Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Juhu...

Jeg forstår godt folk som ikke er interessert i utstilling, eller utseende generelt for den saks skyld (har VALGT blandingshund selv, i tillegg en BC blanding noe jeg vet mange er veldig mot...) Jeg ser jo poenget med rasestandard og fornuftig avl, men på brukshunder av blandingsrase mener jeg faktist at en kan finne fornuftig avl også...? Min lille klump har et herlig gemytt, er kjempe lærevillig og ser helt ok ut. Kommer nok til å begynne med agility og fortsette med lydighet, og han er perfekt for det og som familiehund og turkamerat.

Jeg er faktisk nokså irritert over at en blandingshund ikke kan bli champion - da han jo ikke får noen plassering på utstilling...DET har vel fint lite med evner å gjøre hvis han er dyktig i "jobben"? (men det er ikke så innmari farlig... vi vil mest ha det fint, vi).

Når det gjelder småhundene er det til å bli sprø av, har ikke tall på hvor mange som har rost Kaos sitt utseende (og sjarm, ja da) og sagt "Hvis de bare alltid var så små, skulle jeg også hatt en..." Hva er GREIA med små hunder? De er oftere stressa og masete, tåler mindre, tar slett ikke så mye mindre plass...og er utrolig ofte uoppdragne... vel, det er vel eiernes skyld. Uæhhæ.

Det ble litt langt det men så fikk jeg vel sagt det jeg ville...

GREIA med små hunder er at det passer bedre for noen med en liten enn med en stor hund! Det kan da ikke være så veldig vanskelig å forstå. Mine små tåler faktisk mye, de er ikke masete eller stressa, og de har faktisk oppdragelse. Man bør trene like mye med en liten hund som en stor. Det nytter ikke å gå på utstilling med uoppdragne hunder! Synd du har vært borti så mange av de som har masete uoppdragne småhunder. Det er dessverre mange som ikke helt har fått med seg at en liten hund vet ikke selv at den er liten, og blir den behandlet som "Baby" så blir den selvsagt helt udregelig.

Ikke vær irritert over at din hund ikke kan delta på utstilling, kos deg med han og vær glad du har en så flott venn!

Utstilling er jo først og fremst viktig for hunder som brukes i avlsarbeid. Og i agility kan han jo godt bli premiert dersom han er god nok, og det teller vel mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GREIA med små hunder er at det passer bedre for noen med en liten enn med en stor hund! Det kan da ikke være så veldig vanskelig å forstå. Mine små tåler faktisk mye, de er ikke masete eller stressa, og de har faktisk oppdragelse. Man bør trene like mye med en liten hund som en stor. Det nytter ikke å gå på utstilling med uoppdragne hunder! Synd du har vært borti så mange av de som har masete uoppdragne småhunder. Det er dessverre mange som ikke helt har fått med seg at en liten hund vet ikke selv at den er liten, og blir den behandlet som "Baby" så blir den selvsagt helt udregelig.

Ikke vær irritert over at din hund ikke kan delta på utstilling, kos deg med han og vær glad du har en så flott venn!

Utstilling er jo først og fremst viktig for hunder som brukes i avlsarbeid. Og i agility kan han jo godt bli premiert dersom han er god nok, og det teller vel mer?

Uffa luffa... Jeg er IKKE irritert over å "slippe" utstilling, har vært der før :roll: Synes bare det er litt sprøtt at utstillingsresultat teller for andre grener - som agility og lydighet.

Det jeg egentlig mener er nok: Veldig, VELDIG mange mennesker tror at en liten hund er en leke, og behandler den , nettopp, som en baby, og da, da , da BLIR den masete, uoppdragen og generelt udregelig (herlig ord det der.. )Folk tror liksom ikke at en liten hund trenger noe annet enn plass i veska, egne solbriller og restene av croissanter og caffe latte... Ikke du. Men mange mennesker. Og det er ille.

Det ER veldig mange fine små hunder der ute, selv om jeg personlig er mellomstørrelse-digger.

Veldig mange mennesker tror forresten også at en mellomstor eller stor hund trenger enormt mye plass og at de biter og helst dreper alt de ser, må løpe på tur i timesvis hver dag etc... Så der har du det... Tullinger

Folk er ofte "feilinformert"

Lenke til kommentar

Feilinfomert ja.... Der sa du det :D

Jeg vet åssen det er jeg, før kunne jeg ikke fordra små hunder . Men så jobba jeg som frivillig med omplasseringshunder som krisehjem, og passet hunder gratis for andre folk i en periode jeg ikke kunne ha egen hund, og da lærte jeg bra mye.

Vi passet schæfer, labrador, blandingshunder og dvergpinscher. Alle var fantastiske hunder, men jeg falt pladask for dvergpinscheren som er en stor hund i liten kropp . Da ristet jeg fort av meg fordommen for små hunder (og eierne deres)

Det er jo med småhundeiere som med andre hunde-eiere. Ikke alle skulle hatt hund . Små hunder kan tiltrekke seg folk som tror det bare er å gå på plena med hunden, og så kan man dulle og kose resten av dagen. Og andre raser tiltrekkker seg folk som vil lære hunden å bite/vokte osv.

Man kan være veldig heldig med blandingshunder, men jeg synes det er trist med folk som parrer hunden sin med hund av annen rase bare for å få valper. Da jeg var 12 hadde jeg en blandinshund som jeg syntes var verdens fineste, og som i mine øyne burde vært rasehund. Jeg ville gjerne parre henne og få valper for valper er sååå søte. Men da jeg ble gamlere skjønte jeg jo at det ikke var verdens beste ide!

Tjuvparringer derimot er jo noe helt annet. Det kan ikke eierne for. Jeg satser på at blandingshunder flest er resultat av tjuvparringer.

EDIT: Når folk roser en valps utseendet og sier at de skulle hatt en hvis de var så små alltid refereres det ofte til at valper generelt er MYE søtere enn voksne hunder ;)

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Noe jeg irriterer meg over som småhund-eier er at fremmede mennesker roper på hunden min, valser over fra andre siden av fortauet for å gi den godbiter og plukker den plutselig opp fordi den er så søt. Greit den er liten, men den er min, det er jeg som prøver å oppdra den.

Lenke til kommentar

Det hendte meg også da Geisha var valp. Folk kunne sette seg ned på kne, hilse og styre, og så plutselig ta tak og REISE SEG OPP!! WTF!?

En liten hund kan være litt sprelsk, og om man mister taket mens man står slik og holder en valp kan den knekke noe dersom den faller ned. (Geisha knakk lårbenet da min far var smart nok til å sette henne på kjøkkenbordet uten tilsyn og hun falt ned)

Lenke til kommentar

At de fleste parringer er tju-parringer stemmer nok ikke lenger, se bare over grensen på vovve.net annonseres det til standig blandingshanner som står til avl. For ikke å snakke om alle de kullene som selges av planlagt blandinger. Og som kjent har vi lett for å komme etter svenskene! Det har blitt mye av dette her også i de siste par årene, kanskje pga. de skyhøye prisene på rensasede småhunder!

Lenke til kommentar
At de fleste parringer er tju-parringer stemmer nok ikke lenger, se bare over grensen på vovve.net annonseres det til standig blandingshanner som står til avl. For ikke å snakke om alle de kullene som selges av planlagt blandinger. Og som kjent har vi lett for å komme etter svenskene! Det har blitt mye av dette her også i de siste par årene, kanskje pga. de skyhøye prisene på rensasede småhunder!

Ikke kan jeg skjønne hvorfor noen vil planlegge en slik parring mellom 2 forskjellige raser.

Har sett annonser der det selges "dvergpinscher" som slettes ikke er dvergpinscher. Slik er jo bare utrolig trist, spesiellt for de stakkar folkene som kjøper en valp i god tro om at den er renraset.

Når man kjøper valp uten stamtavle vet man ikke hva man får. Det kan være innavn, det kan være sykdommer inn i bildet , det kan være smuglerhunder som ikke har hatt det godt .. osv osv.

Små blandinger er en ting.. synes ikke noe om det , men en helt annen ting er BC-blandinger og andre mellomstore og store hunder. Det er ikke mye vinne økonimisk på en slik blanding, og da skjønner jeg i alle fall ikke hvorfor det blir gjort. Blandingshunder selges billig eller gis bort, og da er det enkelt for noen som ikke har tenkt seg så nøye om å gå til anskaffelse av en hund. "Pytt, den er da så billig - vi kan da bare gi den bort om vi blir lei"

Lenke til kommentar

Ikke kan jeg skjønne hvorfor noen vil planlegge en slik parring mellom 2 forskjellige raser.

Har sett annonser der det selges "dvergpinscher" som slettes ikke er dvergpinscher. Slik er jo bare utrolig trist, spesiellt for de stakkar folkene som kjøper en valp i god tro om at den er renraset.

Når man kjøper valp uten stamtavle vet man ikke hva man får. Det kan være innavn, det kan være sykdommer inn i bildet , det kan være smuglerhunder som ikke har hatt det godt .. osv osv.

