Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

granny: Jepp, skal dit søndag :) Du får hilse på om du ser meg! Kommer til å befinne meg rundt agilityringen for det meste, tenker jeg. Er der fra morran av.

Jeg syns faktisk det er viktig at man prøver å holde rasene rasetypiske.. ellers tipper jeg man til slutt ender opp med en hel masse "nye" raser, raser som deles (labrador/jaktlabrador f. eks) og så videre. Og det er vel ikke i noens interesse?

At noen oppdrettere velger å avle på mentale vrak som er pene i kroppen er ingen grunn til å hogge etter alle oppdrettere som har friske og sunne hunder de velger å bruke på utstilling for å få championattittel på.

Lenke til kommentar
Du har de som deltar med bikkja som vinner alt men som er gale i hodet og stryker på alt av mentaltester. Du har de som har verdens beste lynne men som aldri kan stille pga grove feil (altså diskvalifiserende feil) eller en som er av dårlig rasestandard. Et det da riktig å avle på en hund som er super MEN har en grov feil, eller ikke er etter rasens krav? Nei. Derfor mener JEG man bør få et par dommer på hunden, stille den opp mot andre av samme rase, slik at du vet hvilken hund du har. Ikke avle bare for å avle. Hunden kan være frisk og rask den, men man må se litt lenger enn det og....

Hva mener du er rasetypisk med en hund? Hvorfor skal man følge en standard, og hardnakket påstå at den beskriver det som er rasetypisk, bare fordi den er offisiell fra FCI? Er FCI's ord nødvendigvis det rette? For å sette det litt på spissen: Du kan ikke vinne Crufts-utstillingen med en Schäfer og samtidig ha den Schäferen med best arbeidende egenskaper i verden fordi at standarden krever et eksteriør og en anatomi som ikke tillater hunden å arbeide på samme måte som den kunne for 50 år siden. Slik jeg ser det, er de mest rasetypiske Schäferne de som avviker mest fra standarden, fordi det er som oftest disse hundene som faktisk kan gjete, vokte og sniffe fram alt fra narkotika til mennesker.

Et annet eksempel er en rase jeg er svært interessert i; Staffordshire Bull Terrier. Hvis jeg ikke husker feil så er black & tan-farget pels diskvalifiserende. Man kan stille seg spørsmålet hvorfor og det eneste rasjonelle svaret jeg kan komme med er at de som skrev rasestandarden mener at black & tan ikke er pent, fordi pelsfargen har ingenting å si for mentaliteten eller arbeidsegenskapene. Folk blir oppfordret til å ikke å avle på slike hunder, men igjen er dette selvmotsigende fordi black & tan fargen er en recessiv egenskap. Dette betyr at du kan parre en black & tan hund med en annen, og allikevel få rasetypiske hunder dersom den andre hunden ikke er bærer av genet. Det er ikke noe i veien med å ha rasetypiske hunder fordi det er nettopp dette som fører til raser, men å hevde at f. eks en staff er en blandingshund bare fordi den har "feil" farge på nesen er helt vannvittig.

Jeg respekterer dine meninger, men jeg vet at du har feil fordi det er langt flere raser som har blitt ødelagte som følge av FCI-standardene enn de som har hatt godt av det. Tanken med standarder er fin, men i praksis så mener jeg at den ikke fungerer.

Tre artikler/blogginlegg om temaet:

http://terriermandotcom.blogspot.com/2006/...about-form.html

http://terriermandotcom.blogspot.com/2008/...-preserves.html

http://www.terrierman.com/rosettestoruin.htm

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Du får dra på byen å legge opp til slosskamp da vet du. Kan få noen heftige kjøttsår på nevene. Får vel noen dager fri.. bedre enn ingenting :p

god ide- Når passer det best for deg? Fredag eller lørdag neste uke? :p

Jeg skjønte du kom til å skrive det, så jeg har lagt av neste lørdag til den slags Men vær obs, jeg har trent så nye moves :ninja:

contaminated:

Jeg påstår ikke at jeg er verdensmester på akkurat temaet utstilling/avl/eksteriør. Men jeg sier det jeg jeg tenker om saken. Betyr ikke at jeg ikke er enig i det du sier, eller at jeg har helt rett ;)

Lenke til kommentar
Du får dra på byen å legge opp til slosskamp da vet du. Kan få noen heftige kjøttsår på nevene. Får vel noen dager fri.. bedre enn ingenting :p

god ide- Når passer det best for deg? Fredag eller lørdag neste uke? :p

Jeg skjønte du kom til å skrive det, så jeg har lagt av neste lørdag til den slags Men vær obs, jeg har trent så nye moves :ninja:

Catfight!! :w00t:

Lenke til kommentar
la ned den gamle startet ny nå :fun:

Ro ro til fiskeskjær... :whistle:

..........

Men over til noe som har med hunder å gjøre. Turte endelig å komme meg på valpekurset, og ponni var flinkest av alle på kontakt :D Og jeg var flink til å trene henne (må skryte litt da) :wee: Virker som ett bra kurs. Fokuserer mye på kontakt-trening og hundens signaler. Hun kommer ikke til å bruke mye tid på sitt/dekk etc, men heller ting man trenger for å få ett bra samspill med hunden sin. Sånt liker jeg!

Lenke til kommentar

:!:

Ellers folkens? Er det noe hundeliv?

NEI, ikke underliv dahle selvliggeren.. eh.. selvdiggeren!

Men over til noe som har med hunder å gjøre. Turte endelig å komme meg på valpekurset, og ponni var flinkest av alle på kontakt :D Og jeg var flink til å trene henne (må skryte litt da) :wee: Virker som ett bra kurs. Fokuserer mye på kontakt-trening og hundens signaler. Hun kommer ikke til å bruke mye tid på sitt/dekk etc, men heller ting man trenger for å få ett bra samspill med hunden sin. Sånt liker jeg!

Min var også slik som valp. Kjempe flink. Men så kom den dagen da alt annet rundt han var spennende. Nyt det så lenge det varer :!: Neida.. Det går i perioder med min. I det siste har han oppdaget duften av tisper, og skal gjerne ri :p

Lenke til kommentar

Jeg har tispe hehe. Slipper den masinga ihvertfall. Hun er så liten og søt at det er grenser på hvor mye faenskap hun klarer å lage i ungdomstiden. Synes ikke hun har vært noe problem hittils selv om andre her i huset klager litt når hun løper rundt som en orkan i stua :wee:

Lenke til kommentar

Vil anbefale dere alle å holde seg til sak og emne, og slutte med karakteristikker av personer på grunnlag av hvilken organisasjon de støtter. En saklig diskusjon er selvsagt velkommen, men når IQ og skostørrelser blir et tema har vi mistet litt grepet.

Diskutér, saklig. Flørting og photoshootinvitasjoner hører annetsteds til.

Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Tilbakemeldinger skal tas på PM.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

For at alle raser skal ha et spesifikt utseende. Hvis ikke ville det blitt mye rart, og ikke gått lang tid før raser ikke er så lett å kjenne igjen lengre, og ser mer og mer ut som blandinger. De vil også ta forskjellige rettninger innen utseende og få flere "typer" innen rasen som f.ex. amerikanske bulldogen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...