Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

For det første har jeg drevet med denne rasen i snart 11 år, og har drevet et lite oppdrett. Jeg avler kun på friske, mentalt sunne dyr. De blir selvsagt testet for ting som kan ligge på rasen, som for eks. patella, pra, osv. Noe av grunnen til at denne rasen er så sunn med lite sykdom, er nettopp at det har blitt drevet svært forsiktig og nøye gjennomtenkt avlsarbeid. Målet for å drive avl er å "lage" enda bedre avkom en foreldrene og bevare rasens egenart. Dette er en hobby og ikke "butikk" for meg, derfor har jeg få kull, det er ikke meningen å få så mye som mulig ut av en tispe. De får dessuten få valper i kullet, det meste jeg har hatt er fire, så noe inntjening er det ikke akkurat snakk om. For meg er dette en spennende hobby jeg ikke kan tenke meg å være foruten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke pennhip resultater har tispa di da, og hvor mentaltestet du henne?

Som jeg skrev så tester vi for patella, det er den eneste svakhet på ledd som muligens kan finnes hos denne rasen, og har ennå ikke forekommet her til lands. Begge foreldre er selvsagt testet og har gras 0 på testene. Min tispe har grad 0 på patella,øyenlysning skal tas til uka. Regner med at den er helt fin, men skulle hun ha pra, blir hun selvsagt ikke avlet på. Mentaltest er ikke vanlig og heller ikke påkrevet hos miniatyrrasene. Pra er en øyelidelse som gir blindhet etter hvert, og dette blir også testet. Har ennå ikke hatt en nervøs hund og ville heller ikke avlet på en som var det. Dette er en rase som er mentalt sterk, og det er en av de mest fremtredende egenskaper som ligger på rasen.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg må fortelle om gutten min :) Vi var hos dyrlegen p.g.a en klump han hadde på ryggen (Det var ikke noe farlig) men dylegen sa at så fine hofter hadde hun aldri sett hos en Engelsk Bulldog. EB pleier og ha HD men siden de har så mye muskler i bakparten pleier det ikke være noe og bry seg om. Men Oswald gutten hadde perfekt "fit" . Kankje det har noe med treningen når han var liten, eller så er det bare en cohinkidink! Uansett jeg ble veldig glad :D

Lenke til kommentar

L_C trenger ikke å teste sin hund, men min derimot er en hund som bør bli testet.

'knulle i vei'. OMG. Du er så søt når du er så frekk... not. Hunder PARRER ;) dyr knuller ikke.

Men når en hund oppnår bir, cert eller championat viser den at den er et flott eksemplar av rasen. Helse kommer selvfølgelig foran alt, men jeg regner med at de som bevist går inn for å avle VET det før de setter i gang med utstilling og avl. (jeg ser ikke at en best i rase er grunn nok til å avle, men det er jo en start og hunden har da sjangs til å få flere ).

VRÆL jeg blir så oppitt av folk som er helt imot utstilling.

--

Venninna mi har kjøpt en en hund. henter den i morgen. blanding av yorkie, chi og papillon. TI TUSEN KRONER! Jeg holdt på å dø da jeg fikk vite at hun hadde kjøpt den. Femte(!!) kullet eieren har på tispa og hannen. sykt.

Lenke til kommentar
Venninna mi har kjøpt en en hund. henter den i morgen. blanding av yorkie, chi og papillon. TI TUSEN KRONER! Jeg holdt på å dø da jeg fikk vite at hun hadde kjøpt den. Femte(!!) kullet eieren har på tispa og hannen. sykt.

Det er helt vilt. Er like mye som jeg gav for bikkja mi. :ohmy: Den blir kanskje en halvkilo tyngre, men har stamtavle og friske, sjekkede foreldre.

Lenke til kommentar

I det siste har faktisk prisene vært på vei ned og fått stabilisert seg litt. Pomme ligger på 18-20, Chihuahua 17-20 og mops 18-20.

Ville priser, og de useriøse presser dem opp. De fleste som vil ha liten, søt hund, vil helst ha hund igår og det gjør ingenting å hente den på en bussholdeplass eller få den tilsendt uten å møte foreldre engang.

Det er så mange urasetypiske chihuahua nå, at de færreste veit ikke hvordan den egentlig skal se ut engang... Trist rett og slett.

Lenke til kommentar

Jeg vet om ei som kjøpte en Chi. 'jada den var stamtavle og full pakke'. I dag er hunden et halvt år og stor. En chi skal ikke være over fire kg liksom....

Utrolig dyrt, og folk betaler gjerne 25tusen for en Chihuahua -som ikke en gang er fin! :wallbash:

Jeg så ei tispe til 32.000 en gang. 2-3 år gammel :wow: Hadde den vært champion, men neida. Var ikke en gang fin, og den kunne ikke bli brukt til avl.

Lenke til kommentar
L_C trenger ikke å teste sin hund, men min derimot er en hund som bør bli testet.

'knulle i vei'. OMG. Du er så søt når du er så frekk... not. Hunder PARRER ;) dyr knuller ikke.

