Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Det er forskjeller på hunder, og på raser. Noen har høyere smerteterskel enn andre. Og andre igjen hyler uten at du er borti dem. Mye går også på individ.

Hunder har kommet ganske langt unna ulven nå, så man bør ikke sammenligne alt for mye, siden hunder har levd med mennesker i tusenvis av år. Selv om det er mange likheter siden de er samme dyregruppe.

Må også legge til at vi eiere kan gjøre hunden vår mer svakelig og pysete også. Trøster alt for mye. Det er ikke sunt, og hunder kan også skape seg for å få oppmerksomhet og trøst.

Endret av Myrsnipa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ylva har en tendens til å pipe _høyt_ når noen tråkker på labben hennes, noe som skjer overraskende ofte fordi hun er liten og liker å stå rett bak folk.

I tillegg er hun en skikkelig pyse når det kommer til kloklipping, men det er vi i ferd med å fikse ved å klippe en klo om dagen med mase kos etterpå og slikt :) Hun er faktisk blitt kjempeflink bare på noen uker.

Lenke til kommentar

Januari006.jpg

Igor har slukt nedpå et måltid V&H!

tofagerl: kjenner igjen min shiba i beskrivelsen der. Skremte livet av oss første gang han hyla. Ringer i øra lenge etterpå. Hvordan er personligheten til Ylva? Sær og selvstendig? Kan bare glemme å bestikke Igor med godbiter, han bryr seg ikke en døyt uansett.

Lenke til kommentar

Hun er vanskelig å gå fra, for hun skal absolutt være med ut hele tiden, og det passer ikke alltid, så jeg må snike meg gjennom døråpningen mens hun "Sitt"er. Hun er temmelig glad i menneskemat, så hun er alltid i nærheten når jeg lager middag og spiser, men hun får jo aldri noe, så hun gidder ikke mase, og hun går igjen etter et par minutter.

Akkurat nå er hun jo temmelig knurrete mot tisper, men hun blir bedre. Nå holder jeg henne bare mens jeg gir henne kos og snakker i rolig stemme til henne. Det funker ganske bra, og etter et par minutter kan de som regel hilse vanlig igjen. Ikke at hun har klart å leke med en tispe ennå, men det kommer seg.

Ellers er hun jo heeelt umulig å trene. Hun hentet ballen her en kveld for et par uker siden, men har aldri gjentatt trikset. Hvis jeg har en godbit sitter og står hun (på to), men det er alt hun gidder. Jeg bryr meg ærlig talt ikke så mye, for jeg er ikke avhengig av å ha en hund som kan masse triks.

Ellers er hun FANTASTISK kosete. Hun kommer bort og skal sitte på fanget hele tiden, og har en tendens til å stille seg akkurat slik at hånda mi ligger der hun vil ha kos akkurat da. Og dersom jeg er litt busy akkurat da, er hun ikke redd for å pirke på meg med poten slik at hun får den oppmerksomheten hun mener hun fortjener ;p

Også er hun sleip som bare det.

Men som regel er hun veldig grei ;p

Edit: Og så er hun kjempeflink til å gå uten bånd. Jeg prøver å la være å gå uten bånd langs traffikerte veier, men i skogen, i parken osv, er hun kjempeflink til å komme når jeg roper.

Edit2: Det slår meg at alt som er "negativt" med henne er typisk for rasen (Basenji), mens det som er positivt er spesielt ved henne :)

Hun skal også passe på oss hele tiden, og være med overalt. Hvis det er folk både oppe og nede ligger hun som regel i trappa med ett øre rettet oppover og ett nedover :)

Edit3: I love my dog :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Enig angående triks. Jeg har heller ingen sirkushund og har valgt å ikke legge kruttet på å lære han masse ubrukelige kunster. Når "hundevante" skal hilse på han skal de hele tiden ha han til å sitte. "Sitt pen gutt da!" Sånne ting skjønner han ingenting av. Han sitter når vi ber han om det, og ligger også, men vi bruker det kun i tilfeller der det har en funksjon.

Igor knurra på en skiløper her om dagen, men aldri andre hunder. Han har vært mye sammen med hunder, gjerne større enn han selv også, så det har nok bidratt til at han er rimelig tolerant. Når det gjelder skiløperen skjønner jeg Igor godt. Makan til fargespetakkel i naturen skal du lete lenge etter.

Edit: Jo, Basenji og Shiba er vel ganske like sånn mentalt sett virker det som (og ikke så helt ulike i utseende og størrelse heller om man ser bort i fra pelsen). Kjenner meg igjen i alt du skriver.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar
Minuset med å ha Amerikansk Bulldog er at den har sykt høy smerteterskel. Rasen sier rett og slett ikke fra når de skader seg. Andre raser hyler ut i smerte og er pusekatter i forhold. Dette medfører at når en AB viser smerter er det virkelig noe som er galt. Gutten min halta litt i dag morres etter treninga i helga, men jeg regner med at det er muskulært og går over om noen dager, dog var det ikke et pip som vanlig...

Dachsen har også litt plagsomt høy smerteterskel. Da hun klarte å rive av seg en klo ved å sette den fast i et hull i trappa ute, var det ingen som merket det før vi så blodspor på parketten. :ermm:

Hun er derimot flink til å si fra når noen tråkker henne på labben. Hun har også en tendens til å stå rett bak folk, spesielt når vi lager mat. Det virker mer som hun piper for å si fra at hun ikke synes noe om å bli tråkket på, enn på grunn av smerte, ettersom hun ofte lager en lyd bare man tråkker såvidt på henne.

Akkurat nå er hun jo temmelig knurrete mot tisper, men hun blir bedre. Nå holder jeg henne bare mens jeg gir henne kos og snakker i rolig stemme til henne. Det funker ganske bra, og etter et par minutter kan de som regel hilse vanlig igjen. Ikke at hun har klart å leke med en tispe ennå, men det kommer seg.

Godt å høre at du har funnet en metode som virker! :)

Lenke til kommentar

Nei, hun knurrer ikke før de kommer helt innpå eller viser interesse. Da blir hun veldig defensiv. Har tatt opp dette tidligere i tråden. Jeg har prøvd mange forskjellige ting, inkludert avledning, men hun lar seg rett og slett ikke avlede, og hvis jeg drar henne unna føler jeg at jeg sender feil signaler. Så nå roer jeg henne rett og slett ned mens jeg lar den andre hundeeieren holde sin hund et par meter unna i mens.

Edit: Hun/hund Han/and... komplisert språk, norsk!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Er det noen som har noen gode grunner til å få hund?

Det er sunt for helsa

Det er alltid noen som er glad for å se deg, uansett om det bare er 3 min siden du forlot rommet

Du får mye positiv kontakt med andre mennesker

Mer "liv" rundt deg, det er jo alltid en annen skapning der

Finnes masse morsomme hundesporter (eller triks!) du kan trene med hunden

Herlig å se når trening faktisk gir resultater og dere kommer "videre"

En hund bringer deg mye GLEDE! Du blir jo sterkt knyttet til den

For meg personlig gjorde det store underverker for meg som person å få meg en hund. Positive selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen gode grunner til å få hund?

Skal dette bli til en "det er ingen menneskerett å ha hund-diskusjon"?

Det er bevist at hunde-eiere er friskere enn store deler av befolkningen. En hunde-eier får rørt på seg hver dag uansett vær. Det er også veldig bra for oss mennesker å få den kosen, nærkontakten og kjærligheten vi får fra hundene våre.

Jeg vil påstå at det er ganske gode grunner.

Jeg blir generelt mye lykkeligere av å ha hund. Har vært uten hund i 1 år, og det vil jeg ALDRI gjenta igjen noen gang for å si det slik

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør har å gjøre med husleielovens bestemmelse om at hundehold er tillatt dersom man har gode grunner. Derfor er det kjempefint at dere skriver i vei. Alt av argumenter for at jeg har gode grunner til å holde hund er gull verdt :)

Edit: Siden du nevnte hund og menneskerett. I Tyskland har de faktisk kommet frem til at hundehold er en menneskerett :)

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...