Myrsnipa Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Haha litt sjøldiggeri er vel sunt? Navlestreng trening, slik jeg har sett det, går det ut på å ha et tau mellom deg og hunden din til en hver tid ute. Da må hunden følge etter deg overalt og du bestemmer hvor man skal gå, snu osv. Men jeg har kun sett dette i forbindelse med problem bikkjer, så vet ikke om dette brukes på noen annet vis på "vanlige" hunder. Endret 12. februar 2008 av Myrsnipa Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Dere kan også øve på å få kontakt med hunden. Klikk eller smatt slik at hunden ser på deg. Gi den en godbit. Når det er i boks, øver dere å gå fint mens hunden ser på deg.¨ Når det er noe hunden er oppmerksom på, smatter du, og hunden blir fokusert på deg istede for hunden som kommer i mot. Fungerte bra på min hund. Endret 12. februar 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har du en link til litt mer informasjon om den metoden? Ylva er opp og ned, frem og tilbake når vi går tur, og det hadde ikke gjort noe om hun var litt mer oppmerksom på meg. Jeg har ett kort bånd som knyttes rundt livet mitt. I begynnelsen går jeg i bra tempo og snur plutselig . Dette gjentar jeg flere ganger. Til slutt finner bikkja ut at det er best å følge med. Vi begynte å trene på en parkeringsplass. Snudde ofte i begynnelsen, og etterhvert som hun begynte å følge med snudde vi sjeldnere. Beveget oss ut på veien, men fortsatte å snu brått flere ganger (ja, jeg ser mongo ut når jeg gjør dette, men ikke halvparten så mongo som det ser ut når man henger etter bikkja på tur ) Dette gjør vi hver dag. Vi bruker klikker og godis til å belønne med. Og strør på litt godord. Når bikkja ikke er oppmerksom på meg, eller jeg føler at hun er på vei til å stramme båndet, lager jeg en "TSSSS" lyd. Jeg bruker denne lyden for at bikkja skal forstå at jeg vil at hun ikke skal dra (og hvis hun drar snur jeg slik at hun ikke får vilja si med å dra) Jeg lærer henne å forbinde tsss lyden med at hun må følge med meg. Dette fordi mange bikja blir overøst med NEI og FY .. Ja, jeg har sett metoden bli brukt på "problemhunder" på trening. Men er det ikke ett problem at hunden drar i båndet på tur vet ikke jeg Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 ahh det hørtes ut som en smart triks L_C , mulig jeg skal prøve det hadde vært greit å få bikkja til å gå skikkelig, isdenfor å stoppe å snuse på alt. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 jeg blir i alle fall kjempeimponert over bikkja når hu senker farten når jeg senker farten, og stopper helt opp når jeg stopper (med slakkt bånd) Angrer på at jeg ikke har gjort det før. Typen var fortvila her en dag . Vi var ute på tur sammen og han insisterer på å bruke flexi-båndet på bikkja (som jeg misliker sterkt..) og så sa han : <"herregud, hun har jo ikke lært å gå fint ... "Da ble jeg grinete. Bikkja går jo ikke fint i flexibåndet. Det er jo til for at hun skal kunne løpe rundt i grøfta og snuse. Jeg tror ikke hun ville gått fint i det korte båndet med typen heller, selv om han sier at hun går mye finere i bånd nå enn før . Det er jo bare jeg som har trent med henne, og han har aldri med seg godbiter.. Lenke til kommentar
WeakenedAngel Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg ser både schæfer og bordercollie. Men kan jo ta feil.. Husky og schæfer? Ja, er husky, bordercollie og schæfer i henne :-O Men enda flere også xD Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg ser både schæfer og bordercollie. Men kan jo ta feil.. Husky og schæfer? Ja, er husky, bordercollie og schæfer i henne :-O Men enda flere også xD fantastisk! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Noen ganger er det FANTASTISK hvordan man kan endre en uvane på noen få dager bare du finner den riktige måten å gjøre det på You can teach an old dog new tricks Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Noen som vet "riktig" teknikk for klipping av negler? Tenker da på vinkel, hvor neglen klippes, oven eller undenifra, osv...? Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg har ett kort bånd som knyttes rundt livet mitt. I begynnelsen går jeg i bra tempo og snur plutselig . Dette gjentar jeg flere ganger. Til slutt finner bikkja ut at det er best å følge med. Vi begynte å trene på en parkeringsplass. Snudde ofte i begynnelsen, og etterhvert som hun begynte å følge med snudde vi sjeldnere. Beveget oss ut på veien, men fortsatte å snu brått flere ganger (ja, jeg ser mongo ut når jeg gjør dette, men ikke halvparten så mongo som det ser ut når man henger etter bikkja på tur ) Dette gjør vi hver dag. Vi bruker klikker og godis til å belønne med. Og strør på litt godord. Når bikkja ikke er oppmerksom på meg, eller jeg føler at hun er på vei til å stramme båndet, lager jeg en "TSSSS" lyd. Jeg bruker denne lyden for at bikkja skal forstå at jeg vil at hun ikke skal dra (og hvis hun drar snur jeg slik at hun ikke får vilja si med å dra) Jeg lærer henne å forbinde tsss lyden med at hun må følge med meg. Dette fordi mange bikja blir overøst med NEI og FY .. Ja, jeg har sett metoden bli brukt på "problemhunder" på trening. Men er det ikke ett problem at hunden drar i båndet på tur vet ikke jeg 1. Hvis du normalt HENGER ETTER bikkja på tur, så tror jeg du enten bør kutte ut bikkjer, eller begynne å trene.. Er det ikke DP du har da?? 2. Du sier du går i bra tempo, så bråsnur... her ser jeg for meg Geisha flaksende rundt og med nakkesleng deluxe? Er DETTE særlig bra da? Og det er jo kanskje ikke så rart at bikkje følger med på den minste bevegelse du gjør, hu er jo redd for å få nakkesleng? En anerkjent hundetrener gjorde dette med min gamle schæfer.. MED strup. ja selvfølgelig. Bikkja ble slengt rundt som en vaskefille, og skreik da båndet ble strammet.. 5 endringer av retning, og klart bikkja ble oppmerksom på han?! hu trippet jo på tå hev og fulgte hver eneste bevegelse. Men det var av frykt! Nei, da er jeg nok mer enig i Zaroos sin metode her... Lyd, klikk, belønn... Ikke noe tvang... Men, nå er det kanskje jeg som har dårlig erfaring med denne metoden. Uansett vet jeg at jeg ikke trenger et bånd mellom meg og bikkja for å få hu til å se på meg.. Har jeg en gammel tørrfor bit i lomma så holder det, vil jeg at hu skal danse for meg tar jeg med meg litt kylling liksom. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Det er mye bedre å trene kontakt med hunden. enn å ha den gående i hælene. Hvor får hunden kontakt med eieren da, når eieren står med ryggen til hele tiden(tenker på innedørs)? Såklart blir bikkja mer oppmerksom når den vet den henger fast i eieren. Mange hunder har jo store problemer med å passere andre f.eks. Da er jo kontakt en genial avledning. Be hunden om å gå fint. Drar den: stopp og kontakt(kall hunden til deg), ros. .. drar den *ah ah* og kall hunden til deg. ros. osv osv osv Det er jo så mye lettere enn å ha en hund hengende etter, som også får seg en brå stopp når den må snu. Haha ser for meg Diesel i et bånd rundt magen. Kommer til å punktere blæra mi når han møter en annen hund :!: Og flexibånd er ikke noe særlig for de som skal ha bikkja til å gå fint. Skjønner ikke hvorfor folk bruker det. Særlig på store bikkjer. Du får deg litt av et rykk når det er tom for line... edit: Ble litt rotete dette. Fordi jeg har ei dryg bikkje som driver å trykker leker inni meg. Endret 12. februar 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Fikk ikke akkurat inntrykket av at LC bråsnudde som en håndballspiller slik at Geisha fløy som ei rotte i båndet.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Får da virkelig ikke håpe det Lenke til kommentar
Boubou Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Da ligner den navlestrengtreningen veldig på dert vi gjør for å lære lineføring? Bortsett fra at vi bruker normalt bånd med halvstrup og starter med 1 million godbiter og gir/lokker HELE tiden og etterhvert bare godbit av og til, når hunden har skjønt poenget og "kan det". Men der er jo kontakten det viktigste, og vi får beskjed om at kontakt MÅ ligge i bunnen, (som nevnt av min skytsengel Zaroos) ellers er det ikke vits i å flytte seg, så skal vi etterhvert trekke/lokke i MOTSATT retning av det hunden ser ut til å ville. Da blir ihvertfall Kaos så forvirra at han bare følger meg nesten med en gang. Han blir KJEMPEoppmerksom. JEG synes det funker bra, men er ikke stressa på det utenfor trening (sålenge Kaos ikke drar kan han gjøre hva han vil. Men får ikke lukte lenge, da!) Og jA, sånne flexibånd... for no skit! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg har en hund på 4 kg, så jeg har ikke til vane å henge etter bikkja mi nei Men uansett om dyret veier 1,5 kg eller 50 kg , så er det rimelig irriterende å ha en hund som ikke enser deg og bare peiser på . Og nå som det er innlært holder jeg båndet i hånda slik som vanlige folk. Bikkja går fint ved siden av meg, og jeg vil påstå hun er høyst oppmerksom siden hun slakker farten når jeg slakker farten, øker igjen når jeg øker, og stopper helt opp og ser på meg når jeg stopper. Blir ikke mer oppmerksom enn det ? V Zaroos si bikkje kan ikke å gå fint i bånd, så hvorvidt hennes metode fungerer er det vel ingen som vet? Nå som Geisha kan dette, er det ikke nødvendig å snu mer enn 2-3 ganger dersom vi går tur som varer i en time. Og bikkja er vanlig bikkje inne, som sover og tar livet med ro. Hun har aldri vært noe problem innendørs Men vi begynte innlæringen inne for å venne henne til det før vi gikk ut. Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 jeg skal ikke uttale meg om Zaroos sin hund, men jeg kan uttale meg om min egen. Hun er trent med MASSE godbiter, oppmerksomhetstrening osv osv. Når vi går i bånd drar hu de første 100 m til hu får gått på do, deretter går hu å snuser, stopper litt, snuser mer, tusler avgårde. Og drar hu i båndet, så er det fordi jeg ikke har giddet å trene videre på det for å stoppe henne. Men hu går som om hu sku ha et meter langt bånd hele tiden, mens hu normalt har 1,8 m å gå på. Går vi uten bånd og hu IKKE kan løpe som en tulling, og jeg har en godbit gjemt et eller annet sted, så går hu pal ved siden av meg. Setter seg når jeg stopper. Rygger sammen med meg når jeg rygger. Er altså klistret til min venstre legg uansett hvordan jeg beveger meg (bortsett fra om jeg løper). Så man kanvel trygt si at godbit ogh lyd metoden funker, selv om kanskje ikke Zaroos har fått det til enda? Lenke til kommentar
LuciferLynx Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 I begynnelsen går jeg i bra tempo og snur plutselig . Fikk ikke akkurat inntrykket av at LC bråsnudde som en håndballspiller slik at Geisha fløy som ei rotte i båndet.. Når man GÅR I BRA TEMPO og SNUR PLUTSELIG og man egentlig har en hund som går i sin egen verden, så kan noen fortelle meg hvordan den hunden (som veier 4 kg) klarer å snu seg sammen med eier. Det VIL bli et rykk her. Og små hunder blir jo selvsagt slengt mer rundt enn hunder på 80 kg. Helt logisk. Jeg sier ikke at LC mishandler hunden sin her, eller at dette er feil eller whatever, jeg sier bare at det finnes bedre metoder og jeg velger heller dem enn denne... Fordi jeg har sett hvordan en schæferhund oppfører seg når fører bråsnur på denne måten. Hadde jeg visst åssen jeg sku få opptak på en gammel videofilm over og inn på pc og nett, sku jeg gjerne sendt dere opptak av dette. Det er IKKE pent. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Har gått på gammeldagse hundeskoler tidligere, så jeg vet godt hvordan det ser ut Bare at jeg ikke oppfatter at det er sånn det skjer når hun snur. Men hva vet vel jeg :!: Har jo ikke sett dem, så. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Nå er det slik at det finnes en mellomting mellom å jogge og å gå søndagstur, og jeg kan forsikre om at det ikke er skadelig for hunden. Selvsagt tar jeg hensyn til at det ikke er en schæfer jeg har! Fant en video fra da vi hadde igjen 2 valper hjemme hos oss. Savner valpene Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Og her er en video fra hvordan hun går når hun skal gå fint nå. Tatt på tur i dag. Pga sterk vind (og at stemmen min blir annoying på film) er det ikke lyd, men jeg bruker lyder som Stopp, vent, raskere og kom . Hun forstår nok ikke ordene, men hører stemmen min og skjønner at noe skal skje slik at hun følger med-. Jeg krever ikke at dyret mitt skal gå og se opp på meg hele turen. Det er ikke riktig overfor hunden å kreve dette. Det er for hunden sin skyld vi går tur, ikke for min. Men det er ikke å forakte at hun er oppmerksom på meg når jeg ber om det, og hører etter bevegelsene mine og ting jeg sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå