Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Men hunden din trekker automatisk oppmerksomhet da. Tror jeg bare har sett en nakenhund i hele mitt liv. Er en så uvanlig rase her i Norge at folk vil vel kikke litt ekstra. Men det betyr jo selvsagt ikke at de kan være frekk og stirre deg i senk.

Hva betyr det når valpen er på halvfor, sånn i praksis?

Hadde aldri sett en før jeg var på besøk hos en oppdretter jeg ;) Kan ikke skjønne hvor folk ser så mange forskjellige raser. Går tur heletiden, men ser max en hund som enten er setter eller retriever..

Halvfor vil si at hunden står i oppdretters navn til avtalen er gjennomført. Vanlig er ett kull eller en-to sprang. Man betaler halv pris på hunden.

Vertfall sånn jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja til fornuftig bruk av bur. Men som med så andre ting, en skal ikke ha for mye av det. Ingenting er sunt i overdoser.

Har ikke noe bur til Mona nå, og det går veldig fint. Men kommer til å finne en løsning baki bilen til henne, fordi jeg ikke liker at hun har for stor plass der. Brukte bur da hun var liten, og ser ikke ut til at hun har fått noen traumer av det.

Lenke til kommentar
Jeg er sterkt motstander av bur. Bur er eksluderende, og sier litt om hvordan hundehold man ønsker. Mitt hundehold er inkluderende. Bur blir også stort sett brukt feil av folk verden over. Dessverre er det mange triste hundesjebner...

Det kommer helt an på hvordan du bruker buret det Øivind. Brukes buret som et fengsel der hunden stenges inne i tid og utid så er det ekskluderende, ja, men ikke som en del av valpens opplæring og hjelp til å holde seg i ro. Det finnes forskjeller i hvordan hjelpemidler brukes - alt er ikke svart/hvitt ;)

Lenke til kommentar

Jeg er også for fornuftig bruk av bur, særlig siden du _alltid_ kommer til å havne i situasjoner hvor du er pokka nødt til å ha hunden i bur, være deg seg på fly, tog, bil, hos svigers osv. Men til vanlig skal du ha en jævlig god grunn til å ha hunden i bur.

Som valp er det helt greit å bruke bur, både for å roe ned hunden (legg et teppe over) og for å venne den til buret slik at du ikke får problemer senere i livet.

Lenke til kommentar
Jeg er også for fornuftig bruk av bur, særlig siden du _alltid_ kommer til å havne i situasjoner hvor du er pokka nødt til å ha hunden i bur, være deg seg på fly, tog, bil, hos svigers osv. Men til vanlig skal du ha en jævlig god grunn til å ha hunden i bur.

Som valp er det helt greit å bruke bur, både for å roe ned hunden (legg et teppe over) og for å venne den til buret slik at du ikke får problemer senere i livet.

Helt enig. Det kan absolutt ha mye for seg å lære hunden å være i bur når den er liten, så det blir enklere i situasjoner hvor det er en nødvendighet, som de du nevner.

Når hunden er voksen derimot, er jeg enig med Øivind i at det er ekskluderende å bruke buret i tide og utide.

Jeg vet ikke en gang hvor døra til Connies bur har blitt av, ettersom hun kun bruker buret som en soveplass, uten døra.

Vet ikke helt hva jeg synes om å sperre hunden inne dersom den ikke klarer å roe seg om natta e.l. Hvis den føler seg utrygg og rastløs utenfor buret, er det bedre å gjøre noe med problemet direkte, ved å få den til å roe seg uten bur, enn å bare fjerne symptomene, ikke årsaken, ved å sette den i bur og tvinge den til å roe seg.

Men nå snakker jeg jo på generelt grunnlag, det er godt mulig det finnes situasjoner hvor bur er en grei løsning også. Alle hunder er forskjellige, og krever naturlig nok forskjellige metoder.

;)

Lenke til kommentar

Oswald sover i buret sitt hver natt! Han har ikke dør på buret og jeg har vinterisolert det fordi Oswald bor på en stor gang med barnegrind inn til stua når han er alene i huset (Som ikke skjer ofte) Han stortrives inni der, og drar med seg alt av leker og sko han kan finne. Er det noe som mangler i hytta så er det i buret til lillegutten!

Han er også i bur når vi kjører bil. Da sitter han og ser ut av vinduet på alle morsomme tingene vi kjører forbi. Bjeffer litt på kyr og sauer eller sover.

Lenke til kommentar

Så, Øyvind... Siden jeg har hunden min i bur på natta og i bur i bilen, så har jeg et ekskluderende hundehold? Måtte Bridie sovet mellom meg og typen i senga for at jeg skulle hatt et inkluderende hundehold?

Sover du med bikkja på armen om natta?

Jeg bare lurer...

Marit, som er dyremishandler

Lenke til kommentar

1. Jeg driter i andres hundehold

2. Jeg har ikke min i bur

3. Jeg er motstander av bur og tørrfor

3. Ja han sover i senga

Mitt hundehold er basert på at Kåre gjør sine oppgaver fordi han vil gjøre de, ikke fordi jeg krever at han skal gjøre de... En stor forskjell her...

Lenke til kommentar

På en halvtimes gåtur i området her er det svært sjeldent at vi ikke møter på MANGE forskjellige hunderaser

Her en dag møtte vi Bichon frise, pomeranian, chi, japansk spisshund, Tibetansk spaniel, Dvergschnauzer, flatcoated retriever og amerikansk bulldog.

Jeg har dog tilogde å møte en naken kineser , og det er særdeles sjelden vi møter andre dvergpinschere

Lenke til kommentar

3. Ja han sover i senga

Mitt hundehold er basert på at Kåre gjør sine oppgaver fordi han vil gjøre de, ikke fordi jeg krever at han skal gjøre de... En stor forskjell her...

Du hadde jo Kåre i bur når han var liten Øyvind? Det bildet der han spiser kje påsken for et par år siden, da sitter han i jo buret sitt.. Eller tar jeg sinnsykt feil nå?

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar

Helt enig. Det kan absolutt ha mye for seg å lære hunden å være i bur når den er liten, så det blir enklere i situasjoner hvor det er en nødvendighet, som de du nevner.

Når hunden er voksen derimot, er jeg enig med Øivind i at det er ekskluderende å bruke buret i tide og utide.

Jeg vet ikke en gang hvor døra til Connies bur har blitt av, ettersom hun kun bruker buret som en soveplass, uten døra.

Vet ikke helt hva jeg synes om å sperre hunden inne dersom den ikke klarer å roe seg om natta e.l. Hvis den føler seg utrygg og rastløs utenfor buret, er det bedre å gjøre noe med problemet direkte, ved å få den til å roe seg uten bur, enn å bare fjerne symptomene, ikke årsaken, ved å sette den i bur og tvinge den til å roe seg.

Men nå snakker jeg jo på generelt grunnlag, det er godt mulig det finnes situasjoner hvor bur er en grei løsning også. Alle hunder er forskjellige, og krever naturlig nok forskjellige metoder.

;)

Det er vel heller ingen her som har gitt noe annet syn heller? Kun at bur skulle kunne brukes som forsøk på hjelp der eier har forsøkt andre ting som ikke hjelper. Alltid flere veier som fører fram til målet har jeg lært etter mange års arbeid med hund. Da jeg startet med hund var jeg "verdensmester" - nå har jeg funnet ut alt jeg ikke kan og vet og suger stadig til meg ny lærdom. Viktig å diskutere forskjellige metoder og måter å gjøre ting på, men litt lettvint å bare avfeie en mulig løsning fordi man "er imot".. Vil gjerne si det igjen at mine hunder IKKE er i bur hverken natt, eller dag til vanlig nå lenger. Kun når det behøves, fordi de nå er voksne og dermed har lært å oppføre seg... Alle "barn" trenger kjærlig opplæring - men fri barneoppdragelse er jeg imot - både når det gjelder dyrebarn og menneskebarn.

Endret av granny
Lenke til kommentar

Jeg bruker bur om natta! Litt trøbbel med og ha tre hunder gåendes rundt for seg sjøl!

Har ikke noe problemer med folk som bruker bur, det er bare sunt for hunden også.

Noen som har lest dagens papirutgave av VG?

Sto bare litt fakta fra NKK.

Ti på topp hunderaser for nordmenn.

1. Schæferhund

2. Golden Retriever

3. Norsk Elghund

4. Border Collie

5. Cavalier King

6. Charles Spaniel

7. Engelsk Setter

8. Rottweiler

9. Labrador Retriever

10. Tibetansk Spaniel

Merkelig nok så har jeg bare 3 raser på listen! :innocent:

Lite utdrag:

For syvende år på rad topper schæferhunden. Ble registrert 1348 nye valper her til lands i fjor! Golden på andre med 1015 valper!

Også de siste årene har det vært kraftig økning i antallet små hunder.

Mops, chihuahuaer og dvergpinschere har blitt mer en doblet antall siden 2001 og i 2007 ble det registrert 833 nye valper av disse rasene!

En ting til jeg la spesielt merke til: Hunden har fire bein og skal stå på bakken! Fullstendig enig!!

Lenke til kommentar

3. Ja han sover i senga

Så du ber han aldri om å gå å legge seg, slutte å snike ved bordet (hvis han gjør det), gå pent i bånd, komme på innkalling, bli sittende?? Artig hundehold du har ;)

Skjønner du aldri har sett en retriever i arbeid.. DET er hunder som gjør ting fordi de ønsker å gjøre noe for sin eier det :love:

Lenke til kommentar
Ti på topp hunderaser for nordmenn.

1. Schæferhund

2. Golden Retriever

3. Norsk Elghund

4. Border Collie

5. Cavalier King

6. Charles Spaniel

7. Engelsk Setter

8. Rottweiler

9. Labrador Retriever

10. Tibetansk Spaniel

Merkelig nok så har jeg bare 3 raser på listen! :innocent:

Det står vel bare 9 raser på listen din ? Siden Cavalier King Charles Spaniel er å telle som 1 rase

Lenke til kommentar

Granny:

Skjønner du har et helt annet hundehold enn mitt. og at du ikke har sett såkaldte "farlige" hunder i arbeid. Det er hunder som ønsker å gjøre alt for eiern sin. Å dra i Retrivere til en som har en rase som overgår denne hinsides på det feltet blir litt dumt...

Jeg har et hundehold som handler om foreldreskap og ikke som det gamle millitante lederskapet. Og hvis du syns det er greit å servere dine egne unger knekkebrød dag ut og dag inn uten noe attått og hele tiden låse de inn på rommet sitt, må du gjerne gjøre det. Dog ligger ikke dette i min natur :)

Lenke til kommentar

åh, som jeg gleder meg til å bli tobarnsmor :dribble:

Men det finnes mange typer foreldre. Det finnes strenge foreldre og "snille" foreldre - og det finnes gode og dårlige foreldre i alle mulige variasjoner .

Det du sikkert forstår Øivind, er at selv om noen oppdrar barna sine litt annerledes enn det du gjør mot ditt barn, er ikke det samsvarlig med at de er dårligere foreldre enn deg.

Og uansett om et barn får knekkebrød hver dag, eller pizza - så tror jeg barnet uansett blir møkk lei av det det får - så lenge det er den samme hver dag.

Lenke til kommentar

Har ikke sagt noe som helst om at de har dårligere hundehold enn meg jeg. Sier at jeg driter i deres hundehold, men at det finnes en del loosers som lever sitt liv gjennom bikkja er det liten tvil om :)

Oswald: Kåre hadde et bur i 2 mnd som liten. Jeg var naiv og trodde på andre og at dette var så jævlig bra... Heldigvis hørte jeg på meg selv etterhvert .)

Lenke til kommentar

Om en person er looser eller ikke avhenger så veldig av øyet som ser.

Og selv om de lever livet gjennom bikkja, er jeg sikker på at de er like glad i bikkja si som hvilken som helst "ikke-looser" .

De som reiser land og strand for å dra på utstilling ser ned på de som ikke stiller og omvendt. De som har hundene sine ute hele året skjønner seg ikke på de som har hundene innendørs og omvendt. Og de som har hunden sin i bur skjønner seg ikke på de som heller har hunden i senga og omvendt.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...