Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Inni h!

Noen som vet når denne raseloven skal opp til diskuskon igjen? Tosaen er perfekt for meg.

Når det gjelder ulovlige raser er dette en skam at vi har en slik lov i Norge. Dog kjenner jeg flere hunder som ikke er "lovlig" men som er registrert som andre raser.

Hvor er NKK? (sannsynligvis å arrangerer en eller annen utstillning)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inni h!

Noen som vet når denne raseloven skal opp til diskuskon igjen? Tosaen er perfekt for meg.

Når det gjelder ulovlige raser er dette en skam at vi har en slik lov i Norge. Dog kjenner jeg flere hunder som ikke er "lovlig" men som er registrert som andre raser.

Hvor er NKK? (sannsynligvis å arrangerer en eller annen utstillning)..

Joda.. vil man omgå loven så er det jo faktisk mulig på de aller fleste områder det.. helt til man blir tatt..men hva er vitsen liksom??

Lenke til kommentar

Gamla:

Vitsen har jeg forklart deg.

Noen som vet om hundeloven skal opp for diskusjon igjen?

Helt ærlig er den litt avlegs, og vi har vel en del å lære av svenskene der. Men nå er jo den Svenske Kennel Klubben først og fremst opptatt av hunder og ikke utstilling som den norske molbo avdelingen :)

Lenke til kommentar
Vitsen er jo at man finner en rase som kanskje er perfekt for ens livsstil. Tror de fleste her inne er såpass inn i hund at det vet at det ikke er rasen men hundeeieren som er problemet....

Det finnes da andre raser også som er noenlunde tilsvarende denne men som ikke står på listen. Selvfølgelig er det jo hundeeierne som i de fleste tilfeller er problemet, så ideelt sett skulle alle hundeeiere vært igjennom en "godkjenning" for å kunne ha hund men slik er det dog ikke. Ikke å stikke under en stol at det er en god del "idioter" der ute som nettopp har skaffet seg slike hunder av nettopp de grunnene som førte til forbudet og de ødelegger dessverre for alle.

Lenke til kommentar
Gamla:

Vitsen har jeg forklart deg.

Noen som vet om hundeloven skal opp for diskusjon igjen?

Helt ærlig er den litt avlegs, og vi har vel en del å lære av svenskene der. Men nå er jo den Svenske Kennel Klubben først og fremst opptatt av hunder og ikke utstilling som den norske molbo avdelingen :)

Regner den var myntet på meg og slikt kan du faktisk spare deg for.

Lenke til kommentar

Jeg tror at uten paraplyorganisasjoner og mennesker som kan bestemme litt, så hadde det vært flere idioter der ute som hadde hund. For ingen hadde kunnet gi dem informasjon, og de kunne herja fritt mellom rasene og holdt på som dem ville.

Nå leser sikkert ikke herr Dahle Hundesport, men jeg kan jo sitere Eivind Mjærum litt (lederen i Hovedstyret til NKK, han har en fast spalte i bladet).

NKK har mange oppgaver. Først og fremst skal vi på vegne av hundeeiere ivareta deres interesser. Vårt største aktivum i så måte er at vi generelt har ansvarsbevisste og kunnskapsrike hundeeiere. Opplæring og kompetanseoppbygging er viktige forutsetninger for å kunne forvalte hunderaser, drive aktiviteter og møte det øvrige samfunn med holdbar argumentasjon. Formidling av kunnskap og fakta til flest mulig er også en stor utfordring.

...Hundeavl er utfordrende. Det er svært viktig å holde fast i at hundeavl først og fremst er å velge ut avlsdyr som er bedre enn gjennomsnittet. Seleksjon på det ønskede og positive er hovedbudskapet. Hund og dyrehelse er viktig fokusering i en stadig mer globalisert verden. [...] NKK arrangert sammen med Autoriserte Hundedommeres Forening nylig et seminar for eksteriørdommere, hvor nettopp dette med helse og sunnhet var hovedtema.

[..]Jeg er overbevist om at ny organisasjon, hvor alle er inkludert og samlet i NKK, gir oss bedre mulighet for å møte utfordringene innen informasjon og kompetanseutvikling på bred basis. Det går mot lysere tider. Vi blir mer motivert for å komme oss opp av godstolen for å ta med hunden ut. God fornøyelse i vårsola.

Kanskje ikke alle i NKK er duster allikevel?

Lenke til kommentar
Vitsen er jo at man finner en rase som kanskje er perfekt for ens livsstil. Tror de fleste her inne er såpass inn i hund at det vet at det ikke er rasen men hundeeieren som er problemet....

Det finnes da andre raser også som er noenlunde tilsvarende denne men som ikke står på listen. Selvfølgelig er det jo hundeeierne som i de fleste tilfeller er problemet, så ideelt sett skulle alle hundeeiere vært igjennom en "godkjenning" for å kunne ha hund men slik er det dog ikke. Ikke å stikke under en stol at det er en god del "idioter" der ute som nettopp har skaffet seg slike hunder av nettopp de grunnene som førte til forbudet og de ødelegger dessverre for alle.

Kan ikke du informere om grunnene til forbudet er du snill :)

http://wolfdog.no/

Så vidt meg bekjent var det INGEN tosa i Norge når dette forbudet kom.

Så disse idiotene må da bo i utlandet skjønner jeg, og da burde de vel ikke påvirke våres lover og regler? Eller? Tror myten om idiot eiere er sterkt overdrevet jeg. Er blitt en faktoide bare...

Heia Norge!

Fra www.skk.se

Idag arbetar vi mycket för hundens plats i samhället och att informera om glädjen och nyttan med hund.

Lenke til kommentar

Kan ikke du informere om grunnene til forbudet er du snill :)

Kjære deg, vet ikke helt hva du tror om meg? Men det er altså ikke jeg som har laget den hundeloven... Jeg ser bare ikke vitsen med å skaffe seg en valp som er ulovlig å ha og som man kan risikere må avlives nettopp av denne grunnen. Skjønner jo nå at du ikke visste om forbudet, men det var litt utenkelig for meg for du er vel den her inne som har vært klarest på at folk må vite hva de skaffer seg når de skaffer seg en hund, så derfore trodde jeg jo at du var klar over hva det var du skulle kjøpe. Beklager at jeg trakk feil slutning.

Endret av granny
Lenke til kommentar

Mens jeg like gjerne er inne på det. Kan noen forklare meg forskjellen med hijakt og hetsjakt?

Hund avbestilt.

Da er det tilbake i tenkeboksen på hva jeg vil ha.

Tror dog Bengt hadde passet bra hos meg. Da blir det heller en tispe som skal hete Pia

Linn C: hun med Chi er ut. (truffet en som er mer intressant og heter Mira). Blir så drit bra, når vi skal på beøsk og folk sier der kommer øivind, kåre, pia og mira... Gjett hvem som tror Pia er Mira .)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Da er Bridie sin nye seng ferdig! Og 5 min etter den ble satt på gulvet, så sov bikkja oppi den :D Nå er jeg fornøyd!!

Det var en kjempefin seng :thumbup: Hva slags stoff er det du har brukt?

Kjøpte fleecetepper på Nille til 40 kr stk. Pluss at jeg har brukt et tykkere stoff under som er litt mer holdbart.

Og Øyvind.. Kanskje du må gjøre hjemmeleksa di litt bedre før du bestiller deg valp neste gang? Kjekt å vite om hunden man skal ha er lovlig eller ikke ;)

Men flott bikkje da. Uten tvil! ;)

http://wolfdog.no/

Så vidt meg bekjent var det INGEN tosa i Norge når dette forbudet kom.

Så disse idiotene må da bo i utlandet skjønner jeg, og da burde de vel ikke påvirke våres lover og regler? Eller? Tror myten om idiot eiere er sterkt overdrevet jeg. Er blitt en faktoide bare...

Nei, og det var jo kun En TSU også når den ble forbudt, og den har ikke akkurat gjort noen noe vondt.... Har vel vært to på det meste liksom her i landet.

Lenke til kommentar
Linn C: hun med Chi er ut. (truffet en som er mer intressant og heter Mira). Blir så drit bra, når vi skal på beøsk og folk sier der kommer øivind, kåre, pia og mira... Gjett hvem som tror Pia er Mira .)

Mira ja, navnet jeg vurderte til valpen min.

Somlekoppen meg har faktisk ikke klart å bestemme meg for navn på valpen enda, og jeg og oppdretter refererer bare til henne som Saga enda..

Jeg fikk vite i dag at jeg får kjøpe henne helt (slipper å ha henne på foravtale!!) :new_woot: Ble kjempeglad!

2 Dager igjen.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke lange stykket til Sverige hvis man aboslutt vil ha en av de rasene ;)

Men uansett, kjipt for din del at det ikke ble noe av. Du finner sikkert en annen hund som passer bra.

Mener at Hijakt er når byttet jages inn i hiet av hunden og hunden jakter inn i hiet og jegeren graver opp hiet, eller at hunden jager den ut slik at den blir skutt etc. Vanligvis rev og grevling som blir gjort dette på.

Hetsjakt er når hunder brukes til å gripe seg fast i byttet og holde det fast til jeger kommer. (evnt ta livet av det selv) Villsvin er en type bytte her.

Syns begge deler selv er ganske brutale jaktformer, den ene diskuteres det om og hetsjakten er heldigvis forbudt nå.

Lenke til kommentar
Mens jeg like gjerne er inne på det. Kan noen forklare meg forskjellen med hijakt og hetsjakt?

Hund avbestilt.

Da er det tilbake i tenkeboksen på hva jeg vil ha.

Tror dog Bengt hadde passet bra hos meg. Da blir det heller en tispe som skal hete Pia

Hetsjakt: Hunden jager byttet og nedlegger dette selv.

Hijakt: Hunden går inn i hiet og jager ut reven, som i prinsippet jegeren skal skyte når den kommer ut av hiet.

Siden du har en AB fra før og kjenner rasen, og er svært så fornøyd med den, hvorfor ikke få deg en til?

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...