mushi Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hvorfor i alle dager har vi 300 raser når vi kan bare klare oss med blandinger i alle forskjellige størrelser? Eller rett og slett bare holdt seg til ulven? Det er viktig at rasene har kjennetegn, for kjennetegnene er også kropsbygningen. Halvparten av brukshundene vil ikke fungere til sitt oprinnelige mål, hvis kroppen forandres for mye. Det er også greit å ha en standard så man veit hva hunden kan brukes til. Hvis ikke kunne vi jo klart oss med elghund/border collie/labrador-balndinger på finn. Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 For at alle raser skal ha et spesifikt utseende. Hvis ikke ville det blitt mye rart, og ikke gått lang tid før raser ikke er så lett å kjenne igjen lengre, og ser mer og mer ut som blandinger. De vil også ta forskjellige rettninger innen utseende og få flere "typer" innen rasen som f.ex. amerikanske bulldogen. Regner med at du vet at det i AB- en sitt tilfelle er bevisst at det er to forskjellige typer, og at dette ikke kommer som et resultat av mangel på rasestandard? Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Granny: Du er vel stolt av å være NKK medlem du da? Av og til er det morsomt å kanskje se ting slik de egentlig er, fremfor å sitte i hulen sin å benekte nåværende situasjon Satt deg litt inn i hva NKK bedriver tiden med? Ja,ja.. der forsvant den siste rest av troverdighet i diskusjonen. Hvis du ikke engang har fått med deg at NKK ikke lenger har medlemmer så har du fulgt lite med på hva NKK egentlig holder på med . Jeg er medlem av Norsk Retrieverklubb som er min spesialklubb for min rase og dermed er jeg en del av hunde-Norge. Av et STORT hunde-Norge. Enhver VOKSEN person skjønner vel etterhvert at hvis man ønsker forandringer må man være med - det være seg i politikk eller i andre fora for å kunne ha en påvirkning. Hjelper lite å sitte på sidelinjen og skrike og klage over at ting ikke fungerer slik JEG vil... Bli voksen gutten min . Endret 22. februar 2008 av granny Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Noen som vet om noen oppdrettere av korthåret dvergdachs? Norsk Dachshundklubb burde vel være den rette å kontakte her.. før Canis eller Finn.no... Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Du har de som deltar med bikkja som vinner alt men som er gale i hodet og stryker på alt av mentaltester. Du har de som har verdens beste lynne men som aldri kan stille pga grove feil (altså diskvalifiserende feil) eller en som er av dårlig rasestandard. Et det da riktig å avle på en hund som er super MEN har en grov feil, eller ikke er etter rasens krav? Nei. Derfor mener JEG man bør få et par dommer på hunden, stille den opp mot andre av samme rase, slik at du vet hvilken hund du har. Ikke avle bare for å avle. Hunden kan være frisk og rask den, men man må se litt lenger enn det og.... Hva mener du er rasetypisk med en hund? Hvorfor skal man følge en standard, og hardnakket påstå at den beskriver det som er rasetypisk, bare fordi den er offisiell fra FCI? Er FCI's ord nødvendigvis det rette? For å sette det litt på spissen: Du kan ikke vinne Crufts-utstillingen med en Schäfer og samtidig ha den Schäferen med best arbeidende egenskaper i verden fordi at standarden krever et eksteriør og en anatomi som ikke tillater hunden å arbeide på samme måte som den kunne for 50 år siden. Slik jeg ser det, er de mest rasetypiske Schäferne de som avviker mest fra standarden, fordi det er som oftest disse hundene som faktisk kan gjete, vokte og sniffe fram alt fra narkotika til mennesker. Et annet eksempel er en rase jeg er svært interessert i; Staffordshire Bull Terrier. Hvis jeg ikke husker feil så er black & tan-farget pels diskvalifiserende. Man kan stille seg spørsmålet hvorfor og det eneste rasjonelle svaret jeg kan komme med er at de som skrev rasestandarden mener at black & tan ikke er pent, fordi pelsfargen har ingenting å si for mentaliteten eller arbeidsegenskapene. Folk blir oppfordret til å ikke å avle på slike hunder, men igjen er dette selvmotsigende fordi black & tan fargen er en recessiv egenskap. Dette betyr at du kan parre en black & tan hund med en annen, og allikevel få rasetypiske hunder dersom den andre hunden ikke er bærer av genet. Det er ikke noe i veien med å ha rasetypiske hunder fordi det er nettopp dette som fører til raser, men å hevde at f. eks en staff er en blandingshund bare fordi den har "feil" farge på nesen er helt vannvittig. Jeg respekterer dine meninger, men jeg vet at du har feil fordi det er langt flere raser som har blitt ødelagte som følge av FCI-standardene enn de som har hatt godt av det. Tanken med standarder er fin, men i praksis så mener jeg at den ikke fungerer. Tre artikler/blogginlegg om temaet: http://terriermandotcom.blogspot.com/2006/...about-form.html http://terriermandotcom.blogspot.com/2008/...-preserves.html http://www.terrierman.com/rosettestoruin.htm Jeg er den første til å innrømme at rasestandarder ikke alltid er det beste for bikkjene, men det er faktisk mennesker som deg og meg som er med på å utforme slike rasestandarder. Ønsker man å få til forandringer må man faktisk aktivt gå inn i de fora der ting skjer og gjøre noe der for å påvirke. Sammen er vi sterke. Når det gjelder rasestandarder så er det imdidlertid rasenes hjemmland som stort sett sitter med påvirkningsmuligheten så da er det de Norske rasene vi bør sørge for å bevare så sunne som overhode mulig. Endret 22. februar 2008 av granny Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Da hadde det vært fint lite valper å få tak i Noe som kanskje hadde vært en fordel, med tanke på at det da ble stilt krav til eierne .) Noe som absulutt IKKE hadde vært en fordel da avlsmaterialet ville blitt så alt for snevert så vi til slutt satt igjen med alt for nært beslektede individer som ihvertfall ikke vil fremme rasene. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Vel, når det gjelder arter og gener er det veldig mye vi ikke vet ennå. Om noen år blir kanskje denne debatten fullstending anakronistisk Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg har tispe hehe. Slipper den masinga ihvertfall. Hun er så liten og søt at det er grenser på hvor mye faenskap hun klarer å lage i ungdomstiden. Synes ikke hun har vært noe problem hittils selv om andre her i huset klager litt når hun løper rundt som en orkan i stua Jeg lover - at du har tispe er IKKE ensbetydende med at du slipper en hund som rir . Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Da hadde det vært fint lite valper å få tak i Noe som kanskje hadde vært en fordel, med tanke på at det da ble stilt krav til eierne .) Noe som absulutt IKKE hadde vært en fordel da avlsmaterialet ville blitt så alt for snevert så vi til slutt satt igjen med alt for nært beslektede individer som ihvertfall ikke vil fremme rasene. Linjeavl Dessuten ville ikke avlsmaterialet bli for snevert. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) jeg har slettet noen innlegg som er off topic og/eller kun inneholdt smileys eller tilsvarende. hold dere til topic og gi litt mer informasjon når dere poster. edit: jeg har gått igjenom endel sider til og har slettet flere innlegg. jeg synes denne tråden har begynt å bære preg av å være en chattetråd. hold dere til topic pliiiiiis. Endret 22. februar 2008 av ilpostino Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg har tispe hehe. Slipper den masinga ihvertfall. Hun er så liten og søt at det er grenser på hvor mye faenskap hun klarer å lage i ungdomstiden. Synes ikke hun har vært noe problem hittils selv om andre her i huset klager litt når hun løper rundt som en orkan i stua Hehe, du har ikke skjønt at det er GRUNN til at hu er så liten og søt da?? Det er fordi hu skal overleve all faenskapen hu gjør det vettu *se bort på Bridie og tenke det samme* Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Kan ikke noen av dere ta flyet til Kr.sund i kveld?? Dyret mitt vil ha noen å leke med. De to vi skulle gå sammen med kan ikke. En stk hund med mye energi søker lekevenner Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Du glemte å nevne at være her er dritt i dag :!: Ikke la dere lure folkens:P Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 I skrivende stund er det oppholds Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær! (Og det kom fra ei som haaater å være ute i dritvær.haha). Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Da hadde det vært fint lite valper å få tak i Noe som kanskje hadde vært en fordel, med tanke på at det da ble stilt krav til eierne .) Noe som absulutt IKKE hadde vært en fordel da avlsmaterialet ville blitt så alt for snevert så vi til slutt satt igjen med alt for nært beslektede individer som ihvertfall ikke vil fremme rasene. Linjeavl Dessuten ville ikke avlsmaterialet bli for snevert. Den påstanden får du jammen begrunne hvis du ønsker å bli tatt som seriøs. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Har kanskje posta dette tidligere.. husker ikke. Skal nevnes at rett etter dette bildet tok hun to skritt og alt tauet falt ned på bakken Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 heheh, men hvorfor i all verden har du svinebundet hunden din?? Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Har kanskje posta dette tidligere.. husker ikke. Skal nevnes at rett etter dette bildet tok hun to skritt og alt tauet falt ned på bakken Ser ikke ut som hun syns det var så veeeldig festlig akkurat.. :!: Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Vi tok på Mona sokker engang. Det varte ikke akkurat veldig lenge, men vi lo godt frem til hun klarte å dra dem av :!: Kanskje veldig slemt å ha det gøy på hennes "vegne", men. Hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå