Turtlis Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Valpefett kalles det Syns jeg møtte på en liten dvergpincher med stoore pupper en gang ja.. Jeg hadde ikke greid å hatt valper i hus. Jeg kommer til å grine meg ihjel når kattungene mine drar om ei uke eller to. BUHU. Greier hvertfall ikke å levere fra meg en valp Men vi skal ha en hund til. Ikke bestemt for rase enda. Det skal være ei jente. Er hun lovende blir det valper om mange år Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Jeg syns det trekker diskusjonen til et lavmål når det blir "oss" og "dem", og alle som ikke gjør som MEG, de er dumme de! Først en liten kommentar til utstilling: Utstilling er for de som er interessert i eksteriør, eller syns det er gøy å konkurrer i den sporten. Mange stiller selv om hunden ikke passer standarden i det hele tatt, andre er "certsamlere" som bestandig plukker med seg alt som finnes av førstepremier. At utstilling er dulling med hunden? Tja. Det kommer kanskje an på øyet som ser. Jeg vil tro at i manges hode er det en voldsomt frisert puddel som popper opp i forbindelse med ordet utstilling. Utstilling er jo mye mer enn bare å fikse pelsen til hunden. Det krever en god del trening det også. Ikke alle hunder er flinke til å stå i ro med ukjente hunder på alle kanter, og mange liker ikke å bli tatt på av fremmede mennesker. Så det krever en stødig hund for de beste premiene (selv om noen dommere dessverre dømmer vrak til førsteplasser innimellom). Så dette med trynebedømming. Det skjer selvfølgelig. Og det finnes dommere som dømmer veldig, veldig feil. Ingen er uenig i at dette er dumt! MEN; husk at dommere er kun mennesker de også, og de gjør like mye feil som alle oss andre. Da jeg kjøpte meg hund for ca 3 år siden var jeg fast bestemt på hvordan jeg skulle gjøre en rekke ting. Heldigvis fikk jeg etter noen måneder en aha-opplevelse som gjorde at jeg ble åpen for nye ting enn akkurat DE tingene og metodene jeg hadde bestemt meg for at var riktig for meg og min hund. Og etter endeløse diskusjoner og lesing av debatter har det slått meg at det finnes ingen gullbelagt rute til Rom som vi helst skal presse andre inn på ved å forkynne våre meninger høylydt om. Ja, det finnes selvfølgelig noen grunnregler vi alle er enige om. Gi hunden en oppdragelse, du skal ikke plage andre men være grei og snill, trening er noe alle bør drive med i en eller annen grad. Problemet oppstår jo når en blir uenige om hvordan skal man oppdra, hva er en mentalt stabil hund, hvordan trener du, hvor MYE trener du, HVEM trener du med? Og så spinner det utifra dette. Fòrdebatter har vi jo sett mange av. En kommer langt med sunn fornuft, men så skal man også klare å tenke litt utenfor sin egen lune hule noen ganger. Jeg er enig med Dahle i det han sier om å sette seg inn i hva man er i ferd med å gjøre, men på andre områder er jeg ikke enig. Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Nok en kommentar til utstilling. Utstilling er for oppdrettere en nødvendighet, det er absolutt ikke bare show. Her møter man andre, gjør avtaler om bruk av avlspartner ovs. Man lærer nok "hund" på en litt annen måte, men det er utrolig mye å lære av å drive med utstilling.Man lærer mye anatomi, hvordan en hund beveger seg mest mulig funksjonellt, hvilken avlpartner som passer best i forhold til eventuelle mangler/ fordeler osv. Det er altfor mye å gå inn på alle de tingene her, men påenget med å drive avl er å få frem mest mulig rasetypiske og så sunne hunder, både fysisk og mentalt, som mulig. Og for å få til dette må man samarbeide med andre og skaffe seg kunnskap der den er tilgjengelig. Og det er på utstillinger! Dersom noen tror at dette er en plage for hunden så kan jeg fortelle at ja, noen liker ikke å være på utstilling i det hele tatt, og "viser" seg ikke, de fleste jeg kjenner lar en slik hund være hjemme etter et par forsøk! Men mange liker det, og det synes veldig godt i ringen! Du kan ha en svært så god, rasetypisk hund, men hvis den ikke liker seg i ringen oppnår den som regel ikke noe særlig premiering. Og det blir tatt hensyn til adferd og gemytt. En hund som er redd og kryper eller en som er aggressiv og kanskje glefser etter dommeren blir selvsagt vist ut, med "kan ikke bedømmes" på kritikkskjemaet. Det er riktig som Juliess sier, det er mye trening som skal til, og treningen skal være morsom hvis du skal få en god hund (det gjelder vel i andre sammenhenger også!) Så var det trynebedømmingen, det er nok en smule overdrevet! Det skjer selvsagt, men de fleste dommere er så proffe at de dømmer hunden og ikke handleren! Men det er jo en vanlig unnskyldning når det ikke går så godt, og den "kjente" oppdrettern stikker av med seieren. Nå må vi ikke glemme at vår hund alltid er den beste i våre øyne, men en erfaren oppdretter har vel mer erfaring i å plukke ut de beste valpene og de har ofte flere hunder og kan ta med bare de beste. Det som er litt morsom er at mange som i utgangspunktet har vært negative til utstilling blir helt "bitt" av utstillingsbasillen etter å ha prøvd seg i ringen (særlig hvis det går bra første gang). Og en annen ting dere, uten oppdretter vil det ikke være mange valper å få kjøpt, og uten utstillinger ville det ikke være mange oppdrettere! Endret 18. januar 2008 av elelmar Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg syns absolutt oppdrettere skal få sine dyr eksteriørbedømt, ikke fordi det kun er utseendet som teller, men fordi vi har standarder å forholde oss etter! Da er det jo greit at rasene ser ut som den står beskrevet. I tillegg til at hunden ser rasetypisk ut er det et MUST at oppdrettere tenker på helse! Virker som for mange at dersom man har en pen hund og går på utstilling med den, så blåser man en lang marsj i helsa. Det finnes oppdrettere som avler kun på eksteriør ja - men igjen så finnes det jo ugress i alle enger Forøvrig enig i det elelmar skriver i innlegget over her. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 mamman til min hund har fått valper, og det blir hennes siste kull. Gjett om jeg er interessert! Selv om det betyr å reise til stockholm for å hente den! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Kan være verdt å reise utenlands, om man er litt "into" rasen og spesielt interessert Så kjenner du jo delvis gemytt og linjer fra før av, regner med faren er en annen enn til Geisha! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Dere får ta turen til stockholm som en liten ferietur Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Kan være verdt å reise utenlands, om man er litt "into" rasen og spesielt interessert Så kjenner du jo delvis gemytt og linjer fra før av, regner med faren er en annen enn til Geisha! Ja, faren er en annen . Jeg er veldig fornøyd med geisha sitt lynne og utseende, og har slettes ikke noe imot en flytur til Stockholm for å hente en slik liten en. Vi får se hva det blir til. Det er ikke så mye dyrere å hente valp i sverige heller, til tross for utgifter til flybillett. Om jeg skal til stockholm og hente valp blir det bare meg alene som drar, og det blir helst en dagstur. Går masse fly, og det er mulig å dra med flyet halv 7 om morgenen og komme hjem klokken 11 på kvelden. Endret 19. januar 2008 av L_C Lenke til kommentar
elelmar Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Kan være verdt å reise utenlands, om man er litt "into" rasen og spesielt interessert Så kjenner du jo delvis gemytt og linjer fra før av, regner med faren er en annen enn til Geisha! Ja, faren er en annen . Jeg er veldig fornøyd med geisha sitt lynne og utseende, og har slettes ikke noe imot en flytur til Stockholm for å hente en slik liten en. Vi får se hva det blir til. Det er ikke så mye dyrere å hente valp i sverige heller, til tross for utgifter til flybillett. Om jeg skal til stockholm og hente valp blir det bare meg alene som drar, og det blir helst en dagstur. Går masse fly, og det er mulig å dra med flyet halv 7 om morgenen og komme hjem klokken 11 på kvelden. Litt dyrere blir det å hente valp i Sverige, særlig når du tar fly - da må du i tillegg innom tollen og betale 24% av valpeprisen pluss biletten! Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Litt dyrere blir det å hente valp i Sverige, særlig når du tar fly - da må du i tillegg innom tollen og betale 24% av valpeprisen pluss biletten! Neida , dette har jeg gjort før Hunden jeg har nå er fra samme oppdretter, og samme tispe som den jeg har veldig lyst på i Stockholm . Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 mamman til min hund har fått valper, og det blir hennes siste kull. Gjett om jeg er interessert! Selv om det betyr å reise til stockholm for å hente den! Jeg henta Kåre i Sverige Du kan ha valp under 8 kg i fanget på fly... Fly er billig og når det gjelder toll mener jeg hunder under en viss verdi slipper gratis inn... Lenke til kommentar
granny Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 mamman til min hund har fått valper, og det blir hennes siste kull. Gjett om jeg er interessert! Selv om det betyr å reise til stockholm for å hente den! Jeg henta Kåre i Sverige Du kan ha valp under 8 kg i fanget på fly... Fly er billig og når det gjelder toll mener jeg hunder under en viss verdi slipper gratis inn... Det er som Øyvind sier greit å få med en liten valp på fly. Det er vel ikke toll på hunden, men man plikter vel å betale mva tror jeg, og da lønner det seg jo at valpen er "billigst" mulig på papiret... En gave er vel tingen... Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 mamman til min hund har fått valper, og det blir hennes siste kull. Gjett om jeg er interessert! Selv om det betyr å reise til stockholm for å hente den! Jeg henta Kåre i Sverige Du kan ha valp under 8 kg i fanget på fly... Fly er billig og når det gjelder toll mener jeg hunder under en viss verdi slipper gratis inn... Det er som Øyvind sier greit å få med en liten valp på fly. Det er vel ikke toll på hunden, men man plikter vel å betale mva tror jeg, og da lønner det seg jo at valpen er "billigst" mulig på papiret... En gave er vel tingen... Gave er perfekt ja. Nesten like perfekt som at jeg fikk hunden gratis på foravtale Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Du fikk vel ikke Geisha gratis sånn sett? Du hadde jo foravtale på henne, og må ha ett kull. Det er ikke gratis å ha kull heller Og oppdretteren får vel pengene for valpene? Eller betalte hun utgifter? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg har en slags foravtale på hunden min. Den er registrert på meg, men oppdretter skal ha ett kull på henne og jeg får en valp i betaling mot at hun får låne henne. Synes det var en bra avtale Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hihi. Dette er en fiktiv foravtale . Jeg hadde aldri i verden villet ha en slik avtale på hunden min, og betaler selvsagt full pris for den. Det ville jo f.eks betydd at Geisha enten måtte bo borte fra meg i 2-4 mnd mens hun hadde valpene (kanskje så lenge som fra hun fikk løpetid og til valpene var leveringsklare dersom det er langt å reise) . Det er for min del uaktuellt å være så lenge borte fra henne. Geisha er barnet vårt, og vi gleder oss til å bli tobarnsforeldre. Lenke til kommentar
granny Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hihi. Dette er en fiktiv foravtale . Jeg hadde aldri i verden villet ha en slik avtale på hunden min, og betaler selvsagt full pris for den. Det ville jo f.eks betydd at Geisha enten måtte bo borte fra meg i 2-4 mnd mens hun hadde valpene (kanskje så lenge som fra hun fikk løpetid og til valpene var leveringsklare dersom det er langt å reise) . Det er for min del uaktuellt å være så lenge borte fra henne. Geisha er barnet vårt, og vi gleder oss til å bli tobarnsforeldre. Jeg hadde min første hund på en slik fòr avtale - med at vi delte det første kullet. Jeg gjøre det ALDRI igjen! Det var så grusomt når hun var borte fra meg! Av samme grunn så setter jeg aldri bort valper på fòr - fordi jeg ikke ønsker å utsette andre (samt tispen) for den belastningen det er å måtte være på "fremmed" sted såpass lenge. Har en alle tiders avtale på min kjære Fanny - hun fikk jeg "til jul" av min oppdretter mot at de skal ha igjen en valp av meg HVIS det blir til at hun skal ha valper og de har lyst på valp fra det kullet. Nå skal det sies at moren til Fanny kommer fra meg -slik at vi har et meget godt forhold... forøvrig grunnen til mitt "navn" her... Granny.. Fanny heter "gift for Granny" siden jeg jo er det kullets "bestemor"... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Nå har jeg prøvd å lære ylva å hente ballen i tre år (ikke kontinuerlig, selvsagt , og i går kveld kom hun endelig listende med ballen mens jeg satt og så på TV. God dag Basenji er kjent for å være helt umulig å lære apport. Vi får se hvordan det går når hun må løpe litt for å hente den også... Lenke til kommentar
granny Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Nå har jeg prøvd å lære ylva å hente ballen i tre år (ikke kontinuerlig, selvsagt , og i går kveld kom hun endelig listende med ballen mens jeg satt og så på TV. God dag Basenji er kjent for å være helt umulig å lære apport. Vi får se hvordan det går når hun må løpe litt for å hente den også... Er ikke det gøy når endelig noe lykkes? Håper det ikke var noe spennende du så på da - slik at hun fikk skikkelig god tilbakemelding på at hun kom med den? Lykke til videre Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Nå har jeg prøvd å lære ylva å hente ballen i tre år (ikke kontinuerlig, selvsagt , og i går kveld kom hun endelig listende med ballen mens jeg satt og så på TV. God dag Basenji er kjent for å være helt umulig å lære apport. Vi får se hvordan det går når hun må løpe litt for å hente den også... Hehe, det er dachsen også, Connie skjønner overhodet ikke vitsen med å komme tilbake med den når hun endelig har fanget den. Mye morsommere å stikke av med den. Har aldri brukt noe krefter på å lære henne det heller da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå