Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Du kan angripe problemet fra en annen vinkel:

Råfore med kjøttbein. Eks ribbein eller oksehale. Det minsker kløen i tenna. Kyllingvinger er og genialt for valper. Tips:

Første gang du gir kyllingvinger, knuser du den i stykker med en hammer. Du må og holde litt i vingen slik at valpen skjønner at den ikke kan svelge den hel. Noen hunder trenger nemmelig hjelp til å "lære" å spise.

Kåre bet aldri på noe annet enn sine tyggeleker, nettopp fordi han hadde masse bein og annet snadder.

Jeg er motstander av å smøre ting inn med sitron, sennep og annet tull. Viser hunden en egenskap du ikke liker må du overse denne og rose en egenskap du heller vil ha. Derfor må du også tilby en alternativ oppførsel :)

Dette høres fornuftig ut, særlig dersom du har en hund! Problemet her er at jeg har flere og de synes at en liten puslete valp ikke skal ha godsakene, og tar det fra henne med en gang! Men selvsagt kan de få kjøttbein alle sammen når jeg er hjemme og kan passe på.

Det eneste jeg smører inn med noe er bordbein og stoler av tre, bruker peppermynteolje. Smører bare på dette et par ganger, og det virker faktisk. Men har ikke lyst til å ha på dette overalt, det blir litt i overkant når hele stua stinker peppermynte. Tror jeg fortsetter med grindene(sånne grønne kompostbinger fra Biltema).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å råfore kan det oppstå matforsvar. Men hunder skjønner et par ting, og det er ikke uvanlig å se en liten DP sette en diger Mastiff på plass når den vil forsvare godbiten sin :)

Løsning er dog mating i ulike rom eventuellt streng overvåkning.

Jeg gjentar at matforsvar sannsynligvis vil komme overraskende fort når du går over til råforing.

Men det er lett å forbygge og bekjempe dette med rette metoder. Dog vil matforsvar hunder imellom være en utfordring.

Lenke til kommentar
Ved å råfore kan det oppstå matforsvar. Men hunder skjønner et par ting, og det er ikke uvanlig å se en liten DP sette en diger Mastiff på plass når den vil forsvare godbiten sin :)

Jeg gjentar at matforsvar sannsynligvis vil komme overraskende fort når du går over til råforing.

Men det er lett å forbygge og bekjempe dette med rette metoder. Dog vil matforsvar hunder imellom være en utfordring.

Nå forer jeg med vom og hundemat og div. andre kjøttrester fra matlagingen. Hannen får maten i bur da han forsvarer maten på det sterkeste, mens de andre tar det litt mer med ro. Problemet er heller at valpen er lavest på rangstigen og må vente til de andre er ferdige hvis jeg ikke er til stede, og da er det ikke mer mat igjen. Ikke noe problem med hovedforing, fodi jeg er tilstede. Det er når jeg ikke er hjemme det ikke går å gi dem bein å gnage på. Dvs. det går helt fint det synes den eldste tispa som samler seg alle beina i kurven sin og legger seg på dem!!!

Tror nok ikke at valpen kjeder seg med tre andre å leke med, så det at hun gnager ledninger er vel mer at hun er nyskjerrig og vil utforske.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Nå forer jeg med vom og hundemat og div. andre kjøttrester fra matlagingen. Hannen får maten i bur da han forsvarer maten på det sterkeste, mens de andre tar det litt mer med ro. Problemet er heller at valpen er lavest på rangstigen og må vente til de andre er ferdige hvis jeg ikke er til stede, og da er det ikke mer mat igjen. Ikke noe problem med hovedforing, fodi jeg er tilstede. Det er når jeg ikke er hjemme det ikke går å gi dem bein å gnage på. Dvs. det går helt fint det synes den eldste tispa som samler seg alle beina i kurven sin og legger seg på dem!!!

Tror nok ikke at valpen kjeder seg med tre andre å leke med, så det at hun gnager ledninger er vel mer at hun er nyskjerrig og vil utforske.

Kjøpte kyllingvingeklubber idag. Det ble en knallsuksess. Den lille valpen gikk omtrent ut av sitt gode skinn. Hehe ikke nope problem med å forsvare maten sin den der nei! Det lille nusselige nøstet ble brått forvandlet til et primitivt lite villdyr!

post-149668-1201807508_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjøper dere slikt hos slaktern?

Hvor mye koster det ?

greit nok med en liten kyllingbit, men et helt dyr på stuagulvet?? Det syns jeg er litt fussete. Min må ligge på badet/gangen å spise isåfall. Bikkja derimot kunne ha ligget på en storstein å spist, så lenge han får noe godt :p

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Kjøp deg en dremmel og neglklippen går som en drøm :)

Bedre resultat blir det også :)

Råforing er langt billigere enn tørrfor, siden en spurte. Dog koster det jo litt når man kliner til å gir kje, lammeribbe osv. Oksehaler kan man være heldig å få tak i billig i ny og ne. Slakteavfall får man tak i billig, og enkelte opplever å få det gratis. Rimi selger høner for 25 kroner kiloen. Så det er ikke så dyrt, spesielt om man planlegger litt .)

Lenke til kommentar
Må bare tipse om det jeg har begynt å gjøre: klipp en klo om dagen, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig. I løpet av svært få uker blir kloklipping rutine for doggen, og den gidder ikke slåss imot lenger :D

Flere som har tipset om det, og skal nok prøve det fremover.

Må nevnes at (u)dyret må ha sånn maske på seg mens jeg klipper, fordi hun biter klotangen . Uten masken hadde jeg nok ikke greid det..

Jeg tror en dremmel hadde vært skremmende for Geisha med tanke på lyden..

Lenke til kommentar
Må bare tipse om det jeg har begynt å gjøre: klipp en klo om dagen, selv om det ikke er strengt tatt nødvendig. I løpet av svært få uker blir kloklipping rutine for doggen, og den gidder ikke slåss imot lenger :D

Flere som har tipset om det, og skal nok prøve det fremover.

Må nevnes at (u)dyret må ha sånn maske på seg mens jeg klipper, fordi hun biter klotangen . Uten masken hadde jeg nok ikke greid det..

Jeg tror en dremmel hadde vært skremmende for Geisha med tanke på lyden..

du har på dremmelen et par ganger uten å klippe negler. Slip noe i nærheten av henne, og godbit. Snart kan dere kose dere med manikyr og pedikyr begge to, når dere har spakveld i huset :)

Lenke til kommentar

Finn frem noen pølsebiter og gi henne etter hver klipte klo. Hyler og skriker hun og prøver å dra til seg beina, si nei og hold godt fast. Man skal vise at sånn oppførsel er ikke akseptabelt og belønne godt :) Hvertfall det jeg har gjort på mine og det går fint. Husk å klipp de når hunden er stimulert og trøtt. Klipper du feil, så lat som ingenting.

Så på TV at noen hunder synes selve lyden er skummel. Klipp en fyrstikk litt og litt og belønn etterhvert. Håper du får en ordnings på det.

---------

Nå har jeg akkurat vært nede og rydda i en halvtime. Ponni var oppe og peip bare litt gjevnlig og tassa rundt som en tulling i små perioder. Hørte at hun la seg litt ned t.o.m. Har fått mye fremgang de siste dagene, før kunne jeg ikke gå på do engang uten at hun fikk panikk og hylte som en stukken gris, men tror det er langt igjen til hun kan være hjemme når jeg handler dessverre.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gi godbit mellom hver gang siden hun ikke kan spise med den dingsen hun har rundt munnen. Men roser masse hver gang jeg får klippe, og hun får godbit når vi er ferdig. Skal klippe litt i morgen også, men i dag fikk jeg klippet alle neglene på frempotene :)

Kan vel nevne at bikkja mi røyta og flassa som f***** .. stakkars vesla mi liker det virkelig ikke..

Lenke til kommentar

Jeg innså fort hvor bra jobb tidligere eier av Bridie hadde gjort ang kloklipp (og absolutt alt annet av stell på henne). det er bare å legge hu på rygg mellom beina mine og klippe i vei. Hu sovner etterhvert.

Vi tar tannstein (om det sku bli noe) alene også. Drømmehund!

Men spent på åssen det blir hos vet'n i morra. Skal ta rabies blodprøva. Vil vel tro hu står rolig og fint lar seg stikke også, siden hu villig vekk lot vet'n fjerne ei vorte uten å bedøve hu. Men, man vet jo aldri.

Gamle hunden måtte de første årene bedøves HELT for å få tatt blodprøve av, så...

Lenke til kommentar
Jeg innså fort hvor bra jobb tidligere eier av Bridie hadde gjort ang kloklipp (og absolutt alt annet av stell på henne). det er bare å legge hu på rygg mellom beina mine og klippe i vei. Hu sovner etterhvert.

Akkurat sånn er Connie også. Ligger rett ut på ryggen i fanget, helt slapp, og lar oss klippe. Hun er litt anspent, siden hun har opplevd en gang at vi kom borti nerven, men det går helt fint.

Hun hadde også blitt vendt til det hos oppdretteren.

Munnen derimot, får vi ikke lov til å rote i. I alle fall ikke lenger enn omtrent tre sekunder.

Lenke til kommentar

Oswald synes det er heeeeelt greit at jeg klipper negler og duller med ham! Men så har jeg gjort det siden han var pytteliten og da. Blodprøver bryr han seg ikke om, og noe av det gøyeste han vet er og gå til dyrlegen for der lukter det så mye rart.

Fant bilde av ham som pytteliten knøttebasse!

post-23461-1201815691_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...