granny Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 L_C: Hvorfor vurderer du i det heletatt å sette ett kull til på geisha? Stakkars liten. Å ha kull på Geisha er jo ikke verre enn at du skal ha kull på Ponni. Ikke tro at det kommer til å være noen dans på roser Og Geisha gikk jo ikke rundt og så skabbete ut i 8 uker. Det var den siste uken hun så slik ut, når det minka på melken og valpene var litt voldsomme. Alle tisper blir "skabbete" etter valpekull, pelsen detter av og de blir ofte tynne samt at puppene naturligvis blir større.. dette gjelder jo for alle pattedyr.. oss også... og er ikke dyremishandling av den grunn . Så lenge man lar det gå helst minst ett år mellom hvert kull så tar ikke tispa skade av det, men noen utstillingsstjerne blir de naturlig nok ikke hvis de har kull så ofte. Mer en 3-4 kull på en tispe bør man ikke ha, både pga rasens mangefold og pga tispa. Det som er viktig er å sørge for at tispa er i god form før man setter valper på henne, samt at man må sørge for å gi ekstra kraftig kost i slutten av drektigheten og mens valpene dier. Mine tisper har fortsatt en god del av "ulvetendensen" i seg - slik at de kaster opp maten sin til valpene, så jeg må passe på å IKKE slippe tispen inn til valpene med en gang hun har spist, for ellers kvitter hun seg jo med den maten hun selv behøver og blir fort ekstremt tynn. Det er også smart å gi mange små måltider til tispen mens hun har valper, samt at hun får lov til å spise alt som valpene ikke orker når man gir de fast føde. Jeg slutter også med å ha tispen inne hos valpene på natta når valpene er 4-5 uker gamle, nettopp for å unngå at de skal mase og patte henne hele tiden. Valpene blir også mye roliger av dette, og lærer raskere å sove natta gjennom. Det kan være lurt å gi valpene fast føde FØR man slipper til tispa, slik at de da ikke er så sultne og grådige når tispa kommer (dette gjelder selvfølgelig fra valpene er 5-6 uker gamle...) Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Er det to eller tre kull som er vanlig? Det er lov å registrere fem kull etter ei tispe. Tispa skal ikke parres før hun er 20 mnd. og det skal gå en løpetid før hun kan parres igjen. Dersom hun har bare hatt en til to valper i et kull kan det forsvares å ha et kull på påfølgende løpetid, det er i alle fall ikke noe problem å få dem registrert dersom du har en attest fra vet. om at dette er forsvarlig. Egentlig er det ikke noe problem å få registrert kullet uansett, de er ikke så forbaska nøye der inne i NKK`s reg.avdeling! Lenke til kommentar
granny Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Er det to eller tre kull som er vanlig? Det er lov å registrere fem kull etter ei tispe. Tispa skal ikke parres før hun er 20 mnd. og det skal gå en løpetid før hun kan parres igjen. Dersom hun har bare hatt en til to valper i et kull kan det forsvares å ha et kull på påfølgende løpetid, det er i alle fall ikke noe problem å få dem registrert dersom du har en attest fra vet. om at dette er forsvarlig. Egentlig er det ikke noe problem å få registrert kullet uansett, de er ikke så forbaska nøye der inne i NKK`s reg.avdeling! Det har du helt rett i! For det er ikke NKK som oppdretter valper - men oppdretter! Og alt ansvar for ansvarlig hundehold hviler på denne! Forstår godt at man kan ønske seg "politi" som skal overvåke alt og passe på at folk følger regelverk (både de etiske og de lovpålagte) men det er nok viktig at folk blir besvist at all oppdrett er oppdretters ansvar og at man prøver å unngå å støtte opp under slike som er useriøse og driver rovdrift. Det er ofte kun penger som driver slike, og får de ikke solgt valpene sine så vil de dø ut av seg selv. Derfor er mitt råd at man ALLTID anbefaler potensielle valpekjøpere å kontakte raseklubben og IKKE finn.no. eller andre "fora" når man skal skaffe seg en valp! NKK har etiske retningslinjer for avl som man bør lese og følge før man avler... http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...linjer_avl.html Endret 26. februar 2008 av granny Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Små raser har ikke noen fysiologiske grunner til å ikke komme seg like fort etter et kull som større raser. Små raser får ikke like mange valper som de større, men det er utrolig fort gjordt å overfore dem, og da trenger de lenger tid på å komme seg i form igjen. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg sendte mail til fyren med dvergpincher :!: fikk svar at det var dvergpincher. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Hehe festlig Ponni skulle absolutt ha ett digert bein i dyrebutikken, og bortskjemt som hun er, kjøpte jeg det. Beinet veier 1/3 av vekta hennes haha xD Tror hun kommer til å holde på en stund. Hun tygger som en gal på gulvet og det bråker som faen Endret 26. februar 2008 av mushi Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Nå kjenner ikke jeg til fyren og saken. Men hvordan vet dere at det ikke er dvergpincher ?? Jeg syns det var veldig snålt å skrive 'korthår' i annonsen.hehe. mushi: Min fikk griseøre som valp. Han hadde et øre i ei uke. Nå varer det i syv min Vil tro hun kommer til å gnage seg ihjel.hehe. har hun felt tenner nå da? Min mistet sine første to tenner fire mnd gammel. Eller.. de var løse, og et napp så var de ute Med andre ord, jeg har FJORTEN tenner av Diesel i en kopp. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Fargene er fra ensfarget: hjorterød, rødbrun til mørkebrun. Ofte verdsettes en jevn farge høyt. Den andre fargen er sort og tan. Dette er den klassiske black and tan fargen som man også ser hos pinscheren, og hos dobermannen. Den er lakksort med røde eller brune (tan) tegninger. Så tar du en kikk på fargen på valpene... Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Har nok lagt merke til at de ser litt vel gule ut Trist at han trolig aldri blir stoppet fra å avle på blandinger.. dumme hundenorge! Ei i byen har hatt FEM kull på sine to hunder. yorkie/chihuahua/papillion. Selges for titusen. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Zaroos: Blør litt, men det kan komme av tenner som vokser ut. Miniatyrer er litt treigere med tenner har jeg fått inntrykk av. Ser hun mangler noen og har hørt de får alle melketennene, mens mangler tenner når de ekte kommer ut. Naken-varianten kan få noen vilt lange røtter på melketennene sine (4-5 ganger så lange røtter som puffen) så er viktig å følge med i tilfelle noen ikke faller ut av segselv. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hun er vel ikke av typen som får dobbelt sett med tenner? Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Cody (cotonen) var ferdig med tannskiftet fem mnd. gammel, startet da han var nesten 4 mnd. Måtte riktignok trekke hjørnetennene nede da de nye kom på innsiden, og ville ha vokst innover i munnen hvis vi ikke hadde fjernet valpetennene. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 For en nydelig og fløffy hund Er de slik hele livet, eller blir de matte og kjedelige i pelsen - om du skjønner hva jeg mener? De er ikke bichon havanaise i pelsen liksom? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Hun er vel ikke av typen som får dobbelt sett med tenner? Det veit jeg ikke. Er vanlig på chiahuhua, men er ikke sikker på cc'en. ------------- Nytt gnagebein idag! Hun maste sånn i dyrebutikken og jeg klarte ikke si nei Endret 27. februar 2008 av mushi Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Min spiste et lignende røkt bein. Og fy søren. Han ble dårlig stakkars. Spydde og bæsja mange ganger på bare tyve min Pass på så hun ikke får i seg for mye. Men det er vel begrenset hva den lille greier å spise. hihi. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg sendte mail til fyren med dvergpincher :!:fikk svar at det var dvergpincher. Dvergpinscher finnes ikke i langhår, og det bør derfor være unødvendig å skrive at de er korthåret. Jeg ser det på fargen (alt for lys) og snuten, samt hodeformen . Fyren har også sagt at de ikke har stamtavle til å bevise at de er renraset, men at de har veterinærattest fra dyrlege på at de er dvergpinscher. (wtf) Alle miniatyrer kan utvikle doble sett med tenner dersom man ikke passer på å få trukket melketennene i tide. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Pass på så hun ikke får i seg for mye. Men det er vel begrenset hva den lille greier å spise. dete r vel proppsjonelt med kropsstørelsen hvor mye et dyr klarer å få i seg. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg sendte mail til fyren med dvergpincher :!:fikk svar at det var dvergpincher. Siden du pirka på at jeg skrev Groenendael feil, det heter DvergpinScher Endret 27. februar 2008 av L_C Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Var det ikke det som var vitsen? At denne såkalte oppdretteren ikke kan stave rasenavnet sitt. Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg sendte mail til fyren med dvergpincher :!:fikk svar at det var dvergpincher. Siden du pirka på at jeg skrev Groenendal feil, det heter DvergpinScher Jeg sendte mail til fyren med dvergpincher :!:fikk svar at det var dvergpincher. Siden du pirka på at jeg skrev Groenendal feil, det heter DvergpinScher *host* Groenendael ble fortsatt feil... Men jeg skriver også Dvergpinscher feil hele tiden. hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå