Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er sterkt motstander av bur. Bur er eksluderende, og sier litt om hvordan hundehold man ønsker. Mitt hundehold er inkluderende. Bur blir også stort sett brukt feil av folk verden over. Dessverre er det mange triste hundesjebner...

Og med det så mener du at mitt hundehold ikke er inkluderende? Hva slags bakgrunn om meg og mitt hundehold har du for å kunne påstå det? Hvordan du kan påstå at bur stort sett blir feil brukt av folk verden over er også noe jeg stiller meg sterkt tvilende til at du kan ha noen som helst slags belegg for å påstå.

Lenke til kommentar

Hvordan kan et bur være inkluderende? Sitter du inni buret med bikkja da eller?

Folk verden over har stort sett lite peil på hund, så enkelt er det. Og bur blir brukt feil, alt for mye. Koselig å vite at om det brenner hjemme, så sitter bikkja i buret.

Lenke til kommentar
Bur eller ikke.. hunden er jo uansett våken ;)

Det du må gjøre er rett å slett å stå opp, eller ignorere henne.

Min hund var noe større en din, og han greide akkurat å nappe i meg når jeg lå ytterst :hrm:

Joda, men en hund med mindre bevegelsesmulighet vil lettere ligge i ro. Dette fører igjen til at den ikke så fort må tisse og dermed roligere natt. Du slipper også at hunden kommer bort til deg og "napper", hopper opp, løper rundt og lignende.. noe som gjør at den er mye lettere å overse. Står du opp gir du hunden belønning på uønsket adferd, og du har det gående.. Ligger hunden i bur ved siden av sengen kan du bare ta hånden ned til buret og snakke rolig til den så vil den fort roe seg igjen. Vel og merke hvis den på forhånd er tilvent over tid til å være i buret.

Jeg skjønner god hvordan du tenker:) Jeg er ikke motstander av bur (da vi ikke kjøpt bur til stasjongsvogn når den tid kommer).

Men jeg var bestemt fra begynnelen av at vi ikke skulle ha bur. Han hadde ei dyne som var plassen hans, og det var der han gikk å la seg. Fungerer jo som det samme, bare at han har større område å bevege seg på.

Men man må jo ta konsekvensene av at hunden går fritt når man ikke vil ha den i bur.

Og man bør være konsekvent og IKKE klappe den.

Jeg orker ikke en burdiskusjon og rusler ut av tråden. Jeg er for og imot bruk av bur.

Her er en burdiskusjon på 23 sider, les og svar den som orker. hehe.

Folk verden over har stort sett lite peil på hund, så enkelt er det. Og bur blir brukt feil, alt for mye. Koselig å vite at om det brenner hjemme, så sitter bikkja i buret.

Ja, den sitter i buret? er løs i huset?? Hva hjelper jo det når huset faktisk BRENNER!!

Ikke sikkert den har sjangsen til å komme seg ut fordi det brenner.

Brannvesenet blir fort opdatert på om det er folk/dyr i huset eller ikke.

litt OT:

Rideskolen vår sto i fyr og flamme. Tolv hester døde, og fire ble reddet ut av en tilfeldig forbikjørende. Gamlestallen ble også forsøkt påtent, men slukket heldigvis. Der var det ca ti hester. Lite fint å høre på at hestene hyler! takk gud tok røyken de fort.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Slutt å link til dyresonen her inne. Der er det det bare nerds som er, og ikke lokk de over til hw.no

La denne tråden være vår hemlis, og ikke inviter over alle 11 åringene på canis og dyresonen. Da blir kvaliteteten her tilsvarende veldig fort.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Vist du faktisk LESER der inne, ser du at de fleste hundefolk er OVER tyve ;) OG ikke minst har mange års erfaring, noe som mangler her inne.

Syns 'kvaliteten her' er ganske lavmål fra før jeg. Bedrevitere av beste sort.

Du er så barnslig dahle at jeg får feber.

Er vel ingen som har linket til Canis er det vel?

Lenke til kommentar

Faktisk enig med Øyvind her. Har aldri skjønt poenget med bur. Synes ikke det tar seg ut å måtte plasere hunden sin der. Mangel på oppdragelse av hunden er eneste grunnen jeg kan komme på, må man ha bur for at den skal oppføre seg bør man kanskje gjenvurdere om man er egnet til å ha hund.

Lenke til kommentar

Så du sitter altså med hunden på fanget hele dagen du da? Og om natten ligger den i senga? Vel det er ditt valg!

Når det gjelder brann og andre ulykker, så er det faktisk mye enklere for redningsmannskaper å komme til HVIS bikkja er i bur. Selvfølgelig er det mange folk som har lite peiling på hund, men nå blir jeg litt nysgjerrig her? Hvor lang erfaring har du med hund, hvor mange raser samt hvor mange hunder har du hatt?

Jeg bruker kun bur under valpen/unghundens oppvekst samt alltid i bil, og mine hunder er nok vel så mye del av familien som din vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Faktisk enig med Øyvind her. Har aldri skjønt poenget med bur. Synes ikke det tar seg ut å måtte plasere hunden sin der. Mangel på oppdragelse av hunden er eneste grunnen jeg kan komme på, må man ha bur for at den skal oppføre seg bør man kanskje gjenvurdere om man er egnet til å ha hund.

Nå er det nå det da, at burtreningen faktisk er en del av oppdragelsen ;) . Har ikke noe med å MÅTTE plassere hunden i bur, men som et hjelpemiddel for valpen til å lære seg å holde seg i ro. Regner med at ingen av dere har hatt/har barn? For da har dere vel ikke brukt/har tenkt å bruke sprinkelseng heller? Alt til sin tid og alt med fornuft og med måte er det noe som heter.

Lenke til kommentar
whatever.....

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/artikke...&words=hund

At hund er i bur i bil har noe med sikkerhet å gjøre. At det er enklere for brannmanskaper å finne bikkja når den sitter i bur tror jeg du må være rimelig bak mål for å mene.

Sats heller på Canis, der møter du folk som har hatt litt over 200 raser, 80 kull og har 160 års erfaring med hund :)

Like saklig som alltid og like flink til å sno seg unna å svare på det som du blir spurt om :whistle:

Lenke til kommentar
Sats heller på Canis, der møter du folk som har hatt litt over 200 raser, 80 kull og har 160 års erfaring med hund :)

ps: veldig mange av de på hundesonen er også på canis ;)

Hm hva mente du egentlig med det du linket til??

Holder du med Trude Mosute bør du lese de "smarte" tipsene hun har gitt om adferd.

Andre innlegg i denne tråden: http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...t=0&start=0

vræl jeg linket til dyresonen, igjen..

Lenke til kommentar

Anng. bur og brann er det jo noe fornuft i det granny sier. Dersom det begynner å brenne tenker jeg bikkja kommer til å være rimelig omtåket og livredd. Når det i tillegg kommer fremmede brannmenn inn i leiligheten/huset, som ser store , fremmed og skumle ut med maskene sine, kan jeg forestille meg at det ikke er verdens letteste oppgave for branmennene å få tak i det redde dyret. Da er det mye enklere dersom hunden allerede er i bur.

På den andre side er det utrolig trist hvis hunden brenner inne fordi den var i bur på soverommet som begynte å brenne først, og ikke hadde muligheten til å redde seg inn på stua . Men det er jo akkurat det samme dersom hunden ikke er i bur, men låst inne på ett rom. Så slik sett hjelper det lite om hunden er i bur i et rom, eller bare i et rom uten bur. Så lenge døren er lukket..

Anng. Canis: Kan ikke fordra forumet der. Mest sannsynlig fordi jeg har liten hund, og alle der inne er brennsikre på at alle som har små hunder bærer de i veskene sine hele dagene

EDIT: Anng valpen jeg har satt mine øyne på. Oppdretter vil gjerne selge den til meg, men har ikke bestemt seg for om hun vil selge den på halvfor eller om hun vil selge den helt. Dvs, at jeg som egentlig er veldig imot å kjøpe valp på forvertavtale kommer til å si ja til det dersom det er eneste måte jeg kan få denne valpen på :ph34r: Etter at jeg oppdaget denne valpen er tanken på en annen valp helt utenkelig. Alt annet blekner i forhold :blush:

Endret av L_C
Lenke til kommentar

Når du nevner hund i veske.

Jeg var på tur i byen med en Chihuahua på tre kg. Måtte en strakstur innom senteret for å kjøpe noe greier. Var der i tyve min, og bærte hunden på arma.

Du verden.. så tung den lille hunden ble.

Jeg skjønner ikke folk som går å bærer rundt på hundene sine hele tiden, de må jo bli lam i armene etterhvert?? :wow:

Lenke til kommentar

Jeg bar med meg Geisha på futura en dag for å dra innom dyrebutikken. Noe så pinlig. ALLE Glor og MANGE vil hilse på.

Og dama i dyrebutikken sa : Nåååååååw, så glad en liten valp!!!! "Hvor gammel er du da?" Snart 3.... år sa jeg... Da ble det store øyne fra hun som trodde hun hilste på en liten valp :innocent:

Men små hunder er utrolig tunge å bære på over lengre tid ja. Hadde tidligere en bag (ser ut som en svart gymbag) som jeg brukte til å ha Geisha i hvis vi var i byen og skulle innom senteret. Den var fryktelig tung å bære på etter kort stund. Jeg synes det er mye enklere å bære Geisha uten bag hvis jeg må bære henne, men det er desto flauere synes jeg. Må nevnes at jeg kun var på senteret meg Geisha fordi jeg hadde kjøpt et halsbånd som passet henne ekstremt dårlig, og ville ha henne med til å prøve for å få ett som passet når jeg skulle bytte.

Lenke til kommentar

Måtte bære ponni hjem fra statoil her om dagen fordi hun frøys helt til og nekta å gå.

Følte meg som en idiot, og alle stirra. Følte meg mindre teit når jeg bærte ares på 15 kg hvis han plutselig ikke gadd mer.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg måtte bære Diesel som valp, fordi han nektet å gå enkelte plasser. pluss at han ble klar.

DET var tungt det. Når han begynte å bli litt stor så det rimelig teit ut at jeg bar på han :!:

Utrolig pinlig ja gitt.. Så hvorfor folk syns det er 'kult' å bære på hunden sin skjønner jeg ikke. Jeg ble hvertfall nummen av å bære en Chi på 3 kg.

Lenke til kommentar

Men hunden din trekker automatisk oppmerksomhet da. Tror jeg bare har sett en nakenhund i hele mitt liv. Er en så uvanlig rase her i Norge at folk vil vel kikke litt ekstra. Men det betyr jo selvsagt ikke at de kan være frekk og stirre deg i senk.

Hva betyr det når valpen er på halvfor, sånn i praksis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...