Små blandinger er en ting.. synes ikke noe om det , men en helt annen ting er BC-blandinger og andre mellomstore og store hunder. Det er ikke mye vinne økonimisk på en slik blanding, og da skjønner jeg i alle fall ikke hvorfor det blir gjort. Blandingshunder selges billig eller gis bort, og da er det enkelt for noen som ikke har tenkt seg så nøye om å gå til anskaffelse av en hund. "Pytt, den er da så billig - vi kan da bare gi den bort om vi blir lei"

Blandinger med småraser har faktisk blitt populært, folk kaller dem faktisk for designerhunder!!!

Prisene kan ligge svært så høyt, hvis det er chihuahua med i bildet er det ikke uvanlig å se priser fr 10.000 - 12.000 kroner. Hørte om ei som hadde blanding av cairn og puddel og kalte dem carnoodel, hun fortalte at det var en vanlig rase i USA!!! Reklamerte med at mor og far var int. champions. Så også en annonse for noe de kalte Boomer-valper, det er visstnok en Zhi-zhu blanding. Men folk tror faktisk på dette!

Det er vel et poeng i at man ikke bør selge blandingshunder for billig heller, så ikke folk kjøper på impuls og som du sier vi kan da bare gi den bort - den var jo så billig. Men det får jo være visse grenser!!!

Lenke til kommentar

Hoppsasa...

ser vi et par hundre år tilbake - og det er jo ikke så veeldig lenge i evolusjonshistorien, så ble jo de rasene vi har i dag "designet" med mix og match, med avl på hunder med like - eller ulike, men nyttige - egenskaper.

-Oodelene, her hjemme finnes etterhvert et visst anntall labradoodeler, er blandinger med puddel, noe som har vært ønsket fordi disse er allergivennlige og lærevillige. De blir blant annet brukt som blindehunder i familier med allergi - og den mixen har nok kommet for å bli.

Mye syke parringer ute å går, det er jeg helt enig i... men må vel påstå at det er mye rart hos raseoppdrettere også!

vår mix var planlagt - foreldrene er begge bc-mix med gode egenskaper - det andre kullet med samme foreldre, og vel, jeg har sett mye verre hos raseopdrettere, kanskje særlig på hunder som ikke blir sosialisert, men også på antall kull og litt lemfeldig omgang med veterinærattester...

Så det vil nok fortsette å være to klasser med hund, de renrasede...og de litt annerledes, de unike, blandingene :thumbup: (som, riktig nok, presenterer et lite sjansespill)...

Totalt sett, uansett hvor og hvem bikkja kommer fra, for de aller fleste tilfeller er det eieren som avgjør hva hans eller hennes hund ender opp som, "superhund" eller "umulig"...

Lenke til kommentar
Jeg vet om ei som kjøpte en Chi. 'jada den var stamtavle og full pakke'. I dag er hunden et halvt år og stor. En chi skal ikke være over fire kg liksom....

Den skal ikke være over tre kg ;)

Tist med valpeannonser uten ett eneste utstillingsbilde, uansett rase.

Den er fire kg, og under ett år.. hehe. EKTE chihuahua? neppe. :!:

Jeg blir sur inni meg når jeg kommer over bl.valper som selges for ti tusen. Mange tar 1-3 tusen kr, og det kan jo være en ok sum. Men TI TUSEN.. *vræl*.

Folk som kjøper er jo enda dummere.

Lenke til kommentar
Jeg blir sur inni meg når jeg kommer over bl.valper som selges for ti tusen. Mange tar 1-3 tusen kr, og det kan jo være en ok sum. Men TI TUSEN.. *vræl*.

Folk som kjøper er jo enda dummere.

Må si meg enig i det der. Er ganske tydelig at folk som selger blanding for så mye gjerne gjør det kun for pengene. Me not like. Selv kjøpte jeg min blandingshund for 1000kr. Han har vist seg å bli en fin hund, både helsemessig, gemyttmessig og utseendemessig. Han var dog langt fra planlagt, og endte opp som innavla hund, noe som selvsagt er ekstremt lite bra. Oo

Lenke til kommentar
plukker den plutselig opp fordi den er så søt.

Wheey, føler meg litt skyldig plutselig :blush:

Hehehe . Om du spør først er det greit da :p Eller om du lar være å reise deg opp :innocent:

Vi møtte en korthåra St.Bernardshund i dag. Den var råkoselig og jeg kosa masse med den. Ble ganske hårete også , for den røyta :!: Geisha var skeptisk!

Lenke til kommentar
Greit, noen har et kull med blandinger. Kanskje to, ups tjuvparring.

Men det er snakk om FEM kull på samme tispe og hann. (to kull bare i år) Skulle vært buret inn...

2 kull på samme tispe i år ( og vi er i begynnelsen av februar) !!

Det kaller vi rovdrift ja! :!:

Ei tispe bør ikke etter min mening ha mer enn 4 kull før hun pensjoneres. Og jeg synes det skal være minst 1 år mellom hvert .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...