medlem-90636 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Det er jo alltid spennende med valp, husker den ventetiden er så fæl :!: Så går tiden bare saktere og saktere, hehe.Tenkt på navn da? Aner ikke. Hun er fra V-kullet, så forslag på fine navn på V mottas med stor takk. Egentlig liker jeg Tiramisu (der daglig navn blir Tira). Og så synes jeg Mie er et fantastisk fint navn på en glad liten navn. Man får så fin tone når man sier Mie med glad-stemme. Denne valpen får ett kennelnavn som ikke vil egne seg som daglignavn , så da tror jeg ikke jeg gjør slik som sist, å beholde kennelnavnet som daglignavn Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Victoria aka Vikki Valborg (olsen banden) Vanja Mine forslag Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hmm.. Vida (selv om da sikkert gutter tenker på Vida Guerra, haha) Vendetta Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg tenkte mest på Vida Sasoon. wash'n go Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Vendetta var litt barsk da Vilja Lenke til kommentar
mushi Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Vega Vira Vinni ------------- Ponni sover 5-6 timer. Når hun våkner da går vi ut og tisser og spiser litt før vi legger oss igjen. Etter det piper og piper og piper hun konstant, samtidig som hun krafser på kanten av senga. Jeg overser heltiden, men hvorfor holder hun ikke opp da? Har lyst til å sove mer. Hun kan fint holde på i godt over tre timer. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Geisha sover glatt i 12-13 timer i helgene og slik. Ofte kan vi stå opp lenge før henne også. Er hun trøtt graver hun seg ned i dyna igjen og sover gjerne en time til . Slik har hun alltid vært- Kommer kanskje hvis hun tror vi lager mat eller det høres ut som vi rasler med godbitposene. Når jeg står opp for å dra på jobb i ukedagene må jeg ofte dra henne ut av senga. Da hun var valp var vi ut på plena og tissa tidlig på morgenen, og så gikk vi å la oss igjen og sov noen timer til . Synes det er bare herlig jeg, og håper vi er like heldige med nyvalpen! Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Connie er alltid morgenfugl om morgenen, kommer løpende for å vekke meg, og tasser rundt på kjøkkenet for å se om det er noe frokost å få. Men når jeg kommer hjem fra skolen og skal gå tur med henne derimot, er hun verdens lateste slask som bare skal ligge på ryggen i senga og ha kos. Mushi: Hvor lenge har det holdt på? Det er jo ikke sikkert at du merker noen effekt med en gang, men det er jo litt rart at hun holder på så lenge... Men fortsett å ikke gi henne oppmerksomhet når hun maser, for da lærer hun seg at det hjelper. Vent med å gi oppmerksomhet til hun roer seg, og gi evt. en godbit e.l. Husk forskjellen på en katteeier og en hundeeier: Hunden kommer når eieren roper, mens eieren kommer når katten roper. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Diesel var ikke en sovehund som valp. Var våken en time om natta (selvfølgelig kjempe morsomt å leke med oss som faktisk SOV). Opp klokken ni og da var det paaarty i hans kropp. Jeg hater å stå opp tidlig ;( Nå sover han som en stein, og står opp samtidig som meg. heldigvis! Mushi: De første dagene sov han ikke omtrendt, og vekte meg hele tiden. Kanskje ikke så rart, for han fikk jo den oppmerksomheten han ville ha. At jeg våknet. Derfor så bytta jeg plass med typen og han sov som en stein mens Diesel drev å herja. :!: Ignorering hundre proset. Men kanskje hun er som min: Når hun først står opp er det morgen! Og da vil hun ikke sove mere. Det er da du som hundeeier må opp å hoppe Gå en tur, lek med henne, og så legg deg igjen. Da er hun klar og sovner etterhvert. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hun har holdt på siden jeg fikk henne, men unntak av en eller to dager.. Synes det burde gå over snart. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Det er et stort ansvar å ha hund I likhet med å ha barn og andre dyr. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hun har holdt på siden jeg fikk henne, men unntak av en eller to dager.. Synes det burde gå over snart. Hvor gammel er hun da? Det tok mange uker før det gikk over til min. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 ha ha ha.. da kan du trøste deg med at det går over om mange uker Fikk min syv uker, og det tok maaange uker før han roet seg og sov til lenger enn kl ti. Utrolig irriterende på helg ;( Men det varierer jo fra hund til hund. Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 VegaVira Vinni ------------- Ponni sover 5-6 timer. Når hun våkner da går vi ut og tisser og spiser litt før vi legger oss igjen. Etter det piper og piper og piper hun konstant, samtidig som hun krafser på kanten av senga. Jeg overser heltiden, men hvorfor holder hun ikke opp da? Har lyst til å sove mer. Hun kan fint holde på i godt over tre timer. Gjentar bare mitt tidligere råd til "utidige" hunder: BUR Det er jo alltid spennende med valp, husker den ventetiden er så fæl :!: Så går tiden bare saktere og saktere, hehe.Tenkt på navn da? Aner ikke. Hun er fra V-kullet, så forslag på fine navn på V mottas med stor takk. Egentlig liker jeg Tiramisu (der daglig navn blir Tira). Og så synes jeg Mie er et fantastisk fint navn på en glad liten navn. Man får så fin tone når man sier Mie med glad-stemme. Denne valpen får ett kennelnavn som ikke vil egne seg som daglignavn , så da tror jeg ikke jeg gjør slik som sist, å beholde kennelnavnet som daglignavn Min første flat het Vida Vedja... Vedja til daglig. Var også fra v-kull. Vida Vedija betyr "lodden ulldott" på et eller annet språk - derfor navnet... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Gjentar bare mitt tidligere råd til "utidige" hunder: BUR Bur kommer ikke inn i mitt hus igjen. Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Proteinenes hovedsakelige funksjon er å fungere som byggesteiner for ben, muskler, nervesystemet og alt annet levende vev. Proteiner er lange rekker med aminosyrer, altså store komplekse molekyler. Noen av aminosyrene er livsnødvendige, og andre er det ikke. Ulike proteiner har forskjellig næringskvalitet når det kommer til fordøyelighet (kroppens evne til å bryte ned proteinene til aminosyrer, og utnytte dem). Proteiner fra muskelvev (rødt og hvitt kjøtt for eksempel) har høy fordøyelighet, og utnyttes effektivt i kroppen, så proteinkvaliteten/proteinkilden er viktig. Ikke engang et høyverdig protein som utnyttes fullstendig av hunden, vil innejolde samtlige aminosyrer som hunden trenger. Det kan mangle noen av de livsnødvendige aminosyrene som hunden ikke kan framstille av sine egne proteiner som produseres i cellene. Disse aminosyrene kalles essensielle aminosyrer. Den biologiske verdien av et protein kan sammenlignes med et flagg: vi later som de essensielle aminosyrene er røde, hvite og blå tøystykker. Har vi tilstrekkelig av hvert tøystykke kan vi sette de sammen til et norsk flagg. Men om vi mangler litt av en eller flere tøystykker får vi bare et lappeteppe. I eksemplet med tøystykkene stanser prosessene når en av "fargene" tar slutt, og de andre aminosyrene blir verdiløse. Dermed er det enkelt å se på hvilke proteiner som brukes, og deres balanse av essensielle aminosyrer. Til slutt; om maten har et lavt energiinnhold kommer hunden til å forbrenne sine egne proteiner for å få energi, i stedet for å bruke dem til byggesteiner. Balansen mellom energi og protein i et fôr er svært viktig. Jeg forer på V&H, og min hund fungerer utmerket. Dog er det de som tror protein blir bedre av å bli tørket og varmet. U go figure. Det finnes sikkert hunder som blir dårlige av det og, for andelen hunder som ikke tåler en dritt er stigende. Jeg må innrømme at jeg ikke har lest igjennom alle dine tidligere innlegg om hundefòr og har heller ikke så sterke meninger, men har et spørsmål til deg: Hvor lenge har du foret med V&H - både din nåværende hund og eventuelt tidligere? Jeg spør bare fordi utslag på nyrer og slikt jo ikke vil vise seg før det har gått en viss tid og hunden begynner å bli gammel. Skal man gi klare svar om hvilke virkninger fòr har på kroppen til hunden må det jo foretas en viss forskning over noe tid, ikke bare at "jeg har brukt foret hele hundens liv" og så er den f.eks to år holder ikke helt for meg. Selv bruker jeg også "våtfòret" Norvegian Polar og er godt fornøyd med det, men så er jo også dette et såkalt fullfor da som er tilsatt det hunden skulle behøve. Gjentar bare mitt tidligere råd til "utidige" hunder: BUR Bur kommer ikke inn i mitt hus igjen. Ok - du bad om råd.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Bur eller ikke.. hunden er jo uansett våken Det du må gjøre er rett å slett å stå opp, eller ignorere henne. Min hund var noe større en din, og han greide akkurat å nappe i meg når jeg lå ytterst Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Bur eller ikke.. hunden er jo uansett våken Det du må gjøre er rett å slett å stå opp, eller ignorere henne. Min hund var noe større en din, og han greide akkurat å nappe i meg når jeg lå ytterst Joda, men en hund med mindre bevegelsesmulighet vil lettere ligge i ro. Dette fører igjen til at den ikke så fort må tisse og dermed roligere natt. Du slipper også at hunden kommer bort til deg og "napper", hopper opp, løper rundt og lignende.. noe som gjør at den er mye lettere å overse. Står du opp gir du hunden belønning på uønsket adferd, og du har det gående.. Ligger hunden i bur ved siden av sengen kan du bare ta hånden ned til buret og snakke rolig til den så vil den fort roe seg igjen. Vel og merke hvis den på forhånd er tilvent over tid til å være i buret. Lenke til kommentar
granny Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg forstår ikke helt hvorfor dere vil at en valp skal holde på slik i flere uker jeg? Når jeg får valp så tar det som regel maks en ukes tid før den sover hele natten igjennom i buret sitt og ikke føler jeg meg som noen dyre-mishandler heller av den grunnen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå