Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg får vel slenge meg på denne tråden her jeg og siden jeg har hund :p

Dyret mitt er en herlig blandingstispe på litt over 2,5 år. Hun er blanding av border collie, schæfer, riesenschnauzer og grand danois. 1/4 av alt :) Hun har definitivt arvet mest fra utseende til riesenschnauzeren, men gemyttmessig har jeg sett litt fra hver rase. Skal legge inn bilde av henne senere :) Hun er en veldig dominant hund, og kan være litt bøllete med enkelte yngre tisper, skal hele tiden minne dem på hvem som er sjef. Men eller er hun veldig snill, og har et godt språk. Slik som de fleste hunder, har hun jo vært i konflikt med andre hunder, men aldri noen ordentlig slosskamp, siden hun foretrekker å bruke dempende signaler fremfor å sloss. Har aldri bitt noen :) Hun er veldig leken og vil leke med stort sett alle hunder hun møter. Må innrømme jeg blir litt nervøs når hun leker med små hunder, da hun er litt over 30kg og ikke alltid er klar over hvor stor og sterk hun er :p

Ellers er hun ganske lydig og lettlært. Veldig grei å ha med å gjøre, og går stort sett fint i bånd. Er rolig inne og har aldri ødelagt noen ting. Hun er utrolig lydig ovenfor min pappa, spesielt på innkalling. F. eks. en gang var hun i hælene på et rådyr, pappa ropte og hun kom med en gang. Hun er stort sett lydig til meg og, men når det gjelder innkalling har vi litt å gå på enda. Tror det har litt å gjøre med at hun ser på pappa som den øverste lederen av flokken.

Har ikke bilder av henne på denne pcen, men skal finne noen å legge inn snart :)

Hmm.. dette låter mistenkelig kjent ut! :) Er ikke tilfeldigvis fra Trondheim?

Den beskrivelsen passer farlig godt på denne tispa (postet tidligere):

2310792192_5dda5c7e5e_o.jpg

2309989763_e8a134dd8a_o.jpg

Lenke til kommentar
Så litt tynn ut den?

Søkte på Tosa Inu, første google hit førte meg til en oppdretter i Japan som åpenlyst drev med hundekamper. Med bilder og hele opplegget.

Jeg synes den ser velkondisjonert ut, jeg.

Angående Tosa-kampene bør det nevnes at de arrangeres helt annerledes enn hundekamper i vesten. I en vanlig hundekamp mellom f.eks to pitbuller kan hundene holde på i flere timer og bite hverandre i stykker til at invollene faller ut. Tosa-kampene er derimot mer siviliserte og varer i underkant av en halvtime. Noen kilder påstår at kampene ikke involverer biting, andre sier det motsatte. Bildene fra den kennelen viser jo at åpenbart begge deler finner sted, men en tradisjonell Tosa-kamp minner mer om lekeslossing. Vestlige hundekamper ender når en av hundene dør/ikke klarer mer mens de japanske er basert på sumo-regler.

Hundekamper er i dag etter min mening totalt unødvendig men forholdene i f.eks Russland virker verre. I likhet med Japan er det ingen lov som forbyr hundekamper og hunder åpne til match blir utlyst på nettfora o.l. Samme gjelder f.eks avl på laika og karelske bjørnehunder. Jeg har sett video på hjemmesiden til en kennel hvor en bjørn er lenket fast til bakken og 3 - 4 hunder blir hetset til å angripe den. Da kan man jo spørre seg om det bare er de korthårede og muskuløse rasene som bør forbys, for større selvmotsigenhet enn hundeloven skal man lete lenge etter.

In Japan this breed is also called Sumo Dog. Sumo fighters are Japanese wrestlers who engage in a very unusual style of wrestling that is already over 1,500 years old. The objective of sumo wrestling is always to stay on your feet despite your opponent's attacks and not to allow your opponent to pin you to the floor or drive you from the ring.

This sumo wrestling is also the basis for the traditional Japanese dog fight. The Tosa is thus a "wrestling dog", and the fights are carried out according to sumo rules. The winner is the dog that presses its opponent to the ground with its body, knocks it off its feet, and holds it to the ground. Biting and growling dogs are disqualified and are banned from further competition.

Tosa who were successful in the sumo fight received a valuable, beautifully decorated cloth apron with the crowning touch of an elaborately braided, thick hemp rope. What was demanded was not the wild fighter, the mauler, but the physically strong dog, courage paired with skill, patience and stamina.

For foreigners it is hard to comprehend how it is possible to transform a dog breed into a wrestler. This entails going against the dog's natural instincts, against every normal fighting technique of a dog. It seems a likely supposition that dogs that were unsuitable for such fights were used in "normal" dog fights.

There have been few specimens abroad so far and only initial attempts at breeding. Despite its claimed history, there remains the suspicion that these dogs as a rule also would rather bite than wrestle.

Edit: Googlet litt mer og fant dette på forumet til molosserdogs.com:

dont get me started on red dragon....hes a crook and there is no such place as red dragon kennels...theres 22 breeders of the dosa in korea they call themself the KDA korean dosa association...i know their president and hes introduced me to the first 5 of the 22 breeders ..neither him or any of the association know of red dragon or the criminal that fronts them.

La oss håpe at Tosaen ikke kommer til å bli like ødelagt som pitbullen grunnet tullete avl.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Hehe, nei hun er ikke såååå stor :p Moren hennes er grand danois/ riesen, og hun er ganske stor. Scæfertisper varierer vel litt, men hun kjenner et par schæfertisper. Hun er omtrent like stor som de.

Griffon? Er det de med litt sjegg og barter osv? De er så søte :D Hvis jeg skulle hatt en hund til må det ha blitt en finsk lapphund....er helt forelska i den rasen hehe.

Jeg syntes også de var fine - helt til jeg hadde to på kurs en gang - og de gneldret HELE tiden :roll:

Jeg vil nå si at iværtfall Ylva gnelder velig lite fakisk. Men det med gneldring er vell noe som er typisk med alle spisshunder mener jeg. De er også ganske rolige hunder og er greie å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Ny hund marit?? :p

Nusselig valp!

Og mange andre flotte bilder....

I helga skal jeg passe hunden til venninna mi, og kjæresten til Diesel :love:

svart elghund/border collie på syv mnd. (har limt inn bilde av henne tidligere, sammen med den ene kattungen min).

Det kan bli liv i heimen da, og ikke minst på tur.hehe.

Lenke til kommentar

Det gjørt du hvertfall rett i :D

I helga får jeg en liten smakebit på hvordan det er å ha to valper i hus.

Du verden så de styrer.. Men de har en rolig herjing heldigvis: ligger på gulvet og biter hverandre i hodet. Raser ikke rundt i stua slik som mange andre hunder gjør.

Lenke til kommentar
Så litt tynn ut den?
Det er så vanlig med FEITE hunder i norge idag at når man ser bilder av hunder i TOPP kondisjon og med lite kroppsfett så tror man at hunden er underernært. Trist spør du meg.

Får også høre innimellom at hunden min er for tynn om sommeren da han er i knall kondisjon der han spiser mer enn om vinteren men veier mindre pga mye mosjon.

Lenke til kommentar

Har lurt en del på hund og kunne tenkt meg en litt stor hund når jeg flytter ut en gang, men vet liksom ikke helt hva slags stor hund man kan ha når man bor i by ;) Fort lett for at han/hun ikke får så mye tur tid i skog og mark der jeg regner med en stor hund liker seg best, noe sted man kan lese mer om det eller noen generelle tips om hva slags hunder med litt størrelse som ikke mistrives i by? Sett litt for mange fuglehunder som depper som bare det og sikkert aldri har sett noe annet enn asfalt.

Får jeg meg hund så skal det også sies at veien til Fløien (sikkert hørt om det) ikke er lang så skog skal den få, men sier seg selv at det ikke blir det samme som å bo på bygden (der jeg egentlig også trives best og hører hjemme :p )

Og en ting til på slutten, her snakker vi fortsatt tenkestadiet, lenge til jeg flytter ut, men har skjønt at anskaffelse av hund er noe man bør planlegge vel og lenge da ihvertfall jeg synes det er et stort steg å ta, mtp. Både det at man faktisk har et levende individ å passe på og at man derfor må sette av tid og passe på at man har tid til det...

Edit: hunder jeg har tenkt på fra tidligere erfaringer er blant annet Labrador og Schæfer, begge var lydige og snille hunder, men vet egentlig ikke veldig mye mer enn det ;) regner med at det å lese litt om de på nettet er en fin ting :)

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Det beste er å la igjennom ei hundebok, sett kryss på de du vil ha, og stryke ut de som IKKE passer til ditt bruk.

Mange raser jeg kunne tenke meg, men de er altfor aktive, og krever mer trening enn jeg har tilgang på her i byen. Malinois feks.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...