Men når en hund oppnår bir, cert eller championat viser den at den er et flott eksemplar av rasen. Helse kommer selvfølgelig foran alt, men jeg regner med at de som bevist går inn for å avle VET det før de setter i gang med utstilling og avl. (jeg ser ikke at en best i rase er grunn nok til å avle, men det er jo en start og hunden har da sjangs til å få flere ).

VRÆL jeg blir så oppitt av folk som er helt imot utstilling.

--

Helt enig at det er sykt å ta så mye for en blandingsvalp, men når folk lar seg lure til å kjøpe så blir vi dessverre ikke kvitt folk som ser sitt snitt til å tjene lettvinte penger.

Og jeg er også enig i at et BIR ikke er nok til å avle, klubben krever uttalelse fra tre dommere for å godkjenne hunden fopr avl. Min har tre røde pluss HP fra før, også fra spesialdommer på rasen, og så må man ikke glemme at valg av hannhund betyr mye!

Vet om mange jeg som har hatt samme trangsynte innstilling til utstilling, men har selv blitt "bitt" når de først har deltatt noen ganger og ikke minst har fått positiv kritikk!

Lenke til kommentar
Jeg vet om ei som kjøpte en Chi. 'jada den var stamtavle og full pakke'. I dag er hunden et halvt år og stor. En chi skal ikke være over fire kg liksom....

Utrolig dyrt, og folk betaler gjerne 25tusen for en Chihuahua -som ikke en gang er fin! :wallbash:

Jeg så ei tispe til 32.000 en gang. 2-3 år gammel :wow: Hadde den vært champion, men neida. Var ikke en gang fin, og den kunne ikke bli brukt til avl.

Den skal ikke være over tre kg ;)

Tist med valpeannonser uten ett eneste utstillingsbilde, uansett rase.

oivind_dahle: Greit at en chi ser ut som den skal i følge standard selv om det ikke er yndlingsrasen din.

Fant den her på finn. Virkelig lekker. :roll:

90_-1343563308.jpg

Lenke til kommentar
På en måte kan vi jo si at de dumme lar seg lure, men det er jo jævlig synd for dyra... Det går jo ut over rasestandarden etter hvert.

Uten at jeg er så veldig opptatt av rasestandard ;p

Rasestandard er viktig for å bevare det spesielle i hver rase, både eksteriørmessig helse og gemytt. Folk er ikke nødvendigvis dumme fordi de lar seg lure, bare uvitende. Dessuten eksisterer fremdeles myten om at blandingshunder er så mye mer sunne og friske! Jeg sier ikke at en blandingshund nødvendigvis er usunn, men du vet ikke helt hva du får, noen raser går fint å blande mens andre kan bli rene katastrofen!

Lenke til kommentar
Rasestandard er viktig for å bevare det spesielle i hver rase, både eksteriørmessig helse og gemytt. Folk er ikke nødvendigvis dumme fordi de lar seg lure, bare uvitende. Dessuten eksisterer fremdeles myten om at blandingshunder er så mye mer sunne og friske! Jeg sier ikke at en blandingshund nødvendigvis er usunn, men du vet ikke helt hva du får, noen raser går fint å blande mens andre kan bli rene katastrofen!

Som f.ex. denne: link

"Vi har 8 herlige blandingsvalper tilsalgs.4 gutt og 4 jenter.

Er født 17/1 og er leeveringsklare ca 17/3.

Mor:dalmatiner & fuglehund

Far:bordercolli

Utroligt bra lynne på begge foreldrene!"

Lenke til kommentar

Juhu...

Jeg forstår godt folk som ikke er interessert i utstilling, eller utseende generelt for den saks skyld (har VALGT blandingshund selv, i tillegg en BC blanding noe jeg vet mange er veldig mot...) Jeg ser jo poenget med rasestandard og fornuftig avl, men på brukshunder av blandingsrase mener jeg faktist at en kan finne fornuftig avl også...? Min lille klump har et herlig gemytt, er kjempe lærevillig og ser helt ok ut. Kommer nok til å begynne med agility og fortsette med lydighet, og han er perfekt for det og som familiehund og turkamerat.

Jeg er faktisk nokså irritert over at en blandingshund ikke kan bli champion - da han jo ikke får noen plassering på utstilling...DET har vel fint lite med evner å gjøre hvis han er dyktig i "jobben"? (men det er ikke så innmari farlig... vi vil mest ha det fint, vi).

Når det gjelder småhundene er det til å bli sprø av, har ikke tall på hvor mange som har rost Kaos sitt utseende (og sjarm, ja da) og sagt "Hvis de bare alltid var så små, skulle jeg også hatt en..." Hva er GREIA med små hunder? De er oftere stressa og masete, tåler mindre, tar slett ikke så mye mindre plass...og er utrolig ofte uoppdragne... vel, det er vel eiernes skyld. Uæhhæ.

Det ble litt langt det men så fikk jeg vel sagt det jeg ville...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...