Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mamman til min hund har fått valper, og det blir hennes siste kull. Gjett om jeg er interessert! Selv om det betyr å reise til stockholm for å hente den!

 

Jeg henta Kåre i Sverige

 

Du kan ha valp under 8 kg i fanget på fly... Fly er billig og når det gjelder toll mener jeg hunder under en viss verdi slipper gratis inn...

Det er som Øyvind sier greit å få med en liten valp på fly. Det er vel ikke toll på hunden, men man plikter vel å betale mva tror jeg, og da lønner det seg jo at valpen er "billigst" mulig på papiret... En gave er vel tingen... :whistle:

 

Gave er perfekt ja. Nesten like perfekt som at jeg fikk hunden gratis på foravtale :ph34r:

Joda. hvis du er heldig med tolleren som er på jobb den dagen så kan det gå. Vet om mange som har kommet med valp fra utlandet og tollerne har ikke godtatt en slik avtale, flere ganger har det skjedd at de heller ikke har godtatt en svært lav pris, fordi at det idag er blitt så vanlig å ta inn valp under 3 mnd. at de faktisk vet hva en valp fra andre land koster! Og det er faktisk toll man betaler og ikke mva. Har tatt inn to valper under 3 mnd selv. Den første gangen var det så kaotisk i ankomsthallen at jeg i forvirringen strena ut på grønnt! Og ble kjempeoverrasket da det ikke var noen tollere der! Jaja det gikk jo bra det også, ringte til mattilsynet og spurte hva som kom til å skje, og fikk til svar at det i grunnen ikke kom til å skje noe som helst!!!

Lenke til kommentar

Joda. hvis du er heldig med tolleren som er på jobb den dagen så kan det gå. Vet om mange som har kommet med valp fra utlandet og tollerne har ikke godtatt en slik avtale, flere ganger har det skjedd at de heller ikke har godtatt en svært lav pris, fordi at det idag er blitt så vanlig å ta inn valp under 3 mnd. at de faktisk vet hva en valp fra andre land koster! Og det er faktisk toll man betaler og ikke mva. Har tatt inn to valper under 3 mnd selv. Den første gangen var det så kaotisk i ankomsthallen at jeg i forvirringen strena ut på grønnt! Og ble kjempeoverrasket da det ikke var noen tollere der! Jaja det gikk jo bra det også, ringte til mattilsynet og spurte hva som kom til å skje, og fikk til svar at det i grunnen ikke kom til å skje noe som helst!!!

Jeg gikk inn på siden til "tollvesenet" (toll og avgiftsdirektoratet heter det kanskje?) og søkte på toll for hund og der stod det null.. men har aldri selv importert hund så kan heller ikke regelverket... men vet at man ihvertfall plikter å gå på rødt og betale..

Lenke til kommentar

Sorry, det er moms jeg mener. Dersom du er borte mindre en 24 timer er den avgiftsfrie delen 2000,- kr, og mer en 24 timer 6000,- . Så dersom du får oppdretteren til å skrive 6000,- pga. en eller annen "feil" og du blir borte mer en 24 t. så blir det ikke noe å betale!

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Kåre Hansen, Amerikansk Bulldog også kjent som kampsport hund. Går stort sett under navnet Kåre, men Hansen blir brukt i ny og ne for å understreke alvoret i kravet som blir stilt. Siden vi har som oppgave å spre frykt i nabolaget lot jeg han banke en svarting rett utafor huset mitt i dag:

 

Sterkt bilde

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2205540455_eb5162663a.jpg
Lenke til kommentar

Har bare så lyst til å sette inn et bilde av bestevennen til mine hunder. Han er en malamut/labrador på 10 år. Matchvekt på 50 kg og utrolig leken og sprek for alderen, han har vært trekkhund i mange år og får det han trenger av mosjon.

Han er egentlig fryktelig snill, men brøler veldig høyt til andre hanner for å fortelle dem at de ikke bør prøve seg, og det er det heller ingen som gjør! Sloss gjør han bare dersom han ikke har noen annen utvei.

post-149668-1200840839_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Men trulte aka svartingen, liker ikke innpåslitne slosskjemper når hun har løpetid og viser Kåre at dette ikke er måten å behandle en dame på

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
2206350542_45b5b72c0e.jpg

s

Så flotte bilder! Ser at du driver med fotografering og har fint utstyr til dette.. Vanskelig ellers å få fine bilder av hunder i bevegelse synes jeg. Har selv forsøkt å ta noen av hunder på jaktprøve, men de blir så alt for dårlige :hrm:

Lenke til kommentar

Fra ett annet forum:

 

Vil først si at Vom og Hundemat er et kjempebra fôr.

MEN: Det er beregnet på hunder under ekstrem aktivitet. Det var i utgangspunktet et fôr for trekkhunder, men har blitt mer og mer populært. Foret inneholder store mengder proteiner og fett, men ingen fibre eller karbohydrater.

 

Dette KAN gå bra hele hundens liv, men det kan også gi alvorlige helseproblemer. Flere hunder som har gått på dette i mange år har fått nyresvikt (hvilket ikke gir symptomer før størstedelen av nyrene er ødelagt) eller fettansamlinger på de indre organer (dette gir heller ingen symptomer).

 

Det betyr ikke at man ikke skal bruke dette foret, men husk på at hvertfall 1/3del av maten du gir hunden bør være noe annet (tørrfôr, kli, havregryn, ris etc.) Helt greit at man vil fore "naturlig" men husk på at hunden har behov for flere næringskilder enn det finnes i V&H. Produsenten sier selv at dette primært et et tilleggsfor, så sant ikke hunden har helseproblemer eller er i ekstrem aktivitet (jfr Vom gjør underverker for hunder med hudproblemer/allergi)!

 

Oppsummering: Gi gjerne rått kjøtt, men gi også et tillegg (helst 1/3). Og sist, men ikke minst, t y g g.

Husk: Hunden er omnivore, den har godt av noe annet enn BARE kjøtt. I motsetning til katter kan de ikke skille ut ubegrensede mengder protein.

 

 

Er dette fakta?

Lenke til kommentar

Proteinenes hovedsakelige funksjon er å fungere som byggesteiner for ben, muskler, nervesystemet og alt annet levende vev. Proteiner er lange rekker med aminosyrer, altså store komplekse molekyler. Noen av aminosyrene er livsnødvendige, og andre er det ikke. Ulike proteiner har forskjellig næringskvalitet når det kommer til fordøyelighet (kroppens evne til å bryte ned proteinene til aminosyrer, og utnytte dem). Proteiner fra muskelvev (rødt og hvitt kjøtt for eksempel) har høy fordøyelighet, og utnyttes effektivt i kroppen, så proteinkvaliteten/proteinkilden er viktig.

 

Ikke engang et høyverdig protein som utnyttes fullstendig av hunden, vil innejolde samtlige aminosyrer som hunden trenger. Det kan mangle noen av de livsnødvendige aminosyrene som hunden ikke kan framstille av sine egne proteiner som produseres i cellene. Disse aminosyrene kalles essensielle aminosyrer.

Den biologiske verdien av et protein kan sammenlignes med et flagg: vi later som de essensielle aminosyrene er røde, hvite og blå tøystykker. Har vi tilstrekkelig av hvert tøystykke kan vi sette de sammen til et norsk flagg. Men om vi mangler litt av en eller flere tøystykker får vi bare et lappeteppe.

I eksemplet med tøystykkene stanser prosessene når en av "fargene" tar slutt, og de andre aminosyrene blir verdiløse.

Dermed er det enkelt å se på hvilke proteiner som brukes, og deres balanse av essensielle aminosyrer.

 

Til slutt; om maten har et lavt energiinnhold kommer hunden til å forbrenne sine egne proteiner for å få energi, i stedet for å bruke dem til byggesteiner. Balansen mellom energi og protein i et fôr er svært viktig.

 

 

Jeg forer på V&H, og min hund fungerer utmerket. Dog er det de som tror protein blir bedre av å bli tørket og varmet. U go figure. Det finnes sikkert hunder som blir dårlige av det og, for andelen hunder som ikke tåler en dritt er stigende.

Lenke til kommentar

Oooo, ser ut til at jeg får valpen jeg sikler etter. Den er 8 dager gammel, og har samme mor som Geisha :dribble:

 

Ser ut til at jeg flyr meg en tur til Stockholm i Mars for å hente hjem en bitteliten valp. Når jeg får klarsignal blir det å handle inn for harde livet alt vi "trenger" Vi trenger i alle fall en liten flybag til henne, matskåler, tepper, seng :innocent:

 

Har ikke vært så oppspillt på leeenge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...