Samtalene jeg har med guttene som kommer bort:

 

x: Herregud så fin han er

Meg: Jupp. Kjøpte han for å sjekke damer

x: hehe, fungerer det?

Meg: Det går dårlig, det eneste han tiltrekker er homofile gutter...

Lenke til kommentar
jeg tror kombinasjonen pen dame + liten hund tiltrekker seg en del mennesker.

 

De få gangene noen kommer bort til meg, spør de jo alltid om å hilse på. Men jeg er stygg gutt + kjempe hund.

 

Samtalene jeg har med guttene som kommer bort:

 

x: Herregud så fin han er

Meg: Jupp. Kjøpte han for å sjekke damer

x: hehe, fungerer det?

Meg: Det går dårlig, det eneste han tiltrekker er homofile gutter...

 

 

Hehe. det jeg får høre mest er fra små unger er " Seeeeeee en GRIS!!!!" Neida sier jeg. Se han har jo ikke stikkontakt i fjeset.

 

Eller så er det fra fjortisjenter "Åååååååå så søøøøøøt"

 

Eller gamle damer "Du mishandler hunden din, han er jo smellfeit + at du har kuttet halen av ham" Jeg "Han er ikke feit bare veldig kort! Og du er tydeligvis enda kortere mellom ørene"

 

Bikere " Dæven for en plugg, han er jo bredere over ryggen en meg! Sånn må jeg ha meg"

 

De rette damene trekker sidelengs og ser rart på både meg og hunden! Kombinasjon stygg pappa og sønn drar ikke mye her igården *LOL* Men så må det jo sies at det trengs spesiellt intereserte for både hunden og meg. Hihi..

 

 

Og så til slutt... Mitt mest brukte utrykk når jeg treffer folk " Han er ikke farlig, slapp av!!" De "biter han!!" Jeg " Bare om jeg ikke liker deg"

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Tror faktisk Shila er drektig!!! Det er bare to uker siden hun ble parret, men hun er sur som bare fy, snerrer bare en av de andre kommer borti henne, og så har hun begynt å kaste opp. Nedkomst er beregnet til 8. mai. Gleder meg vilt... :

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Det er endel ulike folk som tiltrekkes hunden min. Mange eldre mennesker (mest menn) som vil hilse på og som forteller om hvordan rasen var for 50 år siden. Så er det endel menn i turklær som hilser på og spør om ting. Og så er det endel blondiser som syns den er sååååå fiiiiin, men som endte opp med en mini hund istedet. (men NESTE gang blir det en sånn en sier de)

Foreldre med barn holder seg somregel unna. Det er ganske greit synes jeg. har ikke er barnevennlig hund uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...